החנויות בישראל לממכר מזון אורגני זה שקר וכזב

25306yosef

New member
החנויות בישראל לממכר מזון אורגני זה שקר וכזב

להערכתי למעלה מ-90% ממוצרי המזון הנמכרים בחנויות האורגניות בישראל אינם אורגניים כלל ולפי הפירוט הבא:

1. בחנויות למזון אורגני בישראל נמכרים מוצרי מזון ללא גלוטן, רובם אינם אורגניים כלל.
2. בחנויות למזון אורגני בישראל נמכרים מוצרי מזון דיאבטיים לסוכרתיים, כמעט כולם אינם אורגניים כלל.
3. בחנויות למזון אורגני בישראל נמכרים מוצרי מזון רבים מסוג Vegan (מוצרים מיוחדים לטבעונים וצמחונים ללא כל רכיבים מן החי), רובם אינם אורגניים כלל.
4. בחנויות למזון אורגני בישראל נמכרים בין השאר גם מוצרים ארוזים כמו דגנים וקטניות וקמחים ופירות יבשים שונים שאינם אורגניים כלל והם נמצאים על המדף מעורבים ביחד עם מוצרים אורגניים.
5. בחנויות למזון אורגני בישראל נמכרים מוצרי חלב עיזים שאינם אורגניים כלל והם מעורבים במקרר ביחד עם מוצרי חלב עיזים אורגניים.
6. כל מוצרי המזון המתוארים לעייל בסעיפים 1-5 מעורבים בחנות ביחד ומי שאין לו שמץ של מושג בצרכנות אורגנית סביר להניח שירכוש בתמימותו גם מוצרים רבים שאינם אורגניים כלל.
7. אין בישראל כל פיקוח הולם על החנויות "המפוקחות" לממכר מזון אורגני ולכן כל המוצרים האורגניים בחנויות האורגניות "המפוקחות" בישראל מעורבים ביחד עם כל מוצרי המזון שאינם אורגניים וכל בעל עסק עושה כראות עיניו כאשר המניע שלו הוא להרוויח כסף וכמה שיותר מתמימותם של הצרכנים כאשר בעל העסק מבחינתו פועל כדין והוא מבחינתו מוגן לחלוטין מתביעה עתידית שעשויה להיות מוגשת נגדו.

זה המצב במדינת ישראל. הישראבלוף בהתגלמותו.

ואם אין כל פיקוח הולם על החנויות "המפוקחות" בישראל, האם גם צריך להטיל ספק באותו מזון שהוא כן אורגני והוא נושא עליו את האישור של חברות הפיקוח האורגני?
 
אין כל חדש תחת השמש

ככל צרכנות אחרת ראוי שאנשים יבדקו מה הם קונים
איפה לקנות ושל איזו חברה
גם בסוגיית המחיר וגם בסוגיית החותמת
לגבי השאלה אחרונה שלך היא קנטרנות לשמה שכן החנויות לא טוענות שהכל בהן אורגני
סתם דוגמאות :
עדן טבע מרקט, רשת הסופרמרקטים הבריאה והכשרה הגדולה בישראל,עדן טבע מרקט הוקמה בשנת 2003 וביססה את מעמדה בישראל המתמחה במזון אורגני, מזון טבעי, מוצרים אקולוגים ותוספי תזונה.

ניצת הדובדבן בכותרת מגדירים את עצמם כבית טבע

קסם הטבע שפועלת בצפון גם מגדירה עצמה כרשת בתי טבע

וכו'
 

25306yosef

New member
אמנם החנויות לא טוענות שהכל בהן אורגני

אבל בעלי החנויות יוצאים מנקודת הנחה שרוב הצרכנים שלהם לא מבינים בצרכנות אורגנית וכך אפשר לערבב בתוך החנות את כל המוצרים ביחד כאשר האורגני נמצא על המדף ביחד עם הלא אורגני.

אם היה פיקוח הולם על החנויות "המפוקחות", היתה החובה להפריד בין אורגני לבין לא אורגני והיה צריך להיות שילוט ברור בכל חנות מפוקחת. אבל בפועל אין פיקוח הולם שכזה ואיש הישר בעיניו יעשה.

מי שלא מבין בצרכנות אורגנית סביר להניח שירכוש גם מוצרים רבים שאינם אורגניים כלל ולמרות שמלכתחילה רצה לרכוש רק אורגני. המוכר לא יומר לו שזה לא אורגני אם הוא לא ישאל. הרי לא אורגני ניתן לרכוש בכל סופר ובכל חנות מכולת.

ובאשר לבתי טבע ומזון טבעי,

מוצרים רבים הנמכרים בחנויות הללו אינם טבעיים כלל ורחוקים מאוד מלהיות טבעיים. עוגיות עם מרגרינה של דגן מיני מזונות זה לא מוצר טבעי וזה רחוק מאוד מלהיות מוצר טבעי, מדובר במוצר תעשייתי מובהק המזיק לבריאות.

גם העוגיות של דני וגלית המכילים שמן קנולה מזוכך, אינם מוצר טבעי והם רחוקים מאוד מלהיות מוצר טבעי, גם במקרה זה מדובר במוצר תעשייתי מובהק. כנ"ל מרבית המוצרים הדיאבטיים והמוצרים ללא גלוטן. גם אם המוצר הופק בצורה ביתית אך מכיל חומרי גלם מאיכות ירודה (כמו שמן קנולה מזוכך*), עדיין המוצר רחוק מאוד מאוד מלהיות טבעי.

הדגש בכל המוצרים הללו הוא למעשה על מוצרים ללא רכיבים מן החי (או ללא גלוטן או ללא סוכר) ולא על מוצרים טבעיים. מרבית המוצרים כאמור רחוקים מאוד מאוד מלהיות טבעיים.

* - אם רוצים להשתמש בשמן צמחי, אז רק שמן מכבישה קרה שהוא יקר יותר מהשמן התעשייתי המזוכך. השמן התעשייתי המזוכך נמצא בכל המוצרים המעובדים וכמעט בכל המוצרים הביתיים. לשמן המזוכך אין שום ערך תזונתי מאחר וכל הטוב שהיה בו נהרס בתהליך התעשייתי של מיצוי וייצור השמן.
 

Dr T noki

New member
מתישהו צריך גם לצפות לאחריות של הצרכן על הבחירות שלו

למי שחשובה תזונה בריאה/אורגנית /אחרת - ילך וילמד בעצמו או יתייעץ עם מומחים בדבר המקובלים עליו ויפעל לאחר רכישת הידע.

אני חושבת שבעלי החנויות מנסים לתת מבחר גדול של מוצרים שמכוונים לקהל יעד מאד ספציפי ומניחים שמי שרוצה לקנות אורגני , סבירות גדולה יותר שיהיה צמחוני או טבעוני , שירצה לצרוך מוצרים המוגדרים כ״מוצרי בריאות״ וכו׳.
ברור שהם רוצים למכור יותר ולא שווה לרוב הרשתות האלו לשווק רק מוצרי מזון אורגני שיפנו לקהל קטן יותר, מבחינה כלכלית שווה להם יותר לפנות לקהל מגוון יותר.
 

25306yosef

New member
בעלי החנויות מנסים להתעשר מבורותם של הצרכנים התמימים

והכל נעשה בצורה חוקית.

הצרכנים התמימים שלא מבינים באורגני ושמעולם לא ניסו ללמוד את התחום או להתייעץ עם מומחים, נופלים לא פעם בפח ומשלמים הרבה כסף על מוצר מאיכות ירודה ביותר שאינו טוב יותר ממוצר אחר בסופר הרגיל.

אם הצרכן הוא צמחוני זה לא נותן הכשר לבעל החנות לרמות אותו בצורה חוקית כאשר הוא מוכר לו מוצר צמחוני תעשייתי הזהה למוצר צמחוני תעשייתי זול יותר הנמכר בסופר הרגיל.

ההבדל היחיד בין המוצרים הוא המיתוג שלהם. מוצר רגיל מהסופר ממותג כמוצר תעשייתי מאיכות ירודה המזיק לבריאות ואילו מוצר הנמכר בחנות טבע ממותג כמוצר בריא, אבל למעשה שניהם אותו הדבר. ואם יש איזו תועלת למוצר התעשייתי מחנות הטבע, התועלת הזו היא זניחה ביותר ולמעשה בטלה ומבוטלת בהתחשב בכך שמדובר במוצר תעשייתי המכיל מרגרינה ושמן צמחי מזוכך. בריאות זה לא, אבל רווחים מבורותם של הצרכנים התמימים זה כן ובגדול.

אני באופן אישי מעדיף כבר לקנות בסופר הרגיל מאחר ואני יודע שבסופר הרגיל לא מנסים לדחוף לי בכל הכוח מוצרים תעשיתיים בתחפושת ובמיתוג של מוצרים בריאים.

ואגב, כמעט את כל המזון האורגני שמוכרים בניצת הדובדבן ובחנויות הטבע המתחרות, מוכרים כיום גם בסופרים הרגילים.
 
הצרכנים התמימים יפלו גם במכמונות הסופר הרגיל

אני מציעה לך להקים חברת ליווי ותמיכה לצרכן התמים בה תבדוק עבורו את סל הקניות והיכן כדאי לא/כן לרכוש
ואם אתה רוצה להתהדר עוד עשה זאת בהתנדבות ובא לציון גואל
 

25306yosef

New member
הסופר הרגיל לא מציג את המוצרים שלו בתחפושת של מוצרים בריאים

ובסופר הרגיל ניתן למצוא מוצרים טבעיים ואיכותיים ביותר (לא אורגניים) שניתן רק לחלום עליהם בחנויות הטבע. וזאת בנוסף למוצרים אורגניים שנמכרים כיום בהרבה סופרים רגילים.

לחנות הטבע הולכים לקנות רק את הדברים האיכותיים שלא ניתן למצוא בסופרים הרגילים. והעוגיות שמוכרים בחנויות הטבע בישראל זה הדבר הכי לא איכותי שיכול להיות.
 

Dr T noki

New member
הבעיה היא ההגדרה והציפיה שלך שהחנויות הנ״ל ימכרו רק אורגני

אני לא חושבת שאף חנות כזו מגדירה עצמה מוכרת *רק* מזון אורגני, אלא *גם* מזון אורגני, ומנסות למתג עצמן כחנויות למוצרי בריאות ולאו דווקא אורגני (גם על זה אפשר להתווכח... למשל - חלק ממוצרים דלי סוכר הם עשירים בממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים במיוחד, מוצרים טבעוניים אינם בהכרח בריאים יותר - זה תלוי במוצר... ועוד).

שאר הטענות שלך בעיני פחות רלבנטיות כי אין לי שום ציפיה שחנות תפריד מוצרי אורגניים מלא אורגניים, ושהיית המוצרים הארוזים על מדף בסמיכות זה לזה לא גורמת למוצרים האורגניים להיות ״ לא טהורים״. אני לא חושבת שיש בכך הטעיה אלא אם כן רשום שכל החנות אורגנית.
אפשר להתדיין הרבה מאד האם אוכל שכן מוגדר כאורגני הוא באמת אורגני והאם יש לכך משמעות בריאותית או לא אבל זה כבר לדיון אחר ואיש הישר בעיניו יעשה.

לכן אין לי אלא להסכים עם מיקי מהי - כצרכנים עלינו לקרוא את התוויות ולהחליט בעצמנו (אלא אם כן על האריזה יש באמת הטעית הצרכן).

לגבי פיקוח - הצחקת אותי
על דברים הרבה יותר משמעותיים אין פיקוח במדינה הזו. אין פיקוח על השירות והטיפול בבתי אבות לקשישים סיעודיים, אין פיקוח על מטפלים ברפואה אלטרנטיבית במדינה (ואין רישוי או כל בדיקה בתחום שיכול לגרום לנזק ממשי בידיהם של אנשים חסרי הכשרה או נסיון), ויש עוד הרבה דוגמאות, אז הצפייה שלך שיפקחו מה יושב על המדף היא מוגזמת. עם זאת, אם הבחנת בסימון שהוא הטעיה של ממש של הצרכן, וזה בהחלט יכול לקרות, יש מקום לפנות לרשות להגנת הצרכן, הם כן פועלים בתחום זה ויש אכיפה במקרים מתאימים.
 
למעלה