שתי מילים (או חפירה) על צריכת חלבון

איזו בדיקת שתן בודקת חנקן

אוריאה? (סתם ניחוש)

יש גם בדיקת חלבון בשתן protein - מה ההבדל בינה לבין בדיקת החנקן?
 

Gidi Shemer

New member
כן

כמו שכתבתי בתחילת השרשור, חנקן לא נשאר בגוף אלא מותמר מהר מאד לאמוניה ומשם לאוריאה בתהליך מטבולי שנקרא מעגל האוריאה. האוריאה היא חלק מהפסולת שהגוף צריך להיפטר ממנו. היא מגיעה לכליה ומשם לשתן.

כשבודקים protein בשתן בודקים נוכחות של חומצות אמינו בשתן. באופן רגיל, חומצות האמינו שלנו עוברות מהדם לכליה, אבל מוחזרות מהכליה לדם ולא מגיעות לשתן. במצבים מסוימים כמו פעילות לא אופטימלית של הכליה תהיה גם הפרשת חומצות אמינו דרך השתן.
 

noa555555

New member
זה הזמן לשאול לגבי האוריאה, אולי תדע

האם האוריאה במוצרי קוסמטיקה כמו "פלקסיטול " לסוגיו - היא ממקור חי בהכרח ? או שאפשר לסנתז אותה בלי בעיה במעבדה ?
חשוב לי לדעת אם להשתמש במוצרים שלהם או לא . והם מכילים אוריאה.
 

Gidi Shemer

New member
לא רק שאפשר לסנתז אוריאה במעבדה

אלא שלאוריאה יש מקום כבוד בהיסטוריה של הכימיה האורגנית כי (למטב ידיעתי) היא המולקולה האורגנית הראשונה שסונתזה מחומרים אי-אורגניים ללא שום מקור ביולוגי, אי שם במאה ה- 19.

אין לי מושג אילו חברות קוסמטיקה משתמשות באוריאה מסונתזת או כזאת שמקורה בחי, אבל הידע והאופציה בהחלט קיימים.
 

noa555555

New member
אז אם יש סיכוי טוב שזה לא מהחי

נראה לך שאפשר לבנות על זה שזה בסדר לטבעונים ? אני יודעת שלא תיקח אחריות על התשובה כי אתה לא יודע לבטח , אבל מבחינת תורת הסיכויים ?
 

noa555555

New member
תודה


זה עזר
אולי
 

merkuri

New member
תודה רבה לך! החכמתי


מעריכה את ההשקעה.
לדעתי שווה להכניס לקישורים/שאלות נפוצות או למקום שבו אפשר יהיה למצוא את הפוסט הזה בעתיד.
 
המון
על ההסבר

האם במקרה של תת-צריכת חלבונים הגוף יפרק חלבון משל עצמו, כגון מהשרירים?

האם במקרה של עודף צריכת חלבונים (לא היסטרית) העודפים ינוקו ע"י הגוף או שייאגרו כשומן?
 

Gidi Shemer

New member
בתת צריכה- כן

אבל כדי להגיע למצב של חסר דרמטי בחלבון צריך להיות בסיטואציה של חסר רציני (ראה עולם שלישי).

עודף צריכה- או שחומצות האמינו יורחקו מהגוף דרך השתן או שייאגרו כשומן.
 
מעולה, ושאלת המשך

נניח שאני מתאזן על צריכת חלבון בטווחים שציינת, האם יש סימנים קליניים או בדיקות שיכולות להעיד על כך שצריך לצרוך יותר חלבון, או שהגוף יידע להתמודד עם זה לאורך זמן?
 

Gidi Shemer

New member
לא ממש, אלא אם אתה "מאבד" שריר

גם הבדיקה של Nitrogen balance אינה אופטימלית, אבל היא הכי טוב שיש.
 

ladybug6

New member
תודה על המידע!

חלבונים זה באמת נושא מעצבן, כי הוא הפך להיות הטיעון המרכזי ל"למה אנחנו צריכים לאכול בשר". הדברים שכתבת מראים שצריכה יומית של בשר מביאה לצריכה די מוגזמת של חלבון, במיוחד כשזה משולב עם מוצרי חלב וביצים לאורך היום. דווקא התזונה הטבעונית (או צמחונית אבל מתונה במוצרים מהחי), כשהיא מאוזנת, אידיאלית לכמויות המומלצות.

אני אשמח אם תוכל להוסיף כמה רפרנסים שתומכים במה שכתבת, כדי שהשרשור הזה יוכל לשמש תשובה חד משמעית כולל רפרנסים שתומכים בה לנושא החלבונים.

הוספתי את השרשור להודעות הנבחרות, אני בטוחה שעוד נשתמש בו הרבה בעתיד

ואתה מוזמן לחפור לנו כל יום!
 

Gidi Shemer

New member
נופר, תודה אבל...

צריכה מתונה של בשר וביצים כרוכה אולי בהרבה סבל ומוות מיותר אבל לא בהכרח בצריכה מוגזמת של חלבון. בתזונה רגילה של אומניבור ממוצע יש בהחלט מספיק ואין דווקא יותר מדי.

מי שבאמת רוצה להתעמק במדע מאחורי מוזמן לקרוא פה רפרנס שגם מוביל ללא מעט מחקרים:
http://ajcn.nutrition.org/content/77/1/109.long
 

ladybug6

New member
תגדיר "תזונה רגילה"?

רוב האנשים בארץ אוכלים לפחות ארוחה בשרית אחת ביום אם לא יותר. בנוסף, הם צורכים כמה מנות של מוצרי חלב, ובערך ביצה ליום. זו לא צריכה מתונה, וזו בדיוק הנקודה שלי. זו צריכה גבוהה.
ברור שאם בנאדם שאוכל בשר וחלב יקפיד על צריכה מתונה, לא יהיו בעיות של עודף חלבון. אבל לא רק שאף אחד לא מקפיד על זה, אנשים חושבים שכמה שיותר יותר טוב
 

marx04

New member
כל אחד וההתרשמות שלו

שלום ליידיבאג,

אני חייב לומר שההתרשמות שלי היא אחרת מאד.
אני סבור שהבעיות העיקריות בתזונה של האנשים סביבי (מקום העבודה, הורים של חבריה של בתי מהגן) זו צריכה מועטה מדי של ירקות ופירות, ובעיקר צריכה מופרזת של סוכרים, פחמימות ושומנים מוקשים צמחיים.
הבעיה איננה בשווארמה או בהמבורגר שהם אוכלים לפעמים כארוחת צהריים (ושכוללים גם ירקות), אלא בנשנושים (בורקסים, וופלים, בייגלה, מעדני חלב, וכיו"ב).
גם אם בן אדם יאכל באותו יום גם המבורגר, גם ביצה, גם כוס חלב וגם גביע קוטג' הוא לא יסבול מצריכה מוגזמת של חלבון (ומרבית האנשים שאני מכיר אינם צורכים כמות כזו של חלבונים על בסיס יומי). לעומת זאת, כל כמות של בורקסים, וופלים, בייגלה וקולה, דאיט קולה, נסטלה או מיץ תפוזים (לא סחוט) שהוא יצרוך היא מיותרת לחלוטין.

במישור התזונתי-בריאותי צמחונות או טבעונות אינן הפתרון לבעיה שאני מציג (כי מרבית ה"זבל" התזונתי שתיארתי לעיל עולה בקנה אחד עם צמחונות או טבעונות).
הפתרון הוא מודעות תזונתית וצריכה מתונה ומאוזנת של רכיבי מזון, בין אם בתזונה של אוכלי כל, בין אם בצמחונות ובין אם בטבעונות.

בברכה,

אורי.
 

ladybug6

New member
אתה בעצם מדגיש כמה מגוחך

העיסוק המוגזם של האנשים בצריכת חלבונים, בחשיבות שלה ובכלל בדאגה הזאת לבריאות שלהם בזמן שהם צורכים כ"כ הרבה אוכל מזיק ומיותר.
אני מסכימה איתך בגדול בנושא החלבון, ועדיין דובקת בטענה שבתזונה ממוצעת קל מאוד להפריז בחלבונים, לעומת תזונה שהיא צמחית בלבד, שהיא יותר מאוזנת מהבחינה הזאת.
אבל אין ספק שכל נושא החלבון הוא בכלל לא רלוונטי כי ככל הנראה הוא לא מהווה בעיה - לא של אוכלי בשר, לא של צמחונים ולא של טבעונים. וזו המסקנה הכי משמעותית עבורי בשרשור הזה.
 
למעלה