התזונאית נטלי שמש מגיעה להתארח בפורום

ברור שלא כי

בזמן שכתבת ופרסמת אני חיפשתי לינקים ראויים והייתי איטית יותר

אבל טובים השניים מן האחד, האין זאת?
 
ועכשיו אני רואה שזה היה שם הרבה לפני


ובכלל מתביישת שלא שמתי לב

בחיי
 
תשובה

שלום רב,
כמו שציינו אכן במרפאות להפרעת אכילה בד"כ מטפלים גם בהפרעת אכילה בולמוסית ואכילת יתר. כמו כן יש מכונים המטפלים בשיטת הפסיכולוגיה הקוגנטיבית-התנהגותית שיכולים לעזור בשילוב עם טיפול תזונתי. כמו כן ניתן לפנות ליעוץ פרטני במסגרת פרטית או בקופה"ח עם דיאטנית קלינית ופסיכולוג שילוו את התהליך.
בהצלחה
נטלי
 

magicgirl1983

New member
יש לי כמה שאלות

מתי הכי מומלץ לאכול פירות ואגוזים? ערב או בוקר
מכיוון שמעבר לתזונה טבעונית גורם לי לאכול ארוחות קטנות אבל רבות מאוד אני עלולה להיות רעבה גם בשעות הלילה המאוחרות.
מה כדאי לאכול באותן השעות?
 
שאלות בקשר לחלבונים

היי נטלי
אלו מקורות טבעוניים של חלבונים יש חוץ מסויה, טופו וטחינה?
(אני אלרגית לאגוזים ושקדים ונמנעת מקטניות עקב מעי רגיז)
 
מקווה לעזור

בקשר לקטניות- הרבה אנשים "חוטפים מהן חזק"- אם זה לא קורה לך מטופו, אז זה אולי מצביע על זה שאת כן יכולה לעכל קטניות בצורה טובה, אם עיבדת אותן מספיק.
הייתי מציעה לעשות ככה:
1. להשרות למשך שעות ארוכות (לפחות 20 שעות) כשמחליפה את המים כל כמה שעות. להשרות מכוסה, שלא יגדלו שם יתושים (פיכס).
2. להנביט עד גודל נבט גדול (עדשים יכולים להצמיח בקלות במסננת הביתים עד מעל כפול מגודלם המנופח את הנבט, בקטניות אחרות זה לוקח יותר זמן). הנבטה ידועה כמפרקת את החומרים שמקשים על העיכול של הקטניה, וכמעלה ערכים תזונתיים ואת יכולת ספיגתם.
3. לבשל את הקטניות כשהן כבר מונבטות למשך לפחות חצי שעה.
4. להוציא את הקצף בזמן הבישול עם כף. להוריד את הקליפה מקטניות כמו חומוס.
5. להעלות כמויות בהדרגה, להתחיל מממש ממש קצת (נגיד כף) לעלות עם הזמן. לתת לגוף להתרגל.
6. אני מניחה שאת יכולה אחרי כל השלבים עם החומוס לייבש אותו, לטחון לאבקה ולטגן איתו חביתת חומוס. בנוסף נדמה לי שקמח חומוס הוא מספיק מעובד. נסי אולי לקנות ולנסות?


בנוסף קטניות שמתעכלות טוב יחסית, וגם מוציאות נבט מרשים מאוד: עדשים מכל הצבעים, שעועית מש.
עוד נסיון לעזרה זה אולי יעזור לך לעבור לשעועית ירוקה או במיה? הן גם קטניות אבל כמה שאני יודעת הן יותר טובות לעיכול.

אני לא אשת מקצוע, סתם ניסיתי לעזור, קחי את דברים בערבון מוגבל.
 

JoIIy Roger

New member
ממליצה לבשל קטניות עם עצת קומבו וכף זוטה לבנה

בנוסף לטיפים שלך.
 
תשובה

שלום רב,
מקורות לחלבונים כוללים:
• קטניות – גם עם מעי רגיש לפעמים מצליחים לעכל בהצלחה קטניות עדינות יותר כמו עדשים כתומות לאחר השריה ושעועית מאש שעברה הנבטה. הרתחה, החלפת המים במים נקיים והמשך בישול גם היא עוזרת להפחית את תופעת הגזים ואי הנוחות. כמו כן טופו וחלב סויה בד"כ אינם גורם לאי נוחות.
• דגנים – בעיקר קינואה, כוסמת אך גם דגנים אחרים, כל שתי פרוסות לחם מספקות כ-5 גרם חלבון.
• סייטן (במידה ואין רגישות לגלוטן).
• ירקות במידה מסוימת גם תורמים מעט חלבון אבל לא כמויות גדולות.

לאור המגבלות הייתי ממליצה לפנות ליעוץ תזונתי אישי כדי לוודא שתפריט מאוזן ומגוון דיו.
בברכה,
נטלי
 

siriusgirl

New member
את עזרתכם בבקשה:

הייתי אצל תזונאית היום. אני טבעונית כבר קצת יותר מחצי שנה ורציתי לוודא שהתזונה שלי כוללת את כל מה שהיא אמורה לכלול. אני לוקחת סדיר B12 בעקבות ההמלצות בפורום (היא אמרה שאני כבר מפוצצת ויכולה לרדת מפעם ביום -ההמלצה של הרופאה, לפעם בשבוע), ברזל כי בדיקות דם הראו שהוא נמוך וסידן.
לטענת הדיאטנית, חסרים לי ויטמין D ו"עוד כל מיני ויטמינים, כי חלבונים מכילים אותם והחלבונים שבתזונה שלך הם חלבונים נחותים" (אמרתי לה שאני אוכלת סויה, טופו, קטניות) ולכן היא נתנה לי "מולטי ויטמין".

עד פה הייתי מסתדרת, אבל מה שהיא הוסיפה כבדרך אגב זה, שהמזל שלי הוא שגדלתי כאוכלת כל ועברתי לטבעונות כבוגרת ולעומת זאת, ילד טבעוני שיגדל מגיל אפס על תזונה טבעונית יהיה נמוך, אנמי ורמת המשכל שלו תהיה נמוכה.
אל תאמרו לי בבקשה שזה עוד לא רלוונטי עבורי, כי זה כן נושא שיוצא לי לחשוב עליו לא מעט. היא לא ביססה את דבריה, אבל כששאלתי שוב היא חזרה פעמיים על הטענה בוריאציות שונות. אם להיות כנה, זה מפחיד אותי ואפילו מאד. מילא נמוך ואנמי אבל הפרמטר השלישי כבר חצה קו אדום מבחינתי. למישהו יש מושג/מידע בנושא, מפריך או מאשר?

ואם כבר, לגבי החסרים בתזונה שלי- מאחר ולא ראיתי בדיונים שונים פה שחוץ מB12 טבעונים נוטלים משהו נוסף, מה אני אמורה להוסיף לתזונה שלי (שכוללת המון ירקות, קטניות, סויה, מעט שמן, לא הרבה פחמימות) כדי למלא את החסרים הנ"ל?
בגדול, היא סיימה ב"תראי, אני לא אומרת לך להתחיל לאכול בשר/דגים/ביצים אז תמשיכי עם זה עוד שנה ואם תראי שהגוף שלך בבעיה" והיא סיימה את המשפט במעין חיוך. אני אולי אובר-ראקטינג אבל המכלול הזה גרם לי למיני-פאניקה.

תובנות?
*סוף חפירה*
 

ladybug6

New member
ברשותך, שרשרתי את ההודעה שלך לכאן

ביום חמישי תגיע להתארח כאן תזונאית שמבינה ועוסקת בטבעונות, והיא יותר מתשמח לספר לך כמה התזונאית שראית היום טועה ומטעה.
אין שום ביסוס מחקרי או מדעי לדברים שהיא אמרה לך, המציאות מוכיחה את ההיפך הגמור, ואני ממליצה לך בחום ללכת לתזונאית שמבינה קצת יותר בתזונה, במיוחד בתזונה טבעונית, מזו שהיית אצלה.
על השאלות שלך אני אשאיר לנטלי לענות, כי התשובות של יותר מושכלות ומנומקות משלי
 

יוספה 51

New member
שלום נטלי. שאלה:

כבר לא צעירה (מעל ל- 50), וכנראה שמתחילה להתמודד עם תופעות גיל המעבר שמקשות גם על ירידה במשקל. ולמה השאלה: כי בניגוד למה שמתארים החברים כאן, המעבר שלי לצמחונות מוחלטת (בערך 5 חודשים) ולטבעונות כמעט מוחלטת (3 חודשים) לא גרמה ירידה במשקל (שדווקא קיויתי לה, אם כי הסיבה של הטבעונות לא קשורה כלל לדיאטה), ובנוסף, אני מוצאת את עצמי רעבה יותר ולכן גם אוכלת יותר. יתכן שהתופעות קשורות כאמור לתקופת המעבר שלי ולכן לא בטוחה, מה את ממליצה?
 
בעלת המקצוע בוודאי תענה אבל

דבר ראשון ובסיסי היא תפקודי בלוטת התריס. נשים מגיל המעבר סובלות לא פעם מליקוי כזה או אחר בתפקודי הבלוטה ואלה משפיעים על הרבה הרבה דברים. הבולטים בינהם- משקל- לכל הכיוונים , נשירת שיער, הפרעות בשינה, עור יבש, תאבון- שוב לכל הכיוונים...

בקיצור זו לא בדיקה מורכבת, כל רופא משפחה יכול להפנות אליה והיא סבירה לגיל. שווה לבדוק .
 
תשובה

שלום רב,
אכן בגיל המעבר חל שינוי בד"כ בחילוף החומרים וכתוצאה מכך יש השפעה על ירידה במשקל - זה קשה יותר לרדת במשקל אבל לא בלתי אפשרי. לא תמיד טבעונות תוביל להרזיה זה נורא תלוי מה בוחרים לאכול. נסי לברר אם עצמך האם את אוכלת מנות גדולות של קטניות ודגנים, מרבה באגוזים, זרעים ופירות? את אומרת שאת אוכלת יותר וזה בהחלט יכול להסביר את זה גם. נסי להגביר צריכת ירקות להגדלת תחושת השובע מהארוחה. כדאי לעבור גם בירור בדיקות דם כולל בלוטת התריס (ועל הדרך גם בדיקות כלליות, גלוקוז וליפידים - שומני הדם שלעיתים נוטים לעלות בגיל המעבר). אם את רוצה לרדת במשקל ולא מצליחה ממליצה להכנס למסגרת יעוץ תזונתי להתאמת תפריט מתאים.
בהצלחה!
נטלי
 

siriusgirl

New member


תודה.
בכ"ז (אם מותר לי, למרות שזה שרשור אחר?), אם גם למי מחברי הפורום יש מידע בנושא, תודתי מראש.
 

החמוסה

New member
אם אפשר תגובה קטנה....

אני טבעונית כבר 7 שנים והכל מצויין, דווקא הברזל וגם המשקל התאזנו (היו לא משהו לפני הטבעונות).כמו כן אני מתאמנת 3-4 פעמים בשבוע. כשעברתי לטבעונות גם אני שמעתי "עוד שלושה חודשים תתפרקי", "לא תחזיקי שנה" וכו'. גם אני הלכתי לתזונאית שלא הבינה כל כך ואמרה לי שבלתי אפשרי להגיע למספיק סידן רק מהצומח (למרות שבחישוב מהיר ופשוט אפשר לראות שמגיעים לזה בקלות...). עם כל הכבוד לתזונאית נראה לי שהיא לא מבינה מספיק בנושא בשביל לתת עצות לגבי תזונה טבעונית.
חלבונים מהצומח אינם "נחותים" בכלל, דווקא חלבון מהחי נקשר במחקרים להמון מחלות עם שמות מפחידים כמו סרטנים למיניהם.
מחסור בחלבון הוא בעיה לא קיימת בעולם המערבי- רק אנשים בתת תזונה רציני יסבלו מבעיה כזו. אמרת שאת אוכלת סויה וקטניות למיניהן- זה מצויין.
כמו כן יש הרבה ילדים שגדלים על תזונה טבעונית והם גדלים בסדר גמור ואף ללא מחלות שמאפיינות ילדים אוכלי בשר (כמו דלקות אוזניים, התקררויות וכו').

קחי נשימה, אם את רוצה הרגעה את יכולה ללכת לתזונאית טבעונית שתתן לך מידע רלוונטי (אורית אופיר מקסימה ומומלצת).
 
למעלה