נראה לי שאני צריכה לנסות הימנעות מסולניים

סביון1

New member
אני איתך

גם מנסה להמנע מסולניים. להמנע לגמרי קשה לי מאד, מה גם שעגבניות מככבות אצלי ברטבים ואני לא רוצה לצמצם את התפריט של כל המשפחה בגללי. אבל לפחות בצורה הטריה, אני מנסה להמנע, או יותר נכון לצמצם. וגם אני חשבתי שיהיה לי קשה מאד, אבל למען האמת זה לא כ"כ נורא. וגם גיליתי ירקות שפעם בקושי נגעתי בהם ועכשיו אני אוכלת יותר, צנוניות למשל, וקולורבי.
 

אבי519

New member
בגלל שזאת דעה מוכרת של נטורופטים שידוע שאין לה ביסוס מדעי

ואין לי שום דבר חלילה וחס נגד נטורופטים ונאטורופטיה בכלל אני אפילו מאמין נלהב בעקרונות הבסיסיים של הנטורופטיה ומיישם אותה בעצמי , אבל זה לא אומר שכל מילה של נאטורופט קדושה בעיני , ולנושא הזה של ההפחדה מהעגבניה והפלפל והחציל אני לא מסכים.
&nbsp
רופא הגון שמשתמש ברפואה אלטרנטיבית למען ההוגנות אמור להסביר לחולה מה רפואה מבוססת מדע ומה החלק של ההמלצות שלו שבא מרפואה אלטרנטיבית.
לסיפור של האלקלואידים שמגבירים דלקות ומחלות אוטואימוניות , נחמד מאד, נשמע די אולי סיפור משכנע , אבל מחוות דעת שקראתי אין לזה שום ביסוס מדעי .
אם יתגלה כזה אשמח מאד לקרא וללמוד..
יש הרבה מקורות ברשת בעד ונגד אבל הנה אחד שמצאתי עכשיו בשלוף :
לדוגמה:
&nbsp
ציטוט : " מה אומרים הרופאים?
&nbsp
כנראה שאכן יש בסולניים חומרים אלקלואידיים, אבל האם הם גורמים נזק? "זה מעולם לא הוכח מחקרית", טוען פרופ' משה טישלר, ריאומטולוג ומנהל מחלקה פנימית במרכז הרפואי אסף הרופא, בצריפין.
"אני מכיר את הטענות של חולי דלקות מפרקים, לפיהם ירקות ממשפחת הסולניים קשורים למחלה. אבל אני לא ממש מבין מה רוצים מהסולניים האומללים", אומר פרופ' טישלר.
"הטענות לפיהן מזונות מסוימים גורמים לדלקות מעולם לא הוכחו מחקרית. אחד החוקרים שבדק את הנושא וכתב סידרה של מאמרים בנוגע לקשר בין מזונות ומחלות, היה ד"ר ריצ'רד פאנוש. הוא טען שייתכן שיש קשר בין אלרגיה לחלב והחמרה של דלקות מפרקים. אבל הוא לא מצא קשר למזונות סולניים".
לגבי פיברומיאלגיה, טוען פרופ' טישלר, שאי אפשר להתייחס למחלה כאל "דלקתית" ולכן היא אינה רלוונטית לנושא. מחלת גאוט, לעומת זאת, דווקא מושפעת ממזון, אבל מדובר בהשפעה שלילית שנגרמת מאכילת בשר ושתיית אלכוהול, בגלל עודף חומציות.
&nbsp
למטופליו ממליץ פרופ' טישלר "לאכול וליהנות", ומבקש ממי שטוענים "אבל אמרו לי שאסור סולניים", להביא בפניו את ההוכחות המחקריות לכך. "אם יש טענה, צריך להוכיח אותה. יש לא מעט מחקרים בלתי תלויים, שאינן ממומנים על ידי חברות התרופות, שבודקים צמחי מרפא, למשל. עד שהנושא לא יוכח מדעית, מבחינתי אין בזה דבר. מחלת דלקת מפרקים שגרונית RA היא מחלה אוטואימונית, ולא יכול להיות שהיא נגרמת בגלל מזון כזה או אחר", הוא מסכם. "
&nbsp
לינק : https://www.onlife.co.il/general/26432
 

אבי519

New member
צודקת, מצטער על הנימה התוקפנית שלי


אבל ההשמצה של הסולניים הלא מבוססת הזאת זה טרנד שנפוץ מאד ברחבי הרשת .
עגבניות פלפלים וחצילים זה נושא רגיש אצלי, אני לא יכול לסבול שמשמיצים אותם כל הזמן ברחבי הרשת.
&nbsp
 

Dr T noki

New member
אבל תמר לא אמרה למה ומדוע היא רוצה לנסות להמנע מסולניים

(זה גם לא ענייננו).
היא כתבה ״בגלל ענין רפואי מעצבן״.
לא אתה ולא אנחנו מתיימרים להכיר את תמר. מבחינתי - לא צריך להיות נטורופת או רופא בשביל לחשוד שמזון מסוים לא עושה לך טוב. אין צורך במחקרים כדי לנסות להמנע מהמזון החשוד לתקופה סבירה אם באופן אישי זה יכול להיות קשור. ואז לחדש אם זה לא שינה דבר בתלונות. נדמה לי שזה מה שתמר רוצה לעשות.

זה נכון שאין צורך , כמו בדוגמה שהבאת, להמנע מראש מסוגי מזון מסויימים, אלא אם יש תלונות שקשורות.
ף
לא תמיד המחקרים וקביעתם הנחרצת מחוברים למציאות של האדם הבודד הסובל מבעיה מסויימת.
לדוגמה - מטופלת עם כאבי בטן לאחר צריכת מוצרי חלב (את זה אני אומרת כרופאה ובלי קשר לפורום טבעונות ...). או לגלוטן. נניח שעשתה בדיקה שלא הוכיחה אי סבילות ללקטוז או לגלוטן ובכל זאת ביום יום שלה היא רואה את הקשר הישיר בין מזונות אלו לבין תלונותיה.
אני יכולה לבחור להגיד לה - אין לך כלום לפי הבדיקה. ואני יכולה להציע לפי שיקול דעתי וההגיון הבריא - אמנם הבדיקה לא הוכיחה אבל שווה לעשות נסיון של המנעות מגלוטן או ממוצרי חלב לתקופה מוגדרת ולראות איך את מרגישה. אם משתפר אז כנראה שבכל זאת יש אי סבילות כלשהי שאנחנו לא יודעים להדגים בבדיקה ספציפית זו ואם לא אז אין טעם להמשיך ולהימנע ממזון מבחינה רפואית.

פה ושם היו לי מטופלים שהדבר היחידי שעזר להם היה שינוי תזונתי (נטורופתיה או אחר) בהעדר הטבה כלשהי או ממצא כלשהו בבירור מעמיק אצלי. אני לא יודעת להסביר את זה אבל שמחה שהם החלימו ומכירה בכך שלא לכל דבר יש לי הסבר מדעי.
 

Dr T noki

New member
מי שפוסל מראש בלי סיבה את השילוב הזה מפסיד...

אחלה שילוב - חצילים עם פלפלים ועגבניות
 
נראה לי שאני צריכה לנסות הימנעות מסולניים

בגלל עניין בריאותי מעצבן, ומבחינתי זה הרבה הרבה הרבה יותר קשה מאשר לעבור לטבעונות! ממש קשה לי לתאר לעצמי חיים ללא חצילים, עגבניות ותפוחי אדמה.
אני רוצה קבוצת תמיכה!
 
תודה רבה! רופאות כמוך

צריך לשכפל...

נזכרתי איך בכל ספרי ההדרכה להורות היה כתוב (בזמני כאם צעירה וזה מזמן) שאין שום קשר בין צמיחת שיניים וחום או שלשולים. ואולי בספרים אין קשר אבל במציאות היה ועוד איך!
 
כבר תוסיפי תפוחי אדמה
ובכלל מעדן

אג'פסנדלי - מעדן קדרה גיאורגי! אני כבר מכינה אותו אחרת (באמת צריכה לעדכן בבלוג המיותם) - במקום לטגן, אני אופה גם את החצילים גם את התפ"א וגם את הפלפלים! רק את הבצל והשום אני מטגנת במעט מאד שמן, מוסיפה את העגבניות, תבלינים, כמעט כל עשבי התיבול, מבשלת על אש קטנה וכשהירקות בתנור מוכנים - מוסיפה אותם לסיר. לפני ההגשה מוסיפה את מה שנשאר מעשבי התיבול
 

סביון1

New member
החמלי הזה עושה רושם של תערובת תבלינים מדהימה!

אבל תגידי, זרעי חילבה נטחנים לא קשים מידי לטחינה ביתית?
 
נכון, זו תערובת תבלינים מצויינת

בעניין החילבה - לא נתקלתי בבעיה, אבל באמת יש לי מטחנת תבלינים פשוט מעולה, טוחנת לאבקה כל דבר שניסיתי עד כה.
אני מניחה שאפשר לקנות גם חילבה טחון - אני משתדלת להימנע מקניית תבלינים טחונים, כי ההבדל בטעם עצום.
 

סביון1

New member
איזה תבלינים את טוחנת בעצמך?

אצלי זה בעיקר קינמון כוזברה, ולעיתים רחוקות פלפל אנגלי ופלפל שחור (שאני משתמשת בהם במשורה). פעם הייתי טוחנת גם כמון, אבל נשברתי מלברור אותו, כי הזרעים זעירים והליכלוך מרובה... אמנם אני משערת שמה שטוחנים לי במפעל בטח כולל גם קצת אבנים וקש, הם לא בוררים טוב כמוני מן הסתם. אבל בכל זאת הפסקתי לטחון בעצמי. למרות שאכן ההבדל עצום. לפחות אני קונה טחון מחנות תבלינים במשקל ולא את האריזות שמוכרים בסופרמרקט שהן הסוג הכי נחות.
 
כמעט את כל התבלינים

מדי פעם אני קונה קינמון טחון, שיהיה לעוגות (אבל משתמשת בשלם לטחינת גארם מסאלה). פפריקה אני קונה טחונה.
 

אבי519

New member
מהצמח שממנו מפיקים את הפלפל השחור מפיקים ארבעה צבעים

זה אותו פלפל רק שיטות העיבוד שלו "היבוש והקילוף.." שונות, ולכן גם הטעם קצת משתנה .
יש ארבעה צבעים : שחור, לבן, ירוק ואדמדם או וורוד.
&nbsp
נב- חוץ משם "פלפל" אין שום קשר בין הצמח הפלפל השחור, לצמח הפלפל הירוק הצ'ילי או הפפריקה .
הפלפל השחור זה צמח מטפס , והפלפל הרגיל זה צמח ממשפחת הסולניים משפחה בוטנית אחרת לגמרי (קרוב משפחה לעגבניה לחציל ולתפוח אדמה).
 

אבי519

New member
לדעתי את צריכה להחליף את הנטורופט שנתן לך הנחיה כזאת

ברופא אמיתי.
למיטב ידיעתי זה עוד קישקוש של נטורופטים חסר כל בסיס מדעי.
&nbsp
 
למעלה