תואר שני במהלך השירות

De Sting

New member
תואר שני במהלך השירות

שלום לכולם,

אני יודע שקיימת אפשרות לצאת ללמוד תואר שני החל מהשנה השנייה לשירות. אני סטודנט לכלכלה ואני מתעניין בלימודי תואר שני בכלכלה, אבל אני רואה שרוב הקורסים הם במהלך היום ולא בערב, זה ככה גם בתחומים אחרים (מנהל עסקים?)? אפשר להתמודד עם זה במהלך השירות או שאני אצטרך לוותר?
 

b l i p

New member
יהייה יותר קשה

אם תגיע למקום בו אתה עושה יומיות (בטוח בכמעט 100 אחוז), אז הדבר יקשה עליך מאוד. אבל בעיקרון עם אישור הלימודים אתה יכול לקבל גם אישור להעדר ממספר מסויים של שעות מהצבא, אם אני לא טועה כ- 4 או 6 שעות שבועיות.
 

clocker

New member
השאלה הזו חוזרת המון, הנה כללי ברזל:

חמשת הכללים לעתודאי הלומד לתואר שני
1. לא הולכים לכל ההרצאות - מה שחשוב זה המבחנים.
2. יוצאים מוקדם באמתלות אחרות - תור מוקדם עם רופא \ יציאה מוקדמת אחרי תורנות לילה \ אישור עבודה אזרחית.
3. "אישור לימודים" הוא פיקציה - הוא לא נדרש על ידי מוסד הלימודים, אפשר ללמוד בקלות גם בלעדיו.
4. בוחרים נכון קורסים - בוחרים קורסים עם מעט עבודות, בשעות נוחות וציונים גבוהים.
5. סדר עדיפויות ברור - יהיו הרבה קונפליקטים, חשוב שיהיה ברור לעצמך אם אתה קודם קצין או קודם סטודנט.

חברי לפורום, אתם מוזמנים להוסיף...
 

GVBlack

New member
תואר שני במהלך שירות

דבר ראשון, כדאי להבדיל בין המקצועות השונים וגם בין מסלולים עם או בלי תזה. במסלול בלי תזה אתה עושה את התואר השני בשביל שיהיה לך תואר שני (ותו לא), ואילו במסלול עם תזה אתה פותח לעצמך את האופציה להמשיך לדוקטורט.

לצורך העניין, מרבית המסלולים של מינהל עסקים / מינהל מערכות בריאות שקיימים היום בארץ הם מסלולים ללא תזה, שנועדו לאנשים שרוצים ללמוד לתואר MBA ולא להמשיך לקריירה מחקרית בתחום. לעומת זאת, תואר שני בכלכלה לרוב כן יקנה לך תזה, אבל בשביל זה תצטרך כמובן להשקיע יותר זמן בלימודים ובמחקר, למצוא מנחה - בקיצור, כמו כל סטודנט לתואר מתקדם.

ההחלטה:
בשלב הראשון אתה מחליט מה אתה רוצה ללמוד ואיפה. ישנם מקומות (כגון, למשל, הטכניון), בהם תוכל לקבל פטור משכר לימוד כל עוד אתה בשירות חובה. כמובן שזה גם תלוי בשעות הלימוד - מה שיותר נוח לך. במינהל עסקים ישנם לא מעט מסלולים שנועדו מראש לאנשים שעובדים במשרה מלאה, והשיעורים שם מרוכזים ביום או יומיים בסוף השבוע (למשל, ערב יום חמישי ובוקר יום שישי). מוסדות נוספים (כמו האוניברסיטה הפתוחה) מאפשרים ללמוד במתכונת מרוחקת.

עם אישור / בלי אישור
תיאורטית, וע"פ פרסומי מדור עתודה, אתה יכול לקבל אישור ללימודים תוך-כדי שירות החל מן השנה השניה לשירות החובה שלך. כל זה, כמובן, בערבון מוגבל, ותלוי ב"צרכי המערכת" ובאישור המפקדים שלך - מה שאומר בפועל שזה נתון לשיקול מפקד היחידה, ובדרך-כלל גם מפקדת החיל. התכונן לכך שיערימו עליך קשיים כמעט בכל מקרה, בטח ובטח אם תהיה קמ"א ולא תצא לבה"ד 1 - שכן, כפי שכבר נדון בפורום הזה לא מעט, קיים נוהל לפיו נשלל אישור לימודים תוכ"ש מעתודאים שלא יצאו לקורס קצינים.
במידה ותקבל אישור לימודים (בכל זאת, גם זה קורה), תוכל לנצל לצורך העניין חצי יום עבודה בכל שבוע (4 שעות), ובתמורה ינוכו לך 5 ימי חופש. תצטרך גם לחתום על הצהרה שתאפשר לצה"ל לעיין בציונים שלך (למרות שאין לזה משמעות כמו בתואר הראשון בעתודה). בסיום התואר תוכל להזין אותו בשלישות ולזכות בהעלאת השכר שלך וברה-דירוג.
קיימת גם האופציה ללמוד בלי אישור. נכון, זה בניגוד לפקודות. נכון, אם תיתפס - אתה עשוי להיתקל בסנקציות לא נעימות של המערכת (במגבלות של דין משמעתי). יחד עם זאת, ישנם מפקדים רבים (הכוונה היא לדרג של מפקד ישיר) שמעדיפים לעצום עין על כך שאתה יוצא פעם בשבוע כמה שעות קודם, כשהם יודעים שבתמורה אתה תהיה לויאלי ולא תעשה בעיות.
מובן שכאשר אתה לומד בלי אישור ובניגוד לפקודות, אין אפשרות להזין את התואר שתקבל לצרכי שכר בצה"ל.

הלימודים עצמם (וזה תקף גם ללימודים עם אישור וגם בלעדיו)
כפי שנאמר מעליי, במהלך הלימודים אתה חייב לעשות פשרות בין היותך סטודנט לבין היותך קצין בצה"ל. זה נכון בכל מקרה, מפני שגם אם יש לך אישור ללימודים - לעתים קרובות המערכת הצבאית תוקעת לך דיונים / תורנויות / תרגילים / אבט"שים / טקסים / ביקורת מטכ"לית בדיוק על זמן הלימודים, ולא תמיד תוכל לתמרן את הלו"ז כך שתוכל, בכל זאת, להגיע.
בסופו של דבר תמצא את עצמך בוחר לאילו שיעורים להגיע ועל אילו לוותר, ובחלק מהקורסים תפגוש את המרצה רק בשיעור הראשון ובמבחן של סוף הקורס. במקרים רבים השפעת העניין על הציון הסופי תהיה קטנה מאוד.
השתדל, כבר מתחילת הלימודים, למצוא חבר (או כמה חברים) שיוכלו לחפות עליך במקרה של העברת רשימת נוכחות, ולחתום בשמך כשאתה לא נמצא (כולל מסירת מס' תעודת הזהות שלך למשמרת בתוך הסלולרי שלהם).
פה ושם (לעתים רחוקות מאוד) גם תצטרך להקריב יום חופש בשביל לגשת לבחינה. פה ושם תצטרך לתמרן בין המטלות הצבאיות למטלות בלימודים - אבל רוב הלומדים תוכ"ש עושים את זה בהצלחה.

יש שאלות?
 

De Sting

New member
המון תודה על התשובה!


 
מנושא לאותו נושא

הציעו לי לפני מס' ימים לגשת לועדת תואר שני ישיר,
שאם אתקבל זה אומר שאצטרך לחתום עוד חצי שנה קבע, ואקבל שנה דחש נוספת להשלמת התואר השני ללא מענקים.
העניין הוא כזה, אני הבנתי שאני רוצה דוקטורט. יש לי כרגע גם ציונים מספיק טובים לישיר לדוקטורט. אז יש שתי אפשרויות, או לעשות תואר שני ישיר, ואז "להתנתק" מהאקדמיה בזמן השירות ולחזור לדוקטורט, או להתחזלש כרגיל ולהתחיל לפחות לקחת קורסים בזמן השירות ואז להשתחרר ולסיים את הדוקטורט. מה דעתכם?
 

clocker

New member
דוקטורט

אם החלטת שאתה מעוניין בדוקטורט כבר עכשיו, עדיף לך לסיים את התואר הראשון עכשיו ולהתגייס "רגיל".
* מסלול ישיר לדוקטורט זו הזדמנות פז, יותר מאשר ישיר לתואר שני.
* לרוב דוקטורט הוא המשך של המחקר בתואר השני,ועם אותו מנחה, מוזר מאוד יהיה לעשות נתק של שבע וחצי שנים ביניהם !
* במסגרת הדוקטורט, אתה תכתוב מאמרים ותרצה לטוס לכנסים להציג אותם - בצבא, זה מאוד בעייתי.
* יש סיכוי אפס, שייתנו לך אישור לימודים לדוקטורט במהלך השירות.
* הגיל - אני מניח שאם אתה רוצה דוקטורט, אז אתה כנראה שוקל להיות איש סגל. בדרך כלל לוקחים בני שלושים וקצת אחרי פוסט-דוק להיות אנשי סגל. חלון ההזדמנויות פה הוא לא גדול.


עוד דבר עצה,
אם החלטת שאתה רוצה להיות איש אקדמיה. תעשה מקסימום מאמצים לשירות "נוח" שיאפשר לך לשמור על קשר עם האקדמיה (ללמוד, לחקור), ובתקווה להשתחרר מוקדם.
תוך כדי השלמה עם העובדה, שהתפקידים היוקרתיים והאיכותיים לא נופלים בקטגוריה הזו.
 

1ca1

New member
קצת מוזר שאתה מדבר בכזאת נחרצות...

1. מהי הזדמנות הפז כאן? דוד קשדן (אחד שהיה ראש מחלקה בהרווארד וקיבל מקארתור פלושיפ) מתננגד לדוקטורט ישיר ודווקא מעודד מאוד מאסטר לפני כן.

בכל אופן, מעט מאוד אנשים מתקבלים מ-BSc ל-PhD ישירות.
לרוב נרשמים ל-MSc, ואחרי נניח שנה אתה "משודרג" לדוקטורט ישיר, נדיר מאוד שאתה מדלג על איזשהי שנת לימודים בסיסית של לימודים מתקדמים.

2. זה נכון יותר לדוקטורט ישיר, במסלול הרגיל, הרבה פעמים מחליפים נושאים וגם מנחים בין המאסטר לדוקטורט, ואני יכול לתת לך המון דוגמאות כאן.

3. דברים כאלו לרוב כן מאשרים.

4. זה נכון, יש סיכוי אפס, וגם ההקצאות לדוקטורט במסגרת תוכנית שירות עומדות על משהו כמו עשר לכל הצבא, וגם אז כשנותנים לך מדובר על אולי שנתיים או משהו.
יש איזשהו עניין עם דירוגי שכר לבעלי דוקטורט, שהם מעדיפים לתת לך לעשות עוד תואר שני ע"פ דוקטורט, משהו לא ברור במיוחד.

5. אילון לינדנשטראוס שירת בצבא קצת יותר מהעתודאי הממוצע, ובכל זאת הצליח מאוד.
יש עוד מספיק עתודאים ותלפיונים ברחבי האקדמיה. זה לא בהכרח קל, אבל אם אתה טוב מספיק להיות חבר סגל, אז אתה תסתדר.

הדוגמא המצויינת היא שאני כותב לך עכשיו מהחדר מחשבים של הסגל באוניברסיטה, ולימני יושב חבר, רס"ן באמ"ן, שכרגע לומד לדוקטורט (טוב התוכנית שלו זה להשתחרר עוד איזה שנה ולעבור לדוקטורט באופן מלא).

מאחר שהלימודים במהלך דוקטורט הם "פחות קשיחים" מאשר תואר ראשון ואפילו שני (מבחינת קורסים, ומבחינת העבודה העצמית שאתה עושה), יכול להיות דווקא שעדיף לו לעשות שני ישיר, ואם הוא יאהב את המחקר, להמשיך לדוקטורט במהלך הצבא (גם בלי "אישור רשמי", אלא לכתוב נוסחאות בלילה בבית, ולהיפגש עם המנחה לקפה אחרי שעות העבודה פעם בשבוע שבועיים, את זה אף אחד לא יכול למנוע ממנו, ואם המנחה מאמין בו, לא יפריע לו שהוא לא רשום פורמלית לדוקטורט).

נסכם את זה כך - הסיכוי לסיים תואר שני מחקרי איכותי במהלך השירות הוא קטן, והסיכוי שיאשרו לו דוקטורט ישיר אחרי 6 שנים הוא גם קטן לדעתי.
אני אומר תעשה תואר שני, ואז תוכל להגיש מועמדות לדוקטורט תמיד, ואולי בכלל לא תאהב את הדוקטורט?
 

clocker

New member
זה לא מוזר, אני נחרץ

אני לא אענה לך במספרים, סיכויים או אישים.
אני אענה לך דווקא בשיטת התרחישים עבור לימודים תוך כדי שירות.

תרחיש א: סיום תואר שני ישיר.
אם הוא לא מעוניין להמשיך לדוקטורט, אין דילמות.
אם הוא מעוניין להמשיך לדוקטורט - אין אפשרות "חוקית" על פי הצבא.
הגיוס והשחרור יהיו מאוחרים הרבה יותר, והסיכויים להשתחל לאקדמיה יורדים דרסטית (כי רובינו לא לינדנשטראוס ולא זוכי מדליית פילדס)
"לימודי דוקטורט ללא אישור" זה לא פיקניק, אני עשיתי תואר שני עם תיזה ללא אישור - ומדובר בתהליך תובעני ומאוד קשה.
בנוסף, בגילאים כאלה - יש עוד כמה טרדות כגון שכירות, אישה, צבא, ומאוד קל לדחוק את הדוקטורט הצידה.

תרחיש ב: סיום תואר ראשון וגיוס
אפשר להוציא אישור לימודים לתואר שני, אפשר גם להמשיך לדוקטורט "ישיר" בלי לספר לאף אחד ועדיין לקבל שעות על חשבון המערכת.
אפשר ללמוד גם "דוקטורט ללא אישור" כמו אופציה א, גם "תואר שני עם אישור" וגם "תואר שני ללא אישור"
משך השירות קצר יותר ! והשחרור קשר יותר בשנתיים-שלוש - שזה יתרון אדיר.

סיכום נחרץ
אפשר להגיד שהתעלמתי מהרה-דירוג, אפשר להגיד שלא התייחסתי לאופי השיבוץ בעקבות התואר השני ולא להערה שלך על דוד קשדן.
אך יחד עם זאת, כששוקלים את "כמות האופציות הפתוחות" אין ספק שעדיף דווקא לעשות את התואר השני בצבא ולא לפני הגיוס.
 
רק עוד משהו קטן

אפשר להכניס למשוואה את זה שהצבא טוען שהתואר השני לא משפיע על השיבוץ.
בכל מקרה אני חושב שהסקתי את המסקנות שלי, ועם כל היוקרה תואר שני ישיר כנראה פחות אטרקטיבי ואני אסיים תואר ראשון כרגיל... תודה לכולם
 

1ca1

New member
הטיעון שלך בחלקו לא רציני

""לימודי דוקטורט ללא אישור" זה לא פיקניק" - אוקיי, נניח נקבל את זה.
"אפשר גם להמשיך לדוקטורט "ישיר" בלי לספר לאף אחד ועדיין לקבל שעות על חשבון המערכת" - אתה לא רואה סתירה לוגית בעניין?

ברור לחלוטין שלעשות משהו עקום יותר קשה מלעשות את זה ישר.
השנה-שנתיים תוספת שאתה משלם בקבע, מגיעה עם תוספת משכורת נחמדה (ואולי אפילו תשוחרר ממנה בסוף), ותאמין לי, בהנחה שהשירות הוא מקצועי, זה לא ישפיע בכלום על כניסה לאקדמיה (לא שעתודה זאת הדרך הטובה ביותר לאקדמיה, אבל בהינתן שאתה בתוך המסלול וכו').

בקיצור, אם למשל הבחור משיג דרך התואר השני שיבוץ איכותי ומחקרי (למשל אם מדובר בפיזיקה, אז בקמ"ג/ממ"ג וכאלה, שד"א, מעודדים את אנשיהם לצאת לרכוש דוקטורטים, אז כל הדיון הנ"ל בדרכים העקומות מתבטל), זה כנראה שווה מאוד. אני מכיר בחור אחד שלימדתי אותו, והוא עושה עכשיו תואר שני בפיזיקה ומיועד לממ"ג ויוכל לעשות דוקטורט במהלך שירותו.

אם אותו בחור שיעשה תואר שני מצליח להשיג למשל הבטחה (בכתב) ממדור עתודה לשיבוץ איכותי ואפשרות ללמוד לדוקטורט תוך-כדי שירות, זה יהיה משהו מאוד מעניין שצריך לשקול אותו.

התעלמנו כמובן משאלת התחום של הבחור, לא דין כלכלה כדין הנדסה כדין פיזיקה כדין מתמטיקה, מבחינת ההשקעה הנדרשת, הגישה הנדרשת לציוד אוניברסיטאי (אם אתה רוצה לעשות דוקטורט מדעי שלא במתמטיקה, כנראה תצטרך איזשהי מעבדה ולא מעט זמן לשהות בה, כלומר בעיה בזמן הצבא בין אם מדובר בלימודים באישור ובין אם לא).

אני יכול רק להעיד שתואר שני איכותי במתמטיקה או פיזיקה כן יכול להשפיע על השיבוצים שלך. ואני בספק גדול אם מישהו מסוגל להוציא תחת ידיו משהו כזה במהלך השירות (בהנחה שהוא מתעסק בדברים מעניינים).

אז הסיכום, שאני מניח ששנינו מסכימים עליו כולל כנראה גם הבחור השלישי, זה שיש נעלם גדול בקשר לשיבוץ ותנאי השירות, שישפיע על הדוקטורט העתידי (בין אם לטובה ובין אם לרעה).
 
אתה אכן צודק

יש השפעה לכך שהדוקטורט\תואר שני בתחום שלי (כימיה) דורש הרבה מאוד עבודת מחקר במעבדה. עם זאת בתואר שני לפחות יש גם לא מעט קורסים. אם אני אפול על שיבוץ מקצועי (למרות שבזימון לועדת תואר שני מציינים בפירוש שהתואר השני לא משפיע על השיבוץ) אז ההנחה היא שעבודת מעבדה כן תהיה במהלך השנים האלה. לכן הכוונה שלי הייתה להקדיש את הכמה שעות בשבוע בשנים האלה בשביל לסיים עם כמה שיותר קורסים.
אם אני אעשה את התואר השני הישיר, ובהנחה שאני לא איזה בר מזל מטורף שיקבל אישור לדוקטורט, אני בעצם אצור לעצמי 6 וחצי שנים של נתק מהאקדמיה. ואז כשארצה לחזור לדוקטורט זה כבר יהיה יותר קשה. כמובן שאם אישור לדוקטורט במהלך השירות לא היה נדיר כל כך כבר לא הייתה בעיה...
 

1ca1

New member
אז עושה רושם שאתה צריך לפתוח מכרז

מול מדור עתודה וכאלה.
אם תגיע לשיבוץ מקצועי כתוצאה מדבר כזה (יש בוודאות שיבוצים שלמעשה החיילים "מוצבים" באוניברסיטאות בתחומי מחקר שונים, אני לא יודע האם זה קיים בכימיה), אז תרוויח לא מעט.
אם תשיג אישור לדוקטורט מראש (גם לא בהכרח להתנות את זה בשיבוץ), לדעתי תרוויח.

לקנות חתול בשק - כבר קנית כשהלכת לעתודה.

לגבי הנתק, גם בלי התואר השני יהיה לך נתק.
אני אולי לא מתחומי הכימיה, אבל אני מספיק זמן באקדמיה, ואני לא מכיר אף אחד שהגיע לדוקטורט ישיר בלי להיות שנה לפחות במאסטר. רובם המוחלט גם היו שנתיים ופשוט החליטו במקום לסיים את המאסטר לעבור לדוקטורט (יותר נכון, החליטו בשבילם, זה כבר סיפור ארוך).
בסופו של דבר, כנראה אתה תלמיד טוב, שאחרי השירות יוכל להגיש בקשה להתקבל למאסטר וכנראה תתקבל, בין זה לבין דוקטורט המרחק הוא גדול (בין היתר ברישום בדוקטורט אתה צריך להביא 2-3 המלצות עליך מפרופסורים ועוד, ונראה לך שהם יזכרו תלמיד לתואר ראשון לפני 7 שנים?).

נ.ב. בינינו, מאחר שאנחנו מדברים על זה לא מעט (יש לי שותף שלמד לתואר ראשון כימיה, והיום הוא מרצה בתחום אחר לגמרי), בכימיה ובביולוגיה, הפרופסורים זקוקים להרבה מאוד "קופים חכמים" במעבדות שלהם, ולכן התחומים הללו נהיו "יצרני עבדים" בסטטוס של דוקטורנטים שלרובם אין אחרי זה עבודה באקדמיה (או אפילו להגיד בכלל).
כפי שאתה יודע החוג בכימיה הוא לא המבוקש ביותר באוניברסיטאות.

אתה מוזמן להיכנס לפורום כותבי תזה ודוקטורט ולראות קצת מה קורה.
למשל חלק מה"תנאים" שלהם זה חיוב להיות 6 ימים בשבוע במעבדות וכל מיני דברים רעים.
אני מציע לך לפני כל קבלת החלטה על מסלול כזה מתקדם, בהנך שאתה רוצה לעסוק באקדמיה (דבר שקשה לי להבין איך קיבלת החלטה כזו לפני תואר שני), אתה צריך לברר שאתה אכן במסלול טוב ובעל יכולות, ולא סתם הפרופסור חושב שאתה נראה טוב ותהיה "קוף חכם" מצויין.
 
אתה אכן צודק

יש השפעה לכך שהדוקטורט\תואר שני בתחום שלי (כימיה) דורש הרבה מאוד עבודת מחקר במעבדה. עם זאת בתואר שני לפחות יש גם לא מעט קורסים. אם אני אפול על שיבוץ מקצועי (למרות שבזימון לועדת תואר שני מציינים בפירוש שהתואר השני לא משפיע על השיבוץ) אז ההנחה היא שעבודת מעבדה כן תהיה במהלך השנים האלה. לכן הכוונה שלי הייתה להקדיש את הכמה שעות בשבוע בשנים האלה בשביל לסיים עם כמה שיותר קורסים.
אם אני אעשה את התואר השני הישיר, ובהנחה שאני לא איזה בר מזל מטורף שיקבל אישור לדוקטורט, אני בעצם אצור לעצמי 6 וחצי שנים של נתק מהאקדמיה. ואז כשארצה לחזור לדוקטורט זה כבר יהיה יותר קשה. כמובן שאם אישור לדוקטורט במהלך השירות לא היה נדיר כל כך כבר לא הייתה בעיה...
 
למעלה