ההתייחסות להארי

microsoft word

New member
ההתייחסות להארי

קראתי הרבה דיונים בכל מיני מקומות וגם פה, וגיליתי דבר מעניין, שגם קצת מטריד אותי. אזהרה: זה ארוך. יש נטייה להניח שרק מה שכתוב בפירוש בספרים קורה. אני אתחיל עם הטענה הנפוצה, שתלמידי בית הספר לא מתקלחים, משתינים, מפוצצים חצ'קונים או מחליפים תחבושות היגייניות וכו' (אני בטוחה שתוכלו למצוא עוד). רולינג לא כותבת כרונולוגיה, כלומר: הארי קם בבוקר, התרחץ, התלבש וצחצח שיניים, בהפסקה בין שיעור שיקויים לשינוי צורה הלך לעשות קקי, ואחרי האימון ניקה את הבוץ מהנעליים. העובדה שרולינג מזכירה דברים בדרך אגב (כשפי משק בית, ע"ע ספר 5, פרק שלוש, טונקס בחדר של הארי, וכל אזכור של מולי וויזלי במטבח או פעילות דומה; ווד עושה מקלחת אחרי ההפסד להאפלפף בספר 3 איפשהו; הרמיוני בשירותים בספר החמישי אחרי הראיון של הארי בעיתון; כל אזכור של מירטל המייללת; כל אזכור של אלואיז מידג'ן וכן הלאה), אזכורים אלה מפנים את תשומת הלב לעובדה שדברים כאלה קיימים, אך לא מוזכרים כי מדובר בסיפור ולא בכרונולוגיה. גם דיקנס, לדוגמא, לא הזכיר את החצ'קונים של דיוויד קופרפילד, אבל זה לא אומר שלא היו לו. הסיבה שרולינג כן מזכירה דברים כאלה היא מכיוון שהיא בונה עולם. דרך הארי אנחנו לומדים להכיר את עולמו, ולכן שמוזכר בדרך אגב פרט מסויים זה מראה שהוא קיים, אך הוא יכול להיות טריוויאלי או לא רלוונטי לסיפור. הדבר החשוב הוא שנדע שהוא קיים כדי שתהיה לנו תפישה שלמה יותר של העולם, אך מכיוון שלהארי הוא נראה מובן מאליו, ולרולינג נראה שהוא לא מקדם את הספר, הוא לא מודגש. הגדולה היא לא בכך שמזכירים כל פרט בחייו, אלא שנותנים לנו רמזים להשלים אותם במוחנו וכך לגבש ראייה מקיפה של העולם הזה לפי יכולת ההסתכלות שלנו. מכאן אני מגיעה לעניין נוסף: היחס של הארי לאנשים סביבו. ישנה טענה רווחת לפיה הארי מתנהג בספר ה5 בצורה מגעילה לרון והרמיוני וכולם, וראיתי איפהשהו שמישהו או כמה אנשים אמרו שאף אחד במציאות לא מגיב בהבנה כמוהם כשצועקים עליו, ושהארי הוא הוא אגואיסט, ושהוא לא חושב על אץ אחד חוץ מעצמו, לא מתחשב, לא שם על החברים שלו, ועסוק בכמה רע לו, וגם הרבה בכמה רע לסיריוס. הרבה דברים לא מוזכרים בספרים, כמו יחסי יום יום בין השלישייה. יש המון התיחסויות ליחסים, אבל דיאלוגים משמעותיים מתרחשים רק כמקדם עלילה או תת עלילה. לא מוזכרים,לדוגמא, ימי ההולדת של רון והרמיוני, מה שלא אומר שבחיי יום יום הארי לא מתייחס אליהם. למען האמת, סביר שאם הם מתייחסים לשלו הוא מתייחס לשלהם. השאלה בהקשר הזה היא, למה יום ההולדת של הארי מוזכר? ראשית, לפעמים הוא מקדם עלילה, כמו בספר הראשון, או שהוא תורם להבנת הסיטואציה, כמו בשני, או שהוא חלק מהאקספוזיציה, כמו בשלישי. בחמישי, למשל, הוא לא מוזכר, כי אופי הספר שונה, בעיקר כי הארי עבר שינוי והתבגר מאוד, בעקבות האירועים בסוף יוני שנה לפני. אותם האירועים בסוף יוני הם שהביאו את הארי להתנהג כמו שהוא מתנהג, וגם הניתוק הכפוי בתחילת ספר 5 לא תרם הרבה לשלווה שלו. אני חושבת שאפשר להבין למה הוא מתנהג ככה, גם כלפי רון והרמיוני, בהתחשב בתסכול, יגון וחרדה עצבנית. רון והרמיוני מבינים את זה, והם סך הכל האנשים היחידים שהארי יכול לפרוק אצלם את מה שקורה לו. כמו שאמרתי קודם, החלקים ביחסים ביניהם שמוזכרים הם יוצאי הדופן או המשמעותיים. ההתפרצויות של הארי נראות לי יוצאות דופן, ועל כן הן מוזכרות שוב ושוב. אני קוטעת את עצמי לרגע כדי להבהיר נקודה: הטענה שאף אחד לא מקבל התנהגות כזו במציאות נראית לי תלושה במקצת (אבל אולי זה רק אני). אם אני אהיה עצבנית ואוציא את זה על אמא שלי היא לא תצעק עלי חזרה, תתן לי סטירה או תשלח אותי לחדר, אלא תנסה לברר למה אני עצבנית, איך אפשר לטפל בזה, וכן, תקבל את זה בהבנה. אם האנשים הקרובים אלינו לא יוכלו לקבל את ההתפרצויות שלנו, אנחנו נהיה, כנראה, אנשים בודדים מאוד ועצבניים מאוד. הארי פוטר ומסדר עוף החול הוא ספר התבגרות. הוא מעבר בין הספרים הראשונים שהיו יותר ילדיים ותמימים, על העתיד שצפוי להארי. זו לדעתי הסיבה שלא רואים קו עלילע מנחה ברור ומוגדר כמו, נניח, בחדר הסודות. הארי מתבגר, וזה מתבטא ביחס שלו לאביו (לשעבר, המושלם) ולאחרים. היחס שלו לאותם האחרים והשינוי ביחס שלו אליהם, או אולי עיבוי של רמות התייחסות כלפיהם לא מוזכרים לעולם במפורש, אך בקריאה קפדנית אפשר לראות את זה, הרבה פעמים בניסוח, ובעיקר במה שרולינג נותנת להארי להראות לנו. העובדה שהארי חושב הרבה על סיריוס לא אומרת שלא אכפת לו מרון והרמיוני או כל אחד אחר. העובדה שהוא חושב הרבה על עצמו כן מראה שהוא נער מתבגר נורמלי. הוא מנסה להגדיר את עצמו, ועושה זאת באמצעות השוואה עם הסביבה, כמו כל אחד אחר. הוא משווה את עצמו הרבה עם סיריוס משתי סיבות: סיריוס הוא הדמות הבוגרת שאמורה לשמש לו דוגמא מעצם טבעו כתחליף הורה-אח, ולכן הוא משווה ביניהם. חוץ מזה, סיריוס הוא האדם היחיד שקרוב להארי שהארי מוצא קווים משותפים בחוויות הנפרדות שלהם, ולכן קל לו להזדהות עם סיריוס, כי הוא יודע איך הוא מרגיש, והוא יכול להשוות את ההחלטות של סיריוס לאלו שלו (הארי חושב את זה במפורש בספר 5, בענייני דעת קהל, וגם לא במפורש. דוגמא בפרק הראשון:"הנה לך, סיריוס, לא נהגתי בפזיזות...בדיוק ההפך ממך" תרגום חופשי מאנגלית). הספר ה 5 הוא ספר הכנה למס' 6 ועוסק כולו בהתבגרות של הארי, כולל המוות של סיריוס. כל אירוע בו, כל התלבטות, כולם מקדמים את העלילה, כלומר את ההבנה של הארי את עצמו. (רון כמדריך, הצורך להתאפק עם אמברידג', וגם השוואה בין התמודדותו של הארי עם הנידוי בספרים 2 ו-4 לבין 5, ג'יימס כלא מושלם, סיריוס גם, יחסים עם בנות - דרך אגב, המוות של סיריוס הכניס את הארי לפרופורציות בעניין צ'ו - התמודדות עם קשיים לא רק דרך אומץ בהגדרתו הבסיסית, או בכוח הזרוע, וכן הלאה וכן הלאה). בספר הזה, יש להארי יותר רבדים, לכל דבר יש יותר משמעויות, והוא הרבה יותר מעניין מבחינה זו. אני חושבת שלראות את הארי ואת העליה בשחור ולבן כבר לא מתאים לספר הזה ולבאים אחריו, גם אם זה התאים לקודמים. ההבנה שלנו את הספר רק תגדל ככל שנראה דמות כקונפליקט ולא כמייצג. וזהו.
 

Crazy Figgy

New member
מסכימה איתך. אני רק לא מבינה מאיפה

זה בא פתאום
... בכל מקרה-
 
עמוק מאד.... ארוך מאד....

גם דיי נכון.... אבל נשאלת השאלה - מה הפואנטה? מה הכוונה? למה רצית להגיע?
 

Gizmo15

New member
בצורה מפתיעה,../images/Emo28.gif

היו כאן כמה פואנטות. לא כמו בהודעות אחרות בעמוד שיש להן פואנטה אחת מאוד עמוקה (קווידיץ' זה גרוע. הסרט זה גרוע.), כאן הפואנטות היו שצריך לקבל בהבנה את ההתבגרות של הדמות של הארי, שרולינג בונה עולם ולא ספר מתח, ולכן כל מילה שלה וכל משפט חוברים ביחד כדי לבנות עולם מושלם- בין אם הם הכרחיים לעלילה או לאווירה או סתם עוזרים לנו ליצור תמונה מושלמת בראש, וכן שהספר החמישי הוא מאוד מהותי, כי הוא מדגיש התהוות של עולם חדש- מלא רגשות וכעסים, כי כמו בספרים האחרים הוא מגיע מנקודת מבט של הארי- רק שהפעם הארי מתבגר ועולם המושגים הרגשי שלו מתרחב, ויחד איתו גם עולם המושגים של הספר. (כמובן שפירשתי את הפואנטות לפי איך שתפסתי אותן, ומיקרוסופט רשאית לסתור אותי- מן הסתם)
 

Dudley

New member
למה שאסתור אותך?

הסברת את זה בצורה מדוייקת במיוחד, וההבנה שלך היתה מעולה.
 

Gizmo15

New member
כל מילה. פשוט כל מילה.../images/Emo28.gif

אם הייתי כזאת, הייתי בוכה מרוב התרגשות. מדהים, איך הוצאת לי את המילים מהראש, כמובן שאני לא מסוגלת לחשוב ברהיטות כזאת ובניסוח כזה מושלם. באמת, מדהים. שני דברים- גרמת לי להבין שהספר החמישי נחשב בעיני כולם ספר מעבר כי בעיני רוב האנשים אירועים חשובים הם אירועים פיזיים- מוות של חבר ללימודים, טורניר הקוסמים, אליפות העולם בקווידיץ', מחולל זמן, ועוד. אנשים בוגרים יותר יכולים להעריך את החשיבות של אירועים נפשיים- התבגרות, התנסות ראשונית באהבה, חוויה של מוות של אדם קרוב. דבר שני- אני חושבת שאם הייתי מתפרצת על אמא שלי היא כן הייתה מגיבה בכעס. אבל אם היו הורגים מישהו מהכיתה שלי מול העיניים שלי, אדון אפל היה חותך אותי ואז מנסה להרוג אותי, ואח"כ כל העולם היה חושב שאני לא שפוי- והחברים שלי היו מרחיקים אותי מהם (מסיבה מוצדקת או לא), אני חושבת שכל האנשים הקרובים אליי היו מבינים אותי מאוד מאוד ואת הכעס שלי. אז באמת כבר יש מקום להתפרצות, וזה מובן בהחלט. ושוב- מדהים, נהניתי מכל שניה, המשיכי לכתוב הודעות כאלה
 

MetaalSryus

New member
אני מסכימה איתך, אבל

זה לא סותר את זה שהארי מתנהג בצורה תינוקית ופוגע באנשים שרק מנסים לעזור לו. אחרי שהוא שומע באוזניעזר את מודי שאומר שוולדמורט נכנס לו לראש, הוא הולך חלדר מסתגר ולא מוכן לדבר עם אף אחד. אני דווקא הסכמתי עם מה שפינאס אמר לו. זה סתם רחמיים עצמיים מגעלים. הארי בארבעת הספרים הקודמים, התנהג, ביחס לגיל שלו, הרבה יותר בוגר ממה שאני הייתי. אז מה קרה? ככל שהוא עולה בגיל הוא נהיה יותר קטנוני? יאללה אין זמן להתבכיין, הילד הזה יצטרך עד הספר השביעי להציל את העולם. וזה שהוא מסכן ומתבגר וכו' לא נותן לו רשות להתעצבן ככה על רון והרמיוני. אם אני הייתי במקומם הייתי עוזבת אותו שירגע. אני מקווה שבספרים הבאים הוא יהיה יותר בוגר כי זה ממש עצבן אותי לקרוא חצי ספר על כמה שהוא מסכן!
 

microsoft word

New member
1. הוא לא מתבכיין.

זה בדיוק מה שניסיתי להפריך במגילה שכתבתי. 2. כשהארי לא דיבר עם אף אחד אחרי מה ששמע באוזניעזר זה היה מתוך מצוקה קשה: הוא היה בתוך שוולדמורט השתלט לו על המוח. הוא היה במיקום מושלם כדי שוולדמורט יגלה את הסודות של המסדר, הוא היה בטוח שוולדמורט כבר גילה דרכו המון. הוא היה משוכנע שהוא הועבר מהמיטה שלו והוא זה שתקף את מר וויזלי, ופחד מאוד שזה יקרה לו שוב והוא יפגע בעוד אחד מהאנשים שיקרים לו. 3. פיניאס אידיוט. הוא שוויצר יהיר ואגואיסט, נצר למשפחה שכורתת את הראשים של המשרתים שלה. הוא לא טרח לשאול את הארי למה הוא עושה מה שהוא עושה, וישר ביקר את ההתנהגות שלו. חוץ מזה, הוא המנהל השנוא בתולדות הוגוורטס. 4. אני לא מבינה איך את יכולה להגיד שאת מסכימה איתי ואחר כך לסתור את כל הטענה שלי. אם את לא מסכימה, אל תסכימי. אני לא ארצח אותך. אם את כן מסכימה, תנסי להבין למה. את יכולה גם לקרוא עוד פעם את ההודעה שלי, ואולי גם לחשוב על זה עוד קצת, ולהחליט לכאן או לכאן. בכל מקרה, גם דעה שלילית היא דעה, ואין לי בעיה עם זה.
 

White Hedwig

New member
מסכימה איתך

מסכימה לכל מילה (ניסיתי להסביר את זה לכל מיני חברים שלישגם קראו את הספר והתעצבנו על איך שהארי התנהג אבל לא הצלחתי אני אפנה אותם לכאן...)
 

MetaalSryus

New member
אני הסכמתי איתך

בקשר לזה שהארי פוטר 5 הוא ספר שבא להראות לנו יותר מעבר בין הארי כילד וכבוגר, וגם בקשר לזה שהארי פוטר זה לא כרונולוגיה, לא הסכמתי אם זה שמה שהארי עשה זה בסדר. אני יודעת שזה תהליך טבעי של התבגרות ובלה בלה בלה אבל העצבנות שלו הייתה מוגזמת בעיניי. אני עכשיו בערך בגיל הזה, ואני לא הייתי מתנהגת ככה! חוץ מהקטע האחרון של ה"מגילה" שלך כמו שקראת לזה, הסכמתי.
 
היי, יש לי רעיון!

למה שהארי לא ידביק S על החזה שלו, יתעופף בטייטס כחול, ויציל את העולם
 
ולמה לא

תמשיכי לקשקש, בשביל להרוס את כל הפואנטה ואת כל מה שניסיתי להעביר בתגובה הסרקסטית שלי?
 
ברררשט

למה לא יכלת לתת כזה הסבר מפורט וגאוני גם בפעם הקודמת, במקום להטיח בנו האשמות לא מבוססות? בכל מקרה, אני מסכים איתך. אני תמיד חשבתי ככה... אין לי ממש מה להוסיף, רק שמה שכתבתי נכון לטעמי.
 
למעלה