עתודה בכלכלה

ויקה123

New member
עתודה בכלכלה

היי,
אני עתודאית לכלכלה ואשמח לדעת פרטים על השירות לאחר הלימודים,
1. האם הקורס קצינים זה חובה?
2.כמה התפקידים בצבא קשורים לכלכלה (או אולי זה יותר תפקידים פיקודיים) ?
3.מתי ואיך מתבצע השיבוץ?
4.חווית/הערות/המלצות יעזרו מאוד
תודה :)
 
היי

1. כן, נוטים להכריח ויהיה קשה לך לא לצאת אם אין לך בעיות רפואיות.
2. התפקידים לא פיקודיים ולרוב קשורים לתקציב הגוף שתשרתי בו. עבודה טכנית, רובוטית שגם חיילים / נגדים בלי תואר יכולים לעשות.
3. כיום, עתודאים לכלכלה לאחר סיום הלימודים מתחילים קורס קצינים ולאחר סיום ההשלמה החילית משובצים.
4. הרבה עתודאים לכלכלה לא מרוצים מהמסלול. ממליץ בחום לפרוש אם יש לך יותר מדי ספקות כי אחר כך תתחחרטי.

בהצלחה
 

razh2110

New member
עתודה - חשבונאות

ומה לגבי העתודאים שלומדים כלכלה וחשבונאות ועתידים להיות רואי חשבון? גם הם לא מרוצים מהמסלול בצבא?
 

TheMafia1

New member
מנסה לעזור

היי,

כרקע אציין שאני עתודאי לכלכלה הנמצא בשלב שירות הקבע במסלול.
מעט תשובות:
א. עקרונית כן. לרוב יוצאים אליו מיד עם החזרה לשירות. צריכה להיות סיבה חריגה כדי לא לצאת לקורס (מצב בריאותי/משפחתי בעייתי, צורך אקוטי באיוש תפקיד ביחידה כלשהי).
ב. התפקידים בצבא בהחלט קשורים לכלכלה, כאשר העיסוק הוא בעבודה פרופר ולא בפיקוד (נדיר שיש לעתודאי בדרגת סגן/סרן פקודים). מגוון התפקידים האפשריים הוא רחב:
1. קצין תקציבים - ניהול תקציב ורכש, החל מרמת יחידה גדולה בשטח (אוגדה/בסיס הדרכה), דרך יחידות משנה של אגפי המטה הכללי (למשל חלק מיחידות המשנה של מז"י, כמו מחלקת לוגיסטיקה), מחלקות תקציבים גדולות (חיל ים/אויר/יבשה וכדומה), ועד לניהול מאקרו של תקציב הצבא/משרד הביטחון ביחידת היועכ"ל (היועץ הכספי לרמטכ"ל).
2. כלכלן - מגוון תפקידים שבהם בונים מודלים תמחיריים (לדוגמא עלות שעת נסיעה של טנק), מנתחים פרויקטים וחוזים.
3. קצין תכנון שכר - עולם ייחודי של תכנון וביצוע השכר הצבאי. התפקידים מתחלקים בין 4 גופים (בגדול) - מופ"ת, מרכז תעסוקת אזרחים עובדי צה"ל, ענף תכנון שכר באכ"א, ענף שכר וכ"א ביועכ"ל.
4. מפקד צוות בהשלמת תקציבים - תפקיד סרן בו מפקדים על צוות צוערי בהשלמת המערך התקציבי (השלמה - החלק האחרון של קורס קצינים, מיד אחרי בה"ד 1).

ג. השיבוץ מתבצע בסיום קורס הקצינים ע"י גורמי הסגל של היועכ"ל.
ד. אני אישית ביצעתי עד כה מס' תפקידים, חלק כקצין תקציבים וחלק ככלכלן ונהניתי מאוד. בעיני הדרך להינות ולהרוויח ניסיון איכותי בשירות היא "הגדלת ראש" והתעניינות בדברים שמעבר להיבטים הטכניים של תפקיד קצין התקציבים (לדוגמא - התעמקות בהיבטים שונים של פרויקט מסויים, ניסיון להבין את האסטרטגייה הכוללת שמאחורי תקציב הביטחון).

שיהיה בהצלחה!


נ.ב. מידי פעם נערך באוניברסיטאות כנס עידוד עתודה למשל"בים ותמיד יש שם מספר נציגים של המערך התקציבים (קציני תקציבים מכל קצוות המערך). ממליץ לך לעכוב ואם מתרחש יום כזה לקפוץ לשם ולהתעניין (אפילו שאת כבר בלימודים).
 

ויקה123

New member
תודה רבה!!

ממש כיף לשמוע ומעלה את המוטיבציה להמשך!
שוב תודה רבה לך :)
 

razh2110

New member
כלכלה וחשבונאות

תודה רבה על התגובה המפורטת. כיף לשמוע סוף סוף חוות דעת חיובית.
מה הסיכוי לקבל שיבוץ ביועכ"ל? האם העיסוק באמת קשור ללימודי הכלכלה באוניברסיטה?
מה לגבי ראיית חשבון? אני לומד כלכלה וחשבונאות ועתיד להיבחן במבחני לשכת רואי חשבון..איך התפקידים בצבא?

תודה רבה :)
 

TheMafia1

New member
מנסה לענות

קצת על עצמי - למדתי כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטה העברית. תוך כדי שירות השלמתי תואר שני במנהל עסקים. בסה"כ אני מרוצה למדי ממה שאני עושה, כך שאני מניח שגם בדיעבד הייתי בוחר במסלול העתודה בכלכלה.

סיכוי לשיבוץ ביועכ"ל - לרוב כמו הסיכוי לכל גוף אחר. הדבר בעיקר תלוי בכמות התפקידים שנפתחים בכל גוף במחזור הספציפי.

הקשר לימודי התואר לבין העיסוק בפועל -
לימודי התואר בכלכלה מכוונים בעיקר ליצור דור המשך של חוקרים באקדמיה, ופחות נותנים כלים לפרקטיקה בעבודה. ז"א - אל תצפה לגזור עקומות היצע וביקוש לתותחים וחמאה (כי חמאה זה יקר למטבח צבאי. מצד שני, בעניין הזה הצבא לא שונה הרבה מהאזרחות.

ראיית חשבון בעתודה -
בשנים האחרונות יש ניסיון של הצבא ללכת יותר לקראת הצרכים של עתודאים שלמדו ראיית חשבון, כולל אפשרות ללמוד שנה ד' תוך כדי שירות וגם הגדרה של מס' תפקידים שמוכרים לסטאז'. יחד עם זאת, רוב העתודאים לראיית חשבון ימצאו עצמם בתפקידים תקציביים/כלכליים בדיוק כמו אחיהם הלא חשבונאים. כך בשורה התחתונה, לא הייתי ממליץ על מסלול העתודה למישהו שרוצה להיות רו"ח.

קידום לרס"ן -
נושא כאוב לסרנים שרוצים להתמיד בקריירה צבאית. לא קל בימינו להגיע לקידום המיוחל. אם כי לרוב, מי שמעריכים אותו מספיק ויודע "למרפק" עצמו לקדמת הבמה, בסופו של דבר מקודם,
 

razh2110

New member
ראיונות שיבוץ

בד"כ במקצועות העתודה יש ראיונות שיבוץ בשנה השנייה ללימודים או בשנה שלישית להנדסות.
לפי מה שהבנתי מדברייך לעתודאים בכלכלה אין ראיונות בשנה שנייה?
תודה.
 

TheMafia1

New member
הבנת נכון

בשנתיים האחרונות (+-) שונתה שיטת השיבוצים במערך התקציבי.
כעת העתודאים לכלכלה לא מתראיינים בסמכויות במהלך הלימודים (כמו יתר העתודאים), אלא מתראיינים באופן מרוכז ע"י נציגי סגל המערך התקציבי בתום ההשלמה החיילית (החלק האחרון של קורס הקצינים, עם החזרה לשירות).
 

razh2110

New member
ראיונות שיבוץ ואפשרויות שיבוץ

האם העתודאים בכלכלה בתום ההשלמה החילית מתראיינים ע"י מספר חילות(כגון מודיעין,תקשוב,חיל אוויר וכו') או שרק ע"י היועכ"ל והיועכ"ל קובע לבד לאן כל אחד ישתבץ? האם העתודאי בכלל יכול לדרג את רצונו(אני מדבר ספציפית על עתודאי לכלכלה)?

האם יש אפשרות לשיבוץ בחטיבת מחקר באגף המודיעין?

תודה.
 

razh2110

New member
המשך קבע, שביעות רצון מהשירות

שלום,
שאלה נוספת:
במידה ואני אהיה מרוצה מהשירות, מה הסיכוי שיהיו תקנים כך שיתנו לי להמשיך עוד קבע אפילו עד הפנסיה(חח אני נשמע צעיר אני יודע)?
שאלה אישית אליך: אם היית יכול לחזור בזמן היית עושה עתודה בכלכלה?
דרך אגב, איפה למדת ומה למדת? כלכלה/מנהל עסקים/חשבונאות?

תודה רבה.
 
תגובה שיווקית טובה

לרגע הצלחת לשכנע אפילו אותי.

שכחת רק לציין שלמרות "מגוון התפקידים", 90% מהתפקידים שאליהם משובצים העתודאים לכלכלה הם תפקידי קצין תקציבים שחלק מאלה שמאיישים אותם הם בכלל לא עתודאים אלא קצינים "רגילים" שלא עשו תואר. שמעתי אפילו על חיילים שממלאים תקנים כאלה.
אני לא התרשמתי שבאמת צריך בוגרי תואר בכלכלה (או במשהו אחר) לתפקידים האלה.
 

TheMafia1

New member
תגובה מאוזנת למדי

אכן, מרבית השיבוצים הם לתפקידי קצין תקציבים, כי אלו הם צורכי הצבא. אני אישית לא רואה בתפקידים האלה שום בעיה (בטח ובטח שאין פה עבודה "רובוטית" כהגדרתך). הגם שעבודת הכלכלן באזרחות היא לא שונה בהרבה (אני פוזל גם לאפשרויות באזרחות, כך שדאגתי לבחון את מגוון האופציות).

נכון להיום, בעידן "המערך התקציבי", אין יותר מקרים של תפקידים תקציבים/כלכלה שמאויישים שלא ע"י קצינים שעשו תואר בכלכלה (בין אם עתודאים ובין אם חוזרים לשירות שלמדו בכלכלה לאחר שירותם הצבאי ומעוניינים לחזור לקבע). חיילים יש היום רק בתקן מש"קי תקציבים שעוזרים לקצינים (בעיקר בהתעסקות במשימות הטכניות).
 

TheMafia1

New member
אשמח אם תביא תימוכין שיוכיחו כי אני טועה

כמובן במגבלות ב"מ.
&nbsp
הדברים שאני כותב מבוססים על שירות בסמכויות התקציב של שני גופים שונים במערכת, והיכרות לא רעה עם הנעשה בשאר המקומות (חילופי חוויות עם קולגות).
 
למעלה