קצת מהיום ראיונות שיבוץ שלי - הנדסת חשמל 2013

xXxShuShxXx

New member
קצת מהיום ראיונות שיבוץ שלי - הנדסת חשמל 2013

יום ראיונות שיבוץ של הנדסת חשמל:

שלום לכולם, בפוסט הזה אני הולך לספר לכם קצת על יום הראיונות שהיה לנו – עתודאי חשמל ואלקטרוניקה.

קצת על עצמי – שמי לא חשוב, ואני סטודנט להנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב, אני לקראת סיום השנה השלישית שלי.

אז לא יודע אם אתם יודעים, אבל השנה מדור עתודה החליט לנסות משהו חדש, והקדים את יום הראיונות בחצי שנה (כן כן...) כלומר במקום לעבור ראיונות באזור נובמבר-דצמבר של שנה ד', כשאנחנו כבר באמצע הפרויקט ושאנחנו הרבה יותר משופשפים בחומר הפרקטי יותר (ההתמחויות שבחרנו), הראיונות התקיימו בסוף חודש מאי, של השנה השלישית, בערך באמצע סמסטר ו' שלנו, הסמסטר שבו לקחנו את הקורס הראשון של ההתמחות.

בקיצור, הרבה לא ידענו לקראת הראיונות, ולכן לפני הראיונות התחלתי להתכונן על כל מיני שאלות מראיונות עבודה – בין אם זה שאלות היגיון – ובין עם זה שאלות מקצועיות כמו מל"ס, מעגלים ספרתיים, מעגלים אנלוגיים, עיבוד אותות, תקשורת ואפילו שדות.

הגיע יום הראיונות – לקחתי אוטובוס לתל השומר, משם הלכתי למדור עתודה.

ליום הזה היה צריך להגיע עם 18 עותקים של קורות חיים – גיליון ציונים – ושאלון עתודאי החוזר לשירות, סה"כ 18 סטים משודכים כשבכל סט יש בערך 10 עמודים.
במדור התאספו כל העתודאים, ובמקום לקחו מאיתנו 10 סטים של קורות חיים, ציונים ושאלון, שאלו כנראה הלכו ליחידות שעשו סינון ראשוני, על זה אפרט בהמשך.

לאחר חצי שעה (זומנו לשעה 8 וחצי) , כלומר ב9, אחת הקצינות של המדור אספה את כולם ונתנה לנו הרצאה לגבי מה שאנחנו עומדים לעבור ביום הזה.
היא דיברה הרבה על כך שיש לשתות הרבה מים, ושהיום הזה נורא מעייף (וואו כמה שהיא צדקה...), ושאנחנו צריכים לקחת הכל ברצינות.

לאחר מכן לקחו אותנו לבקו"ם עצמו, איפה שחתמנו על חוזה העתודה, ושם גם התקיימו הראיונות.

בעיקרון היום הזה בנוי בצורה פשוטה מאוד:

ישנן 14 סמכויות, ל-5 סמכויות כולם חייבים להיכנס ולהתראיין והן לא עושות סינון ראשוני, כלומר כולם נכנסו להתראיין ב-חיל האוויר, חיל הים, חיל חימוש, חיל תקשוב ומפא"ת(המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית – לא להתלהב מהשם).

בנוסף, היו עוד 9 סמכויות שעשו סינון ראשוני, שהן תולות מראש על הדלת רשימה של שמות, ואך ורק רשימת השמות האלה יכולה להיכנס להתראיין:
5 חדרים של חיל מודיעין, 3 חדרים של ימ"לים(יחידות מחוץ לצה"ל), ומצו"ב.(מרכז צופן וביטחון – חלק מחיל התקשוב אך מראיין בנפרד).

הראיונות מבוססים על מקום פנוי, ואין תורות ואין זמנים, אתה מקבל בתחילת היום דף עם רשימת כל הסמכויות, ואתה נכנס להתראיין בזמנך החופשי. אחרי כל ראיון, המראיין חותם על הדף שהתראיינת, וכשאתה יוצא מהראיון יש דף גדול בכניסה שעליו אתה חותם שוב שהתראיינת אצל סמכות מסוימת – המטרה היא שהחיילות של מדור עתודה יוכלו לראות מי עוד לא התראיין איפה, ולזרז את אותם האנשים להתראיין. (בעיקר כי ככל שאתה תסיים מהר יותר – הן יסיימו מהר יותר).

בסוף היום, יש לדרג 5 סמכויות, כאשר את חיל מודיעין מדרגים כחיל ולא כיחידות, כלומר על החדרים היה רשום חמ"ן 1, חמ"ן 2 וכו'..., אז לא מדרגים את "חמ"ן 3" – אלא מדרגים את חמ"ן בכללי, מלבד זה את כל שאר הסמכויות כולל הימ"לים מדרגים בנפרד.

במהלך היום באזור השעה 12 הפסיקו את הראיונות ולקחו אותנו לארוחת צהריים.

כעת אפרט קצת על אופי הראיונות בסמכויות השונות:

חיל תקשוב – זה היה הראיון הראשון שלי, שלא ידעתי למה לצפות.
נכנסתי לחדר, בחדר היו גבר ובחורה, סרנים, ששניהם עתודאים.
הראיון התחיל עם "ספר קצת על עצמך" – שזה בעצם השלב שבו אתה עושה תקציר על 20-21 השנים שבהן אתה חיי.
לאחר מכן שניהם התחילו לשאול קצת שאלות אישיות (אתה רוצה להיות קצין? למה? איזה התמחות בחרת? איזה תכונות יש לך? וכו'...), בשלב הבא, שניהם התחילו לספר קצת על חיל התקשוב, ועל כך שזה המקום שמתעסק הכי הרבה עם תקשורת, וכמה שהחיל טוב ושכדאי לבוא אליו.
פסלתי מיד – כששמעתי שברוב המקרים התפקיד הראשון הוא תפקיד שטח בגדוד.

חיל הים – ישבו מולי 2 קצינים, רב סרן – וסרן. הראיון התנהל בצורה זהה לחלוטין כמו הראיון של חיל תקשוב.
גם כאן לא הייתה אפילו שאלה מקצועית אחת, וכל מה ששמעתי עליו זה שהעבודה שלהם חשובה, ושרוב השיבוצים הם בקריה.
פסלתי מיד כששמעתי אותם מדברים בינם לבין עצמם "אלרגיה? הוא יוכל לעלות על ספינה עם אלרגיה?).

חיל חימוש – נכנסתי לחדר – יושב מולי סגן אלוף – 2 פלאפלים מאיימים על הכתף, אדם מבוגר, שנראה מאוד סמכותי – מסוג האנשים שלא אומרים להם "לא". בכל אופן, אחרי אותו סיפור חיים מרתק שאני מספר (עד אז כבר דקלמתי אותו דיי בקלות), הוא התחיל לספר על כך שיש בחיל חימוש כמות פיתוח מטורפת, ושהמערכות שהם עובדים עליהן חדשניות ביותר, ושמבחינתו התקבלתי. (כמובן שלכולם אמרו שהם התקבלו לחיל חימוש...)

חיל האוויר – ישב בחדר רב סרן, הבחור דיבר הרבה הרבה יותר ממני, כמה שהתפקיד חשוב, כמה שחיל האוויר גדול והוא כמו צבא בפני עצמו, כמה שהתקציב של חיל האוויר גדול, כמה שהתפקיד שטח גורם לך להכיר את המערכת הצבאית הרבה יותר לעומק (הוא כמובן טען שרק 2%-3% מהאנשים מגיעים בסוף לתפקידי שטח ושמירב התפקידים הם בעצם בקרייה – קציני פרויקטים).

מפא"ת – ישב מולי סרן, אחרי סיימתי לדבר הראיון התחיל בזה שהוא אמר שהתפקיד הוא לא ממש מקצועי. כלומר התפקיד עצמו הוא להיות המקשר בין התעשייה ליחידה, כלומר לעבור מול התעשייה ברמת הלהיות קצין הפרוייקט ולהגדיר לאנשי התעשייה את אפיון המערכת ברמה הכוללת, כלומר העבודה היא עבודה מנהלתית, ולא עבודה הנדסית.

כאן בעצם הסתיימו הראיונות עם הסמכויות "הרגילות" - מעבר לראיון השטחי (לא התעמקנו יותר מדיי במי אני ומה אני) כאן נגמר החלק המיוני בסמכויות האלו – כלומר אין יותר ראיונות המשך, ומבחינתי אני יכול לדרג אותם ובסיכוי גבוהה גם אגיע אליהם.
חשוב לציין, שלא שאלו אותי בסמכויות הנ"ל שום שאלות מקצועיות, לעומת זאת שמעתי על אנשים שכן קיבלו מעט שאלות מקצועיות – לא משהו קשה במיוחד.
בסמכויות הבאות, תודרכנו מראש על ידי מדור עתודה שלא לדרג אותם ביום הזה, מסיבה פשוטה שאם הם יהיו מעוניינים בי אז הם יזמנו אותי לראיונות המשך, ורק אז אוכל לקבל מושג האם כדאי לדרג אותם.

חיל מודיעין – בכל חדר ישבו 2 אנשים, תמיד בלי מדים, בדרך כלל פסיכולוגית ומהנדס, אך לפעמים גם 2 מהנדסים בלי פסיכולוג.
תחילה השאלון היה יותר אישיותי ויותר נוקב, עם שאלות שאלו כתגובה לתשובות שעניתי בשאלון עתודאי החוזר לשירות, שאלות בסגנון של "למה אתה חושב שאתה מספיק טוב להיות קצין בחיל?" ועד ל-"למה הציונים שלך ירדו בצורה כל כך קיצונית בין השנה הראשונה לשנייה?" – שאלון אישי דיי מקיף שלאחריו המנדס מביא בין 2 ל-3 שאלות, חלקן מקצועיות וחלקן שאלות היגיון(אפרט קצת על החידות והשאלות בהמשך).

ימל"ים – היו 3 ימ"לים, לאחד מהם לא נכנסתי(מרצון) להתראיין מכיוון שההתעסקות של היחידה לא עלתה בקנה מידה אחד עם מה שאני רוצה לעשות בצבא.
2 הימ"לים האחרים היו מאוד דומים – פסיכולוגית ומהנדס, בהתחלה ראיון אישי מאוד מעמיק (לפחות חצי שעה) שבו שעלו כל דבר העולה על הדעת, שאלות כמו "אם היה מונח לפנייך דלי מלא בתכונות, אילו תכונות היית משייך לעצמך?" – נורא נורא חופר. לאחר מכן שאלו שאלות מקצועיות+היגיון.

מצו"ב – על הדלת היו בסך הכל 3 אנשים מבין 40, הראיון היה בדיוק 10 דקות שבהן סיפרתי על עצמי, ולאחר מכן הוא דיבר 2 דקות על זה שהוא לא יכול לספר מה עושים ביחידה,
לסיכום הוא אמר שראיון מקצועי יהיה בראיונות המשך – אם יהיה.

כמה דגשים קטנים:
• רוב השאלות הקשות ששואלים, לא מחפשים שתענו עליהן תשובה נכונה, רוב הפעמים גם מנחים אתכם בעזרת שאלות כדי שתגיעו לתשובה, אבל בעיקר מחפשים לראות איך אתם חושבים – כלומר אף אחד לא מצפה ממכם לדעת "כמה מכוניות יש בסוריה" וכו'.
• רוב הראיונות נמשכים בין 20 דקות ל-חצי שעה, כאשר ראיונות בימ"לים יכולים להגיע גם לשעה, ובחיל מודיעין הממוצע הוא 40 דקות.
• אל תשאירו את היחידות המעניינות לסוף, אתם תהיו מותשים ומרוסקים, בסוף היום כבר בקושי תוכלו להפעיל את הראש.

קצת דוגמאות לשאלות ששאלות בראיונות:
1. איך עובד GPS?
2. איך עובד שלט של רכב?
3. איך עובד פקס?
4. יש לך מאזניים, ו-9 כדורים, אחד הכדורים הוא במשקל שונה, תוך 3 שקילות מצא את הכדור.
5. יש לך 1000 חביות יין ו-10 משרתים. אחת מחביות היין מורעלת, כך שמי ששותה ממנה עכשיו, מת עוד שעה. בעוד שעה מתחיל המשתה, ואתה רוצה בדיוק בתחילת המשתה להוציא את חבית היין היחידה המורעלת, אתה יכול להשתמש במשרתים שלך ולקבוע להם איך לשתות את החביות, כך שעוד שעה תוציא את החבית המורעלת.
6.
 

xXxShuShxXx

New member
המשך

6. 6. יש 100 מתגים בטור, שמדליקים 100 נורות. בהתחלה כל הנורות כבויות. לאחר מכן 100 צפרדעים קופצות על המתגים, כך שהצפרדע הראשונה קופצת על כל המתגים, הצפרדע השניה רק על המתגים שמתחלקים ב-2, הצפרדע השלישית קופצת רק על המתגים שמתחלקים ב-3 וכך הלאה. אילו נורות יהיו דלוקות בסופו של דבר, ומדוע?
7. יש מערך עם 100 מספרים מ-1 עד 100, אף מספר לא חוזר על עצמו והמערך לא ממויין. הוציאו מספר אחד, מצא את המספר שהוציאו.
כעת הוציאו 2 מספרים, מצא אותם.
8. יש 2 מספרים בזיכרון, ברצונך להחליף ביניהם, איך תעשה זאת?
איך תעשה זאת מבלי להשתמש בזכרון נוסף? איך תעשה זאת מבלי להשתמש בחיבור?
9. מצא מימוש מינימלי לשער XOR בעזרת שערי NAND בלבד.
10. מה זה מסנן מתואם?
11. מה הוא תנאי הדגימה של נייקוויסט? מדוע התנאי הוא כזה?
12. מה ההבדל בצליל של גיטרה לבין צליל של פסנתר מבחינת התדר? שכן אפשר לנגן את אותה מנגינה באותו התדר, אך עדיין אפשר לזהות מתי מנגן הפסנתר ומתי מנגנת הגיטרה?

בקיצור ניתן לראות כי אלו שאלות סטנדרטיות מכל ראיון עבודה ככה שממומלץ להתכונן על שאלות כאלו מראש.
• טיפ ענק – לחרוש את האתר http://www.howstuffworks.com/ לפני הראיונות.

בכל אופן היה יום מאוד מאתגר, ומאוד קשה, אבל אני מוכרח לציין כי היה הרבה פחות מאיים ממה שציפיתי שיהיה, סך הכול רוב המראיינים הם בני אדם וההתייחסות שלהם טובה.
בהצלחה!

נ.ב
אכנס מדיי פעם כדי לענות על שאלות.
 

shahar7612

New member
אני עוד מלש"ב

אבל אני אנסה לענות על שתי חידות..
6.בגלל שהמעגל הוא טורי אם מתג אחד על off הרי שכל הנורות יהיו כבויות,עבור המתג ה100 הצפרדעות שקופצות עליו הן 1,2,4,5,10,20,50,100 כאשר אחד מדליק,שתיים מכבה,ארבע מדליק,חמש מכבה,עשר מדליק,עשרים מכבה,חמישים מדליק,ומאה מכבה..מכאן שכל הנורות כבויות.
12.הצליל בגיטרה יותר חד,כל מי שהתנסה בנגינה על גיטרה יודע למשל שנגינה עם מפרט נשמעת עם יותר "טרבל" מאשר עם כריות האצבע,בפסנתר יש פטישונים קטנים הדומים יותר לפריטה עם אצבעות..יתכן ושטח המגע (המפרט אל מול הפטישון) בכלי הנגינה גורם לתדר להתעוות טיפה..במגע חד עם המיתר על ידי מפרט התדירות תהיה במעט גבוהה יותר מאשר במכה ממושכת של הפטישון
 

adielfr

New member
למלש"ב ולכל שאר המתראיינים

בס"ד

כמו שכתב המתראיין מאתמול, הם לא מחפשים חוכמולוגים אלא אנשים שיודעים לחשוב. המתגים הם אלה שבטור ולא הנורות, לא לחפש קאצ' - לא ישאלו אותך חידות כמו: "איש אחד חלם... נפל מהקומה המאה ולא מת, איך יכול להיות?"
אגב התשובה היא שכל הנורות במקומות הראשוניים (1,3,5,7,11,13...) יהיו דלוקות כיוון ששתי צפרדעים קפצו עליהן (אחת שדילגה על כולן 1,2,3,4,... ואחת שדילגה על כל x כאשר x הוא אותו מספר ראשוני)
אגב מצו"ב נוהגים לשאול את השאלה עם השלט של הרכב דווקא בראיונות שניים. ניסיתי לחפש תשובה ועד היום אני לא סגור על זה. למישהו יש תשובה?
 

shahar7612

New member
אני הבנתי את החידה אחרת

אשמח לדעת איך אתה מחבר מתגים בטור כך שאם אחד מהם מנותק זורם זרם בשאר..?
 

shahar7612

New member
תיקון לתשובה שלי

נעבור על מקרה פרטי עבור נורה אחת,המתג שלה מחובר להדק החיובי לצורך העניין והנורה מחוברת להדק השלילי,כיוון שרק צפרדע אחת קופצת עליה היא דולקת.
עבור מתג מספר שתיים צפרדע אחת קופצת עליה וגם צפרדע שתיים לכן היא תהיה כבויה (המתג מנותק) כיוון שממתג שתיים והלאה כל שאר המתגים תלויים כפי שמתואר בתרשים שצירפתי,
הרי שמלבד נורה מספר אחת אף נורה לא תדלוק.
 

get low

New member
תיקון לתיקון

זאת חידה מוכרת.
הנורות שיהיו דולקות הן אלו שיש להן שורש ריבועי שלם.
למה?
על כל צפרדע שתקפוץ על נורה מסויימת, תקפוץ גם הצפרדע שהיא החלק השני של המכפלה, למשל:
על נורה 63 תקפוץ צפרדע 7, אבל גם צפרדע 9 (9*7). תקפוץ צפרדע 3, אבל גם 21, וכו'.
כך יצא שלכל נורה (פרט לכאלו שיש להן שורש ריבועי שלם, הסבר בהמשך), יש מספר זוגי של מחלקים.

עבור נורה שיש לה שורש ריבועי שלם, כיוון שהחלק השני של המכפלה הוא אותו מספר עצמו, יהיו מספר אי זוגי של מחלקים ולכן היא תישאר דולקת.
 

adielfr

New member
תשובה

בס"ד

כי אז זה הופך את השאלה לשאלה ממש פשוטה. הכוונה היתה שיש שרשרת של מתגים (תחשוב על מתגים בכניסה לבית, הם בטור אבל האם הם "מחוברים בטור"?)
 

adielfr

New member
זה נכון

בס"ד

לפי איך שאתה הבנת.
ברגע שלחצת פעמיים על המתג השני (פעם אחת ע"י זו שקופצת אחת אחת ופעם אחת על ידי זו שקופצת שתיים שתיים) אז הוא נשאר פתוח (נתק) ולכן רק הנורה הראשונה דלוקה וכל השאר כבויות.
 

xXxShuShxXx

New member
לגבי המלש"ב

מבלי לפגוע בנפשות הפועלות - אדם שלא למד הנדסת חשמל - ובפרט קורס בניתוח אותות - יתקשה לענות על השאלה של הגיטרה והפסנתר (אגב גם מי שלמד ניתוח אותות סביר שיתקשה לענות על זה), אני רק אומר שהתשובה שלך היא לא בדיוק נכונה.
אנסה להסביר לך עיקרון פשוט - גם בגיטרה וגם בפסנתר ניתן לנגן למשל את התו A באותו גובה (אותו תדירות - 440HZ), אך עדיין למרות שנשמע את אותו הגובה, יהיה הבדל בין הגיטרה לפסנתר. זה דומה לעובדה שאם אני ואתה ננסה לשיר שיר מסויים באותו הגובה, הקול שלנו יישמע באותו גובה, אבל "גוון" שונה.
 

shahar7612

New member
לא פגעת כלל :)

ברור לי שהשאלות הן שאלות מקצועיות,אשמח לדעת מהי התשובה באמת לשאלה הזו ? (הגיטרה והפסנתר)
 

xXxShuShxXx

New member
בשמחה.

לא יודע אם יצא לך לנגן בגיטרה פעם - אבל כאשר אתה פורט על מיתר בגובה מסוים בגיטרה, אתה בעצם גורם לאיזו שהיא תהודה מתיבת התהודה שגורמת למיתרים אחרים גם כן לרטוט.
כלומר הדעה הרווחת היא שכאשר אתה פורט למשל את התו A שנמצא בתדירות של 440Hz, אז אתה שומע רק 440Hz.
זה לא נכון.
למעשה, אם אתה שומע רק 440Hz אתה בעצם שומע צפצוף לא נעים, דומה מאוד לצפוף המכני כשאתה מחייג למישהו.
http://www.youtube.com/watch?v=rFOl-9SNxLY
וזה ממש ממש לא נשמע נעים כמו A של גיטרה.
בפועל מה שקורה, זה שכשאתה פורט את התו A בגיטרה - אתה שומע מאוד חזק את התדר 440Hz ואז קצת יותר חלש 880Hz ואז עוד יותר חלש 1320Hz וכן הלאה, כלומר חוץ מההרמוניה הבסיסית ב440Hz יש לך עוד הרמוניות בתדר שהן כפולות שלמות של ההרמוניה הבסיסית.
מכאן ועד ההבדל בין גיטרה לפסנתר זה מאוד פשוט.
האוזן שלנו רגישה לשינויים בעוצמה של כל הרמוניה, ובגלל שהעוצמה של כל הרמוניה ששומעים מהגיטרה, שונה מהעוצמה ששומעים מכל הרמוניה של הפסנתר, אז אפשר להבדיל בין גיטרה לפסנתר בקלות, אבל גם אפשר עם קצת יותר מאמץ, להבדיל בין 2 גיטרות.
 

SheldonCooper

New member
בקשר לשאלה 7,

מה הכוונה הוציאו מספר אחד? מה שמו במקומו? גודל המערך נשאר כשהיה?
 

bar568

New member
פתרון ל 7

תרוץ על כל המספרים בין 1 ל 100 ותחזר אותם. אחרי זה רוץ על המערך ותחזיר מהסכום את כל האיברים במערך ותקבל בדיוק את האיברה שהוציאו לגבי החלק השני לא יודע. לגבי השני מספרים אני פותח מערך חדש באורך 100 כאשר אני מכניס למקום אני רץ על המערך ומגדיל ב 1 את count[a -1] וכשאני ארוץ על מערך הסופרים כשאגיע לאיבר שונה מ -0 זה מספר שהוצא מהמערך
 

bar568

New member
תשובה ל4

אני עתודאי , תאמת עליתי על זה די מהר וגם זה עם הנורות מוכר לי כבר , שאלות נחמדות ביותר.

התשובה היא שאם יש לי 9 כדורים אני יקח 8 כדורים באופן אקראי ישים 4 על כל צד במאזניים אם הם שווים הכדור עם המשקל השונה זה ה9 שהנחתי בצד אם לא אני לוקח את הארבעה ששקלו יותר ושם 2 בכל צד של המאזניים שוב אחרי זה לוקח את השניים היותר כבדים ושוקל מה שיותר כבד זה הכדור הכבד
 

RvYuval

New member
נראה לי שזו לא הדרך..

אמרו "משקל שונה". לא אמרו קל או כבד יותר.
לכן, הדרך שלך יכולה להוביל אותך ב50% לשום מקום ב3 שקילות.

הדרך היחידה שמצאתי עד כה:
מחלק את הכדורים ל3 קבוצות של 3. מעתה, A,B,C
משווה את קבוצה A א(3 כדורים) לקבוצה B א(3 כדורים)
ומשווה אחת מהן (לא משנה איזו) לקבוצה C א(3 כדורים)
שני מצבים:
1. שקילה אחת יצאה שווה, שקילה שנייה אחד מהם יותר כבד/קל
2. בשתי השקילות יש קבוצה כבדה/קלה יותר מהשנייה

במצב הראשון, לוקח את הקבוצה שלא הייתה בשקילה השווה, ומשווה 2 מהכדורים שלה אחד לשני. אם לא שווים, בוחר את הכבד/הקל (בהתאם לשקילה שבה היה אי שוויון קודם, להלן, השקילה השנייה במצב 1.). אם שווים, הכדור השלישי הוא האחד.

במצב השני, לוקח את הקבוצה שנשארה על המאזניים (זו שהייתה לא שווה לשתי הקבוצות האחרות), משווה 2 מהכדורים שלה אחד לשני כמו במצב הראשון וממשיך כמו שם.
 

bar568

New member
צודק

באמת היה מוזר לי שעליתי על זה נורא מהר היה קשה לי להאמין ששואלים שאלה כזאת היא לא מספיק קשה כמו שהבנתי אותה
 
למעלה