גיליתי שאשתי אינה יהודיה. מה לעשות?

EB10000

New member
גיליתי שאשתי אינה יהודיה. מה לעשות?

שלום

אני ואשתי שנולדה בישראל נשואים כבר 15 שנה. הוריה עלו מרוסיה, אבל עוד כאשר ההינו חברים, היה ברור שהם יהודים, אם כי חילוניים שאינם שומרים חגים או שבתות, ואוכלים טרף.

יש לנו בן שבעוד חודשיים אמור לחגוג בר מיצווה. השבוע נדהמתי כאשר היא ספרה לי שההורים שלה בכלל נוצרים שהתחזו ליהודים רק בכדי לעלות לישראל לאחר שאבא שלה הסתבך עם חובות בשוק שחור שם.

זה אומר שלפי הדת גם היא אינה יהודיה וגם הבן שלי לא. האם יש בכלל טעם לחגוג לו בר מיצווה? האם הוא צריך לעבור תהליך גיור?

אני לא אדם דתי, אבל כן משתדל לשמור על מסורת יהודית מינמאלית, כמו יום כיפור, סדר פסח, וכו'. אנו עושים זאת בבית, אבל מה כל זה שווה אם היא והילד אינם יהודים?

אני לא יכול לפנות לרבנות כי זה יביא לפירוק המשפחה. היא בקשה ממני שלא לספר זאת לאף אחד.

מה אתם ממליצים לעשות? להמשיך כרגיל? להתייעץ עם רב? אני חושש שהוא ידווח זאת למשרד הפנים ואז לא ברור מה יהיה.

תודה
 

the ror

New member
שלום...

א. מבחינת משרד הפנים גם אשתך וגם הבן שלך ישראלים אם לא רק כי הם נולדו בישראל. יש להם אזרחות. נקודה. שום רב לא יכול לשנות את זה.

ב. לגבי הפן הדתי, אם התחתנת דרך הרבנות אז ברור שמבחינתם אשתך יהודיה. לא יודע איך עבר לכם הרישום לחתונה ברבנות ואילו נתונים היו והוצגו אבל שורה תחתונה זה המצב. אני בספק גדול אם בשלב כזה מאוחר זה ישנה משהו.
אגב, הרבנות לא יכולה ליצור או לפרק משפחה. זה בידי הזוג עצמו. המקסימום שיוכלו לעשות זה להטיל את החתונה שלכם בספק הלכתי וגם לזה הגיוני שיימצא פתרון פשוט במקרה הצורך. כך או כך, הרבנות לא יכולה להחליט לכם אם להיות משפחה או לא.

ג. אני רואה טעם לחגוג לכל נער בר מצוה, אם לא רק מהסיבה שהוא הבן שלך ונשמע שכן אכפת לך "לשמור על מסורת יהודית מינמאלית".

בקיצור, אם זה מפריע לך אז מציע שתפנה לרבנות כדי לברר אם יש צורך לעשות משהו בכלל. בכל מקרה, זה לא אמור להפריע למשפחה שלך ובטוח שלא ישנה את הסטטוס שלכם במשרד הפנים.

כמובן שאני מציע לך להסביר את זה לאשתך לפני שתלך לדבר על דברים שהיא ביקשה ממך לא לדבר עליהם...=)
 
נכון שמבחינת הרבנות ומשרד הפנים שום דבר לא משתנה.

אבל הייתי ממליץ לבעל לשמור את זה רשום. הלוואי שימשיכו לחיות בשלום אבל הבעל צריך לדעת אם אשתו חס וחלילה תבגוד בו הילדים לא נחשבים ממזרים לפי ההלכה.
 

EB10000

New member
תודה

אכן התחתנו ברבנות והיא מבחינתם יהודיה. ממה שהיא ספרה לי זה שאבא שלה זייף את התעודות והשתמש בשמות ופרטים פיקטיביים, כולל תעודות רישום אזרחות ברוסיה (שיחד פקיד בכיר שם). אז הם עלו לכאן כיהודים (היא חושבת שהשמות שלהם נלקחו משמות של יהודים שנפטרו).

למרות שאני חילוני, אני מודה שזה מאד מטריד אותי, גם העובדה שהיא הסתירה את זה הרבה זמן, אבל יותר בשביל הילד. כמובן שני לא אספר לו את זה.

היא לא מוכנה לשתף גורם אחר שיצמיע מה ניתן לעשות. הילד כמובן גם עבר ברית מילה עי מוהל רב. נראה שאין לי ברירה אלא ללמוד לחיות עם זה.

מעניין כמה עוד מקרים כאלו יש. אני עכשיו יותר מבין למה בש"ס מתעקשים על ביצוע בדיקות גנטיות לעולים מרוסיה ואוקראינה, מה שליברמן מתעקש לבטל. לפי המקרה הזה, או שהבדיקות לא נעשות לכולם, או שהן לא אמינות, כי עובדה שהם כן הצליחו לעבוד על המערכת כאן...
 

גופנים1

New member
יש רק חודשיים לבר מצוה

תעשה בר מצווה לילד. אחרי זה תפעיל חוקר פרטי כדי לחקור האם אשתך יהודיה, אם היא לא יהודיה אז תפנה לרב, רב שבוודאי לא ילשין עליה, יתכן שהיא תירצה להתגייר, וזה יעבור בלי בעיה. אם היא לא תרצה להתגייר, גם אז יתכן שלא חל עליך חובת הדיווח שהיא גויה, ותוכל מבחינתך (ומבחינת ההלכה) להמשיך לחיות איתה. לגבי הבן, זה כבר סיפור לחוד, אולי תגלה לו את זה בגיל יותר מבוגר, שיבדוק מה מתאים לו, אדם שהתרגל לחיים בלי תורה ומצוות - יש צד להגיד שישאר גוי טוב וטוב לו, היות ויהיה לו קשה מאוד לשמור מצוות פתאום ולהתגייר, זה גם לא התפקיד שלו להתגייר. חייבים רב שיהיה אותך. אתה יכול במקביל להתחיל ללמוד תורה כדי להבין מה כל הבאלגן הזה, זה יעשה לך סדר בעניינים האלה, זה יתן לך כיון וכח. בהצלחה
 
למעלה