חוות דעת - סקיצה ראשונית

plastikon

New member
חוות דעת - סקיצה ראשונית

שלום לכל הפורום הנהדר.

אני עוקב אחרי הפורום מזה תקופה, ובשעה טובה הגענו לשלב הסקיצה הראשונית ונשמח מאוד לקבל חוות דעת על התוכנית (מחמאות, קטילות, נקודות לשיפור, הכל...)

פרטים:
מגרש:
מדובר על מגרש של כ-250 מ"ר בהרחבה של ישוב קהילתי באזור השרון.
קיימות זכויות בניה די נרחבות (מעל 200 מ"ר + מרתף + עליית גג). אנחנו ויתרנו על מרתף, אבל מתכננים לעשות הכנה לעליית גג עתידית (עוד לא סופי)

מזרח + דרום מזרח - כביש (די משני)
דרום + מערב - שטח ירוק, מתוכננים עצים ומאחוריהם שביל הליכה. בתקווה שאכן יתן "נוף" נחמד לבית.

צפון - שכן. אנחנו צמודים לקו המגרש, השכן לא. עם זאת, לפי הבירור של האדריכלית בועדה, לא ניתן לפתוח חלונות בצפון (על גבול המגרש).

עלינו:
זוג + 4 ילדים קטנים (אין כרגע תכנון לעוד...)
ביקשנו בית דו קומתי
כניסה - חללים ציבוריים + חדר עבודה / יחידת אירוח
קומה א - יחידת הורים + 3 חדרי ילדים

אוהבים קוים נקיים, אור טבעי, חללים מרווחים.
מתוכנן עיצוב כפרי-לייט.

כמה הערות:
1. מעל המדרגות יש חלון (צפוני). צריך לוודא שזה אכן אפשרי (המדרגות נסוגות בשביל להתרחק מקו הבנין)
2. אנחנו רוצים להוסיף את שירותים בקומה א', או לפחות להפריד את השירותים מהאמבטיה.
3. שוקלים לבדוק אפשרות למזווה (צמוד / על חשבון המטבח)
4. שוקלים החלפת דלת הזזה ביחידת הורים לדלת שנפתחת החוצה.
5. הצללות - ברור לי שהפרגולה המערבית לא תיתן מענה לשמש... נראה לי שנגביל את הפרגולה לחלק הצמוד למטבח, ונשתול צמחיה צמוד לכל גבול המגרש המערבי בשביל לספק הגנה מהשמש המערבית (ברור לי שנדרש תכנון יותר מדוקדק ומעודכן, זאת כאמור סקיצה ראשונית
)

הוספתי לתוכנית חץ צפון ומעט כיתובים.

תודה רבה!
 
נחמד מאד

יופי של תכנון.
ואין לי הערות, פרט לכך שהספה בכניסה ממש עם הגב לדלת, ולא יהיה נעים לשבת כך.
המדרגה המשולשת לא תקנית. מותר טרפז אסור משולש. (או שזו לא מדרגה?)
&nbsp
כמובן שנדרש תכנון פיתוח - שביל כניסה, תכנון מחודש של הפרגולה המערבית.
&nbsp
סתם ניחוש: האדריכלית זו ח.מ.?
 

plastikon

New member
תודה מיכל!

גם לנו הפריעה קצת הספה בכניסה (דווקא מהכיוון של מי שנכנס, שזה מה שרואים שנכנסים).
האלטרנטיבה הפשוטה זה להזיז את הספות הקטנות מול הגדולה, אבל דווקא אנחנו די הנחנו אותה לא לסגור את המרחב עם ספות.
בכל אופן נראה לי ששתי האפשרויות מתאימות לתכנון הקיים (עם הבעייתיות הקטנה של כל אחת מהן).
נבדוק לגבי המדרגות.
&nbsp
התכנון חוץ עדיין חסר.
התחושה שלי היא ששם (כמו גם בנושא ההצללות) האדריכלית קצת פחות בקיאה, ונצטרך להיעזר בבעל מקצוע נוסף

אבל נראה כשנגיע לתכנון קצת יותר פרטני...
&nbsp
האדריכלית היא לא ח.מ. (לפחות זה לא הראשי תיבות של השם שלה)
 

גלמיש1

New member
שלום לכם. בכללי התכנית נראית בסדר.

כמה הערות כלליות :
א. אין לכם הרבה חוץ בתכנית הזאת. רחבת הישיבה בצד המערבי לא מספיק רחבה בשביל ארוח רב משתתפים, ומה שנשאר אחריה זו רצועה של קרקע.
האם זה מספק אתכם?
אולי יש אופציה של היצמדות טובה יותר לקו הבנין המזרחי, וע"י כך הרחבת החצר המערבית קצת. אולי אפשר להזיז את מיקום הכניסה לבית באופן שהכניסה למבואה הפנימית תהיה מדרום לבית, מה שיאפשר ניצול האיזור שממזרח למבואה...
אופציה אחרת היא ע"י צמצום המרחבים הגדולים בתוך הבית.
ב. אין התיחסות לכיווני השמש. יש חלונות דרומיים גדולים שככל שרואים מכאן לא מקבלים הצללה נכונה מעליהם. הפרגולה פונה דוקא למערב.
פירוט:
1. המטבח שלכם ענק למעלה מ 20 מ"ר. הסלון למעלה מ 30 מ"ר בנטו. לדעתי אפשר לצמצם קצת את המרחבים הגדולים הללו.
2. לעומת זאת הממד, בפרט בהיותו אופציה ליחידת מגורים עתידית, קטן מדי. בקושי יש בו מקום למיטה זוגית שלא לדבר על ארון קיר. בחשיבה לטווח רחוק, אם זו אמורה להיות אופציה ליחידה עתידית היא צריכה להכיל את שני האלמנטים הללו. בין אם בשביל ילד שהתבגר וגר בבית ובין אם בשבילכם לכשתרצו לגור למטה.
החלון של הממד שפונה לתוך פיר אור קטן (אולי כרגע השכן לא צמוד אבל אני מבינה שזאת אפשרות שקיימת גם בשבילו, ולכן בעתיד זה בהחלט יתכן) פשוט הורג את החדר!!! לא יהיה שם אור או אויר ובטח לא נוף , פונה אל הקיר שממול!
לכן חובה למצוא כאן פתרון שיאפשר פתיחת חלון לכיוון אחר - או להזיז את החניות כך שתתאפשר פתיחת חלון למזרח, או להזיז את הממד.
3. סלון, לי אין בעיה עם סידור הספות. אבל יש לי בעיה עם ההתיחסות לנוף! אין פה כזאת. כביכול יש שתי ויטרינות , אבל בפועל מי שיושב על הספה לא רואה נוף בכלל. קח את התכנית המודפסת, צייר את עצמך על הספה ,עיגול, והוצא ממנו קרניים לעבר להחלונות. תראה מה אתה תראה. את הקיר עם הטלויזיה (גם לא בזוית נוחה המיוחד) ואת המטבח+מדרגות. החלון שמשאל לספה יצריך נקע בצוואר כדי להביט דרכו, והשני רחוק מדי ובזוית, ובכל מקרה רואים ממנו בעיקר את פינת הקירות של המטבח.
לטעמי זה פספוס. במקום שהנוף הירוק שיש לכם בחוץ יהיה חלק מהחוויה בפנים - יוצא שהוא לא נוכח בסלון. ככה שצריך פה חשיבה מחודשת על כל מערך הישיבה ואולי החללים בכלל.
4. מדרגות - אכן לא תיקני. חובה לבטל את המשולש.
5. למעלה הסידור בסדר. אם כי שוב בזבזני מאד בשטח. אין צורך במסדרון ברוחב 2 מ. וכו. מעברים מאד נדיבים. אני גם לא אוהבת את הסלאלום שלפני חדר ההורים, אפשר אולי להגיע לסידור יותר מהודק ונקי.
לגבי חלונות - נחמד שיש 2 כיווני אויר בחדרים הפינתיים - אבל אז אין צורך בחלונות רחבים כל כך. הייתי עושה חלונות צרים יותר.
 

plastikon

New member
תודה רבה על התגובה המפורטת!

א. אנחנו מבינים שאין יותר מדי חוץ, אבל זה משהו שיחסית הפנמנו מראש - מדובר במגרש די קטן עם מגבלות של חניות וקווי בניין, ורצינו די הרבה פונקציות ושיהיו מרווחות...
עם זאת, כמובן שנשמח לשמוע על מקומות בתכנון בהם ניתן לחסוך במקום ודרכים אפשריות להגדיל את החוץ (כגון הדברים שציינת בהמשך)
ב. אכן. אני מרגיש שהאדריכלית קצת פחות בקיאה בנושא הזה. אני אשתדל להכווין אותה במידת הצורך.

1-2. מטבח-סלון-ממ"ד - מסכים עם האבחנות שלך.
ספציפית אני לא חושב שהשכן יוכל להצמד בעתיד (בין השאר כי מדובר במגרש משותף - צריך להיות מתואם איתנו), אבל זה העלה לי רעיון אחר -
בהנחה שהקונספט הזה אפשרי, ניתן לסגת עם החדרים במקום עם המדרגות, מה שיאפשר פתיחה של החלונות לצפון, ועשוי לפתור בעיות בממ"ד וביחידת הורים (ובמקביל יצמצם קצת את השטחים).
(אין לי מושג אם זה אכן אפשרי חוקית ומתאים לתכנון... סתם רעיון שעלה לי תוך כדי התייחסות לנקודות שלך)

3. סלון - אני מבין את הנקודה שלך לגבי הנוף, אבל נראה לי שזאת בעיה יחסית מובנית כשאנחנו רוצים סלון פתוח (בלי ספה חוצצת) + טלויזיה. פרקטית זה אומר שמקבלים ספות על שתי צלעות (בצורת ר') ומול אחת מהן טלויזיה.
חשוב לי שיהיה מראה נעים של החוץ מהסלון/מטבח, אבל בסופו של דבר לא מדובר בנוף מרשים במיוחד (ששווה בהיה), כך שחשוב לי יותר המראה הכללי ופחות מה משתקף בנקודה ספציפית בסלון.
בכל אופן, אני אראה אם ניתן לשפר את זה בעתיד.
אני מנסה לחשוב האם החלפה בין הסלון והמטבח יכולה לעזור בהקשר הזה.

4. מדרגות - תודה
5. סידור למעלה - ננסה לשפר. אנחנו בכל מקרה מעוניינים להוסיף עוד חדר שירותים לקומה.

תודה רבה על כל ההערות!
 

גלמיש1

New member
או קיי

א. אנחנו מבינים שאין יותר מדי חוץ... מגרש די קטן עם מגבלות של חניות וקווי בניין, ורצינו די הרבה פונקציות ושיהיו מרווחות...נשמח לשמוע על מקומות בתכנון בהם ניתן לחסוך במקום ודרכים אפשריות...

- אז זהו, אין בעיה לעשות פה תכנון יותר מהודק, הן למטה והן למעלה. נראה לי שהמתכננת שלכם מקצועית ויכולה להשקיע עוד קצת במציאת פתרונות טובים יותר, אבל כנראה שאתם צריכים לדרוש את זה ממנה. היא הרי עובדת בשבילכם!

ב. אכן. אני מרגיש שהאדריכלית קצת פחות בקיאה בנושא הזה. אני אשתדל להכווין אותה במידת הצורך.

- רצ"ב מאמר שמסביר על התיחסות נכונה לכיוונים בבניה. לקרוא ולהפנים! ואם האדריכלית לא מתמצאת - תנו לה את המאמר ושתתחיל ללמוד!

1-2. מטבח-סלון-ממ"ד - מסכים עם האבחנות שלך. ספציפית אני לא חושב שהשכן יוכל להצמד בעתיד (בין השאר כי מדובר במגרש משותף - צריך להיות מתואם איתנו)...

- לא יודעת מה הנחיות אצלכם אבל זה לא נשמע לי סביר מה שאתה אומר! אם אתם נצמדים כנראה שהמגרשים הוכרזו כדו משפחתיים. ואז אין לכם שום עילה חוקית או אחרת להתנגד להיצמדות עתידית שלו לגבול מגרש.
אלא אם יש פה מקרה חריג שאיני יודעת.

...אבל זה העלה לי רעיון אחר -בהנחה שהקונספט הזה אפשרי, ניתן לסגת עם החדרים במקום עם המדרגות, מה שיאפשר פתיחה של החלונות לצפון, ועשוי לפתור בעיות בממ"ד וביחידת הורים (ובמקביל יצמצם קצת את השטחים).
(אין לי מושג אם זה אכן אפשרי חוקית ומתאים לתכנון... סתם רעיון שעלה לי תוך כדי התייחסות לנקודות שלך)

- אכן, יש כל מיני אופציות, אבל זה מצריך עבודת תכנון כדי לבדוק איך זה מסתדר עם שאר הקומה וגם זו שמעליה. כלומר - לשבת ולהשקיע בבדיקת כל מיני חלופות אפשריות. שוב - זה תפקידה של האדריכלית. ותפקידכם לבוא עם ריג'קטים ובקשות בהתאם למה שאתם רוצים.

3. סלון - אני מבין את הנקודה שלך לגבי הנוף, אבל נראה לי שזאת בעיה יחסית מובנית כשאנחנו רוצים סלון פתוח (בלי ספה חוצצת) + טלויזיה. פרקטית זה אומר שמקבלים ספות על שתי צלעות (בצורת ר') ומול אחת מהן טלויזיה...

- אין לי תשובה בשלוף איך ללכת בלי ולהרגיש עם. שוב - צריך לבדוק כל מיני אופציות, כולל אולי החלפת סלון ומטבח, או אולי יצירת חצי קיר או רהיט ייעודי...או דופן אחרת חלקית למטבח שתישא את הטלויזיה.
 

plastikon

New member
מעולה. ננסה להפנים ולחדד את התוכנית.

תודה על כל ההתייחסויות!
 

גלמיש1

New member
במקרה נתקלתי שוב בכתבה הזאת

ראה כאן את הפתרון לטלויזיה. כמובן , פתרון אחד מיני רבים ושונים. הן פתרונות במיקום המסך והן פתרונות במיקום הישיבה ...
&nbsp
אגב - לענין פתיחת חלון לצפון - אתם צריכים לבדוק בתב"ע שלכם מה המרחק הנדרש להתרחקות מקו בנין משותף של דומ"ש - שמאפשר לפתוח חלון. צריך להיות לזה כלל מוגדר.
מה שברור זה לפתוח חלון אל מול קיר - רעיון גרוע ביותר.
&nbsp
לגבי נושא הנוף - צריך להבין שנוף זה לא רק נוף מיוחד, אלא זה גם נוף גינה. ראה למשל הודעתי כאן בכותרת "בגינה לשיפוצכם חצרות קטנטנות שהפכו לפנינות" - שים לב איך נראה פנים הבית שצופה לתוך נוף גינה מוריק ופורח. זה משדרג את כל החויה בפנים, לא רק בחוץ.
ככה שגם אם לא צופים מאצלכם על הכינרת - בעיני אין תחליף לשיפוץ החוץ בחוית הפנים (אלא כמובן אם אין גינה/חצר והנוף בחוף דוחה ).
&nbsp
 

plastikon

New member
הקישור חסר

ניסיתי בינתיים לעשות הדמייה פשוטה של התוכנית, ואז להחליף בין הסלון למטבח.
זה קצת משנה את "האווירה" שלהם, אבל נראה לי שאני אוהב את התוצאה -
1. הספות מקבלות יותר נוף (מאחר והספה הארוכה ישירות מול החלון)
2. הסלון מקבל אזור יותר פנימי, יותר קטן (ואישי) ועם מרחק צפיה סביר מהטלויזיה.
3. למטבח נוצר קשר יותר טוב עם הכניסה.

אני מן הסתם אגלה את החסרונות בהמשך


בקשר לצפון - לא מדובר כאן בדו-משפחתי, אלא במשהו מוזר יותר (3 יח"ד - 2 דו + חד), ככה שאני לא בטוח שהמרחק הנ"ל רלוונטי (ומכיוון שמדובר במקרה מוזר התב"ע לא ממש מפרטת מה מותר)

 
למעלה