התזונאית נטלי שמש מגיעה להתארח בפורום

ladybug6

New member
התזונאית נטלי שמש מגיעה להתארח בפורום


ביום חמישי הקרוב, 2/‬5, בין השעות 19:00-21:00, תגיע נטלי שמש המקסימה לפורום כדי לענות על שאלות בנושאי תזונה, צמחונות, טבעונות ומה שביניהם.

נטלי היא תזונאית קלינית מוסמכת ‪B.Sc ,RD‬, טבעונית.
בוגרת האוניברסיטה העברית במדעי התזונה וסטודנטית לתואר שני בתחום.
תזונאית בביה"ח איכילוב, במרכז רז להרזיה ולתזונה בריאה, במרכז המשולב לאבחון ולמניעת סרטן ובעלת קליניקה פרטית באיזור המרכז.

חברה בצוות מוביל של פורום צמחונות וטבעונות של עמותת עתיד, עמותת הדיאטנים בישראל.
מרצה בכנסים מקצועיים ולקהל הרחב.
תחומי עיסוק עיקריים: צמחונות, טבעונות, הרזיה, הפרעות, מחלות וניתוחי מערכת העיכול, ספורט, תסמונת השחלה הפוליציסטית, סכרת ומחלות לב וכלי דם ועוד.

דף הפייסבוק של נטלי



את השאלות רצוי לשרשר כבר מעכשיו, ונטלי תענה עליהן ביום חמישי.


נא לזכור ולכבד את כללי הפורום.
 

noa555555

New member
שלום נטלי-טבעונות בגיל ההתבגרות

אני טבעונית כשנה ושלושה חודשים ,
בת ה 15 שלי טבעונית כשמונה חודשים - האם יש הנחיה מיוחדת למעבר לטבעונות בגיל ההתבגרות?
גם הבת השניה בת ה-13 אוכלת צמחוני . (רוב הארוחות הגדולות טבעוניות )

האם אני צריכה לשים לב למשהו נוסף חוץ ממתן בי 12 לגדולה (ולי) ? הקטנה מסרבת לקחת (ובכל מקרה צורכת מוצרי חלב ופה ושם ביצים לצערי ) ,

תודה .
נועה
 
תשובה

שלום רב,
גיל ההתבגרות זה גיל שבו הצרכים התזונתיים גבוהים יחסית כדי לספק את צרכי הגוף המתבגר ובד"כ הצריכה אינה תואמת לצרכים (בבני נוער בכלל).
יש לשים דגש על ברזל, ויטמין B12 , סידן, אבץ וויטמין D. חשוב שהתזונה שלה תהיה מאוזנת ומגוונת ושתכיל את כל אבות המזון הצמחיים כולל קטניות, דגנים (אפשר חלק מלאים וחלק לא מלאים), ירקות, פירות, אגוזים וזרעים. כמובן שיש ללוות את התזונה גם בויטמין B12 על בסיס קבוע.
היתרון אצלכן זה שגם את טבעונית וכתוצאה מכך יכולה להיות יותר מעורבת ובמודעות לכך שהבת עושה בחירות נכונות במזון ולא פשוט מחליפה את העוף בתפוחי אדמה (מה שעשוי לקרות כאשר ההורים לא מתעניינים ומכירים את התחום והילדים עושים בחירות תזונתיות מוטעות).
הייתי ממליצה לעבור בדיקות דם הכוללות פרמטרים של Iron, Ferritin, Vitamin B12, וכן בדיקה של Vitamin D כדי לראות איפה עומדת והאם יש צורך בחיזוק נקודות מסוימות בתפריט.
נקודה חשובה לחיוב - לדיאטות צמחוניות יש גם יתרונות תזונתיים ובריאותיים לבני נוער שכן נמצא שנוער צצמחוני נהנה מתזונה עשירה יותר בירקות, פירות, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים ומשמעותית פחות ג'אנק פוד וחטיפים.
להתאמה אישית של התפריט לצרכיה ראוי לפנות ליעוץ תזונתי אישי מתאים.
בברכה,
נטלי
 

purplegiraff

New member
שלום נטלי- התיעצות לאחר פגישה עם תזונאית

התזונאית לא טבעונית והפגישה נערכה מטעם חד"כ שהתחלתי ללכת אליו.
יש לי שתי שאלות:

1. אמרתי לה שאני טבעונית וההמוגלובין שלי הוא 11.9 (זה יחסית גבוה בשבילי- רוב חיי היה לי באזור ה10)

כמו כן החומצה הפולית אצלי נמוכה- 3.1.

היא אמרה לי שמכיוון שאני רוצה לרדת במשקל יהיה לי קשה מאד להשיג את כל הברזל שאני צריכה ללא מוצרים מן החי, כי לא אוכל לצרוך הרבה טחינה שקדים וקטניות- משמין. היא גם ציינה כי ויטמין סי משפר מאד ספיגת ברזל מהחי אך בקושי משפיע על הספיגה מן הצומח.

רציתי לשאול האם כל זה נכון, ואם כן- מה הפתרון מלבד נטילת תוסף ח. פולית ותוסף ברזל?

2. אמרתי לה שלביתי בת השנה ברזל נמוך (10.7) ושאני נותנת לה הרבה ממרח גרעיני דלעת טחונים עם לימון כדי לשפר (בשילוב עלים ירוקים וכ"ו) היא אמרה לי שבגרעיני דלעת יש הרבה מעכבים לספיגת הברזל ושחשוב שאתן לה לאכול כבד....

שוב- אשמח לשמוע את דעתך והאם יש לל עצות אחרות שכן מתאימות לבית טבעוני...

המון תודה מראש!
 
תזונאית מטעם חדר כושר...המממ..

כמה רציני אפשר להתייחס להמלצותיה?
תני לי לחשוב...


מעניין מה לנטלי יהיה לומר בנושא..
 

purplegiraff

New member
זה לא שחדר הכושר נתן לה תעודה את יודעת...

היא תזונאית קלינית מוסמכת שעובדת גם עם חדר הכושר,
ברור שלהמלצותיה אתיחס בספקנות כמו להמלצות של רוב התזונאים הקונבנציונלים שדי שטופי מוח נגד תזונה טבעונית.
בדיוק בגלל זה אני שמחה על ההזדמנות להתיעץ עם נטלי...

 

purplegiraff

New member
נתת לי קישוא לפוסטר של הופעה

ולהזמנת חוברת צמחונות לנוער....
?
 
ממש לא ... ?

אולי בדרך לשם מופיעה פרסומת. תדלגי עליה.

אחד הקישורים הוא למאמר של כרם אביטל (תזונאית קלינית) בנושא "אחד המיתוסים הנפוצים לגבי צמחונות הוא שלצמחונים חסר ברזל, או בגירסה אחרת – "צריך בשר בשביל ברזל". כרם אביטל מפריכה את המיתוס, ונותנת טיפים לשיפור ספיגת הברזל."

הקישור השני הוא אכן לחוברת של הכללית (יש שם PDF) אבל עמודים 6-7 דנים בנושא הברזל - מה עוזר לספיגה שלו, מה מונע ספיגה, וכמות ברזל במאכלים שונים.
 
תשובות

שלום רב,
1. בנושא ההמוגלובין - חשוב מאוד לראות מגמה בין בדיקות, גם אם הרמות נמוכות אם את אומרת שבעצם עלו לך הרמות כמעט בשתי יחידות זה כבר מראה מגמת שיפור וחשוב להמשיך לעקוב ולראות לאן מתקדם. זה לא נכון שכדי להשיג מספיק ברזל בתזונה הצמחית תצטרכי לאכול הרבה קלוריות - קטניות הן מקור טוב לברזל והן לא עתירות קלוריות (בניגוד לאגוזים וזרעים שעשירים בקלוריות ובתהליך ירידה במשקל אכן יש מקום להגביל את כמותם). עם זאת שוב לי לציין שבמצבים של אנמיה יש לשקול תוסף ברזל תוך התייעצות עם דיאטנית או רופא מטפל כדי להעלות את הרמות לנורמה ואח"כ להמשיך לתחזק עם תפריט עתיר ברזל.
מבחינת הויטמין C - ההיפך הוא הנכון. ברזל מסוג Non heme המצוי במזונות צמחיים מושפע יותר ממעכבי ספיגה וכן ממעודדי ספיגה כמו ויטמין C. זאת בניגוד לברזל Heme המצוי בבשר שאינו מושפע משמעותית מחומרים אלו. חשוב לצרוך מזונות כגון: קטניות (רצוי מונבטות לשיפור הספיגה), ירקות ירוקים, ברוקולי, סלק וכמות מוגבלת של טחינה משומשום מלא ואגוזים. חשוב לשלב בארוחה מקור לויטמין C כמו גמבה אדומה, עגבניה, תותים כדי לשפר את הספיגה. לשאלת החומצה הפולית - בד"כ בתזונה הטבעונית צריכת חומצה פולית גבוהה מאחר והרמות נמוכות יש מקום לשקול ליטול תוסף ויטמין B12 + חומצה פולית במקום לקחת שני תוספים נפרדים.
2. בנושא בתך הקטנה - אני מניחה שאת מתכוונת לבדיקת המוגלובין - האם אני טועה? במידה וכן בעקרון בתינוקות בגיל שנה שיש להם המוגלובין נמוך ההנחיה היא להמשיך מתן תוסף ברזל נוזלי עד גיל 18 חודשים (רצוי שתוועצי עם רופא המטפל בה). האם קיבלה ברזל עד כה? להעשרת התזונה שלה בברזל שלבי בתזונה דייסות מועשרות בברזל, מחית קטניות שעברו הנבטה בתוספת מעט מיץ לימון או ירק טרי, חמאות אגוזים וזרעים וכדומה.
כמובן שרצוי להוועץ ביעוץ תזונתי מקצועי אישי לצורך התאמה אישית
בברכה,
נטלי
 
היי, שאלות על ברזל וסכרת

1. מה המקורות הכי טובים לברזל מהצומח, שגם הספיגה שלהם יעילה? יש הרבה עלים ירוקים שאומרים שהם מלאים בברזל אבל הספיגה לא משהו. אז מה כן?

2. מה היתרונות של תזונה טבעונית עם סכרת (סוג 2)?
 
תשובות

שלום רב,
1. ברזל - מזונות עשירים בברזל בתזונה הצמחית הם קטניות ומוצרי סויה, מזונות מועשרים כמו דגני בוקר וכמוטחון, תאנים מיובשות, דגנים מלאים כמו קינואה, ירקות עליים ופטריות. הברזל במזון מן הצומח הוא מסוג Non-heme בלבד שהוא רגיש יותר לעיכוב אבל גם לעידוד ספיגה והוא מושפע גם מהסטטוס בגוף כלומר אם המאגרים נמוכים גם הספיגה שלו מתייעלת. מה שמעכב את הספיגה במזונות צמחיים זה בעיקר תכולת הפיטאטים שקושרים את הברזל ומעכבים את ספיגתו. ניתן לשפר את הספיגה על ידי תהליכי הנבטה, השריה, התפחה (למשל יצירת לחם חיטה מלאה מקמח מלא) ובישול וכן על ידי תוספת של ויטמין C למזון למשל סלט ירקות טרי, מיץ תפוזים, תותים, גמבה וכדומה. כמו כן רצוי להפריד תה וקפה מהאוכל לשיפור הספיגה.

2. היתרונות של תזונה טבעונית עם סכרת סוג 2 - מחקרים מראים שלטבעונים שיעורים נמוכים יותר של סכרת כמו כן תזונה צמחית מאוזנת ומגוונת יכולה לסייע בהפחתת גורמי סיכון הנלווים לסכרת כמו יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם והשמנה. התזונה הצמחית שנבנית נכון מכילה מגוון חומרים בריאים וטובים כגון : פחמימות מורכבות המלוות בסיבים תזונתיים (דגש על המסיסים מקטניות, ציפת ירקות ופירות) מסייעות באיזון סוכר, כמו כן צריכה של שומנים בריאים מן הצומח ושפע פיטוכימיקלים בעלת חשיבות גם כן. חשוב לציין שלסוכרתיים חשוב לשים לב לא להפריז בכמויות הפירות וכן לשים לב לכמות הפחמימות הנאכלת בארוחה בהתאם לצרכים האישיים.

בברכה,
נטלי
 
ועוד שאלה, על מוצרי חלב

מה העמדה שלך בנוגע למוצרי חלב וההשפעה שלהם על הבריאות? מועיל? מזיק? לא משפיע? רוב התזונאיות מעודדות אכילה של מוצרי חלב ואומרות שזה בריא וחשוב.
 
למעלה