בניית תפריט טבעוני

LiRs Lullaby

New member
בניית תפריט טבעוני

שלום, בעזרתו של ידיד טבעוני התחלתי שבוע שעבר תפריט צמחוני, ואני כבר מתחילה לחשוב על מעבר לתפריט טבעוני. האם יש לכם עצות על מה צריך לשמור מבחינה בסיסית כדי שלא יהיו לי חוסרים? הבנתי כבר את העיקרון של שילוב דגנים+קטניות על מנת לקבל חלבון מלא אבל מה בנוגע לדברים כמו ברזל,אומגה 3, B12 וכו'? אני חושבת שהבעיה העיקרית שלי היא תחליפים למוצרי חלב. מוצרי הסויה למיניהם לא מזיקים אם משתמשים בהם על בסיס יומיומי? יש תחליפים אחרים למוצרי חלב במקום סויה? (גבינות, יוגורטים, חלב) ואיך משתלבת תזונה צמחית בדיאטה? היא עוזרת לרדת במשקל או שאין השפעה גדולה? תודה לעונים ויום טוב
 
כמה רעיונות להתחלה טבעונית

קודם כל - ברכות ואיחולים! תמיד משמח לשמוע שיש עוד אנשים שאכפת להם לא רק מעצמם אלא גם מהסביבה ומבעלי החיים :) אני טבעונית כבר 6 שנים, הנה כמה טיפים קלילים (בלי להעמיס יותר מדי, כתבת שיש לך ידיד טבעוני - את החפירות האמיתיות אני משאירה לו :)
מבחינת ברזל, דאגה שמשרד הבריאות טרח לדחוף לראש של הציבור כשזה מגיע לתזונה צמחית - אז בהנחה שהתזונה שלך לא מתבססת רק על מסטיקים - לא אמורה להיות בעיה. ברזל הוא מאוד נפוץ בירקות הנפוצים, כמו ברוקולי, חסה ושאר הירוקים (ולא רק). אני מכירה מספר לא מבוטל של צמחונים וטבעונים, ובעיית הברזל היא ממש מצב נדיר. יש ברזל גם בחלב סויה :)
סידן - גם פה אין שום בעיה בתזונה צמחית. מגוון ירקות ומוצרי סויה דואגים גם לפן הזה.
אומגה 3 - כמות סבירה וממש לא מוגזמת של אגוזים וזרעים מטפלת בסוגיה הזו בהצלחה מסחררת. ובתרגום פשוט: גרנולה לארוחת בוקר!
B12 - זה אין כלכך במזון, נכון. כלומר יש, אבל בגוף יש קצת בעיות בספיגה יעילה של הויטמין הזה. זה כן ויטמין שהגוף מייצר בעצמו אבל הייצור הוא במעי הגס (וספיגה היא מהמעי הדק, שזה לפני כן...) . כך יוצא שהייצור והספיגה של הויטמין הזה הן לא משהו. מומלץ לקחת אותו כתוסף , כלומר טבלית מציצה. הטבליות של סולגאר הן המומלצות, גם כי הן יעילות עבור רוב האנשים, טבעוניות לחלוטין, וכמובן - בטעם דובדבן.
אגב בגלל הספיגה הבעייתית יש הרבה אוכלי בשר שסובלים ממחסור בויטמין B12. כך גם בברזל - רוב הנערות האנמיות הן אוכלות בשר.
חלבונים - רוב האנשים שעוברים מתזונה בשרית לצמחית מגלים מגוון מוצרי מזון שלא היו כלל מודעים אליהם עד כה. למשל סויה, טופו, טמפה, סייטן, קינואה והיד עוד נטויה. מזונות ותבשילים ומאכלים שגורמים לשאלה "אז מה יש לכם לאכול" להשמע מצחיקה.
דיאטות - אני לא חושבת שיש הבדל אמיתי. צ'יפס למשל, טבעוני לחלוטין ולא ממש טוב לירידה במשקל... לחם קל עם גבינת סויה וסלט ירקות - גם טבעוני, ומומלץ לירידה במשקל. תלוי בך, לא בסוג התזונה. אם תרצי להשמין או אם תרצי לרזות - שתי האופציות קיימות בתזונה צמחית, ממש כמו בבשרית. דאגות בנוגע לשימוש יומיומי בסויה - מנהל הפורום יודע להסביר את זה יותר טוב ממני, אבל בשתי שורות - אין שום בעיה בריאותית בצריכה יומיומית של סויה (בהנחה שאין לך אלרגיה, כמו שנכון עבור כל מאכל). רוב השמועות הרעות על הסויה מגיעות מהפאניקה שנוצרה כשגילו שיש בסויה פיטואסטרוגן - כלומר אסטרוגן (סוג של הורמון) ממקור צמחי (פיטו). מה חבל שהאנשים שציינו את זה וגרמו לפאניקה בציבור "שכחו" להזכיר שבחלב פרה ובבשר בעלי חיים יש - אסטרוגן. האמיתי, בלי ה"פיטו". המציאות היא שתזונה מסויה לא רק שאין בה בעיה, היא גם מומלצת יותר ע"י מגוון אירגוני בריאות בעולם. בלי קשר - יש גם מוצרי חלב מחלב אורז למשל, שקדים וכו'. לא ניסיתי, אבל קיים (סופרמרקטים, בתי טבע).
רוב אוכלי הבשר מניחים שהתזונה שלהם מאוזנת, ועם זאת לרוב לא תמצאי אוכלי בשר בודקים אם יש להם מספיק צריכת חלבון, ברזל וויטמינים ביום. בסקרים שנעשו התברר שתמונת המצב האמיתית היא שיש לא מעט חוסרים שאנשים לא מודעים אליהם כלל. מעבר לתזונה צמחית, גם בלי יותר מדי הקפדה, בד"כ גורמת לעלייה חיובית בערכים התזונתיים. (וכמובן גם במצברוח ובהרגשה - אין כמו לדעת שאת חיה בלי לפגוע באפאחד אחר)
 

or2704

New member
מציעה לבנות תפריט שיכלול בגדול

ירקות ופירות - הרבה ומכל הסוגים, דגנים וקטניות ולשחק עם זה. אני מאמינה גם שתרדי במשקל אם לא תבססי את התזונה על יותר מידי מזונות מעובדים או תוספות למיניהם (הרבה מוצרי סויה, קפואים, ג'אנק פוד צמחוני וכדומה) וכדאי להוריד גם עד כמה שניתן את מוצרי החלב. בהצלחה!
 

LiRs Lullaby

New member
ג'אנק פוד צמחוני?!יש דבר כזה?!../images/Emo12.gif

לא ידעתי שיש דברים צמחוניים שהם ג'אנק.... את מתכוונת לדברים בקופסות שימורים, טבעול, נמס בכוס וכאלה? ולפי מה שהבנתי, דווקא מוצרי סויה הם ללא שומן, אבל יש להם תכולת חלבון גבוהה - שזה דבר טוב לתפריט דיאטתי, לא?
 

d a p h n a

New member
בודאי שיש ג'אנק פוד צמחוני

מה עם פיצה? צ'יפס? שוקולד? ומוצרי סויה בהחלט מכילים שומן. מוצרי טבעול, למשל, מכילים הרבה מאוד שומן, אבל גם טופו רגיל מכיל שומן. זה לא שומן רווי, שזה דבר חיובי, אבל הם לא נטולי שומן. חלבון זה אכן דבר טוב, וכדאי לאכול חלבון, אבל בעיקר חשובה תזונה מאוזנת. תראי, צמחונות או טבעונות אינה מבטיחה שום דבר בענייני דיאטה. אני צמחונית מגיל 11, ואני סובלת מעודף משקל מאוד גדול בגלל נטייה גנטית אבל בעיקר בגלל אי הקפדה על אכילה נכונה. בצמחונות, כמו בכל אכילה אחרת, חשוב להפקיד על מה אוכלים ועל כמה אוכלים על מנת לרדת במשקל, כלומר חשוב לוודא שמקבלים מכל אבות המזון, וחשוב כמובן לוודא שלא אוכלים יותר מדי קלוריות, ומאוד מאוד רצוי גם לעשות ספורט.
 

nataly210

New member
שלום

כל הכבוד! פרטים נוספים על תזונה טבעונית בריאה באתר שלי בפרמידת התזונה הבריאה. קישור לאתר כאן למטה
 
למעלה