ליקויי בניה ותשלום גמר?

johnc1

New member
ליקויי בניה ותשלום גמר?

לקראת סיום שיפוץ גדול בדירה (תאכלס הכל עבר שיפוץ כולל הריסה ובנית קירות).
יש מספר דברים שאינני מרוצה מהם - בין השאר:
1. מתזים במקלחת הותקנו באופן לא סימטרי (תזוזה של 1 ס"מ ימינה בשני מתזים תחתונים יחסית לשני מתזים עליונים). רואים את זה... אמרתי לו כמה פעמים - לא תיקן.
2. קיר קטן שהיה אמור להיות ישר, נבנה בזוית קטנה כלומר לא מקביל\ניצב לקירות אחרים.
3. שארית של צינור ביוב (ברזל) של כל הבניין נשארה בולטת מאחד הקירות באחד החדרים (היה שם מטבח שביטלנו, הקבלן טוען שאין מה לעשות עם זה, מציע לחסות את זה עם קופסא או עציץ).
ויכול להיות שיש עוד כל מני דברים קטנים פה ושם שפוספסו או נבנו עקום.
האם אני מצפה ליותר מדי? האם כל התחום מלא באנשים שבונים חרא?
מה לעשות לגבי זה? לתבוע אחר כך את הקבלן? להתעקש שייתקן ולא לשלם לו במידה ולא מתקן? לבקש פיצוי?
ובנוסף - מתי נהוג לשלם גמר? האם אני יכול להגיד לקבלן שחודש אחרי שאיכנס אשלם את ה"גמר" לאחר שראיתי שהכל תקין?
 

גלמיש1

New member
זה לא נשמע שאתה מצפה ליותר מדי, אלא לביצוע גמר טוב.

ולא נשמע שקיבלת גמר טוב, ולכן יש לך 2 ברירות
א. לבקש מהקבלן שיתקן, או - תגרע את עלות התיקון משכרו.
ב. לגרוע מהשכר המגיע לו בגין ביצוע לקוי.
&nbsp
לגבי המתזים - קשה לי להאמין שניתן לתקן עכשיו בלי להרוס חלקים מהקיר, כולל הקרמיקה. לא בטוחה שזה כדאי לך בשלב זה. זה רק ענין אסטטי קל.
לגבי הקיר העקום - גם פה, קח בחשבון את מהות התיקון , צריך לבצע הריסה, אולי לעקור קצת מרצפות, תיקוני טיח , ואלי יש שם דלת עם משקוף? לא יודעת מכאן. ולא בטוח ששוה לך. אם זה נורא מפריע - עמוד על זכותך לקבל קיר ישר.
לגבי צינור הביוב - נשמע כמו סתם חוצפה. שיביא דיסק וינסר את הצינור. והכי חשוב - שיסתום ויאטום אותו היטב בחומר חזק. (גרתי בדירה שכורה שבה צינור ביוב כזה שבוטל נשאר פתוח, והגיעו משם חולדות ועשו התנחלות בבית).
אגב - עשית בדיקה יסודית של קבלת בית ? בדקת שכל השאר עשוי כמו שצריך? כגון ריצוף ושיפועים, חשמל, דלתות וחלונות וכו....
&nbsp
לשלם תשלום אחרון - לפחות חודש אחרי כניסה. אם אפשר כדאי להמתין יותר, זה תמיד לוקח זמן עד העולים על כל הליקויים ועד שהדברים מגלים את עצמם.
 

johnc1

New member
עוד לא בדקתי דברים רבים כי עוד לא נכנסנו

עוד לא ממש סיימו, אנחנו בשלבי סיום.
כמובן שברגע שאוכל אבדוק כמה שיותר.

לגבי הצינור ביוב - הוא סגור, לא פתוח. הוא עובר בתוך הקיר כלומר את מרביתו לא רואים - אבל החלק שהיה מחובר למטבח נשאר בולט מהקיר. הקבלן טוען בתוקף שאין לו מה לעשות עם זה - כיוון שהמטבח קומה מעלינו נשאר כמובן באותו המקום - זה צינור ביוב ברזל חי - והוא טוען שאין לו לאן להזיז אותו או מה לעשות.... אני לא יודע אם באמת אין מה לעשות או שהוא מתחמק.... זה צינור שאנחנו לא משתמשים בו כמובן כי מבחינתנו בוטל - אבל את השכנים מלמעלה הוא כמובן כן משמש...

לגבי מתזים, קירות עקומים וכו' - אם הוא לא מתקן - איך "גורעים" מהשכר? הרי כנראה לא אתקן את זה - זה בכלל עלות הרי מטורפת לשבור עכשיו קיר ולבנות אותו מחדש - שבתוכו גם חשמל ותקשורת... לא ריאלי.
פשוט לא לשלם גמר?
ואז גם תהיה לי בעיה שהקבלן לא יבוא במידה ונגיד יהיו בעיות אחרות כגון בעיה בצנרת וכו'.....
 

גלמיש1

New member
אז אני מבינה שבליטת צינור הביוב היא לאורכו?

כלומר הוא עולה לקומה למעלה ? את זה לא אמרת בהתחלה. (חשבתי שזה החתך של הצינור שבולט מהקיר...)
ביוב שמשמש דירה אחרת כמובן שהקבלן לא יכול להזיז אותו או לעשות בו שום שינוי. עכשיו השאלה כמה הוא בולט, כמה מ"מ , או רובו, או כולו? ולמה זה בא בהפתעה בסוף השיפוץ?
מה עם המתכנן של השיפוץ? הוא/היא לא ידעו שיש שם ביוב?
בשיפוץ תמיד!!! יש הפתעות. מכל מיני סוגים. אבל רצוי לפתור אותם בזמן השיפוץ ולא 'לגלות' פתאום כשהכל גמור. אם כולם היו מתנהלים כמו שצריך זה היה צריך להיפתר קודם. המבצע/מפקח בשטח היה צריך להתריע שהצינור יבלוט, והמתכנן היה צריך לבוא עם פתרון מתאים.
&nbsp
אגב - אתה בטוח שזה צינור ביוב? או שאתה מתכוון לניקוז דלוחין (של מטבח) ? זה סיפור שונה.
 

johnc1

New member
היה שם מטבח - אז זה כנראה ניקוז דלוחין - מה זה אומר?

אני חושב שזה היה ברור לקבלן מההתחלה שיישאר ככה והוא פשוט לא דיבר איתנו על זה עד עכשיו....
הצינור בתוך הקיר הוא אנכי, כלומר מלמעלה למטה. הצינור עצמו בתוך הקיר ולא רואים אותו בכלל.
הדבר היחיד שבולט מהקיר, זה חלק ברזל כזה שיוצא, שהיה מחובר למטבח הקודם כלומר זו יציאה מהקיר של חלק הברזל הזה בגובה שהיה מתאים לחבר לסיפון הכיור של המטבח שהיה שם.
יש מה לעשות?
 

בינא

Member
בניגוד למה שאתה חושב וכמוך רבים...יש מה לעשות...

פתרונות מהסוג שאת מבקשת מקבלים ממתכנן ו/או מעצב/ת פנים לנושאים שמפריעים ויזואלית.
במקרה שלכם ובכל שיפוץ, יש מה שנקרא בצ"מ = בלתי צפוי מראש שבדרך-כלל איננו מתומחר מראש שי הוא לא צפוי...כמובן...
הסתרת צנור ביוב של השכן מחייבת תיקון מקומי או הסתרה עם קרניז גבס או קרניז עץ או כל דבר אחר שמפריע לעין וזו תוספת שמחייבת אתכם לדון עם הקבלן על תשלום נוסף ובשום אופן(!) איננה מצדיקה הורדה של שקל אחד אפילו מהתשלום לו התחיבת בגמר.
היות וכתבת שבכלל מדובר ביציאה של חיבור קיר לצנור המטבח שהיה קודם, זה איננו (!) שייך לשכן, אלא לכם ולכן ניתן לבצע תיקון מקומי מבפנים = פתיחת חור סביב הצנור, קיצור שלו וסתימת החור...בתשלום נוסף כמובן!
מקובל להשאיר 5% לסיום שנת האחריות וזאת בתנאי שלא דרשתם שטר חוב לפני תחילת השיפוץ, כי אם דרשתם וקיבלתם, שטר החוב משמש בדיוק לכך - שנת אחריות והגעה לתיקונים עם סיום השנה הזו ובטוח שידרשו תיקונים...כי זה שיפוץ.
&nbsp
לא הצלחתי להבין מה זה "מתזים במקלחת"???
אפשר לראות צילום בבקשה?
&nbsp
קיר "קצת עקום" ניתן לישר וניתן לדרוש מהקבלן לישר אותו...
הבעיה היא שלא כתבת ממה הקיר בנוי... מגבס שהותקן עקןם או מבלוק וטיח שבוצע עקום עליו...?
בכל מקרה, זה תיקון שהקבלן יכול לבצע ועד שיבצע, עכוב תשלום של 10% מכלל עלות העבודה לפי ההסכם או הצעת המחיר של הקבלן (ללא תוספות ושינויים תוך כדי עבודה) יספיק לתיקון מסוג זה.
אם יש כתב ערבות בנקאי בגובה 10% מעלות השפוץ, גם זה יספיק.
לא מציע להגיע לסיום עבודה ובגלל בעיות כל-כך זעירות לקרוא לקבלן בשמות גנאי.
עדיף להסתכל על החלק המלא של הכוס, עליו עבד הקבלן עם פועליו והביא את השפוץ לידי גמר.
זה לא אומר שנדרש להתפשר על רצונות שלכם (עם או ללא צורך בתשלום) אבל בעלי המקצוע בענף הבנין, אינם מוערכים נכון משום מה ואין לכך הצדקה...
 

johnc1

New member
הקבלן מפשל במספר דברים ואז אומר אין מה לעשות...

לגבי הצינור ביוב - שאלתי אותו מספר פעמים - אמר אין מה לעשות. אשמח לשלם לו בנוסף על זה - רק שיפתור את זה. להגיד שהוא נותן שירות טוב ככה - קצת קשה....
לא נחתם חוזה עם פרטים רבים - הקבלן התעקש שאין לו חוזים - אז יש כתב כתוביות + פירוט התשלומים ותיזומנם בהתאם לסיום חלקי העבודה.
אין שום שטר חוב או כתב ערבות.
ויותר מזה, לפני מספר ימים הקבלן דרש תוספת מיידית של 20,000 ש"ח אחרת מפסיק עבודה, טען שהתוספת היא על כל מני דברים שהוסיף לאורך הדרך שביקשנו (שכמובן לא אמר לנו את מחירם תוך כדי שעשה אותם). לאחר מו"מ הצלחנו להוריד אותו ל-15,000 אבל זה לחלוטין הרגיש סחיטה. אנחנו משלמים כל יום על שכירות נוספת שהוא אינו משלם לנו עליה כל עוד אינו מסיים את העבודה.
הקירות הם בלוק וטיח, אני לא יודע למה הקיר עקום - הוא פשוט עקום (בזוית יחסית לקירות אחרים - לא היתה שום סיבה לעשות את זה ככה).
לגבי מתזים - זה משהו כזה:
https://www.google.co.il/url?sa=i&r...s1olvNbT5OpUcelnD4dmTjww&ust=1498402003108095
צריכים להיות 4 כאלו, שניים בגובה החזה בערך, שניים בגובה האגן (נתנו מידות מדוייקות).
מרחקם מהאינטרפוץ צריך להיות 20 ס"מ (ימינה ושמאלה) - כלומר בין המתזים מרחק 40 ס"מ. או לחילופין מהקיר - אמורים להיות מרוחקים 20 ס"מ ו-60 ס"מ, כי האינטרפוץ ב-40 ס"מ.
מה שפועל קרה שהוא התקין את זה ככה שהשניים שלמטה הם ב-19 ס"מ ו-59 ס"מ. כלומר סנטימטר ימינה. רואים את זה וזה נראה עקום - כלומר המתזים התחתונים ימינה בסנטימטר מהעליונים. זה עדיין יהיה פונקיונאלי (בהנחה שלא יהיו בעיות בצנרת), אבל זה פשוט נראה עקום. אמרתי לו מספר פעמים שיתקן. בהתחלה ניסה לשכנע שזה לא סנטימטר אלא כמה מילימטרים ואחרי שהעקשתי אמר שיתקן, אבל לא תיקן ושם חיפוי ככה. מה אני עושה עם זה?
לא הסכמנו על שום 5% לסיום שנת אחריות וכו' - מה שסוכם זה ש20% אחרונים ינתנו ב"גמר" שכמובן "גמר" לא הוגדר במדוייק. אני מגדיר את זה - "כשאני מרוצה" - שאני חושש שזה לא יקרה.
עוד משהו - בתכנון שירותים היו אומרים להיות 76 ס"מ רוחב. הוא החליט לבנות קיר רחב יותר, ויצר שירותים ברוחב 72 ס"מ. ניחה. ואז הוא גם גילה שיש עמוד שאינו יכול להזיזו ואז מה שקרה זה שהקיר האחורי בשירותים הוא 72 ס"מ אבל המפתח הקדמי (איפה שבערך הידיים והרגליים כאשר יושבים בשירותים), זה מפתח של 60 ס"מ (יש בליטה עקב העמוד בקיר הימני של השירותים שגוזלת בערך 12 ס"מ ברוחב).
ואז הוא גם התקין את האסלה במרכז הקיר האחורי - במקום יחסית למפתח הקדמי הצר יותר, מה שגורם לכך שכאשר אתה יושב, רגל ימין ויד ימין נתקעות בבליטה שבקיר הימני.
אמרתי לו שיתקן - שלפחות יזיז את האסלה ב-4 ס"מ ימינה כדי שיהיה אפשר לשבת יחסית נורמלי - הוא אמר שאי אפשר כי יצטרך לפרק הכל. אמרתי לו אז תפרק. אז הוא אמר שיחזור אלי....
בקיצור - כל עיצה תתקבל בשמחה.
תודה
 

גלמיש1

New member
בקיצור - אין עצה! למעט מה שהיית צריך לעשות מתכתחילה - מפקח.

לא עשיתם חוזה, ולא נעזרת במפקח מנוסה שיחזיק את הפרויקט בידים, ולא עמדת בהחלטיות על תיקון הליקויים מייד וללא דיחוי ולא....
א מה שאפשר עכשיו זה רק לנסות להציל מה שאפשר בתקיפות מול הקבלן. כבר ברור שאתה לא טוב בתפקיד הזה (כמו רוב בני האדם הנורמלים שנותנים אמון בזולתם) - אז צריך למצוא מי שכן חזק בתחום.

כמעט בכל פרויקט, כשאני מנסה לשכנע לקוחות שיש צורך בכל הנ"ל, אני מקבלת את התגובה : 'אנחנו לא צריכים. לנו זה לא יקרה כי...'
כבר היו ביניהם קבלנים : קרובי משפחה, חברי ילדות, אנשים עם רקורד נפלא בכל השכונה, צדיקים, יראי שמיים ולכן ישרים כסרגל, קצת מסכן אבל שוחר טוב... וכן הלאה.
חבר הילדות - תקע את הבניה למשך 1.5 שנה - כי הוא לקח על עצמו עוד פרויקטים , וכשהלקוחות התעמתו איתו - סירב לפנות את כליו מהשטח ולכן אי אפשר היה להביא קבלן אחר.
שוחר הטוב - התגלה כאנאלפאבית שהיות שלא ידע לקרוא ולא הבין תכניות - בנה מה שבא לו. נזקים עצומים.
ההוא מהשכונה - תוך כמה חודשי חורף התגלה שהוא פישל קשות אצל כל השכונה.
הבנתם את הרעיון....

לקוחה שלי שסרבה שוב ושוב לקחת מפקח, למרות בקשותי, כי לא צריך הקבלן חבר המשפחה, וחבל על הכסף וכו... מצאה את עצמה בשיפוץ במצב דומה לשלך. שבוע לפני סיום השיפוץ היא הבינה שזה או עכשיו - או לבכות כל השנים הבאות. ולקחת מפקח קשוח בדקה התשעים.
הבחור נכנס לבנין - בדק ומדד והודיע לקבלן שמעכשיו אין יותר מריחות, ומיידית עליו לתקן את X ואת Y וכל מה שצריך או שיארוז את חפציו ויעוף לכל הרוחות עם תביעה בבית משפט. תוך כמה ימים הרוב (מה שהיה אפשר בלי להרוס את הבית) תוקן והגימור בוצע באופן טוב.

ככה השוק הזה עובד! הקבלן הסטנדרטי (יש כמובן גם אחרים) מרגיש מיד מי עומד לפניו - לקוח שלא מבין, או לא אסרטיבי, או לחוץ מדי בזמנים, או שרוצה לחסוך באנשי מקצוע, או שלא מבצע פיקוח יומיומי.... נתפס מיד פירצה קוראת לגנב.

אז מה לעשות עכשיו? לעמוד מולו בשיא התקיפות. אם אתה לא יכול, או שהסמכות שלך כבר התאדתה, תביא עכשיו מישהו אחר תקיף ומנוסה שידע לעמוד מול הקבלן ולהסביר לו 'מאיפה הדג משתין' (ואתכם הסליחה על הביטוי).
בשום אופן לא לשלם לו פרוטה יותר עד שהליקויים המהותיים יתוקנו (על המתזים הייתי מוותרת כי זה פרט אסטטי שאין לו באמת משמעות). ואם אני מנחשת נכון, ממילא כבר שילמת לו מעבר למגיע.

אפשר כמובן לנסות להוציא מכתב מעו"ד.
 

johnc1

New member
תודה. "אשנה דיסקט" מול הקבלן

אין לי בעיה להיות תקיף, אני באופן כללי בן אדם מאוד סמכותי ויודע לדרוש את מה שאני רוצה בתקיפות.... אבל יש פה עוד צדדים - וכבר שמעתי סיפורים על:
1. קבלן שעצבנת אותו יתר על המידה עשוי לעשות לך נזקים שתגלה רק בעתיד. למשל מתישהו ב"טעות" לשפוך לך משהו לצנרת שיעשה בעיות רק עוד זמן רב - ואז לך חפש.
2. קבלן שעצבנת אותו יתר על המידה עשוי לעשות לך בעיות עם תיקון דברים שהיו אמורים להיות באחריותו. להגיד לך שהוא יגיע לסדר מחר... שבדיוק הסבתא שלו מתה וכו'...
3. קבלן שעצבנת אותו יתר על מידה עשוי לברוח באמצע - וכבר שמעתי על סיפורים. ואז אתה צריך למצוא אחר (שלא בהכרח יהיה יותר טוב), והוא יגיד לך כמובן שצריך לפרק את כל מה שהקודם עשה וכו'... עלויות על עלויות.
&nbsp
בפועל - מרבית האנשים שאני מכיר חיים עם ליקויי בניה כאילו ואחרים, כי על לא מעט מהדברים החליטו לוותר ולא להתעקש.
ולאף אחד אין באמת חשק להגיע לבית משפט, עד שזה יגיע לדיון בפועל לוקח המון זמן, וכל ההתעסקות עם זה היא הרי לא מה שרצית... רצית שיפוץ....
אז לטעמי יש פה באלאנס בין תקיפות לבין שמירה על יחסים תקינים.... בגדול מכל מי שעשה שיפוץ שמעתי אותו הדבר לצערי....
 

גלמיש1

New member
נכון שיש גם מקרים כאלה, וכמובן שלא כדאי להיות קרציה.

אבל מנסיוני האישי , ויכול להיות שזה סוג האנשים שאני עובדת אתם, רוב האנשים פשוט נותנים אמון ורוצים ללכת בטוב - גם כאשר הקבלן לא 'הרוויח' את היחס הזה. ואז הם אוכלים אותה.
&nbsp
היה לי רק מקרה אחד שלקוח היה בעצמו לא הוגן עם הקבלן, וניסה לדרוש עוד ועוד, וזה גם היה היחס שלו אלי ואל צוות התכנון. לשמחתי - הוא היוצא דופן.
&nbsp
אל תשכח שאין סימטריה בין לקוח לקבלן - בשביל הקבלן זו ההתמחות של החיים שלו, במשך שנים ולכן משחק שהוא שולט בו היטב - בשבילך זו חוויה חד פעמית. ואין לך מושג מה בדיוק קורה...
לכן העמידות של הקבלן גבוהה פי כמה משלך כלקוח.
 

גלמיש1

New member
אז הניחוש הראשוני שלי נכון. לפיכך אחזור למה שכתבתי בתחילה

צריך לחתוך את החלק הצינור הבולט ולאטום קרוב יותר לצינור האנכי, ככה שלא יבלוט מהקיר.
אם במקרה צינור הביוב (הצינור הראשי, האנכי) נמצא קרוב מדי לפני הקיר - צריך פתרון מתאים. לכסות בשכבת טיח עבה, או להוסיף לוח גבס ע"ג הקיר באופן שיכסה הכל... תלוי במצב ובמהות הבעיה. אי אפשר לתת פתרון מפה בלי לראות בשטח, ובתוך הקיר, מה בדיוק המצב.
&nbsp
 

johnc1

New member
אנסה להתעקש עם הקבלן שיעשה את זה - נראה מה יקרה...

 
למעלה