סויה - והסיכונים שבה

כמה מילים משלי

אולי ללא קשר לשאלתך. החשש שנובע מהשפעת מוצרי הסויה, הוא כזה שמניחים שקשור גם להתבגרות מינית מוקדמת במיוחד של נערות בעשורים האחרונים. חלק מן המחקרים בנושא קשרו את התזונה הצמחונית שהייתה עשירה בסויה ומוצריה לשינויים הורמונליים שהקדימו את ההתפתחות המינית בילדות צעירות מאוד. אין צורך לוותר על מוצרי סויה, אבל כמו בכל תזונה טובה, הגיוון הןא העיקר. ולכן, בנוסף לקבלת חלבון מן הסויה אפשר לצרוך תחליפים אחרים לחלבון מן החי, כמו שילובי דגנים מלאים וקטניות,, שיחד מספקים את כל חומצות האמינו ההכרחיות - דהיינו, מהוות חלבון בעל ערך תזונתי גבוה. מכיוון שילדותיך צמחוניות אני מניחה שהן צורכות מוצרי חלב וביצים (ביצה היא חלבון בעל ערך תזונתי גבוה), ולכן החשש שלך לגבי חלבונים וצריכתם, יכול להענות גם מספר פעמים בשבוע על ידי שילוב קטניות ודגנים מלאים(כמו שכתבתי כבר). ולענות על השאלה שלא נשאלה, שילובים של קטניות ודגנים מלאים, למשל (ופה חברי הפורום האחרים מוזמנים להעלות אפשרויות ממטבחיהם הם): מג'דרה - אורז ועדשים פלאפל - כדורי הפלאפל (קטניות) בפיתה (מקמח מלא וכו') קוסקוס - יחד עם הרוטב שמורכב גם מקטניות אלו רק דוגאמות על קצה המזלג, בכל עדה יש מאכלים שמורכבים מדגנים מלאים וקטניות, ומספקים חלבון בעל ערך תזונתי גבוה, שיכול להוות תחליף מספק בהחלט לבשר. ולגבי הסויה, למרות שכבר כתבתי, לא חייבים ולא רצוי לאכול כל יום (כמו מכל מוצר מזון אחר) אפשר מספר פעמים בשבוע, ובאחרים שילובים של דגנים מלאים וקטנייות. ייחד עם תזונה שעשירה במוצרי חלב ויש בה גם ביצים בכמות נאותה, אין חשש לחוסרים כלשהם או להשפעות מזיקות של סויה ומוצריה.
 

השף מ

New member
קודם כל אני רוצה להודות לכם על הדיון הענייני

אז הנה לינקים לגבי צדדים שליליים של הסויה http://www.angelfire.com/scary/soya שימו לב לטבלא הבא- זה מה שזכרתי http://www.angelfire.com/scary/soya/isoflavonesinfoods.html http://www.mercola.com/article/soy/index.htm מה דעתכם?
 

השף מ

New member
והלינקים בצורה קלה יותר

הראשון שמרכז את העניין הטבלא - שימו לב לערכים של הסויה המעובדת ומיובשת לפי הטבלא הזו ואחד אחר - בנוסף לשלישי
 
אני עדינה מאוד בפורומים הללו

אבל אני אגיד לך בצורה מרומזת, האתרים שאליהם קישרת אינם ברי סמכא בנושא ה תזונה. יחד עם זואת, אם אתה מרגיש צורך לגוון את התפריט של בנותיך, עשה זואת בלב שלם, אני נתתי לך מספר דוגמאות, ואם לא סתרת את הנחתי שהן צורכות גם מוצרי חלב וביצים, הרי שאין לי ספק שתזונתן בריאה ולא צפוי להן סיכון מצריכת הסויה בעתיד אם תגוונה את הארוחות גם במוצרים נוספים. אם אתה מעוניין בתשובה חד משמעית ומוחצת אני חוששת שאיש לא יכול לתת לך אחת כזו, כי יש מגוון דעות רחב נושא גם בקרב חוקרים ואנשי מקצוע. קיבלת פה דעות והגיון של מספר מגיבים ואת ההסבר שלנו למילים שבחרנו להביא לך. אינני רואה טעם להלחם במאמרים אלו או במאמרים נוספים או להסכים איתם, כי באופן אישיי זה לא ישרת את המטרה שלשמה הגעת לפורום. אם אתה מעוניין ביעוץ תזונתי מקיף יותר, יש דיאטנייות בחינם בקופות החולים, אליהם אפשר להפנות את בנותיך לאחר שיפגשו עם רופא/ת המשפחה,ושם לקבל תשובות שיהיו בעלות חותמת רשמית יותר עבורך ואפשריות תזונה נוספות פרט לאלו בהן נתקלת עד היום. אני מקוה שאתה רגוע יותר, ושכל מה שתבחר לעשות מהיום והלאה, יהיה תוצאה של החלטה שאתה מודע שהבסיס לה הוא שיקול הדעת שלך, והגורמים שאתה בוחר להביא בחשבון כשאתה מבצע החלטה.
 

TheFinalCut

New member
גיבוב שטויות, כבר דשנו בזה

והאמת שזה מתחיל להיות ממש מייגע, אני מקווה שזו אחת הפעמים האחרונות: אין ראיות קליניות (מבני-אדם) לנזקים המקושרים לסויה, באף שלב במחזור החיים האנושי. יש ראיות לנזקים שונים ומשונים מבע"ח, אך בבע"ח אפשר להוכיח פחות או יותר כל דבר, בעיקר כשמעורבים עניינים מסחריים. לדוגמא, הממתיק המלאכותי סכרין גורם לסרטן בשלפוחית השתן של חולדות זכרים צעירים, אך לא בנקבות. תומכי ומתנגדי השימוש בו הוכיחו והפריכו את הטענה שהממתיק מסרטן ע"י בחירת המין (sex) המתאימה. להלן מספר סקירות בנושא מהעת האחרונה לגבי פיטואסטרוגנים: סקירה כללית (2001) סקירה נוספת (2004) סקירה העוסקת בתינוקות ופורמולות מסויה (2001)
 

TheFinalCut

New member
דרך אגב, איתרתי טבלה יותר עדכנית ומפורטת

לגבי תכולת הפיטואסטרוגנים במזונות שונים (עכשיו כשיש לי גישה רחבה יותר לספרות, זה לא היה קשה. מצורף כעמוד PDF. מתוך: Horn-Ross PL et al., 2000. Assessing Phytoestrogen Exposure in Epidemiologic Studies: Development of a Database (United States). Cancer Causes and Control 11(4): 289-298
 

השף מ

New member
שוב תודה .. ול א י נ ס ו פ ,הבאתי את הלינקים

בלי יכולת לשפוט את ערכם , כיוון שאני לא מצוי בתחום . אם לדעתך מדובר במידע מסולף ומוטעה ,אשמח לשמוע זאת ..
 
למעלה