תגובה למר POMPS היקר להודעה מחודש יוני.

macco

New member
לזה התכוונתי

יכול להיות שביחידה של גרינגאי כל מי שרוצה מפתח והכל ורוד (ירוק?), אבל בהרבה מאד מקומות זה ממש לא כך. אגב, MBA ותואר שלישי לא רלוונטיים לדיון - לא בגלל שאלו לא בחירות ראויות אלא כיוון שמדובר על career changers שאין ממש קשר בינם לבין מה שעשית בצבא.
 

greenguy2002

New member
לדעתי הראייה של שניכם היא ראייה צרה...

הפעם אגיב לא בציניות ופרובוקטיביות כי להבנתי מדובר בלב הדיון על מסלול של הנדסת חשמל בעתודה...

מהו בכלל מקצועו של מהנדס החשמל? איך צריכה להראות קריירה של מהנדס חשמל? האם מהנדס החשמל הממוצע יתכנן מעגלים ויכתוב בנצ' מקרים לורפיקציה של בלוקי VLSI במשך כל חייו? זו הקריירה שלה כולם מייחלים? האם תואר שלישי לא רלוונטי לדיון כי זה career change והוא לא רלוונטי לעשייה בצבא? MBA גם לא רלוונטי? מה בדיוק לא רלוונטי ב-MBA אם רוצים לעסוק בהמשך ביזמות טכנולוגית? גם זה לא קשור לעשייה של קפ"ט? האם עתודאים מהנדסי חשמל יודעים מה הם בכלל רוצים ואיך אמורה להראות העבודה שלהם כשהם יוצאים מכותלי האוניברסיטה בגיל 22? בגיל 24? התשובות לכל אלה לא כל כך פשוטות...

נכון, למשרת מהנדס וריפיקציה בצוות וריפיקציה לקפ"ט יהיה קשה יותר להתקבל מלמהנדס לא עתודאי שפוטר לאחרונה ממשרת מהנדס וריפיקציה בה עבד ב-3 השנים שלאחר לימודיו (ההבדל ביניהם הוא 3 שנים בסה"כ לכל היותר, ולרוב הוא קטן יותר כי הלא עתודאי לא התחיל את לימודיו מיד אלא עשה טיול בחו"ל/עבד). האם עתודאי שמאוד רוצה לעסוק בוריפיקציה לא יסגור את הפער הזה של ה-3 שנים מינוס על פני כל הקריירה שלו? בוודאי שיסגור. זה שיש לו נחיתות יחסית לבוגר זה פשוט לא נכון!
מצד שני לעתודאי הקפ"ט, בגיל מאוד צעיר יש הזדמנות להחשף להתהליכים/מתודולוגיות של ניהול פרוייקט ועשייה רוחבית - עשייה שבאזרחות יחשף אליה בשלבים הרבה יותר מאוחרים אם בכלל. הניסיון הזה נותן לו הזדמנות להיכנס לעמדות של ניהול פרוייקטים והנדסת מערכת, מה שחסום לחלוטין מפני המקביל שלו באזרחות, כי את זה אי אפשר ללמוד מספר או הכשרה מרוכזת. האם הפן המקצועי של תפקידים אלה נחות מהמהנדס שמתכנן מעגלים או כותב אלגוריתמים ל-DSP במטלב? ממש לא! להיפך!!!

אני מציע שכתגובה תכתבו מהי הקריירה הרצויה של מהנדס חשמל - הם זה צריך להראות כמו: תואר 1 -> תכנון מעגלים -> פנסיה? או תואר ראשון -> תכנון מעגלים -> תואר שני -> תכנון מעגלים -> ראש צוות של תכנון מעגלים -> פנסיה? או משהו אחר? יש כזה בכלל?
 

macco

New member
יפה, תגובה לעניין

כנראה שהרס"נת עוד לא השתלטה עליך לגמרי


אני אשאיר את התגובה המפורטת לאנשים שמתמחים יותר בהנדסת חשמל, אבל בכל זאת כמה דברים:

1. MBA לא רלוונטי לדיון כי זה לא באמת משנה אם היית מפתח, ראש צוות פיתוח או ראש צוות מש"קי ממטרות - מה שמשנה זה אך ורק כמה טוב אתה מצליח למכור את זה בapplication essays (אני מכיר קצת את התהליך). יש כאן יתרון לקפ"ט לעומת מישהו שהיה מפתח בלבד, אבל מישהו שרוצה MBA כנראה יהיה ראש צוות בכל מקרה באיזשהו שלב. תואר שלישי לא רלוונטי לחלוטין כי שוב, אתה יכול לפתח את החץ הבא או להיות פקידה - לאוניברסיטה זה לא משנה.

"האם עתודאי שמאוד רוצה לעסוק בוריפיקציה לא יסגור את הפער הזה של ה-3 שנים מינוס על פני כל הקריירה שלו? בוודאי שיסגור" - רק אם אתה מניח שהוא יתקבל לעבודה מאתגרת שתפתח את היכולות שלו. הבעיה שלמעסיק אין שום סיבה לקחת למשרת תכנון/וריפיקציה מישהו שסיים את התואר שלו לפני 6 שנים ולא באמת התעסק בנושא מאז (לבדוק עבודה של אחרים לא נקרא "להתעסק בנושא"). אז כן, הקפ"ט שלנו בהחלט נמצא בחסרון מול בוגר טרי - ובניגוד לתוכנה, בחומרה גם לבוגרים טריים קשה למצוא משרות. אז אולי הוא ישיג עבודה בסוף אבל כנראה שהיא לא בדיוק תהיה בקדמת הטכנולוגיה - וזה יגרום לפערים לגדול במקום להסגר.

OK, נניח שהקפ"ט רוצה להיות יזם (וזה מה שנשאר לו האמת, כי חברות כמו אינטל או אפל לא ירקו לכיוון שלו). ברוב הסטרטאפים שאני מכיר (כולל זה שאני עובד בו) יש שניים או שלושה מייסדים - אחד טכני (בד"כ יהיה הCTO), אחד איש שיווק ואולי עוד אחד שיש לו domain expertise. הקפ"ט לא יכול להיות איש שיווק כי הוא לא התמקצע בזה בכלל (לא, MBA בלבד זה לא מספיק). הוא לא domain expert בשום דבר שקשור לשוק האזרחי. הוא אולי יכול להיות CTO - אבל אלא אם הוא באמת מבריק בצורה יוצאת דופן הוא לא יהיה טוב כי הוא מעולם לא פיתח ולא יצר משהו בעצמו. בכלל המעבר מקפ"טות בצבא ליזמות בסטרטאפ הוא כ"כ קיצוני מכל בחינות שבאמת קשה לי לראות יותר מדי אנשים מצליחים בכך.
 

greenguy2002

New member
אסביר לגבי MBA ותואר שלישי

אני לא מדבר על האם המסלול משפר/לא משפר סיכויי קבלה - אני מדבר על המטען והניסיון שצוברים.

לגבי MBA - לדעתי המסלול מאוד משפר גם את סיכויי הקבלה וגם משאיר מטען רלוונטי של ניסיון. זכור שבעתודה הסיכוי שתגיע לעמדת ניהול זוטר (רש"צ) בקבע הוא דיי גבוה, במקרים רבים כל מה שנדרש ממך זה לא להיות ממורמר. הניסיון הזה בגיל כל כך צעיר הוא לא יסולא בפז, ואנשים פה פשוט לא מבינים בזה. באזרחות קבועי הזמן של הקידום במסלול הקונבנציונאלי (לא יזמות) הם ארוכים בסדר גודל, אנשים מקודמים לעמדת רש"צ בגיל 35, וגם לא כולם.

תואר שלישי - המקרה האישי שלי פחות חשוב לצורך הדיון, רק אציין שאני לקראת סיום תואר שלישי הנדסי. במקרים רבים תואר שלישי הנדסי הוא לא רק לעומק/אלא גם לרוחב - המחקר נעשה בשיתוף עם תעשייה/תעשיות, מותאם תו"כ התואר למגמות בתעשייה ומושפע מואד מיחסי גומלין. הקפ"ט הלא ממורמר יצבור ניסיון בלנהל קשרים מקצועיים וכן ידע נרחב לגבי העשייה המקצועית בתעשיות, וזה יכול להיות מאוד רלוונטי אם תחום המחקר שלו קרוב.
 

Zii

New member
זה בדיוק מה שניסיתי לומר, אין "קריירה רצויה"

לכל אחד יהיה מסלול קריירה שהוא יירצה לבחור! בחוץ, הוא כנראה יוכל לנתב את עצמו מקצועית איך שירצה.
 

greenguy2002

New member
נו אז על מה המהומה? :)

עתודאי ממוצע בהנדסת חשמל:

מקדים את הלימודים ולומד ברצף מהתיכון.
עוסק בעיסוק קרוב בהרבה למקצוע שלו בזמן שירות החובה משירות החובה שהיה עושה ללא הליכה למסלול.
בזמן הקבע עוסק בעיסוק מקצועי אך לעתים אחר מכפי שהוא היה רוצה יחסית למה שהיה עושה כבוגר טרי.

לשיטתכם במקרה הממוצע:
3 שנים אתה מרוויח בגדול (שירות חובה)
3 שנים אתה מפסיד (קבע)
כך שלכל הגרוע, יחסית לאנטרנטיבה זה סכום אפס.

זו החבילה - יש יתרונות וחסרונות. מכאן ועד הסיפורים האובדניים של עתודה הרסה לי את החיים, חרב עלי עולמי כי ב-3 שנים האלה של הקבע לא עשיתי/אעשה את מה שאני רוצה ועוד מפי חבר'ה בני 23-24 שרק יצאו מהאוניברסיטה זה פשוט לא רציני.
הרס והשפעה על החיים רואים בדיעבד - בחיי שלא שמעתי עתודאים בני 50-60 שמספרים שהעתודה הרסה להם את החיים...קצת פרופורציות...
 

get low

New member
לא מסכים בכלל

"עוסק בעיסוק קרוב למקצוע בשירות החובה", "בזמן הקבע עוסק בעיסוק מקצועי" - חד משמעית לא. לא בכל המקרים, אבל כנראה שאצלנו ה"ממורמרים" בהחלט.
כמו שאמרו כאן לפניי (אם כי במילים אחרות), אם 100 או 1000 אנשים צועקים שהמלך ערום, כנראה שיש דברים בגו.
 

greenguy2002

New member
תקרא את המשפטים עד הסוף לפני שאתה מתפוצץ...

כתבתי:
"עוסק בעיסוק קרוב בהרבה למקצוע שלו בזמן שירות החובה משירות החובה שהיה עושה ללא הליכה למסלול" למה אתה לא מסכים? לזה שקפ"ט זה עיסוק קורב יותר לעיסוק מקצועי (שוב - עיסוק מקצועי כהגדרתך) משליש? או לוחם בחיל תותחנים?

מה גם, שלתקוע "חד משמעית" לפני טיעון משולל יסוד לא הופך אותו לנכון.

אתה כנראה עדיין לא לגמריי מבין מהו מקצוע הנדסת חשמל -> זה הרבה יותר נרחב מלתכנן מודולים שהכניסה שלהם זה A והמוצא שלהם זה B. בתפקידי קפ"ט צריך מהנדסי חשמל ורק מהנדסי חשמל - הבעיה עם התפקיד בצבא היא שצריך שם מהנדסי חשמל מנוסים - זה עושה את התפקיד לא קשור למקצוע??? ממש ממש לא...
 

get low

New member
תעשה לי טובה

אתה טוען שיש לך פרספקטיבה של 12 שנה?
אני לא יודע איפה אתה עובד עכשיו ומה אופי העבודה שלך, אבל מהיכרותי את עולם ההייטק אני בהחלט יכול להגיד שאני מבין מהו מהנדס חשמל.

ושוב, אם 1000 אנשים צועקים שהמלך עירום, כנראה שצריך לפטר את החייט.

לגבי ה-3 שנים בחובה - צודק, אבל מה זה עוזר לי אם אף אחד בהייטק לא מחשיב את זה כניסיון מקצועי, וזה רק מפריד לי בין סיום הלימודים לעבודה בהנדסה בפועל?
 

get low

New member
אי אפשר שכולם יהיו מנהלים

ולכן ההיגיון מכתיב שרוב המהנדסים יעסקו בהנדסה ולא בניהול.
ולא כולם גם רוצים להיות מנהלים. אם להיות קפ"ט היתה כזאת אטרקציה, הצבא לא היה צריך להסתיר את זה ולכסות על זה בשקרים של פיתוח וכו'.
 

greenguy2002

New member
תועיל בבקשה להסביר מה זה הנדסה?

מהנדס שעובד בסניף של Mathworks בארץ ותפקידו הוא לספק תמיכה ללקוחות בנושא הכלים החדשים של Matlab - זו הנדסה?
מהנדס שמתפעל מעבדת RFI שבודקת את ספקטרום הפליטה של כל מיני רכיבים במערכת וכותב מסמכים על מה מפריע למה - זו הנדסה?
מהנדס אינטגרציה שמחבר את כל מרכיבי המערכת ביחד ובודק שהכל מתפקד - זו הנדסה?
מהנדס שכותב תיעוד במשך שלושה חודשיים על כרטיס שתכנן עוסק בזמן זה בהנדסה?
מהנדס שכל תפקידו הוא לעבור על תכנונים ותוצרים (כולל תיעוד) של מהנדסים אחרים כמהנדס ביקורת - זו הנדסה?
מהנדס שקיבל כמשימה למצוא IP Block של ממשק Gigabit Ethernet לטובת ה-System on Chip של החברה ובמשך חצי שנה מתעסק באין סוף מסמכי NDA ואחרי זה במסות של תקלות תפעול של כל מיני מודולים שהוא אסף מכל קצוות תבל (ע"י אין ספור מיילים) רק כדי להשוות את הביצועים של המודולים האלה, מודולים סגורים שהוא לא כתב בהם פיפס - זה נקרא הנדסה?
מהנדס שצריך לעבור לחודשיים ולשבת עם צוות הייצור כדי לוודא למבצעים כמו שצריך את המפרטים - עושה הנדסה בזמן הזה?
ראש צוות של 2 מהנדסים ו3 הנדסאים שכותבים FPGA - עושה הנדסה? מנהל?

לדבר בסיסמאות זה יפה...תוכן לסיסמאות האלה אין יותר מדי...
 

get low

New member
לא הבנתי את הנקודה שלך

בשורה התחתונה - מי שמתעסק בעיקר במיילים ומסמכים - כנראה שהוא לא עושה יותר מדי הנדסה. זאת נקודת המבט האישית שלי.
 

greenguy2002

New member
נו זו הנקודה - הנדסה זה לא בדיוק מה שחשבת שזה

כל התפקידים שתיארתי הם תפקידי הנדסה טהורים!

אלה הם חייו של מהנדס הפיתוח - את רוב זמנו גם הוא יעביר במיילים, במסמכים, בהבנה של הדרישות ממנו ובהסבר והצגה של תוצריו לממונים.
רבים יתעסקו במשך תקופות ארוכות באיפיון ומודיפיקציות קטנות של מודולים שפותחו ע"י מישהו אחר בחברה או נקנו ממקום אחר (ראה הדוגמא של ה-SOC)...

כשצועקים "רוצים הנדסה הנדסה אבל לא מקבלים הנדסה" צריך קודם כל להבין מה זה הנדסה. האבסורד הוא שיוצאים מהנדסים מהטכניון ותוך שנתיים מתמרמרים על זה שהם לא עושים הנדסה - אבל אין להם מושג קלוש מה זו הנדסה באמת...

מודה לך שעזרת להבהיר את הנקודה :)
 

get low

New member
אתה מנסה ללמד אותי מה זה הנדסה?

אני עובד כבר 5 שנים.
מיילים, מסמכים, הצגת תוצרים וכו' לא תופסים אפילו שעה ביום מזמני.

אני הייתי בשני הצדדים, אפילו במקביל, אם אפילו את זה אתה לא מסוגל לקבל, אין לי מה להמשיך בוויכוח.
 

MoOsHoN17

New member
אתה לא מבין אה? הקטע הוא הבחירה!

הבעיה במסלול היא שאנשים אחרים מכתיבים לך במה אתה תעסוק ואיך יראה הניסיון שלך ויש לזה השלכות ארוכות טווח!
ו6 שנים זה הרבה זמן בייחוד שאתה בתחילת הדרך.

אני אתן לך לדוגמא למקרה שתתקשה להבין זאת,
נניח למדת מתמטיקה תיכונית ואתה מאוד אוהב אלגברה וחדו"א,אבל אבוי והחליטו לשבץ אותך בטריגונומטריה שזה שיבוץ מקצועי לכל דבר ועניין אבל זה תחום שפשוט לא מעניין אותך! אז מה עשינו בזה? (וזה יחסית עוד תסריט אופטימי)
 

Zii

New member
הוא באמת לא מבין, כך מסתבר

אבל למרות שזה ראש בקיר, אני חושב שהדיון הזה פה יהיה שימושי לדורות הבאים.
 

2disturbed

New member
יפה שאתה משווה תפוחים לתפוחים

"קפ"ט יהיה קשה יותר להתקבל מלמהנדס לא עתודאי שפוטר לאחרונה ממשרת מהנדס וריפיקציה בה עבד ב-3 השנים שלאחר לימודיו". אתה מבין שאתה מנסה לצייר את תמונת האזרחות בצבע הכי שחור שאתה יכול? למה הוא פוטר? אתה יודע שמהנדסים בחוץ מסתדרים יפה מאוד? אתה יודע שדווקא בצבא לא מוכנים לקצץ תקנים של רס"נים מהנדסים מתוך ידיעה שהם לא יסתדרו בחוץ?

אתה מכניס טיול לחו"ל כדי להקטין את הניסיון של הלא עתודאי. מה עם מהנדסים שהתחילו לעבוד בתור סטודנטים? אני יודע שזה נשמע מוזר, אבל זו המציאות. מהנדסים רבים (שאינם עתודאים) מתחילים לעבוד בשנה השלישית ללימודים שלהם.

אתה מציין בבירור שהעתודאי צריך לסגור פער. איך לא מדובר בעמדת חיסרון לסגור פער לעומת משהו שבאמת רצית לעשות?

ואם בצבא עלו על דרך מצוינת לנהל פרויקטים, איך בכל העולם לא עלו על זה? הרי כל חברה יכולה לעשות מה שהצבא עושה. לקחת בוגר ללא ניסיון לחלוטין, לשים אותו לנהל (כדבריך, זה מה שקפ"טים עושים) ואחרי כמה שנים יהיה להם מנהל פרויקט. כמובן, אפשר לקחת מאותו בוגר את היכולת לנהל את לוחות הזמנים של העובדים, את היכולת להעסיק או לפטר עובדים וכו', כדי לקרב אותו עוד יותר למצב הקפ"ט. האם ייתכן שבסוף שש השנים אותו בוגר לא יהיה מנהל פרויקטים. לדבריך הוא יהיה אף יותר מקצועי מאחרים.
האם ייתכן שמה שקפ"ט עושה הוא ללוות פרויקט, כמו שהצבא אף מגדיר את התפקיד?
יכול להיות שכל מה שאתה טוען שקפ"טים עושים למעשה מתבצע בתעשיות הבטחוניות?

לדעתי אין לקפ"טים במה להתבייש בעבודתם. עבודתם היא ללוות פרויקטים. לטפל בבירוקרטיה. לא כולם אוהבים את העבודה הזו, לא כולם חושבים שהיא דורשת השכלה של מהנדס. אבל אתה נהנה ממנה? אם כן, מצוין. למה אתה מנסה להפוך אותה למשהו שהיא לא? אז מה אם קפ"ט הוא לא מהנדס מערכת? אז מה אם הוא לא באמת מנהל פרויקט? הוא נציג הלקוח. יש כאלו שרוצים לפתח, יש כאלו שרוצים להיות בצד הצרכני ויש כאלו שרוצים להיות בתווך.

אפשר לחשוב שרושם פטנטים מתבייש בעבודה שלו. הוא יכול לעקוב אחרי הפיתוחים הכי חדשניים בהנדסה. הוא יכול להיות מעורב ברמה מדוקדקת בתוכן הפטנט, לעבור על מסמכים רבים, לקבוע מה רלוונטי ומה לא. ההשפעה שלו יכולה להיות מהותית מאוד.

המסלול הרצוי של מהנדס חשמל הוא להתפתח לפי רצונו. מהנדס שרוצה להישאר בפן הטכנולוגי, יתחיל מפיתוח ברמה הנמוכה ויתקדם לניהול צוות. מהנדס שרוצה להתפתח לתחום הניהולי יתחיל אותו דבר וימשיך לתפקידים ניהוליים יותר שרחוקים יותר מרמת הרכיב, או אפילו המערכת. הוא כמובן ידע דבר אחד או שניים לגבי העבודה שהוא נותן לכפופים לו, כי הוא ביצע משהו הנדסי פעם.

אם אנחנו כבר בשלב השאלות למסלול הרצוי, אתה יכול להסביר לי למה קפ"טים מחליפים תפקיד כל שנתיים-שלוש עד הפנסיה? עד שהם לומדים פרויקט ומחליטים על משהו, הם עוברים תפקיד ומשאירים למישהו אחר להסתדר עם התוצאות? ולמה קפ"טים ותיקים כל כך רוצים לצאת לפנסיה בגיל 45 במקום להמשיך כלובשי מדים? הרי רבים מהם חוזרים לעבוד כיועצים באותו חיל ומבצעים את אותה עבודה. זה סתם עולה לצבא יותר כסף. זה לא ערכי מצידם לעשות כזה דבר.
 

Zii

New member
מילים כדורבנות

מסכם בערך את כל מה ששאר המגיבים הצלולים בפורום מנסים לומר בשלל דרכים שונות.
 
למעלה