שני נושאים: "מנה עיקרית" וברזל

אוליב י

New member
שני נושאים: "מנה עיקרית" וברזל

שלום לכולם.
אני חדשה כאן בפורום ואשמח לעזרתכם.
באופן כללי אני משתדלת למעט בצריכת מוצרים מן החי ורוב התזונה בביתנו מבוססת על הצומח.
אבל יש לי-לנו שתי בעיות ואשמח אם יהיו לכם רעיונות:
א. "מנה עיקרית" - בן הזוג לא מחשיב כמנה עיקרית אוכל לא בשרי [או דג]. באופן עקרוני ושכלי הוא לגמרי הולך עם הכיוון שלי, אבל מעשית בארוחה שאין בה "מנה עיקרית" הוא אומר שהוא רעב. לי ולרוב הילדים לגמרי מספיק מג'דרה או פשטידה או מרק עשיר כמנה עיקרית, אבל בן הזוג ועוד ילד - ממש לא. שניצל, עוף או דג...
בפועל אנו לא אוכלים אותם יותר מפעם-פעמיים בשבוע אבל אני שואפת להוריד גם את זה.
האם תוכלו להמליץ לי על מתכונים שיכולים להחשב "מנה עיקרית" מבחינת איך שהם נראים, או הטעם שלהם, יכולים להיות תחליף?
ב. ברזל: אני ואחת הילדות לא מצליחות לקבל מספיק ברזל מהתזונה הצמחונית. זו ילדה שלגמרי אוהבת כל סוג של אוכל שאני מכינה וממש לא בררנית, מוכנה לנסות הכל. גם אני לא בררנית, אבל בכל פעם שניסיתי מעל חודש רק צמחוני - גם ברזל וגם B12 ירדו אצלי וגם אצלה כולל תופעות לואי [אצל השאר זה לא קורה].
אני קוראת המון בנושא וניסיתי כל מיני דברים ועדיין לא הצלחתי להגיע למה שיתאים גם לנו ויאפשר לנו לחיות בלי מוצרים מן החי.
גם כאן, אשמח מאד להמלצות ורעיונות.

תודה מראש לכל מי שיוכל לענות.
 

Gidi Shemer

New member
ברוכים הבאים


איזה יופי לראות אותך גם פה.

מכיר את הקושי במעבר מ"מנה עיקרית" ל"אכילת תוספות". מבחינתי, אחד הדברים שהיו מרכזיים אצלי בהצטמחנות היה פשוט מחיקת התפיסה הזו של מנה ותוספות והתייחסות לארוחה כמגוון רחב של מנות שונות. עם זאת, אם זה מה שמקשה על בן הזוג, אולי שווה לנסות קצת "מנות עיקריות" על בסיס של סייטן, סויה ודומייהם. אני אישית לא ממש אוכל את זה אבל כמה מהמומחים והמומחיות שלנו יוכלו לספק הרבה רעיונות ואת יכולה להתחיל עם חיפוש אחרי "שבבי סויה" או "סייטן".

ברזל- לפעמים זו בהחלט בעיה. אולי את כבר מודעת לזה, אבל מכירה את הצירופים ששווה להרחיק אותם מבחינת הזמן מאכילת מקורות ברזל (כמו קפה ותה למיניהם- גם תה צמחים), ואת החשיבות של אכילת מקור ויטמין C בזמן הארוחה (גמבה אדומה היא המלכה הבלתי מעורערת)?
מבחינת מקורות ברזל טובים- בעיקר קטניות (עם דגש על עדשים אדומות), זרעים, ועלים ירוקים
 

אוליב י

New member
תודה גידי

גם אצלי השינוי בתפיסת הארוחה היה משמעותי. אבל כמובן שאיני יכולה לשנות את זה בראש של בן הזוג.
סייטן - אחפש. שמעתי על זה אך מעולם לא התנסיתי בזה.
מסויה אני קצת חוששת, בגלל הפיטואסטרוגנים, ועדיין לא הצלחתי לאתר מידע אמין מספיק שיסביר לי למה אסור או מותר לצרוך את זה באופן קבוע.
&nbsp
אני אכן מכירה את הצירופים שמשפרים או מפחיתים ספיגת ברזל. עם ויטמין C אנחנו עדיין מחפשים את דרכנו, גמבה היא מלכה רק אצל ילד אחד ואצל האחרים לא ממש אהודה, אז בכל פעם מכניסים משהו אחר. כנראה שזה מספיק טוב לכולם חוץ משתינו כאמור.
אשמח ליותר פירוט לגבי הזרעים כי בזה באמת אין לי מספיק ידע ואפס נסיון.
[במקום מגורינו אין חנויות שמוכרות דברים כאלו, לכן אני צריכה לנסוע במיוחד ולדעת מה אני מחפשת].
 

ו אולי

New member
ההמלצות בנוגע לסויה של האגודה האמריקאית לחקר הסרטן

לפי ההנחיות של ה AICR (האגודה האמריקאית לחקר הסרטן) צריכה סבירה של סויה לא מגבירה את הסיכון לסרטן שד, או את הסיכון להישנות אצל מי שכבר חלו.
הם כותבים שאמנם היו מחקרים שהראו, שבחלק מבע"ח (נדמה לי שבמכרסמים) סויה הגבירה סיכון לסרטן שד, אבל המטבוליזם בבני אדם שונה ולכן בבני אדם הסויה לא מעלה את רמות האסטרוגן ולא מגבירה סיכון לסרטן שד.

בחיפוש באתר של ה AICR אפשר למצוא פירוט של המחקרים שעליהם הם מתבססים.
 
אולי אני טועה

אבל חשבתי שזו הנפצה של משווקי הבקר
אם כבר בגרות מינית מוקדמת, זה לא מצריכת בשר?
זכור לי שרות אוזקי מדברת על זה ב״שנת הבשרים שלי״
 

Gidi Shemer

New member
שמעתי את הטענה הזו כבר לא פעם

אבל מעולם לא ראיתי איזו עדות מדעית שתומכת בזה. אגב, גם ההנפצה שחלב פרות מביא לכך או שמביא ל״ציצים״ אצל בנים היא חסרת תימוכין.
זה נכון שהמדע היום לא חד משמעי בהקשר לסויה ולכן שווה לחשוב פעמיים על צריכה גורפת של סויה, אבל צריכה נורמלית, של חבילת טופו ביום- לא מוצא שום תימוכין להימנעות ממנה.
 
מפנה מבטי

לארץ השמש העולה שם צריכת הסויה ומוצריה היא מן הדבוהות בעולם אם לא הגבוהה
אין שם התבגרות מינית מוקדמת

"חלק מהניסויים בתרביות רקמה ובבעלי חיים איששו את הפחד מפני התפתחות מינית מוקדמת. ואולם, מחקרים בבני אדם הראו כי פורמולה צמחית תומכת בגדילה והתפתחות תקינה, ולא מצאו קשר בין צריכתה לפגיעה בהתפתחות מינית, נוירולוגית וחיסונית. בקרב ילדים ומתבגרים, הנחיות עדכניות של ארגוני הבריאות לא מגבילות צריכת סויה, אלא מתירות את צריכתה כחלק מתזונה מגוונת ומאוזנת. "

"ההשערה היא כי תופעת ההתפתחות המינית המוקדמת השכיחה בעולם המערבי קשורה לעליה בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים, ולחשיפה לחומרים דמויי אסטרוגן מהסביבה, דוגמת ביספנול A - השכיח בתעשיית הפלסטיק, וכן חומרי הדברה מסוימים ותרופות לבני אדם ולחיות משק, שמכילות אסטרוגן ומגיעות בסופו של דבר גם למים ולקרקע"

http://healthy.walla.co.il/item/2732044
מודה שלא חיפשתי את המאמרים שהיא פמנה אליהם אבל העובדה שרופאת המשפחה שלנו תומכת בעמדה הזו והיא לעומתי כן טורחת לחפש ולקרוא ולהתעדכן מניחה את דעתי
 
ברוכה הבאה!

אני קצת מבינה את בן הזוג שלך, גם לי לקח זמן לשנות תפיסה שהורגלתי אליה
, ובאמת לא חייבים לשנות אם לא רוצים, וכאן ההצעות שלי ל"מנה עיקרית" הן -
קציצות (מסוגים שונים, רובן אפויות) מתערובת של ירקות וקטניות, שאפשר להכין ולהקפיא ואז להפשיר ולחמם כל פעם ברוטב אחר (תיכף אצרף מתכונים) - הן נותנות תחושה של משהו "נגיס" שבהתחלה חסר במעבר לטבעונות.
קציצות משבבי סויה או מטחון מן הצומח. את השני טרם ניסיתי, אבל לאחרונה עשיתי ניסויים עם שבבי סויה (שקונים בחנות טבע, ממש לא יקר) שמשרים בנוזל רותח, סוחטים, מוסיפים פירורי לחם, בצל, עשבי תיבול: לי זה ממש הזכיר את הקציצות של אמא שלי מילדותי - יש מצב שזה בגלל שבקציצות של אמא שלי כמעט ולא היה בשר

"שניצל" מסייטן או מסויה או... לדעתי הכי טעים: מפטריות. יש מתכון מהמם של ליידיבאג בבלוג "לא על החסה לבדה" שממש כדאי להכי - אני מכינה אותו אפוי, וכשאני מגישה עם צ'יפס אפוי, עם סלט ומלפפון חמוץ... תענוג! גם קרניסטים מתלהבים. מה שכן, זו מנה יקרה ולא כ"כ מתאימה להכנה מראש
מנות עיקריות כמו לזניה, פאי רועים, מוסקה: את כולן אפשר להכין מראש, לא חייבים עם טחון מהצומח - אני מכינה למשל לזניה עם "גבינת" קשיו.

אני מצרפת לך קישורים לכמה מתכונים, ומקווה שחלק מהם קולעים לטעם שלכם.
בעניין הברזל - בתקופות שהייתי אנמית פשוט לקחתי תוסף (זה היה לפני הטבעונות), אני באמת לא יודעת מה להגיד בעניין תזונה, אולי כדאי להתייעץ עם תזונאית טבעונית? יש באתר אנונימוס, ויש בפייסבוק באתגר 22
אני גם ממליצה על האתר תיאבון בריא שאפשר לחפש בו מתכונים לפי קטגוריות - הם מרכזים מתכונים מכל הבלוגים בעברית, מאד מוצלח.

קציצות אורז ועדשים עם סלק
קציצות ירק ועדשים ברוטב חריימה
קציצות עדשים וחצילים ברוטב לימוני (מתכון עם קיצורי דרך)
שניצל תירס (בתוך הפוסט יש לינק לעוד שניצל תירס)
שניצל פטריות אפוי
שניצל פטריות מ"לא על החסה לבדה" - מהמם!
מוסקה עם בשאמל גאוני
לזניה נהדרת - אני תמיד מכינה כפול, מקפיאה לפני האפייה
פאי הגינה (ורסיה טבעונית לפאי רועים)
 

אוליב י

New member
תודה תמר

על ההבנה ועל המתכונים
&nbsp
אם יהיה לי שניצל צמחוני שבני המשפחה יאהבו, זה יהיה נהדר. אנסה.
מתכונים יקרים זו אכן בעיה מבחינתנו, האמצעים שלנו מוגבלים למדי. אבל גם מוצרי עוף הם יקרים אז אולי זה יוכל להחליף אותם...ננסה.
&nbsp
המליצו לי על אתגר22 אך כרגע אנו ללא פייסבוק מבחירה אז לא הצלחתי לתקשר איתם.
תודה בעד כל הקישורים. רושמת הכל.
&nbsp
 
בעניין העלויות, גם לי בהתחלה אמרו

"טבעונות זה יקר, אגוזים זה נורא יקר" - ואכן זה יקר אם קונים אותם בנוסף לבשר וגבינות, בתור נשנוש. אבל אני משתמשת באגוזים ובקשיו בתור חומר גלם, ובתוספת קטניות, שמחירן סביר מאד.
אני גם לא קונה אוכל טבעוני מוכן, כלומר אם שניצל טבעוני, אני מכינה ולא קונה. זה מאד מוריד עלויות אם כי גם מעלה זמן במטבח
ולכן אני מדי פעם עושה יום בישול אינטנסיבי ומקפיאה. או שבכל פעם שאני מכינה תבשיל, אני מכפילה כמויות ומקפיאה חלק ממנו.
מאז שעברתי לטבעונות הפסקתי ללכת לסופר - אני קונה את הקטניות והאגוזים בניצת הדובדבן או בשוק, ולפחות אצלי היתה ירידה משמעותית בהוצאות על אוכל.

אני מצרפת עוד מתכון - לקרקרים מלוחים או מתוקים משיבולת שועל עם זרעי חמניות ודלעת, כלומר סוג של חטיף אנרגיה עשיר במינרלים ש(לפחות מסביבי) כולם אוהבים.
 

kaur

New member
אם אתם אוכלים צמחוני

אבל עם מוצרי חלב, יש סיכוי יותר גבוה לאנמיה מאשר אכילה טבעונית, בגלל שהחלב מקשה על ספיגה של ברזל צמחי. אולי לנסות לא לשלב מוצרי חלב בחלק מהארוחות.
אני ממילא נאלצת לקחת תוסף ברזל, אפילו באכילה אומניבורית הזדקקתי לזה... אם מוצאים תוסף שלא גורם כל מיני נזקים (עצירות...), זה ממש קל.
 

אוליב י

New member
אנו כמעט ולא אוכלים מוצרי חלב

יש אצלנו אלרגיה לחלב ואי סבילות ללקטוז [אצל בני משפחה שונים]. יש מעט מוצרי חלב סגורים במקרר אבל איננו מבשלים או אופים חלבי כלל [כשזה סגור, מי שאסור לו יודע לא לקחת. כשזה אפוי בתבנית או מבושל בסיר, הרבה יותר קשה לילדים לדעת מה כן מותר להם ומה לא, אז אנו נמנעים לגמרי וזה לא חסר לנו]. רובן המכריע של הארוחות שלנו ללא מוצרי חלב.
&nbsp
קיויתי למצוא פתרון בלי לקחת תוסף...ובנוסף, אני עוד יכולה להסתדר עם זה אבל עבור הילדה זה מסובך לקחת תוסף.
&nbsp
תודה
 

אוליב י

New member
ומוסיפה - אשמח למתכונים קלים

אצלנו גם הילדים מבשלים, אבל הם עדיין לא הגיעו לגיל של בישול מורכב [הבכור בן 11].
רבים מהמתכונים שאני מוצאת יש בהם הרבה שלבים והילדים עדיין לא שם.
[הם מבשלים למשל אורז, עוגות בחושות פשוטות, פשטידות, מרקים - אבל כאלו שחותכים ומבשלים הכל, או מרסקים ומבשלים הכל, לכמה שלבים עדיין אין להם סבלנות].
&nbsp
תודה.
 
ילדים מבשלים

גם הבן שלי מאד אהב לבשל כשהיה קטן... והיום הוא בשלן מעולה
אחד הדברים שמאד אהב להכין, ואין לי מתכון מסודר, היה תבשיל משעועית אדומה מקופסה - בצל ושום מטוגנים, כמון ואורגנו וכוסברה, עגבניה קצוצה וקופסה של שעועית אדומה מוכנה, מגולגל בתוך טורטיות, ובתנור עם רוטב עגבניות.
בעצם, תוך כדי כתיבה אני קולטת שזה ממש לא מה שביקשת... (מה גם שלפעמים היינו מכינים את הטורטיות לבד). אבל בעצם2 - אפשר להכין תבשיל כזה ולהגיש על אורז, סוג של צ'ילי ללא בשר (ועכשיו כשאני חושבת על זה, יש מן הסתם הרבה מתכונים ברשת
צ'ילי ללא בשר מ"לא על החסה לבדה"
(אני מכינה בלי סויה, רק שעועית, ירקות שונים ועגבניות)
מרק עדשים
מרק פטריות וגריסים
מרק גזר חורפי
נ"ב העירו לי שיש אצלי מתכונים עם תבלינים לא מוכרים... אבל בהחלט אפשר להמיר, למשל במקום גארם מסאלה לשים חוויאג' למרק, זה לא בדיוק אותו הדבר אבל בהחלט סביר. או סתם להתאים לתבלינים שאוהבים בבית
 

RSPA

New member
מתכונים הופכים לקלים כאשר חומרי הגלם בהישג יד בבית

וכל שנותר הוא לעבוד לפי מתכון מסודר (כמו שחברי כאן הציעו למכביר) ולהשתמש בחומרים בקלות. זה אומר להיכנס קצת לראש של מה בעצם צריך שיהיה זמין תמיד וליצור מאגר קבוע פחות או יותר של פרודוקטים בבית.
עם זאת, אני לא מתעלם מכך שמתכון הופך לפשוט גם כאשר מספר חומרי הגלם המעורבים קטן וכאשר לא צריך לעבור איתם פרוצדורות ביניים כדי שיתאימו לשימוש.
בתור חובב מתכונים פשוטים וקלים, שגם לא דורשים משאבים רבים, אני יכול להמליץ לך על אתר הצמחונות והטבעונות הישראלי של אנונימוס שבו ניתן למצוא כמעט הכל. למשל: מתכון פשוט מאוד לשניצל סייטן >>
[URL]http://veg.anonymous.org.il/art599.html[/URL]

אם תשימי לב בתחתית העמוד יש הפניה לסרטון וידאו עם מתכון אחר לשניצל סייטן שהוא עם מרכיבים אחרים, אבל גם מאוד פשוט. זה מתכון תוצר הפרוייקט של "מבשלים מחוץ לקופסה" שממחיש כמה "טוב מראה עיניים..." כדי לעשות את החיים קלים. ניתן לצפות במתכונים נוספים למנות עיקריות של הפרוייקט בקישור הזה >> [URL]https://www.youtube.com/watch?v=oVcvLaBa2_A&index=6&list=PLC7EC6DD02EB7A9F5[/URL]
את כל המתכונים שהופיעו בפרוייקט ניתן לראות כאן >> [URL]https://www.youtube.com/user/CookingOutsideTBox/videos[/URL]
מומלץ לצפות בהם ולראות כמה הכל קל ופשוט.

בהצלחה!
 

אוליב י

New member
תודה על המתכון לשניצל

בדיוק כאלו אני מחפשת [וכן, אני גם מחפשת בעצמי כמובן, אבל יש כזה עושר של מתכונים שלפעמים גם ללכת בעקבות אחרים שעשו את זה לפני זה יותר חכם].
&nbsp
נכון שזמינות המוצרים משמעותית.
ועדיין, כשילדה בת 9 רוצה להזמין חברות לארוחת ערב ולהכין אותה בעצמה - מאוחר מדי להתחיל להשרות עדשים/שעועית/כל דבר אחר שצריך השריה מראש, כי היא בד"כ מעלה את הרעיון מקסימום שעתיים לפני הארוחה. וזו כמובן רק דוגמא.
אז כמובן שהם לומדים שצריך לפעמים לתכנן מראש, והם מכינים יחד איתי גם מאכלים שדורשים שלבים, זמן וסבלנות [כמו הלחם שאנחנו אופים]. ועדיין, אם אני רוצה שהם [כולל האיש] לא ירתעו בגלל התחושה שמגבילים אותם יותר מדי באוכל, ושכל דבר צריך שלבים והמון עבודה - אני צריכה גם מגוון של מתכונים קלים ומהירים שאפשר להכין בהחלטה של רגע ובזריזות.
[ברור לכולנו שמזון טבעוני משביע. אבל רעב ושובע זה לא רק בבטן, זה גם הרבה בראש. אז אם אני רוצה להצליח, אני צריכה להתיחס גם לראש].
 

RSPA

New member
בעניין השריית קטניות וכו'

ניתן להשרות קטניות מראש ולאחסנן בשקיות או קופסאות בהקפאה עד לשימוש. כשרוצים להשתמש רק מפשירים (אפשר גם במיקרו) ואז גם ילד יכול מהרגע להרגע להכין משהו.
 

אוליב י

New member
אתה צודק

אצלנו באופן ספציפי השיטה הזו פחות יעילה - כי אנו לא מעט אנשים בבית [מלבדנו+הילדים הביולוגים יש עוד כמה בני בית לא ביולוגים שהם חלק מהמשפחה, כך שבאמצע השבוע אנו לפחות 7 ובסופ"ש כשהם חוזרים מהצבא/לימודים אנו לרוב מעל 10]. המשמעות - מבשלים בקנה מידה של חבילות ולא של כוסות.
כך שלשמור בהקפאה גם קטניות מוקפאות מצריך נפח אחסון שבד"כ אין לנו.
גם כשילד מבשל, הוא לא מבשל רק לעצמו - הוא לוקח בחשבון שאחרים ירצו לטעום ומבשל כמות בהתאם.
 
ואו... ריספקט!

אז אולי גם חלק מההמלצות שלי על הכנה מראש והקפאה לא רלוונטיות לך.
למרות ש... ברגע שמוציאים בשר מהתפריט, גם מתפנה הרבה מקום במקפיא (לי יש עם 6 מגירות ומגירה אחת מוקדשת לקטניות מושרות ו/או מבושלות).
אם עוד אין לך סיר לחץ, אני מאד מאד ממליצה לאמץ אחד או שניים למטבח - לאו דווקא לתת לילדים להתעסק איתו - או שמא דווקא כן, וללמד אותם להשתמש בזהירות ובשכל (במשך שנים פחדתי מסיר לחץ, עכשיו אני לא מבינה את עצמי) - אבל זה כלי שמקצר תהליכים וחוסך אנרגיה. אני מכינה כמעט את כל המרקים בסיר לחץ, והרבה מתבשילי הקטניות. וסלק, ותפ"א. יש לי סיר של 7 ליטר ואני מתכננת לקנות עוד אחד של 2-3 ליטר אם אמצא.
לדוגמא, מרק מעדשים כתומות - שאותן לא צריך להשרות - לוקח כרבע שעה מהתחלה ועד הסוף.
 
למעלה