אירוח בנושא הכנה לראיון עבודה

ראיון אחרי לידה ראשונה

היי שרית
ראשית נשאלת השאלה האם יש לך ניסיון ורקורד מקצועי בתחום החדש שבו את רוצה לעבוד. בשוק העבודה מחפשים עובדים בעלי ידע וניסיון מוכחים, מועמדים עם רקורד התואם עד כמה שאפשר את הדרישות ומאפייני תפקיד המטרה. לכן מאד קשה במעבר בין אירגונים לעשות הסבה מקצועית כי האירגון אינו מעוניין ברוב המקרים להשקיע בללמד את העובד. אם בכל זאת זה מה שחשוב לך חשוב שתדעי שהחיפוש כנראה יהיה ממושך ומן הסתם תתחילי מלמטה ובשכר נמוך.
באשר להמלצות- אם מדובר בתחום עיסוק אחר שבו לא עסקת בתפקיד האחרון שלך ממילא אין להמלצות המעסיק שום משמעות.
ואחרון- נושא ההורות. ככלל שנה ללא עבודה בגלל חופשת לידה זה לגיטימי (וגם די נפוץ) והסבר ש"היה חשוב לי להיות עם הילד שלי בראשית חייו הוא סופר לגיטימי. לא צריך להתנצל על זה. אבל ככלל, כאשר יש בעיה/"נקודת חולשה" כלשהי (אמיתית או כמו במקרה זה מדומה. ולכולם יש) ככל שהתגובה בעניינה ארוכה ומפותלת יותר כך מעצימים את העניין ונותנים לו יותר מקום ועניין שולי הופך לעיקר, ובעיקר זה גורם למראיין לחשוב שגם את, כמוהו רואה בעיה באותו נושא. תני תשובה קצרה ועניינית, וזה יבהיר להם שרק הם רואים חסרון או בעיה ושהיא למעשה לא קיימת. אז אל תנסי לשכנע יותר מידי. מוטב שתתני תשובה קצרה וקורקטית ותתמקדי יותר בהצגת יתרונותייך השגייך וניסיונך.
בעניין השאלה בדבר תוכניות להריון נוסף. במידה והשאלה בדבר מועד כניסה עתידי להריון תשאל (אגב רק שתדעי שאסור למראיין לשאול על הריון או תוכניות לכניסה להריון),אם את רוצה שתפי אותם בתוכניותייך, אבל כמובן שאינך חייבת. הכי טוב לענות משהו עמום כמו "רק עכשיו ילדתי, כרגע ממוקדת בקריירה או לא חשבתי על זה בכלל עדין" כל דבר עמום.
בהצלחה
 
אייך להתגבר על הפחד מראיון עבודה

היי מישל
ראשית, בכל פרמטר הגיל שלך לא מהווה בעיה או מכשול. נושא הגיל נופח מעבר לכל פרופורציה ובמקרים רבים הקושי למצוא עבודה לא קשור לגיל, אלא למה שעשית או לא עשית במהלך שנות עבודתך ולאייך שאתה מציג את ניסיונך וכישוריך. מומלץ לנסות ולבדוק איזה פרופיל של ניסיון וכישורים מחפשים לתפקיד, וזה בדיוק מה שאתה אמור להציג בראיון, כאשר הדרך המועדפת והמשכנעת היא דרך דוגמאות קונקרטיות מתפקידך שממחישות את ניסיונך ויתרונותייך. הכן מראש ובצורה מפורטת דוגמאות לפרויקטים בהם השתתפת, הצלחות, הישגים שדרכן תוכל להראות כיצד אתה פועל, חושב, מתכנן, מתארגן, פרוייקטים שימחישו את ההישגים וההתמודדות עם מגוון האתגרים בכל תפקיד, מהן תשלוף בראיון את מה שרלוונטי. בחר בפרוייקטים המציגים יכולות שונות שלך הנדרשות לתפקיד (אסטרטגיות / ניהוליות / מקצועיות / בינאישיות, עמידה ביעדים / בלוחות-זמנים, התמודדות עם קונפליקטים / ממונים, קולגות, כפיפים) לפני שאת עונה תחליט מראש מה המסר שאתה רוצה להעביר, ובחר את הדוגמא המתאימה. בנה כל דוגמה כך: ראשית, מה היתה בעיה, מה עשית, מה היתה התוצאה.
לסיום, מאחר ועברו כבר שנים רבות מאז שחיפשת עבודה ואתה מדווח על חששות ומתח סביב העניין ממליצה לך לעבור הכנה לא רק בנושא הראיון אלא גם על תהליך החיפוש שהשתנה דרמטית מאז שחיפשת לאחרונה. ומזמינה אותך להכנס לבלוג באתר שלי למאמרים שירחיבו את ידיעותייך בנושא הראיון.
כתובת האתר:
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda/blog
בהצלחה
 
מתי כדאי לשאול על שכר

היי קרן
ככלל לא מומלץ לשאול בשלבי המיון הראשונים שאלות "תועלת אישית": תנאי ההעסקה, גובה השכר וכו,. אין ספק שזה לגיטימי לשים את תנאי ההעסקה כתנאי ראשון ואף בלעדי לקבלת המשרה אבל מעסיקים נוטים לתייג את המועמדים ששואלים את זה מוקדם מידי כתועלתנים, ככאלה שבאים קודם כל כדי לקחת ופחות כדי לתת. זה עלול לפגוע בסיכויים שלך לקבל את התפקיד. ואגב, ככל שנושא השכר עולה מאוחר יותר בתהליך המיון סימן שמצבך טוב יותר, ושאת עדיין בתהליך. עם זאת, אם אכן גובה השכר הוא הקריטריון החשוב ביותר שיקבע אם תרצי במשרה או לא וחבל לך לבזבז זמן פשוט עמדי על שלך בנימוס אך בתקיפות ונסי שוב לשאול.
בהצלחה
 
ראיון עבודה בגיל 46

אם זומנת לראיון, גילך כבר אינו מהווה מחסום שהרי הם יודעים את גילך. אם בנית לך זהות מקצועית ברורה ומומחיות בתחום מסויים שוק העבודה לא יוותר עלייך כל כך בקלות. ומכאן ההמלצות ככלל דומות למה שמומלץ לכולם. ראה תשובתי למישל.
לסיום, מאחר שאתה מדווח על חוסר בטחון מסויים סביב נושא חיפוש העבודה בגילך ממליצה לך לעבור הכנה לא רק בנושא הראיון אלא גם על תהליך החיפוש שמשתנה ומתעדכן כל הזמן. ומזמינה אותך להיכנס לבלוג באתר שלי למאמרים שירחיבו את ידיעותייך בנושא הראיון וחיפוש עבודה ככלל.
כתובת האתר:
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda/blog
בהצלחה
 
אין דבר כזה שאלות מכשילות בראיון עבודה

היי יונית
ראיון עבודה אינו נועד להכשיל אלא לקבוע את התאמתך לתפקיד כפי שמגדירים אותו מציעי העבודה. לפיכך גם אין שאלות מכשילות אלא רק כאלה שנועדו לברר האם את מתאימה לפרופיל התפקיד או לא. למרות זאת אני מרבה לשמוע מלקוחותי כי השאלה בדבר "תכונות שליליות" נתפסת כמכשילה. ובעניין זה אני מפנה אותך לבלוג באתר שלי שבו אחד המאמרים עוסק בעניין זה וככלל כל המאמרים שם יוכלו לתרום לך. בהצלחה
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda/blog
בהצלחה
 
לא התקבלת? שאל מדוע

היי ערן
שאלה מצוינת וחשובה. בהחלט להשקיע בברור למה לא עברת. זו ההמלצה הגורפת שלי לכל לקוחותי. אמנם לרוב המגייסים לא ששים לומר, הם לא כל כך אוהבים לתת תשובות לא נעימות שקשורות למשל לתכונות אישיות , ואז אולי ינסו להתחמק. במקרה של סירוב, אין מה לעשות. לפחות ניסית. אבל לעיתים במיוחד כשמדובר במשהו אובייקטיבי (ופחות פוגעני) כמו חוסר ניסיון למשל יש סיכוי גבוה יותר שתקבל תשובה אמינה.
רק בשביל הסיכוי שבכל זאת יאמרו משהו זה שווה. פה ושם מגיעים אלי לקוחות שנאמר להם שהם לא התראיינו טוב וזה מאד עזר להם. דבר נוסף שמשיגים פה והוא לא פחות חשוב ואולי אף יותר זה שהמעסיק רואה עד כמה המשרה היתה חשובה לך ועד כמה אתה רציני ומשקיע בתהליך חיפוש העבודה. והרצון והמוטיבציה לתפקיד הם משתנה לא פחות חשוב בעיני המגייס מההתאמה אליו. בעניין זה אמנם לא שאלת אבל אני רוצה להוסיף שמאד חשוב לומר בראיון, רצוי בסופו עד כמה אתה רוצה בתפקיד (במידה כמובן שאתה אכן רוצה בו).
בהצלחה
 
האם לגלות בראיון שאני בהריון

היי יעל
זו שאלה משפטית ורצוי בנוסף להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בדיני עבודה. אומר כאן את מה שאני יודעת בנושא אבל חשוב ליתר בטחון לוודא את זה.
חוקית אפשר לא להגיד כלום או לשקר בכל שלב. על פי החוק את לא מחויבת לספר על היותך בהריון או על רצון להיכנס להריון. אם את נשאלת על ידי המעביד ו/או המראיין האם את בהריון או האם בכוונתך להיכנס להריון (שאלות שהחוק אוסר לשאול), את רשאית לענות בשלילה, גם כאשר התשובה חיובית או לסרב לענות. ברור שחשיפת ההיריון בשלב זה יכולה להביא להפחתה משמעותית של הסיכויים שלך להתקבל לעבודה (אבל אם את מרגישה שלא קיבלו אותך לעבודה בגלל ההיריון את יכולה להגיש תביעה כנגד המעסיק על אפליה ועל המעסיק מוטל נטל ההוכחה) ומצד שני גילוי על ההיריון בשלב מאוחר יותר עלול ליצור אי נעימות ומצב של חוסר אמון בינך לבין המעסיק.
"הלכה פסוקה היא כי אישה רשאית שלא לפרט בדבר ההיריון במהלך ראיון עבודה. עניין זה אינו עולה כדי התנהגות בחוסר תום לב מבחינתה. להפך, מעביד אשר ימנע מלקבל אישה לעבודה מחמת הריונה, יהיה ניתן לראותו כמעביד אשר פיטר עובדת במהלך הריון בחוסר תום לב. יצוין כי על פי החוק אסור למעביד לשאול בנוגע להריון במהלך ראיון עבודה" (מתוך "פורטל העובדים").
זה בהיבט החוקי. בהיבט המוסרי זה לא מקומי ותפקידי לייעץ. כל אחד ואמות המוסר שלו
בהצלחה
 
מה חשוב יותר מבחני המחשב או הראיון

היי נורית
ראשית אני ממליצה לך לא להסתמך על שמועות ודעות של אנשים אינם אנשי מקצוע. הנושא חשוב ורציני מידי וזה עלול להכשיל אותך. כמות הדיסאינפורמציה בנושא האבחון התעסוקתי היא אדירה ורק אנשי מקצוע יוכלו לתת לך מידע מוסמך. החלוקה בגדול היא בסביבות 50% הראיון וכל השאר ובתוך זה מבחני הכישורים והאישיות והדינמיקה הקבוצתית. זה בגדול כאשר זה משתנה ממכון למכון וגם בתוך המכונים בין אנשי המקצוע השונים, ששמים הדגשים שונים. וכמובן שברור שלא כולם מקבלים את אותה תוצאה במבחני הכישורים, שכן כידוע אנשים הם בעלי יכולות, חוזקות וכישורים שונים.
ובעניין הראיון: אין פה טריקים, מן הסתם אדם סימפטי ונעים מתחבב יותר ממשהו שהוא פחות כזה. אבל יותר חשוב זה שיתוף הפעולה. מרואיין שמתנהג בצורה אותנטית וטבעית ולא משוחקת ומספר על עצמו בפתיחות (בצורה מותאמת לראיון עבודה, שכן זה ראיון עבודה ולא אינטייק פסיכולוגי) יזכה בלי ספק לאהדת המראיין ואף יצליח לשכנע אותו יותר.
מה שיכול עוד לעזור זה שתדעי לעומק מה מחפשים. נסי לברר על המשרה, על הארגון ועל מה בדיוק הם מחפשים, ואז תוכלי לספק מידע רלוונטי על עצמך ולהוכיח התאמה למשרה. ראיון עבודה נועד להכיר אותך רק בהקשר למשרה שאליה את מתראיינת.
אני ממליצה לך להכנס לבלוג באתר שלי ולקרוא את מאמרי על ראיון. שניים ספציפיים יותר למה ששאלת הם:
3 טעויות נפוצות בראיון עבודה
ו- איסוף מידע- כך תעזור להם לקבל אותך
כתובת האתר:
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda/blog
בהצלחה
 
שפת גוף בראיון עבודה

היי אביגיל
מראיין מנוסה מבחין כאשר המרואיין מתרגש מאד. יש אפילו שאומרים למרואיין שידוע להם שהוא מתרגש ושזה כמובן סביר ואנושי, ושיחה קצרה על זה עוזרת למרואיין בהמשך. זה לא משפיע על קבלה או אי קבלה. אם המראיין לא התייחס לזה אני ממליצה למרואיינים לומר את זה למראיין בתחילת הראיון, פשוט לפרוק את זה, זה מוריד את הלחץ, ומתקבל בהבנה מלאה.
התרגשות בראיון אינה קשורה להתאמתו או אי התאמתו של מועמד לתפקיד.
בעניין שפת גוף- המראיין אינו מומחה לשפת גוף אבל באופן טיבעי כמו בכל מפגש בינאישי וכמו שקורה לכולנו (במודע או שלא) המראיין מתרשם לא רק מהאינפורמציה שאת מוסרת אלא גם מהתנהגותך ה"לא מילולית" במהלך הריאיון, אותה הוא "מצליב" עם המידע המילולי שאת מוסרת. כך לדוגמה, המראיין יכול להבחין בכך שמרואיין שמעיד על עצמו שהוא בעל בטחון עצמי- בפועל משדר בהתנהגותו הלא מילולית (שפת גוף) חוסר בטחון ותחושת לחץ. כאמור, מראיין מנוסה יבחין בקלות בחוסר ההתאמה שבין המסרים המילוליים של המרואיין לבין המסרים הלא מילוליים. אז ניתן לומר ששפת הגוף או המסר הלא מילולי נלקח בחשבון אבל אינו המכריע, שכן אם יש חוסר התאמה כמו זה שעליו דיברתי, המראיין (במידה והוא מקצועי ורציני מספיק) ינסה לבדוק מה קורה כאן ואפילו ינסה לדון בכך ישירות עם המרואיין. מפני שלחוסר ההלימה הזאת יכולים להיות הסברים רבים ולאו דווקא אי התאמה לתפקיד (אולי שפת הגוף מושפעת למשל מהתרגשות שעליה דברת קודם). מן הסתם לא יתנו לשפת הגוף לקבוע באופן בלעדי.
אני מאמינה שיש אפשרות לשלוט במידה מסוימת על שפת הגוף אם מתאמנים על כך עם איש מקצוע. אבל אם לא רכשת מיומנות בזה מומלץ שלא תנסי לעשות זאת בראיון. במקום זאת נסי להיות אותנטית ככל האפשר. אז שפת הגוף שלך תתמוך במה שאת אומרת.
ולסיום ממליצה לך אביגיל להכנס לבלוג באתר שלי ולקבל עוד עצות רבות בנושא ראיון עבודה
כתובת האתר:
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda/blog
 
מה קובעים המבחנים ומה משקלם בהחלטה על קבלה לעבודה

כל המבחנים (מבחני מחשב, מבחני אישיות, שאלוני אישיות שונים, דינמיקה קבוצתית, וועדה ראיון)שעובר מועמד לעבודה בין אם על ידי הארגון אליו הוא מועמד ובין אם על ידי מכון מיון נועדו לבדוק את התאמתו לסט של פרמטרים כמו: כישורים, תכונות אישיות, דפוסי התנהגות, סגנון עבודה וכיוב שהארגון החליט שהם קריטיים לביצוע מוצלח של התפקיד, ולכן מחפש אותם אצל המעמדים לתפקיד. למשל: כאשר ארגון כלשהו מחפש כלכלן סביר שהוא יחפש אדם דייקן, מסודר בעל יכולות גבוהות לנתח נתונים כמותיים ובעל יכולת לעבוד טוב בצוות (אם נדרש לעבוד בצוות) וכו וכו. המבחנים הממוחשבים לרוב בודקים את החלק של כישורים שכליים וסגנון עבודה, שוב, כאלה שנדרשים לתפקיד. את המשקל שנותנים לכל מרכיב באבחון קובע הארגון או המכון. במכונים החלוקה בגדול היא בסביבות 50% הראיון וכל השאר ובתוך זה מבחני הכישורים והאישיות והדינמיקה הקבוצתית. זה בגדול כאשר זה משתנה ממכון למכון וגם בתוך המכונים בין אנשי המקצוע השונים, ששמים הדגשים שונים.
בהצלחה
 

חגי שלו

New member
הי אילנה,
ראשית, אני מאמין שכל אדם ראוי לשכר הוגן בתפקיד שהוא אוהב ומאפשר לו התקדמות, אם בכך חשקה נפשו. מניסיוני לכל אדם יש עיסוק כזה. לעיתים עליו לחפש אותו דרך מציאת הייעוד שלו.
לכן, בבוא הזמן, כדאי לך להתחיל ולחפש עיסוק מתאים יותר לפי שאיפותיך.
לפי תוצאות החיפושים תחליטי מה לעשות. כעת זה מעורפל, אך כשתגיעי לגשר, תחצי אותו, כמו רבות וטובות שמנצלות חופשת לידה כדי לעשות שינוי תעסוקתי.
ב ה צ ל ח ה !!!
חגי
 
אירוח בנושא הכנה לראיון עבודה


ביום רביעי 16/5, בשעה 20:30, תתארח בפורום אסנת שלו, מומחית בהכנה לראיון עבודה, בנושא הכנה לראיון, מבחני התאמה ומכוני מיון.

על האירוח


מחפשים עבודה? סיכויי הקבלה שלכם תלויים בכישורי ההתראיינות שלכם.
בואו לשאול כל שאלה לגבי ראיונות עבודה ולשפר את סיכוייכם לעבור ראיון בהצלחה ולהתקבל!
מה להגיד ומה לא להגיד? מה לענות לשאלה "ספר לי על עצמך"? איך להפוך חיסרון ליתרון? איך להימנע מטעויות נפוצות? מה לשאול בעצמך? ועוד ועוד.

על אסנת שלו


ב-8 השנים האחרונות אסנת שלו מכינה מועמדים לראיונות עבודה ועוזרת להם להתקבל לתפקיד שהם רוצים. בעלת ניסיון קודם של 20 שנה במכון פילת בתפקידי אבחון שונים, עד דרגה של כותבת חוות דעת למעסיקים. בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בהתנהגות ארגונית בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב. http://osnatshalev.wixsite.com/avoda.


מוזמנים לכתוב את שאלותיכם בשרשור האירוח כבר עכשיו!

 

blondi2212

New member
שאלה לגבי מכוני אבחון - למה צריך את זה והאם יש סוד הצלחה?

במספר מקרים בהם ניסיתי להתקבל לתפקידים, בעיקר בחברות גדולות במשק, נשלחתי למכון אבחון. מאוד קשה לי "לשחקאת המשחק" ולהרגיש שאני תחת עין בוחנת. המכונים האלה לא מוציאים ממני את המיטב אבל אני מבינה שעליי להתגמש כדי לקבל את התפקיד. השאלה שלי היא מה ימי האבחון האלה באמת בודקים? האם יש חוקים או קודים מסוימים שכדאי לדעת לפני יום אבחון? איך צולחים את היום הארוך והמביך הזה?
תודה
 
מה בודקים במכוני המיון

היי בלונדי
ככלל כמעסיקים, לכל תפקיד בארגון יש "פרופיל תפקיד" שמגדיר לנו בעצם מהו המועמד האידיאלי לתפקיד זה. ומהם הניסיון,התכונות והכישורים שנחפש אצל המועמדים. וזה מה שמחפשים. בין אם זה נעשה על ידי ראיון אחד או מספר ראיונות בתוך הארגון, ובין אם זה נבדק על ידי כלי בדיקה נוספים כמו דינמיקה קבוצתית, מבחני מחשב וכו, במכונים. אין צורך לשחק וזה גם קשה מאד. אלא פשוט להראות מי את ובמה את מתאימה. זאת בהנחה שאת פונה לתפקידים שמתאימים לניסיונך וכישורייך. עדיין יש אפשרות להתכונן ולהתאמן ובכך לשפר את יכולת ההצגה העצמית שלך. את מוזמנת לעיין בבלוג באתר שלי ובו מאמרים המסייעים להתכונן לראיון ולדינמיקה הקבוצתית, ובמכוני ההכנה הגדולים תוכלי לרכוש מבחנים רלוונטיים ולהתאמן עליהם.
אם תרצי לבדוק אפשרות להתכונן בצורה מקצועית ליום האבחון, את מוזמנת להיות איתי בקשר דרך האתר שלי:
http://osnatshalev.wixsite.com/avoda
בהצלחה
 

nik19864

New member
נשים

למה נותנים לנשים לראיין מועמדים, ועוד לקבוע מי יתקבל ומי לא, וכל זאת על סמך גחמות רגעיות שלא קשורות לעולם ?
למה לא נותנים לגברים לעשות את העבודה הזאת, אם ידוע שהם הרבה יותר טובים ?
למה בכלל מחלקות משאבי האנוש הן לא על טהרת הגברים ?
 
גברים או נשים, מה עדיף?

היי ניק
מודה שלא מצוי בידי מידע מבוסס שתומך בהצהרתך שגברים יותר טובים. מן הסתם אם יותר גברים ירצו לעסוק בתחום אני מניחה שהם גם יתקבלו לעבודה ואז נראה יותר מהם במחלקות למשאבי אנוש.
 

nik19864

New member
עוד שאלה

למה בתחילת כל ראיון, המראיין או המראיינת, שואלים את המרואיין לשלומו ?
לא מספיק שהם לא מכירים אותו ורק עכשיו נודע להם איך הוא נראה, מה אכפת להם ? למה הם שואלים משהו שלא באמת מעניין אותם ?
למה לא פשוט ניגשים ישר לעניין וזהו ?
ככה עושים ברוב העולם.
 
אדיבות בין המראיין למרואיין בראיון עבודה

היי ניק
יתכן שהמראיין באמת מתעניין באדם שפגש זה עתה. יתכן שהוא רוצה לבדוק אם המועמד מתרגש ולנסות להקל עליו או שהוא פשוט סתם מנומס. זה נהוג בארץ וגם בחלק מהעולם.
בהצלחה
 
למעלה