אורז ושעועית הם מקור לחלבונים ? ../images/Emo12.gif

אורז ושעועית הם מקור לחלבונים ? ../images/Emo12.gif

אני נוטה לצמחונות וצמחוני שכבר בעניין הזה אמר לי את זה בשיחה ולא נעים לי לשאול אותו. אולי אתם יודעים ?
 

d a p h n a

New member
כן. ספציפית, שעועית היא מקור לחלבון.

והשילוב בין קטניות כמו שעועית לדגנים כמו אורז יוצר חלבון יותר איכותי שנקרא חלבון מלא.
 
האם זה אומר גם חומוס ותירס אם מערבבים

אותם עם אורז (או קוסקוס נניח) נוצר חלבון והוא טוב, כלומר יכול להיות תחליף מצויין לבשר ? יש לי מחסור בברזל, העלאת החלבונים מהסוג הזה תעזור לי ?
 
שילובי קטניות ודגנים -

דגנים: תירס, אורז, חיטה (ומוצרי חיטה - לחם, פסטה וכו'), שעורה, שיפון, טפיוקה... קטניות: חומוס, שעועית, אפונה, פול, עדשים. צריכת חלבונים לא תשפיע על משק הברזל בגופך. אתה יודע שיש לך מחסור בברזל כי רופא אבחן זאת בתוצאות בדיקות דם?
 
כן, מאגרי הברזל התרוקנו

ואני לוקחת פרוקל כדי למלא אותם. אח"כ חשבתי לעבור לקחת ברזל באופן שוטף במקום להכריח את עצמי לאכול בשר או עוף.
 

lightflake

New member
זה לא עניין שנוצר חלבון

גם בקטניות וגם בדגנים יש חלבונים שונים, יש מספר חומצות אמינו שגופינו חייב לקבל מהמזון, חומצות אמינו הן אבני הבניין של החלבונים, כשמדברים על חלבון מלא מתכוונים שיש בו ערך גבוה של כל חומצות האמינו החיוניות הללו אבל למעשה אין צורך לערבב, פעם חשבו ככה, היום מצאו שאתה יכול גם לאכול רק חלק מהח. אמינו בארוחה אחת וחלק אחר בארוחה אחרת והגוף שלך יעשה את שאר העבודה כך שאם אוכלים מספיק ומגוון אין מקום לדאגה. לגבי הקשר לברזל, לא הבנתי למה שחלבונים יעלו את רמת הברזל? בקטניות יש ברזל וגם באגוזים. אדם בריא לא צריך לצרוך יותר מ10-15 אלפיות הגרם ליום. קרא פה עוד על ברזל ומקורות צמחיים: http://www.anonymous.org.il/nut-iron.html
 
תודה על האינפורמציה, יש לי שאלה

אני מצוטטת מהמאמר : "לרוב האוכלוסייה ולצמחונים בפרט, לא חסר ברזל במזון. חוסר בברזל יכול להיווצר אם לא צורכים מספיק ויטמין C, מרבים לשתות תה עם הארוחה או נוקטים בתזונה לא מגוונת יוצאת-דופן, הדלה בברזל. לצמחונים יש דווקא יתרון מבחינה זו, מכיוון שהם צורכים לרוב יותר ויטמין C". יכול להיות שגם הרופאה שוגה בלקשר את זה שאני לא אוכלת בשר למחסור בברזל ?
 

TheFinalCut

New member
תשובה

אין קשר ישיר בין אי-צריכת בשר לבין מחסור בברזל; הבעיה נובעת לא מצמחונות אלא מצריכה בלתי מספקת של מקורות ברזל באופן כללי. בבשר אדום יש כמות משמעותית של ברזל זמין, אבל באופן כללי הרוב המוחלט של הברזל מהתזונה מגיע מן הצומח אצל רוב האנשים, ואפשר לשמור על רמות תקינות של ברזל ללא צריכת מוצרים מן החי, ע"י הקפדה על הכללים שהוזכרו בעבר בפורום זה ובכתבה מהאתר שהופנית אליו.
 
אני בת לא בן...../images/Emo9.gif

תודה בכל מקרה שאתם עוזרים לי, אני לא מבינה בברזל, כל הזמן חשבתי שאם תהיה בעיה מהצמחונות, היא תהיה בויטמין b12.
 
עוד שאלה בנושא בבקשה...

במאמר מפורטת רשימה של מזונות צמחיים עם ברזל. אני חושבת שאני לא אוכלת מהם בד"כ, זו כנראה הסיבה למחסור ? ואיפוא תירס, אורז, חיטה, חומוס שעועית ואפונה. חשבתי שבהם יש או שאני מבלבלת ברזל עם חלבונים ???? " פטרוזיליה מיובשת 97.8 מיורן מיובש 82.7 פיסטוק 14 שמרי בירה 14 שומשום מלא 10.4 מולסה 10 ריחן (בזיליקום) ירוק 9.8 טחינה מלאה 9 קמח סויה 8.5 זרעי אבטיח 8.5 נענע 8 פלפל חריף 7.8 נבטי מש (נבטים סינים) 7.6 זרעי חמניות (גרעינים שחורים) 7.5 חומוס יבש 7.3 עדשים יבשים 7 פול יבש 6 קאשיו, כוסברה, נבט חיטה, צנוברים ושקדים 6-4 בוטנים, אפונה, זיתים, לחם חי, פקאן, פטל, צימוקים, תאנים יבשות, תמר יבש 4-2 ברוקולי, לחם שיפון, מלון, ערמונים, סברס, קוקוס, תמר לח 2-1 "
 

lightflake

New member
בשעועית לבנה מבושלת יש 3.7 מ"ג למאה גרם

מהספר של פרופ' אילני
 

lightflake

New member
ובחומוס מבושל 2.5 מ"ג ובטחינה הוא כותב 8.5 מג

כנראה הכוונה לטחינה גולמית.
 
תודה על הכתבה. האמת - אני קצת מבולבלת.

אני לא מעונינת לאכול בשר, אך הרופאה חושבת שמזה המחסור שיש לי במאגרים. לא נראה לי שאני אצליח לאכול מספיק ברזל מהצומח, ולכן חשבתי בעקבות המלצה של הרופאה לקחת כדור ברזל "רך" (שאני עדיין לא יודעת מה זה...). אה מה מה , נפגשתי גם עם דיאטנית והיא אומרת שכדור ברזל לכל החיים זה לא רעיון טוב. מה אני עושה ??? מקשיבה לרופאה או לדיאטנית ? אשמח לעצה/המלצה.
 
אין שום סיבה שכצמחונית לא תקבלי מספיק ברזל

כרגע יש לך מחסור.. אז קחי תוספי ברזל כפי שהמליצו לך ובמקביל תוסיפי לתפריט שלך יותר מזונות המכילים ברזל כמו קטניות, דגנים, פירות יבשים, ועוד.. כשהמחסור ייעלם תוכלי להפסיק עם התוספים וכמובן להקפיד להמשיך לאכול כמו שצריך כדי שלא יתפתח שוב. קל לרופאה להגיד- תאכלי בשר לא יהיו לך חוסרים (במילים קצת אחרות) אבל זה ממש מעצבן כי עובדה שיש המון כאלה שאוכלים בשר ועדיין עם חוסרים.. אז מה הן אומרות במקרים כאלו? בקיצור- תזונה נכונה זה הסוד.
 
אני בעד תזונה נכונה - זה רק קצת מסובך

ללמוד את הכל, במיוחד שיש המון סתירות שם בחוץ - אצל המטפלים למיניהם, בכתבות בעיתונים וכו' וכו'. גם ליישם את זה זה לא פשוט ואפילו די יקר...
 

TheFinalCut

New member
את צריכה להקשיב לשתיהן

אם יש לך מחסור חמור מספיק כדי שהרופאה תרשום לך כדורי ברזל, בהחלט כדאי לעשות כדבריה ולצרוך אותם. במקביל, תבצעי עדכונים בתזונה כדי לשפר את צריכת וספיגת הברזל ותמשיכי לבצע בדיקות דם תקופתיות. כשהרמות שלך מתייצבות, תוכלי, בהתייעצות עם הרופאה, להפסיק את צריכת הכדורים ולראות (באמצעות בדיקות דם) אם את מצליחה לשמור על רמות תקינות של ברזל בלעדיהם ולתכנן את פעולותיו בהתאם (תוך התייעצות נוספת עם אנשי המקצוע הרלוונטים).
 
למעלה