נותן לחתולה שלי אוכל יבש חשוב להוסיף רטוב\ירקות?

נותן לחתולה שלי אוכל יבש חשוב להוסיף רטוב\ירקות?

מדובר במזון יבש איכותי ונטול דגנים (בתמונה)
האם חשוב להוסיף לה אוכל רטוב או ירקות / פירות?

*דרך אגב חתולה מעוקרת בת כשנה וחצי פעלתנית ובעלת מצב רוח מרומם צריכה כעת בדיקת וטרינר או חיסונים מיוחדים?

 

Yukita

Active member
מנהל
בעקרון - לא

בעקרון חתולים לא אוכלים ירקות באופן ישיר - רק כתוצר מעוכל בטרף (בטבע) או כחלק ממזון החתולים המוכן (בבית). הם מה שמכונה "טורפים אובליגטוריים", כלומר כאלה שבאמת רק טורפים ואין להם יכולת לעכל חומר צמחי באופן עצמאי. לשם השוואה, יש מי שטוענים שכלבים הם לא כאלו כי הם יותר מסוגלים לאכול דברים כמו ירקות (אם כי זו אמירה בעייתית - גם כלבים לא מסוגלים להתקיים על תזונה שכוללת רק ירקות באופן רגיל, במזונות צמחוניים/טבעוניים לבע"ח עושים משהו אחר ולא פשוט מגישים ירקות).
&nbsp
אישית, החתולים שלי מקבלים מנה קטנה של אוכל רטוב כל יום, אבל לא מפני שהמזון היבש לא מכיל מה שהם צריכים אלא בעיקר כי הוא ממש יבש - לא מכיל מים, והתקווה היא שתעזור זמינות מתמדת של מים טריים + קצת אוכל רטוב שגם ייתן קצת נוזלים וגם יעודד עוד קצת לשתות. מעבר לזה, הם פשוט אוהבים את זה, ומי שלא מופיע לאכול את מנת האוכל הרטוב שלו מזמין מבט יותר מקרוב כדי לוודא שהוא לא חולה.
&nbsp
אוכל יבש איכותי אמור להכיל את כל מה שהחתול צריך מבחינת הנדרש לבריאותו לאורך זמן. בכל מקרה, בכל מזון שבוחרים, יבש או רטוב, אם הוא ניתן באופן בלעדי וללא תוספים רצוי לשים לב שכתוב על האריזה "מזון מלא" או "תזונה מלאה" - כלומר מזון שעומד בדרישות הבסיסיות ביותר בחוק בתור מזון שמכיל כל מה שהחתול צריך.
&nbsp
זה לא אומר שהמזון איכותי - יש מזונות זולים שהם כן תזונה מלאה מבחינת דרישות הבסיס המינימליות אבל נגיד מכילים הרבה שומנים או דברים בלתי נחוצים כמו תוצרי תירס שאינם תורמים לחתול מבחינה תזונתית והם בבחינת "חומר מילוי" זול שהיצרן מכניס (אגב, גם באוכל לבני אדם) כדי לתת תחושת שובע ללא הזנה של ממש. אפשר להקביל זאת לפיצה: בפיצה יש פחות או יותר את כל אבות המזון אבל כמזון בלעדי מזין לטווח ארוך אולי לא היית רוצה להאכיל כך את ילדיך כי האיזון בין הדברים אינו בריא.
&nbsp
המזון הספציפי שהבאת בצילום נחשב לאיכותי ומקבל דירוג גבוה ב"דירוג דימה": עמיתי לניהול הפורום, dimitrygo, ביצע השוואה מקיפה של מזונות יבשים לחתולים הנמכרים בישראל מבחינת מה הם מכילים ויצר דירוג שמאפשר לקבל מושג מה מכיל יותר חלבונים, למשל, לעומת דברים אחרים. אפשר לראות את המסמך המלא באתר שיצר לצורך העניין:
http://www.catfood.co.il/ בתוכן העניינים אפשר במבט מהיר לראות איזה דירוג המזונות קיבלו כי ליד כל אחד מהם יש ציון (0-100) בהתאם לאיכות המרכיבים על פי נוסחה שדימה יצר. אפשר גם לקרוא במסמך עצמו מידע על כל מזון בנפרד.
&nbsp
&nbsp
 

Yukita

Active member
מנהל
באשר לוטרינר

בעקרון - רצוי להגיע פעם בשנה לוטרינר לחיסונים ולבדיקה כללית. וטרינר טוב יסתכל בעיניים, בשיניים, ימשש, יקשיב עם סטטוסקופ וישאל אותך כמה שאלות ("אכילה תקינה? צרכים תקינים? משהו השתנה לאחרונה?" וכדומה).
 

Yukita

Active member
מנהל
הדעות חלוקות בעניין הזה

השאלה הגדולה ביותר לגבי מזון מוכן ומעובד - האם לאכול רק אותו זה מספיק טוב, והאם לאכול רק אותו סוג של מזון? הרי ברור שזה לא כמו תפריט בטבע.
&nbsp
התשובה מתגוונת אצל אנשים שונים. בתיאוריה, מזון יבש שרשום עליו שהוא בגדר תזונה מלאה אמור לתת לחתול את כל צרכיו (יחד עם אספקה מתמדת של מים טריים לשתייה). לכן בתיאוריה לא צריך להחליף אותו או להוסיף עליו. בפועל, יש מי שעושה רוטציה בין סוגי מזונות אחת לתקופה - גם כדי להקטין את הסיכוי שהתפספס פה משהו וגם כדי שהחתול לא יינעל על סוג מזון אחד בלבד ויסרב לאכול כל סוג אחר (מה שיכול להיות די מכה אם פתואם יש בעיות באספקה). אני מודה שאצלנו לא עושים רוטציה... לא ידוע אם זה קריטי או לא.
 
למעלה