שאלה לחו"לניקיות

אמארונה

New member
שאלה לחו"לניקיות../images/Emo222.gif

לפי הבנתי יש בפורום שלנו הרבה אמהות שגרות מעבר לים ומאוד מסקרן אותי מה זה אומר הורות טבעית בארצות שאתן גרות בהן. עד כמה הרעיונות של הורות טבעית רווחים בארצות האלה? עד כמה המודעות לאקולוגיה, זמן איכות עם המשפחה גם אם זה בא על חשבון על הקריירה, אוכל מזין ובריא, רפואה וחינוך אלטרנטיביים וכו', נפוצים בסביבה הקרובה אליכן? ובכלל איך זה לגור כל כך רחוק מהמשפחה והחברים?
 
הווו יש לי הרבה מה לומר - מצרפת

אבל אגיד רק קצת עכשיו. אנחנו מסיימים שנת לימודים בצרפת בימים אלה ושבים אוטוטו לאֶרֶצָקודש. ברוך השם. בשהותנו פה נתקלתי בהרבה מאד אימהות, הן כי שיעור הילודה בצרפת גבוה מאד (הגבוה באירופה, אאל"ט), והן כי היו הרבה בנות זוג של בטודנטים בסביבתי. כמה נקודות לגבי תפיסת עולמן של האמהות הצרפתיות (זוהי כמובן הכללה גסה, אך המבוססת על סקר לגמרי לא קטן):
צנצנות גרבר הן אוכל הגורמה המדהים ביותר עלי אדמות. אם אפשר - 3 פעמים ביום.
הנקה? נו באמת. בגיל חודשיים זה באמת כבר מוגזם.
שהיה עם ילדיך בסביבת מעשנים, לרבות החזקת ילדך על הידיים אגב נשיפת עשן בפרצופו - היא מבורכת ותורמת לסיבולת לב-ריאה של העולל.
ניגוב ישבנו של העולל במגבון ספוג כימיקלים זה נפלא! מה גם שהבושם נשאר כי מתקלחים רק פעם ביומיים שלושה. כן, גם ככשלושים מעלות.
תפרחת חיתולים? מה? באמת? זה בגלל שאחרי המגבון אני גם אני לא שמה משחה????
לשים את ילדי מגיל 4 חודשים במעון העירוני זו קונספציה מופלאה! (שתמציתה - בייביסיטר קבוצתי - משלמים מחיר לשעה ואפשר לזרוק שם את הילדים מתי שרוצים לכמה זמן שרוצים. לא, הילדים לא קבועים ולא מכירים אחד את השני. לא, מטפלת אחת ל-10 ילדים בגילאים שונים זה לא יותר מדי.) קצת עשיתי להן עוול, אולי. ואולי לא. אני ממש שמחה שלא צריכה לגדל את ילדי (הקיים וזה שבבטן) כאן.
 

פנינצה

New member
הצרפתים הכי בריאים ../images/Emo96.gif../images/Emo48.gif../images/Emo21.gif

אז עוגי שמוגי תארתי לעצמי שכך פחות או יותר חיים בצרפת ואפילו הצלחת להפתיע אותי בכמה דברים. עכשיו לעניין הסנסציה - ראיתי לאחרונה תכנית בערוץ 8 על תזונה ומחלות ונאמר שם כי המדינה בה אנשים אוכלים הכי בריא בעולם (!!!) והתושבים בה סובלים מהכי פחות מחלות היא צרפת. ולמה ככה? הצרפתים לא שמעו על דיאטות ולא משנים בכל רגע את התזונה. הם אוהבים להנות והתפריט שלהם מכיל תמיד את כל אבות המזון. הם נהנים מהאוכל, משלבים אותו עם שתיית יין, אוכלים לאט, לועסים טוב ועוד משתנים מאוד חשובים, כלומר לא חשוב רק מה מכניסים אלה באיזו אווירה, עם מה מלווים את המזון, מצב רגשי, קצב וכיו"ב. מעניין וגם הגיוני. חומר למחשבה...
 
שטויות במיץ. כולם כאן חולים כל הזמן

המון המון מה שנקרא Stomach Flu שזה וירוס בטן איום ונורא שכולם, מבוגרים וילדים זוכים בו לפחות פעמיים שלוש בשנה. טוקסופלזמה היא דבר מ-א-ד נפוץ פה (כן, ומי שלא מחוסנת צריכה להבדק בהריון כל הזמן). ההסבר מאד פשוט, לדעתי ומורכב משני דברים: 1. סטנדרטים - הבשר בסופר יכול להיות עם תאריך מלפני 5 ימים וזה יראה לאנשים סביר (אני לא קונה משהו שהוא לא מהיום; מתפשרת במקרה הגרוע על בשר מאתמול) 2. נקיון: כמה פעמים ראיתי אנשים יוצאים משירותים ולא שוטפים ידיים... אבוי. חושך בעיניים יש לי כל פעם מחדש. לא מדברת כבר על אמהות שלא שוטפות ידים לפני ואחרי החלפת חיתולים לילדיהן. ועל שטיפת ידיים לפני או אחרי האוכל אין בכלל מה לחשוב. אני מתעלמת כמובן מסוגיית הרחצה, שחלק מהמבוגרים פה נדמה להם שפעם בשבוע זה סביר להתקלח.
 

ImaAvaza

New member
זה בגלל הנשיקות

זה וירוס מאד מדבק והם לא מפסיקים להתנשק....
 
נקודה אחת לזכותם: המיחזור

יש פח לפלסטיק, לנייר, לזכוכית, ולאשפה רגילה. לפחות זה
 
גם אני בצרפת

ואני מקווה שמותר לי להשתתף בשרשור למרות שאני לא אמא... מאז שנולדה כאן אחיינית קטנה אני לא מפסיקה להתפעל מהקושי שבגידול ילדים. רק אחרי ששאלתי רבים אחרים הבנתי שזו השיטה הצרפתית ושזה לא חובה. קודם כל, הם כן רוחצים את הילדה כל יום וזה נמשך לפחות שעה. בסיום האמבטיה האמא תוחבת לקטנה טישואים קטנים לתוך הנחיריים
אחר כך איזה משהו לניקוי האוזניים עם חומר מתאים
יש מוצר מסויים שאיתו היא מנקה את העיניים
בסיום הרחצה האמא מריחה את הקטנטנה ואומרת כמה היא אוהבת את הריח התינוקי שלה. היא מריחה כמו חנות לחומרי ניקוי... כל דבר שואלים את הרופא, והולכים למרפאה כמה שאפשר. לרופאים יש באופן כללי מעמד-על פה בצרפת. יש לי חברה שלא חיסנה את הילדים שלה, אבל הם נולדו בספרד. עשו לה שם בעיות אבל היא הצליחה. כאן כל מי ששאלתי אמר שזה בלתי אפשרי ושלא יקבלו ילד שלא חוסן לגן הילדים. זה דווקא נושא שמעניין אותי. האם את יודעת משהו בעניין הזה? אני רוצה רק להוסיף שיש לכם פורום מדליק ושמשמח אותי לראות כמה ניקים מוכרים מפורום אחר. מעניין שיש ייצוג כל כך גדול להורים מחו"ל.
 

ImaAvaza

New member
עוול? לנו?

אומנם לא ממש בפורום אבל מצרפת ומציצה אצלכם לפעמים. חייבת להגיד שהאווירה הכללית היא באמת נגד הטיבעי ורופא פה הוא אלוהים שלא ברור איך אני מנסה להבין לעומק מה הוא אומר ולא פשוט לקחת את התרופות שהוא נותן לי ולשתוק (כשקיבלתי מאחד תרחיף קורטיזון על בסיס אלכהול עם הוראה למרוח את זה על כל הגוף של תינוקת בת שנה פעמיים ביום סרבתי והלכתי לרופא אחר, כל הצרפתים מסביבי היו בשוק) וגם מגיל שנה וחצי מגיעים לשלב המכות בטוסיק, אין הורה פה שמכבד את עצמו ולא נותן לילד מכות בטוסיק, וזה כולל גם בעלות משפחתון (בידיעת והסכמת ההורים כמובן) אני לא מגדירה את עצמי כמיישמת הורות טבעית (אני פשוט לא מגדירה), אבל האמת שילדתי בבית (בהולנד) הנקתי 8 חודשים ואנחנו דוגלים בלינה משותפת ויש לנו גינת ירק, אז אולי יש כמה מאפיינים. הלינה המשותפת היא ממש נחשבת חולנית פה, ויש לשלוח אותנו לפסיכולוג טוב שיוציא אותנו מזה (רופא הילדים מברר כל פעם בחשש אם כבר הפסקנו עם זה) ונושא החיסונים הוא נכון, לא יקבלו למסגרת רשמית (גן, בית ספר וכו) ללא חיסונים כולל שחפת. אבל האמת שבכלל לא רע לגדל פה ילדים אם אתה אוטם את אוזניך. מערכת החינוך טובה ולגמרי חינם מגיל 3. איכות החיים גבוהה, ואכן אורח החיים בריא. וזה מתבטא ברגיעות כללית, המון ספורט, תזונה מאוזנת בכמויות קטנות (עוד לא הצלחנו להסתגל לכמויות הקטנות) חייבת להגיד שאני לא מכירה הורים שלא רוחצים את הילד בתדירות גבוהה, או שמעשנים לידם, אבל לא יפתיע אותי שיש כאלה.
 
באמת שכחתי את המכות...

מאד מאד נפוץ לראות הורה מוריד פליק מכובד לילד באמצע הרחוב או בבית קפה. עישון על הילדים אני פשוט רואה ברחוב כל הזמן. חברותי האימהות לא מעשנות כלל. והן רוחצות ילדים יום כן יום לא (שזה לא רע בעצם, אולי).
 

swann

New member
ואני בקנדה

ואני לא כזו טבעית, אלא חציחצי כמו שהגדירו פה לפני כמה ימים. וזו שוב הזדמנות להציג את עצמי - אני סיון, אמא של מאיה, בת 3.8 ואורי בת 4 חודשים. אני נחשפת להורות הטבעית לא כל כך ביום יום, אלא בתהליכים שאני עוברת ואז פתאום אני רואה כמה דברים זמינים פה ושיש עוד אנשים שנוהגים כמוני או כמו שהייתי רוצה לנהוג. זה התחיל בהריון עם מאיה - הלכתי לעשות יוגה. ואז נחשפתי לכל מיני נושאים, הכרתי קצת יותר מקומות וחנויות ובעיקר נשים. אז עוד לא הייתי בכלל בכיוון, אבל היו לי משם שתי חברות שחיתלו ברב פעמי. אז זה נראה לי קצת מוזר, היום אני עושה את זה גם. ואיך זה זמין? - יש פה שרות של חיתולים. החלטתי שאם אני נכנסת לזה, אז בפינוק. לא רואה את עצמי מכבסת ומטפלת בחיתולים. אז השרות לוקח ומחזיר וזה מצוין. <קצת מוזר עכשיו, אחרי חודש בארץ עם חד פעמי, לחזור לזה. אבל מתרגלים>. גם לנושא הטבעי של הריון ולידה נחשפתי רק בהריון השני, כשקיבלתי המלצה מחברה על שרות המיילדות. זה מכוסה ע"י הביטוח הממשלתי ולגמרי לגיטימי וממוסד פה. ואז קיימת האופציה של לידת בית, לא במחתרת. ואכן הלידה השניה התקיימה בבית, בבריכה מתנפחת. היה נפלא. האוכל בביתי לא אורגני, אבל קל למצוא פה חנויות טבע. וכמו בכל מקום - המחירים בשמים... אז קצת קשה לעשות את הסוויץ'. אולי זה עוד יבוא. וגם - מצאתי את האתר mothering ויש בו פורומים והרבה מידע שאפשר למצוא לגבי כל נושא. גם באופן מקומי, כך שזה לא קשה. רפואה אלטרנטיבית קיימת פה. אישית התחלתי ללכת לנטורופתית רק לפני חודשיים, אז שוב זה נושא שהולך ונפתח בפני ונראה שיש המון ממנו פה. מודעות אקולוגית קיימת פה, וזה היה ממש חסר לי בארץ. פה יש כמה סוגי מחזור ואני כבר רגילה לפצל את הזבל לכמה פחים (מחזור של נייר, זכוכית, פלסטיק ופח, מחזור לקומפוסט של זבל אורגני, וזבל רגיל, וזבל מהגינה שהוא גם בנפרד), איך זה לגור רחוק מהמשפחה והחברים? ממש תזמון מצוין לשאול אותי כאלה שאלות. רק חזרתי מהביקור וקשה... כבר מתגעגעים לכולם ולהכל.
 

swann

New member
שכחתי חופשת לידה, הנקה ומנשאים...

חופשת הלידה פה היא 50 שבועות. לכן יש פה יותר מניקות, אבל לא מספיק לדעתי. הייתי חושבת שעם חופשה כזאת ארוכה אפשר להניק למרחקים ארוכים יותר, אבל תעשיית הפורמולה והבקבוקים פה פורחת (ולא כולן נשארות בחופשת לידה לאורך כל הזמן המוצע, וחוזרות מוקדם יותר לעבודה כי לא יכולות להרשות לעצמן). מנשאים אני רואה פה קצת יותר מבארץ, ומצד שני אני רואה פה די הרבה מטפלות שהולכות עם עגלות (עם פעוטות, לא תינוקות). ולגבי שרות המיילדות - זה נושא בהקמה פה, ומתחיל להתרחב ולהיות קצת יותר מוכר לאנשים. אני שמעתי על זה מחברה, ובלעדיה כנראה שהייתי חוזרת לרופא הראשון שלי ויולדת בבית חולים (או בדרך...). אני מקווה שלאט לאט אנשים יכירו שזה קיים ומוצע לנשים בהריון בסיכון נמוך והרופאים באמת יטפלו בעיקר בהריונות בסיכון.
 
הבקבוקים הם כי הנקה מחוץ לבית

לא מאוד מקובלת, לפחות בסביבה שלי. תינוקות קטנים יונקים מתחת לשמיכה או "אוהל" (שפשוט צועק למרחקים - כאן יונק תינוק!) לדעתי כשהם מתחילים להתנגד לאוהל נגמרת ההנקה מחוץ לבית. כמעט לא ראיתי תינוקות גדולים יותר, כלומר קרובים לגיל שנה, יונקים. לגבי מנשאים - אני רואה מדי פעם, אבל אמצעי התחבורה המקובל הוא עגלות ספורט, או עגלות שאפשר להסב אותן לנגרר לאופניים. ככה זה כשיש המון מקום ומדרכות רחבות, ולעומת זאת אין מעליות או סאבויי.
 

lunchy

New member
ממליצה בחום על המגזין של MOTHERING

יש בו כתבות ממש מעניינות וכייף לקבל עתון איכותי שכזה ללא פרסומות לדברים מיותרים
 
ואני בניוזילנד

רגע, תעצרו. כן, הכי קרוב לגן עדן, אבל רק הכי קרוב. בניגוד לתפיסה הרווחת ולתדמית, ניוזילנד היא מדינה די מפגרת, שבשנים האחרונות מתחילה להתפתח לכיוון של חברת שפע. ומה זה אומר? זה אומר למשל שהבתים כאן בנויים
וזה משפיע למשל על הבריאות, זה אומר שבמקלחת יש עדיין שני ברזים ואלוהים יודע איך שוטפים טוסיק של תינוק עם הדבר הזה... אבל בשנים האחרונות יש התקדמות ומתחילים להעריך גם כאן את החיים הטובים (בתים מחוממים, ברז מיקסר...). בהתאמה, עד לא מזמן נשים לא עבדו כאן כמעט בכלל. אפשר היה להתפרנס רק ממשכורת אחת (טוב, כשלא מחממים את הבית אין הרבה הוצאות
), ולכן גם לא היו כאן גני ילדים. אבל גם כיום, יש הרבה מאוד ילדים שמתחנכים בבית עד גיל בי"ס (5) וגם אלה שבגן באים לחצי-יום, יומיים בשבוע, או כל וריאציה אחרת. יש כאן הרבה מודעות לתרבות הפנאי, ובכלל לא אוהבים לעבוד קשה מדי אם אפשר לעבוד מעט, להתפרנס ולבלות את הזמן בגלישה בים, בטיולי אופניים או במדרונות הסקי. קשה למצוא כאן אוכל טבעי בדיוק בגלל שזו עדיין לא ממש חברת שפע. אבל להגנתם אני חייבת לציין שיש לא מעט חקלאות אורגנית (טוב, עם כמויות כאלה של חקלאות זו לא חכמה) ושהאוכל בסופרים הוא באיכות גבוהה (בשר למשל
). מתחילה לחלחל לכאן המודעות להשמנת יתר ולתזונה בריאה. חברה שלי ילדה לא מזמן ואומרת שבניגוד למה שקורה בישראל, כאן בטיפת חלב המקומית משבחים את האמהות על כל יום הנקה נוסף, ויהיה מי שיגדיר אותם "פנאטיות" הנקה
יש המון עזרה בנושא ובהתאמה אמא ששולפת ציצי בפומבי היא לא דבר חריג. אמנם חופשת הלידה הרשמית היא 14 שבועות, אבל ניתן לקחת חופשה עד שנה, ומקום העבודה מחוייב לשמור את המקום (לא בהכרח את המשרה הספציפית אבל מקום). אקולוגיה - נו, הרי הם המציאו את גרינפיס
הנושא הכאוב מאוד הוא המרחק מהמשפחה ומהחברים. זה הכי רחוק שרחוק יכול להיות. מתפללים שלהורים יהיו עוד הרבה שנים של כוח לעשות את הנסיעה לכאן, שנצליח גם לחסוך בשביל להגיע לבקר, ותמיד לוקחים בחשבון שמותר להגיד שזה קשה מדי ולחזור לחיות בישראל.
 
ועוד משהו. אחד הדברים שאני אוהבת

כאן היא תרבות היד השניה. כולם קונים ביד שניה, מי שידו משגת ומי שלא.
 

אמארונה

New member
באמת נשמע כמו גן עדן

דווקא אהבתי את העניין שניו זילנד לא מוגדרת כארץ של שפע מבחינה חומרית. זה גרם לי להתאהב עוד יותר בארץ היפהפיה הזאת שאני מקווה לבקר בה פעם. השפע החומרי הזה הוא האוייב הכי גדול לאיכות הסביבה ולדעתי גם בהרבה מובנים הוא האויב של איכות החיים שלנו. עצם העובדה שניתן להתפרנס שם ממשכורת אחת ולא לעבוד קשה מדי בשביל זה, ולבלות את שאר הזמן בתרבות הפנאי מעוררת הקנאה שתיארת, רק מבהירה את זה לדעתי.
 
זה לא לגמרי מדויק

לדוגמא - איך מחממים את הבתים כשהשפע החומרי לא מצוי? בתנורי עץ. מעבר לעובדה שכורתים המון עצים, התנורים הישנים גם פולטים המון רעל שמזהם את האויר (ויש כאן אחוז גבוה מאוד של חולי אסטמה). ההתקדמות הטכנולוגית הביאה איתה תנורי עץ שמזהמים פחות, וכמובן את האפשרות לחימום בגז ובחשמל. שפע חומרי הוא לא בהכרח רע. החכמה היא לדעת לשלב ולהתחשב.
 

אמארונה

New member
אם את מתייחסת לנושא הספציפי הזה

של כריתת עצים לצורך חימום, אז אכן זה נושא כאוב ולראות מראה של עץ נכרת הוא אחד המראות העצובים שיש. אבל האלטרנטיבה של חימום בסולר או בחשמל היא הרבה יותר מזהמת. אני דווקא גרתי 4 שנים בטבעון ליד בתי הזיקוק של חיפה שבהם מייצרים דלק וסולר, ואני יודעת מה זה אומר לגור באיזור מזוהם כשהיו ימים שלא פתחנו את החלונות. גם אחוז חולי האסטמה באיזור כולו הוא מהגבוהים בארץ. גם תחנות כח שמייצרות חשמל מאוד מזהמות את הסביבה. גז לחימום ולמכוניות הוא האלטרנטיבה האקולוגית היחידה שאני מכירה. אבל מה שהתכוונתי מעבר לחימום הוא שתרבות השפע גורמת לייצור מוגבר של מוצרים לא מתכלים שתהליך הייצור שלהם לרוב מזהם את הסביבה, יש למוצרים האלה אריזות לא מתכלות והם מובלים אל הארצות השונות על פני הגלובוס באוניות ומטוסים שגורמים לזיהום סביבתי. כשהם מגיעים אל הארצות השונות אנחנו משתכנעים שאנחנו חייבים לקנות אותם, ולזרוק את מה שהיה לנו עד עכשיו ותוך תקופה קצרה הם כבר לא רלונטיים כי מגיע משלוח חדש של מוצרים חדשים כאלה יותר יפים ויותר משוכללים. בשביל לקנות את המוצרים האלה אנחנו צריכים לעבוד שעות עבודה מאומצות וארוכות. וזה בא על חשבון הזמן שיכולנו להקדיש למשפחה ולתחביבים שלנו. זה לא ההגדרה שלי לשפע. החיים שתיארת בניו זילנד הם בדיוק ההגדרה שלי לחיי שפע. אבל זו רק אני...
 
למעלה