צריכה עזרה להחליט

מורמור23

New member
צריכה עזרה להחליט

שלום לכולם, יש לי חתול בן 7 שאימצתי בגיל כמה ימים, הוא חתול בייתי לגמרי ולא יוצא מהבית. רוב שעות היום אני עובדת והוא נשאר לבדו בבית, ואז כשאני חוזרת מאוחר בערב הוא רוצה לשחק ולי כבר אין כוח. אני מרגישה שהוא מאוד משועמם ומרגישה מאוד רע שמשאירה אותו לבד ככ הרבה שעות אך לא רואה ברירה אחרת. לאחרונה התחלתי לחשוב שאולי אני עושה לו עוול ועדיף לו להיות עם עוד חתולים שישחק איתם ולא ירגיש ככ מתוסכל, אך הרעיון למסור אותו קשה לי. האם תוכלי להמליץ לי לאן עדיף למסור? עמותה? האם זה נכון שחתול משועמם שלבדו בבית זה יותר גרוע מלהיות בעמותה? לא יודעת מה לעשות...
 

Yukita

Active member
מנהל
ממש לא

קודם כל, את משליכה על החתול את המחשבות שלך. הוא לא חושב כמוך ולא מרגיש כמוך לגבי הזמן שלו לבד בבית.
&nbsp
חתול בוגר (ודאי בן 7) מרגיש מצוין בבית משלו ובאופן נורמלי לחלוטין פשוט ישן רוב היום. תעשי לו עוול גדול במסירתו, ודאי ובודאי במסירה לעמותה, לתנאים-לא-תנאים שבהם אין מקום, יש יותר מדי חתולים ואין די אנשים שיטפלו בהם והסיכוי לבית בעתיד הוא כמעט אפס. החתול שלך אוהב אותך ולא מעוניין להחליף בית או חיים.
&nbsp
אם באמת את דואגת שהוא משועמם, את יכולה להוסיף עניין לחייו באמצעות הכנסת דברים כמו מדפי תצפית ומשחקים אינטראקטיביים, וגם באמצעות אימוץ חתול נוסף. אם למעשה פשוט נמאס לך ממנו וזו הסיבה שאת שואלת ברצינות לאן כדאי לך למסור אותו, הרי שום עצה שניתן כאן לא תועיל.
 

מורמור23

New member
עוד שאלה

תודה על התגובה. חשבתי שהוא משועמם כי התייעצתי לגבי התנהגויות שלו ונאמר לי שזה בגלל שהוא לבד המון שעות. הוא תוקפני לאנשים שבאים אליי הביתה, בלי שום סיבה יכול לתקוף כאילו מסמן טריטוריה, וכל בוקר בארבע או חמש בבוקר מילל בקולי קולות, ניסיתי לשחק איתו ולתת לו אוכל לפני השינה וזה לא עוזר, כך שכל בוקר יש לי השקמה מוקדמת גם בימי חופש. אני מאוד לא רוצה למסור אותו למקום שאין בו תנאים טובים עבורו אך מרגישה שאיכות החיים שלי נפגמת וזה מביא לתיסכול רב.
 

Yukita

Active member
מנהל
טוב

לפחות עכשיו אנחנו מדברים על הסיבה האמיתית לשאלה על מסירה - לא החשש שהחתול משתעמם, אלא התחושה של פגיעה ממשית באיכות החיים שלך. זה טוב, כי כשמדברים על הסיבה האמיתית, יש גם אפשרות לראות איך ניתן להגיע לפתרון, אז כל הכבוד לך על הכנות ועל הנכונות לדון בעניין בצורה פתוחה. בהחלט מגיעה לך איכות חיים, ומה שצריך כרגע זה להסתכל על המציאות ולראות איך ניתן לפתור את הבעיות. אני מקווה שכותבים אחרים בפורום יתגייסו גם הם עם רעיונות והצעות.
&nbsp
האם תוכלי לומר לנו מה פירוש "התייעצתי לגבי התנהגויות שלו"? עם מי התייעצת, האם מישהו כמו יועצת חתולים באה אלייך הביתה כדי לבנות עבורך תכנית לשיפור איכות החיים שלך יחד עם החתול? דבר כזה בהחלט יכול לעזור. עולה כסף, אבל זה כסף שמטרתו שיפור איכות החיים שלך, לא סתם הוצאה לבטלה. אציין גם שאם אכן יש בעיה של תוקפנות, חשוב מאוד להיעזר בייעוץ מקצועי (ולא ייעוץ סתמי של "נשמות טובות"). תוקפנות זה אומר שיש פגיעה פיזית, וזה כמובן אינו רצוי ואינו טוב לאף אחד.
&nbsp
ממה שכתבת, עדיין לא ברור הרקע לתוקפנות מצד החתול. אנשים באים אלייך הביתה, ו...? הם מנסים לגעת בו והוא תוקף? הם לא מתייחסים אליו בכלל והוא תוקף? מה קורה בדיוק?
&nbsp
באשר להשכמה המוקדמת בארבע-חמש בבוקר, לזה אין שום קשר לסימוני טריטוריה וגם לא באמת לשעמום. זו פשוט "שיטת מצליח". חתולים אינם טפשים, ואם יש משהו שמצליח להם - הם יעשו אותו. הדרך להתמודד עם זה היא די פשוטה, גם אם לא קלה כל כך: קני אטמי אזניים, דאגי לפני השינה שיש לחתול כל מה שצריך מחוץ לחדר השינה שלך (ארגז חול, אוכל, מים, וצעצוע או שניים), וסגרי את הדלת. אם תצליחי להחזיק מעמד ולא להכנע לרעש שהוא עושה, אחרי כמה ימים הוא פשוט יבין שזה לא עובד ויפסיק. אולי יבין אחרי לילה אחד, אולי יבין אחרי שבוע - אבל יבין. הוא עושה זאת כי זה עובד. עלייך רק לוודא שאין לו שום סיבה אמיתית לבכות בבוקר - ולהתעלם. זה לא שונה מהפעוטות שהורסים לכל המשפחה את הלילה כי הם לא הולכים לישון בשעת השינה. בשני המקרים "הורות תקיפה", כלומר, הצבת הגבול ועמידה בו (לא אלימות חס וחלילה), זה מה שעובד.
 

טאניוש

New member
האם מדובר על תופעות חדשות?

החתול חי איתך 7 שנים. אני משערת שלא תמיד הוא התנהג ככה, אחרת היית נשברת מזמן... אם זה אכן חדש - הייתי בודקת שאין בעיה רפואית. היה לנו חתול שהתחיל להעיר אותנו בשעות לא שעות כשחלה...
גם עכשיו יש לנו חתול שמעיר את כל הבית בבוקר. הוא סתם נודניק
. עוד לא התייאשנו לחנך אותו. אם מתעלמים כמה דקות, הוא מפסיק והולך, אלא אם שמע שעון מעורר שאז זה כבר ממש שערוריה בעיניו שלא קמים והוא פותח בכאלה צרחות שכל השכונה מתעוררת. אבל מדובר על חתול צעיר ודברן וככה הוא תמיד, לא משהו חריג או מדאיג.
 

Yukita

Active member
מנהל
נקודה חשובה!

טאניוש צודקת - אם מדובר בתופעות שהתחילו בנקודה מוגדרת בזמן, למשל לפני שנה או שנתיים או חצי שנה או מתי שזה לא יהיה, ולפני כן לא היתה בעיה, יתכן שמדובר במשהו רפואי!
&nbsp
לדוגמא, כאבי שיניים. אלה יכולים לגרום לכל אחד (ולא רק חתולים...) להיות תוקפניים, או לעשות רעש בזמנים מסויימים. האם החתול נבדק פיזית אצל וטרינר לבדוק שהוא לא תוקפני בגלל כאבים?
 

מורמור23

New member
מאז ומתמיד

אז ככה, מאז שהוא קטן הוא היה דומיננטי וקולני מאוד, בחמש שנים הראשונות לחייו גרתי בדירת סטודיו קטנה שזה חלל אחד והיה מאוד קשה לשים גבולות, לא היו דלתות אז הוא הסתובב בכל מקום כמה שבא לו וגם אז היה מיילל בבקרים בלילות , בשנתיים האחרונות עברתי לבית גדול יותר עם חדרים ודלתות ומאז ניסיתי כמה שיטות-אטמי אזניים, לסגור אותו באחד החדרים עם אוכל וארגז כמובן, וניסיתי גם להתעלם אבל זה פשוט לא עובד, הוא יכול ליילל בקולי קולות עד שהשכנים מתלוננים כ50 דקות ולפעמים שעה ואז אני כבר לא עומדת בזה ויוצאת מהחדר. הוא תוקפני לאחרים גם כשהם מנסים לגעת בו ולפעמים כשהם לא מתיחסים אליו הוא ניגש ומרחרח אותם ואז פתאום תוקף בלי אזהרה מוקדמת. אני מבינה שזאת התנהגות חתולית והוא לא עושה בכוונה אבל לאחרונה אני מאוד מיואשת, כל בן זוג שהיה לי לא הסתדר איתו כי זה בלתי אפשרי, חשוב לציין שבשאר הזמן הוא חמוד ולא נראה במצוקה כלשהי. לפני שבועיים חזרתי מחופשה ומי שהגיעה לשמור עליו אמרה שהוא תקף גם אותה והיא ממש פחדה להגיע ולהאכיל אותו.
 

Yukita

Active member
מנהל
במצב הזה

לגמרי ממליצה על יועצת חתולים. את צריכה עזרה פרטנית, כי נתקעת במצב הזה זמן ארוך מדי ונוצרו דפוסים שקשה גם לך וגם לחתול לצאת מהם.
&nbsp
אפשר לחפש בגוגל את היועצות הבאות: אורלי זכאי, מרתה אסטרקין, איילה נאור, הן הוזכרו בפורום בעבר ויש להן מוניטין טובים.
 

Yukita

Active member
מנהל
אוסיף עוד משהו

וזו לא אפשרות שאני חושבת עליה בדרך כלל, כי היא לא מומלצת.
&nbsp
בתלות מאוד גדולה בסביבת המגורים שלך ובמה שתהיי מוכנה לעשות בעתיד, יש לך גם את האפשרות לאפשר לחתול שלך לצאת החוצה (ולחזור פנימה, כרצונו). אם את חיה במקום שבו יש לך אפשרות לסדר לחתול גישה החוצה שלא תסכן אותו ותסבך אותך בצרות (כלומר, עדיף לא דרך חדר מדרגות משותף, לדוגמא) ואת לא גרה ליד כביש סואן אלא הסביבה מספיק שקטה וכוללת בעיקר חצרות וגינות, יתכן שזו אופציה. לדעתי, לפני שאת עושה דבר כזה, הרימי טלפון לאחת מיועצות החתולים כדי לבדוק את האופציות ולשמוע רעיונות. אם אכן תלכי על אפשרות כזו, עלייך להיות מודעת שזו עלייה גדולה בסיכונים לחתול (דריסה, כלבים, בני אדם רעים, וכו' וכו') וגם שצריך לעשות את התהליך הזה נכון (לא להרים ולקחת החוצה. ליצור פתח מתאים, אולי אפילו לשים דלת חתולים, ולאפשר לו לגלות את הדרך החוצה בעצמו כך שיידע גם את הדרך פנימה).
&nbsp
לרוב החתולים יכולת מצויינת לחיות חיי פנים כל חייהם באושר ובשמחה. יש מיעוט שזה פשוט לא מתאים להם - ובמקרים כאלו, לפעמים האפשרות לצאת החוצה משפרת גם את ההתנהגות שלהם בפנים כי זה עונה להם על צורך. על פי רוב אני לא ממליצה על האפשרות כי זו לא אפשרות טובה כאשר אנחנו חיים בעיר, ותצטרכי להביא בחשבון שזה אומר שבכל מעבר דירה בעתיד צריך מקום שמתאים גם לאפשר לחתול לצאת החוצה ותהליך הרגלה מחדש לטריטוריה חדשה. אבל - אם אכן הגעתם למקום שבו האופציה היחידה האחרת שאת חושבת עליה היא מסירה לעמותה, זו אפשרות הרבה יותר טובה לחתול שעשויה גם לעזור לאיכות החיים שלך.
 

ארמורגם

New member
זאת לא התנהגות חתולית

את (ואנשים אחרים) לא אמורים לפחד מהחתול שלך.
מסכים לגמרי עם יוקיטה שהתפתחו דפוסים בעייתיים, ושבשלב הזה דרושה עזרה מקצועית.
נשמח לעדכונים בנושא!
 

מורמור23

New member
עוד מכשול

ראשית כל תודה על העצות. אני גרה במקום שלא מאפשר לחתול לצאת ולהכנס בחופשיות, יש הרבה חתולי רחוב באיזור וכביש עם תנוע הרבה ואני חוששת לחייו, חוץ מזה עקב עבודתי אצטרך לנסוע לחול לעיתים תכופות בעתיד הקרוב ואני ממש לא יודעת מה לעשות, בפעם האחרונה כפי שציינתי היה קשה למי שטיפלה בו וגם אחרי שחזרתי החתול התנהג בצורה מוזרה למשל עד עכשיו(עברו שבועיים) הוא לא מוכן לאכול את האוכל היבש שתמיד אכל, כשאני נותנת לו אוכל רטוב הוא כמובן מתענג עליו למרות שעד עכשיו הוא אכל רק אוכל יבש ומידי פעם כפינוק קיבל אוכל שימורים. כך שאני לא יודעת מה לעשות כרגע,יש יותר מידי דברים לעבוד עליהם והם בטח צריכים רצף ועיקביות ובעתיד הקרוב לא אוכל להשקיע בזה. לכן חשבתי שבצער רב אאלץ למסור אותו, זה מאוד קשה לי.. לא יודעת מה יהיה הכי נכון עבורו ועבורי
 

Yukita

Active member
מנהל
למה שלא תתחילי מטלפון ליועצת?

אם המצב באמת כל כך נוראי, גם היא תמליץ לך למסור.
&nbsp
לדעתי, הכל פתיר. צריך פשוט לפרק את העניין לצעדים פשוטים במקום להבהל מכל השק הגדול של כל הבעיות ביחד. בנוסף, זה לא שמחכה בית אחר לחתול "בעייתי" בן שבע ובעמותות שיסכימו לקבל חתול כזה, ברוב המקרים ימיתו כבר באותו יום.
 
למעלה