עלי סלק, עלי גזר, עלי כרובית

עלי סלק, עלי גזר, עלי כרובית

צפיתי בסדרה בBBC על "המטבח והגינה במלה"ע השנייה" בבריטניה
ברגע שפרצה המלחמה, הקימו בממשלה משרד לענייני מזון והתחילו עם קיצוב, ביישום לקחים ממלה"ע הראשונה. הממשלה הוציאה עלונים ופרסמה הסברים על שימוש במזון - הרי אפשרויות ייבוא המזון שנסמכו עליהן עד אז נקטעו.
הממשלה עודדה גידול ירקות, פרסמה מתכונים עם חלופות (פעמים רבות טבעוניות, אם כי לא מתוך אידאולוגיה טבעונית
) ובתכנית הזו הראו מבשלת ותיקה מסתדרת עם מה שיש, וגנן (שהיה גנן בבית אחוזה גדול) מלמד איך לגדל קישואים, שעועית, איך לטפל באדמה, איך להתמודד עם מזיקים.
היו לא מעט קטעים שבהם עשיתי fast forward כשדיברו והראו חזירים וארנבונים חמודים ומה שעושים להם...
(אני חושבת שבפנקסי התלושים התחשבו גם בצמחונים, אני יודעת שיהודים קיבלו משהו במקום בייקון) אבל בגדול, היה מעניין מאד, גם אם מדי פעם עולה מחשבה צינית "מסכנים, היו צריכים לשרוף את הפרחים בגן הגדול כדי שיהיה מקום לגדול ירקות...אבל לנו שרפו... טוב, בלי השוואות"
ולעניינו!
בארגז האורגני הגיע צרור סלק עם תועפות של עלים! 400 גרם (שקלתי!) עלים יפהפיים. וגם הגזר הגיע עם עלווה יפהפייה.
אז אמנם אין תמונה, ועוד לא טעמתי... אבל העיקרון הוא הניצול המוחלט ללא פחת: את עלי הסלק חלטתי, סחטתי, טחנתי עם עלי הגזר, הוספתי עשבי תיבול וכמה כפות קמח אורז, ברגע האחרון זרקתי קוביות חציל אפוי, ערבבתי ואפיתי כפשטידה.
את עלי הכרובית ניקיתי היטב, זלפתי מעט שמן זית ואפיתי (בתנור שהיה דלוק ממילא) עם מלח ומרווה קצוצה. בינתיים אידיתי את תפרחת הכרובית ובסוף טחנתי הכול- כרובית ועליה - עם כף צ'ימיצ'ורי (אפשר להחליף בכל עשב תיבול) ומעט מלח.
 

RSPA

New member
נראית סדרה מאוד מעניינת. תודה על הקישור.

 
באמת מרתקת

אבא שלי שגדל בבית יתומים באנגליה סיפר שבשבוע הראשון של המלחמה, נעלמו כל הצבאים מהפארק הסמוך....אנשים זכרו את המחסר מהמלחמה הקודמת ופעלו בהתאם.
אני אוהבת תכניות דוקומנטריות על אוכל והיסטוריה, לביביסי יש תכניות מעולות.
ראיתי לא מזמן תכנית על אופים ויקטוריאנים, שווה חיפוש ביוטיוב

מנסה לצרף תצלום של הפשטידה הטעימה, תפוז לא ידידותי אלי

 
כמו שסבתא שלי שלא היתה צמחונית ולא טבעונית

לימדה אותי- אפשר להכין מאכל מכל דבר.
אין חלקים מיותרים, כמעט.
אתמול היו בישולי ניקוי מקרר.
הרבה ירוקים עייפים במקרר- התוצאה היתה סיר ובו תבשיל ירוק ,אל דנטה שכלל- שתי חבילות עלי סלק, חסה אחת שמוטה, חבילת גבעולי סלרי, ראש ברוקולי שהצהיב בקצוות, שורש סלרי אחד מקולף מגורר על פומפיה גסה, אי אלו בצלים ירוקים. כל ירק קוצץ לפי אופיו מי לפרחיו מי לרצועות וככה. מעט שמן זית. הבצלים וגבעולי הסלרי המקוצצים פנימה ראשונים הברוקולי אחרון מלמעלה.מלח. מכסה. אידוי לא ארוך.
אויש שזה טעים.
הוגש לצד אורז בר ואורז אדום מבושלים עם עדשים שחורים, מלח חאוויג' מעט שמן.
ותבשיל אדמוני מאד שכלל תפוחי אדמה בחתיכות גדולות,דלורית כנ"ל, בצל כנ"ל.קופסה של עגבניות מרוסקות, אותה כמות מים, שתי כוסות יין אדום. סלרי מיובש. פפריקה אדומה מתוקה וחריפה. מלח.שמן זית. כורכום. מעט סילן. בישול בסיר לחץ. התוצאה הזכירה בארומה תבשיל קוביות בשר עם ירקות שורש ברוטב אדום סמיך.
 
מוצא חן בעיני האדמוני!

מתחשק לי לקנות בקבוק יין אדום רק בשביל להכין אותו.

כל כך התלהבתי מעלי הסלק - זה חלק מההפתעות שמגיעות עם הארגז, הקטע הזה שאת מחכה לצרור סלק, והנה מגיעים איתו גם העלים שהופכים למנה בפני עצמה!
 

shudaizi

New member
עלי סלק זה מעולה!

כשעברתי לקנדה התחלתי לראות בסופר צרורות סלק עם עלים (שעלו פחות מאילו בלי העלים, ולכן קניתי אותם...). אח"כ בבית ממש לא רציתי לזרוק אז גיגלתי מה עושים עם זה ומצאתי מתכון לפסטה עם עלי סלק. יצא ממש ממש טעים!
פשוט מקפיצים שמן זית, שום ואת החלקים הקשים יותר של העלים כמה דקות, ואז מוסיפים את שאר העלים קצוצים, ואני מוסיפה גם קצת ממי הבישול של הפסטה. הסגול של הגבעולים והירוק של העלים ממש יפים על הפסטה הצהובה

ועלי כרובית וברוקולי (וגם החלקים ה"גזעיים" יותר) גם תמיד נכנסים אצלי לתבשילים. מה שעובד בשבילי זה לטעום חתיכה קטנה מהעלה וככה אני מחליטה אם הוא בר בישול ואיך כדאי להשתמש.
 
למעלה