התלבטות קשה בין שני מסלולים

inbar1991

New member
התלבטות קשה בין שני מסלולים

היי, זה יהיה קצת ארוך, אני ממש מתנצלת. אני עוד חודשיים בת 26, לומדת באוניברסיטה הפתוחה מזה כשנה לתואר בכלכלה אחרי שנים של התלבטויות ודחייה, ואני מוצאת את עצמי כרגע מתלבטת לצערי שוב לגבי המשך הדרך שלי. יש בי פוטנציאל גבוה, ההישגים שלי עד כה גבוהים מאוד-מאוד, והמצב היה כך גם בביה"ס ובכלל בכל מסלולי חיי. מצד שני, יש דבר אחד שמעכב אותי: אני סובלת מחרדה חברתית, זו הסיבה העיקרית שבחרתי באוניברסיטה הפתוחה. (באוניברסיטה זו אפשר לקחת את כל הקורסים בלמידה דרך מחשב ולעשות את כל התואר מהבית פשוטו כמשמעו). לאחרונה התחלתי לחשוש ששגיתי בבחירת התואר ועשיתי לעצמי "חיים קלים", ושאני מסוגלת להרבה יותר. אני כן רוצה לשאוף כמה שיותר רחוק ולהגשים את עצמי למרות הבעיות, ולא רוצה לחשוב שאני מוותרת לעצמי או מכוונת נמוך.
אני קוראת המון על כל הבעיות של הצפה במקצועות כלכלה/מנהל עסקים/חשבונאות, על יותר היצע מביקוש, שכר נמוך לבוגרים טריים, חוסר יכולת למצוא עבודה אחרי התואר. ובעיקרון שכלכלה זה תואר שלא שווה כלום. וזה דיי מפחיד אותי. יש לי ראש ריאלי, אני אוהבת חישובים ונוסחאות, והתעסקות עם נתונים. בחרתי בכלכלה כברירת מחדל רק כי הנדסה ומדעי המחשב נשמעו לי קשים מאוד וגם כי שניהם לא "מדברים" אליי. גם כלכלה לא מעניין אותי אומנם, אבל ידעתי שזהו תואר קל יותר, גם ריאלי וגם כללי ולא מכוון לעבודה ספציפית, כי אני לא יודעת במה אני רוצה לעבוד.
וכרגע אני מתלבטת בין להמשיך את התואר בכלכלה באו"פ, או לעבור דרך אפיק מעבר לסטטיסטיקה וחקר ביצועים עם כלכלה (דו-חוגי) באוניברסיטת ת"א. זהו אפיק מעבר שדורש ממוצע 80 ומעלה בכ-6 קורסים במתמטיקה, וזה אומר שנה של לימודים באו"פ ואז מעבר לשנה ב' באונ' ת"א.
מקריאה באינטרנט הבנתי שתואר בסטטיסטיקה שווה יחסית. כי לא הרבה לומדים את זה וכי זה מתקשר באופן מסוים להייטק. האם זה נכון? קצת מפחדת שלא אצליח ושיהיה לי קשה מדי בתואר עצמו, אבל זה כבר ייתכן סתם חוסר ביטחון שלי ואני לא יכולה לדעת. אם אבחר בסטטיסטיקה וכלכלה בת"א - אני אצטרך לעשות תואר שני? או שאוכל גם בלי זה למצוא עבודה בקלות ולהתקדם לתפקידים עם הכנסה מכובדת? כמה "טוב" התואר הזה?

ואם אחליט בסוף להמשיך את התואר בכלכלה בפתוחה: איך היא נחשבת בחוץ? לעומת הטכניון/העברית/ת"א למשל. איך מעסיקים רואים אותה? באופציה הזו אני בטוח אהיה חייבת לעשות תואר שני אח"כ בגלל ההצפה בתחום, כי אני ממש לא מעוניינת ללכת לעבוד באיזה מוקד שירות אחרי התואר בשביל 5,000 ש"ח. אבל לפתוחה יש יתרון גדול עבורי והוא שהיא הרבה פחות מלחיצה אותי בגלל המסגרת הגמישה והיכולת ללמוד מהבית. באוניברסיטה רגילה אצטרך להתמודד עם להיות כל היום בחוץ עם אנשים, ועם כיתות גדולות, ונסיעות מתישות מחדרה, ואני מאוד חוששת מזה שלא אצליח להתמודד עם זה נפשית. בגלל זה אני מאוד נוטה "לברוח" לאוניברסיטה הפתוחה. אני גם לא יודעת כ"כ במה בדיוק אני מעוניינת ומסוגלת לעבוד מבחינת החרדה שלי, ואני עוד צריכה "להכיר את העולם" קצת.
אז אולי כן עדיף לי לקחת תואר ראשון כללי יותר עד שאתפקס על עצמי, ובתואר השני (אחרי שאדע יותר טוב לאן אני רוצה לכוון את עצמי) כבר "להפציץ"?
הכל עמום ומבולבל לי, וכל מה שאני יודעת זה שאני רוצה להגשים את עצמי ולהגיע רחוק למרות החרדה הארורה שלי.
אני ממש ממש אשמח לייעוץ והכוונה במה מבין שני המסלולים כדאי לי לבחור, כי אני הולכת לאיבוד ולא מסוגלת להגיע להחלטה!

המון המון תודה מראש... ושוב מתנצלת על האורך, הייתי באמת חייבת לספר את כל הפרטים של הסיפור שלי. תודה!
 
התלבטות קשה בין שני מסלולים

היי ענבר ותודה על השיתוף הכנה והמקסים שלך. את מעלה כאן בערבוביה מספר נושאים שבבסיסם, אינם קשורים אחד בשני, אך הם מתחברים יחדיו למציאות שלך ולבלבול בו את נמצאת.
אנסה לעשות מעט סדר בדברים, עד כמה שניתן במסגרת הזאת:
לגבי תחומים מוצפים בשוק, מסכים איתך שבמדינה כל כך קטנה כמו שלנו, בה ההשכלה האקדמית הונגשה לרבים, באמצעות פתיחתם של מכללות רבות, כמעט כל תחום שתבחרי ללמוד, ניתן להגיד עליו שהוא מוצף ושקשה למצוא בו עבודה.
זה לא מה שצריך להרתיע אותך, לדעתי. לבחור ללמוד סטטיסטיקה, רק כי התחום לא מוצף כרגע, זאת בחירה, לטעמי, לא נכונה, אלא אם כן, את אוהבת מאוד את התחום הזה.
את ההבדל תוכלי לעשות בתכנון מסלול קריירה אישי, שקצרה כאן היריעה מלהרחיב כיצד עושים את זה, אבל שבסופו של דבר תמצאי את עצמך עוסקת במשהו שאת טובה בו, את אוהבת אותו, וגם למדת אותו. בגדול, אני יכול להגיד לך שנדרשת חשיבה מחוץ לקופסה.
לא נכון בנקודת הזמן הזאת, לדעתי, לשנות מסלול לימוד, מבלי שיש לך מסלול קריירה שאת יודעת לאן את רוצה להגיע. זה רק יוסיף על הבלבול והתסכול שלך.
לכן, כרגע, אם לא נותר הרבה זמן ללימדי הכלכלה, הייתי, במקומך, עושה מאמץ גדול לסיים את התואר הזה, בציון כמה שיותר גבוה.
לשאלתך בנוגע לכמה זה משנה, היכן למדת, מהיכן התואר שלך? יש ארגונים מסויימים שבהחלט זה חשוב להם. אני מכיר חברות הייטק שמגייסות מצטיינים בלבד, בוגרי אוניברסיטאות בפקולטות ספצפיות. לרוב המעסיקים, ממש לא משנה מהיכן התואר. בעבר הייתה לזה יותר חשיבות.
בנוגע לחרדה החברתית. כאן אני מוריד את כובע יועץ הקריירה וחובש לרגע את כובע המאמן שלי. אני משוכנע שהחרדה החברתית הזאת לא ממש תורמת לאיכות החיים שלך. השאלה שלי, האם עשית כל מה שביכולתך, כולל פנייה לאחרים, על מנת לעזור לעצמך לשפר את איכות החיים שלך?
הסיטואציה שאת מתארת עשויה להפריע לך מאוד להגשים את השאיפות שלך בהרבה תחומים, כולל בתחום הקריירה.
לעיתים מדובר במשהו שרופאים יכולים לסייע, לעיתים, ניתן לטפל בזה באמצעות תהליך אימון או NLP.. מה שאוכל להציע לך זה לא להזניח את זה. שיפור איכות החיים שלך חשוב מאוד, לפני תכנון מסלול קריירה.
מקווה שהצלחתי לעשות לך מעט סדר בסיפור.
בהצלחה רבה
דובי
 

inbar1991

New member
תגובה

אני מודה לך על תגובתך המהירה והמפורטת, זה לא מובן מאליו. בהחלט עשית קצת סדר ואפילו עזרת לי קצת לצאת מהלחץ והדיכאון שאני נמצאת בהם בעקבות חוסר ההחלטיות והפחד לטעות...

בקשר לחרדה החברתית: היא אכן פוגמת לי בכל תחומי החיים בצורה אנושה, והחל מגיל 15 ניסיתי לטפל בה במגוון טיפולים פסיכולוגיים ותרופתיים שאף אחד מהם לא עזר. כרגע אני לא בטיפול כי אני לא עובדת אלא רק לומדת, וחבל לי על הכסף, אבל מתכוונת לחזור בקרוב למסגרת טיפולית כלשהי בכל זאת כי בהפרעה שכזו שהורסת לגמרי את החיים אסור להרים תקווה. אני אשקול בהחלט NLP.

בקשר להתלבטות במסלול הלימוד: אני מתחברת יותר לסטטיסטיקה מאשר לכלכלה, מתמטיקה דיי מעניינת אותי וגם עבודה עם נתונים, וכלכלה לא מעניינת אותי כלל. בחרתי ללמוד כלכלה כפשרה בגלל המון סיבות: בגלל הקלות היחסית של התואר לעומת תארים ריאליים אחרים, בגלל שזה בכל זאת כן ריאלי ואני הרבה יותר ריאלית מהומנית, בגלל שזה לא מכוון למקצוע ספציפי, ובגלל שאין משהו שמצאתי כמתאים יותר באו"פ (אין למשל סטטיסטיקה- יש מדעי המחשב, הנדסת תוכנה והנדסת תעו"נ). אני רוצה לציין גם שאין הבדל מהותי בזמן שייקח לי לסיים את התואר בשני המסלולים שאני מתלבטת ביניהם, וגם שהשנה שלמדתי עד כה בפתוחה לא תהיה לחינם אם אבחר באפיק המעבר כי רוב הקורסים שלמדתי נכללים באפיק.
בנוסף ביררתי עם מזכירות הרישום לתואר שני באונ' ת"א ואם למשל ארצה לעשות תואר שני בסטטיסטיקה - כדי להבטיח שאתקבל אזדקק לממוצע מאוד מאוד גבוה כשהתואר הראשון שלי הוא בכלכלה ולא במדעים המדויקים, ממוצע של 92-93 בערך.

האם בכל זאת היית ממליץ לי להישאר במסלול הלימוד של כלכלה באו"פ? מבחינת החרדה והקשיים אין ספק שזה יקל עליי מאוד, אבל אני כביכול לא רוצה "להיכנע" למגבלות שלי. מעניין אותי בעיקר מה הבחירה היעילה ביותר בהתחשב בכך שאני לא באמת יודעת מה אני רוצה לעשות לאחר התואר, וגם לא יודעת הרבה על העבודות השונות, על שוק התעסוקה או על קריירה בכלל, אבל כן רוצה שלא אמצא את עצמי לאחר מספר שנים של השקעה אינטנסיבית מול דלתות סגורות, שולחת קורות חיים שלא זוכים למענה מאף ארגון רציני אלא רק מעבודות בשכר נמוך.

שוב המון תודה בכל הכנות!
 
תגובה

היי ענבר בוקר טוב.
מתגובתך, נראה שאת די יודעת מה את רוצה ואת הרבה פחות מבולבלת ממה שחשבת וזה מצויין.
אפריד את תשובתי לשני חלקים:
אם את יודעת בוודאות שאת אוהבת סטטיסטיקה וזה עושה לך טוב, שווה בהחלט לעשות את ההסבה ואין טעם, בכח לסיים תואר במשהו שאת לא אוהבת, אלא אם כן נותן עוד סמסטר אחד ואז, חבל פשוט לא להשלים.
החלק השני נוגע ליכולת ההתמודדות שלך ועל זה, רק את יודעת לענות. בהנחה שאת משנה מסלול ועוברת לאונת"א ללמוד סטטיסטיקה, האם את תוכלי להתמודד עם זה? כי בסופו של דבר, עשוי להיות מצב שתחליטי לעזוב את לימודי כלכלה לטובת לימודי סטטיסטיקה ובסופו של דבר, בגלל המגבלה שיש לך כרגע, לא תצליחי להשלים את הלימדים. במצב כזה, תשארי ללא תואר בכלל.
ולכן, חוזר על השאלה שלי: האם את תוכלי להתמודד עם הלימודים בחברת אנשים, ללא בבית עם החרדה החברתית שאת סובלת ממנה, ללא טיפול מקדים בבעיה?
אני מבין שאת לא רוצה לוותר לעצמך וזה מצויין השאלה אם יש לך את כל הכלים לנהל את המאבק הזה לבד, או שאת צריכה עזרה חיצונית.
המון בהצלחה
 
למעלה