תהייה קטנה לגבי הדבש

gs1234

New member
דעתי היא:

קודם כל אני מסכים עם הסברה שציינת, שהדבש הוא של הדבורים ושאין לנו זכות לקחת להן אותו.

אבל יש עוד כמה בעיות נוספות.

הדבוראי לוקח את הדבש מהדבורים ובמקומו הוא שם להם סירופ סוכר. הדבורים כביכול לא מרגישות בהבדל, אבל במשך הזמן מתפתחות אצל הדבורים המון בעיות, כמו מחלות, בעיות פוריות, עיוורון ועוד. לא ברור מה גורם לבעיות האלה, אבל ההחלפה הזו של הדבש הטבעי של הדבורים במוצר מעובד עלולה להיחשד כאחד המקורות לבעיות הללו.

בעיה נוספת שראוי להתייחס אליה היא הנזק האקולוגי העצום שנגרם על ידי גידול דבורים, נזק שהיה יכול להיגרם אם בני האדם היו פשוט נמנעים מלאכול דבש.

אסור לשכוח את ההתעללות... הדבוראי מתעלל במלכה, חותך לה את הכנפיים, מרסס את הכוורת בעשן, ועוד ועוד סוגי התעללות, שההצדקה היחידה שלהם היא שההתעללות מקלה על הניצול של הדבורים.

והאחרון, ובאופן אישי זה הדבר החשוב ביותר בעיניי, הוא שבני האדם לקחו חיה מהטבע, שנהגה לייצר מעט מאד דבש לצרכיה האישיים, "השביחו" אותה גנטית במשך הרבה שנים ויצרו זן חדש של דבורים, "הדבורה האירופאית", שמניבה הרבה יותר דבש ממה שהיא זקוקה לו. בצורה כזו הדבוראים יכולים לטעון שהדבש שהם לוקחים מהדבורה הוא דבש "עודף" שהיא לא זקוקה לו (טענה דומה נשמעת גם אצל רפתנים). התפיסה הזו פסולה לגמרי בעיניי, כי היא הופכת את בעלי החיים למכונות ייצור שכל מטרתן היא לייצר כמויות כמה שיותר גדולות של הפרשה שהן לא זקוקות לה, רק בשביל שבני האדם יוכלו לקחת את ה"מוצר" ולהשתמש בו, אף על פי שמבחינה תזונתית הם לא היו זקוקים לו מלכתחילה.
 
מאמר בנושא

http://www.free.org.il/articles/meat_indust/articles_honey_1.html
 

ladybug6

New member
השרשור כולו התווסף להודעות הנבחרות

כי הוא מביא דעות מכל הכיוונים וגם מידע קונקרטי חשוב.

ובנימה אישית אני מאוד מסכימה עם גבי בנושא.
 
מסכימה עם רוב הדברים

אכן, הדבש התעשייתי כרוך גם בהתעללות ובהרג של הרימות וכו'.. ולכן הוא פסול מבחינה מוסרית.

אבל השאלה שלי הייתה לגבי מקרה של מישהו שמגדל כוורת בעצמו, לשימוש אישי ולא לצורך מסחר או תעשייה. האם במקרה כזה יש בעיה בגלל עצם לקיחת הדבש.. כי אני מניחה שמכיוון שמדובר בכמויות הרבה יותר קטנות אין צורך לתת לדבורים "תחליפים" ובטח שבמקרה הזה אין התעללות פיזית.
 

gs1234

New member
זה דומה למקרה שבו מישהו מגדל תרנגולות בחצר

אז זה בסדר לאכול את הביצים או לא?

לדעתי האישית, עצם הגידול של בעל חיים שאינו חיית מחמד הוא פסול מוסרית, מכיוון שהאדם מתייחס לבעל החיים כאל מכונת ייצור. גם אם זה לשימוש עצמי, עדיין מדובר פה בניצול של בעלי חיים, ובחיזוק התפיסה לפיה זה בסדר לקחת בעל חיים מהטבע ו"להשביח" אותו כדי שיניב הרבה דבש (או חלב, צמר, משי, וכו') ובני האדם יוכלו לנצל את ה"עודפים".

ועדיין בנימה האישית, הייתי מציע לאדם ההוא לשחרר את הדבורים ובמקום זה לגדל דקלים ולייצר סילאן. במקרה כזה אני אפילו מוכן לקנות ממנו את העודפים.
 
לגבי השורה האחרונה כבר מאוחר מדי


אותו אדם ספציפי נפטר כבר לפני שנתיים..
כך שזאת סתם הייתה תהייה תיאורטית שלי שהעליתי כאן..
 
למעלה