למה אגדות אינן מלמדות את הלקחים הנכונים?
מוזמנים לקרוא

למה אגדות אינן מלמדות את הלקחים הנכונים?
מוזמנים לקרוא


למה אגדות אינן מלמדות את הלקחים הנכונים?
אגדות היו המרכיב העיקרי בבידור עולם הילדים במשך שנים, וכעט כל ילד וילדה נחשפו אליהן בשלב כלשהו בחייהם הצעירים. הורים הקריאו אגדות לפני השינה לילדים כל הזמן, וילדים בכל מקום צפו שוב ושוב בגיבורים המופלאים מעולמו של וולט דיסני.
כל הילדות הקטנות רצו להתלבש כמו הנסיכות היפות, וכל הבנים רצו להיות הגיבורים מהסרטים. ילדים שיחקו את הסיפורים האלה, וחלמו עליהם. הם לקחו אותם ללב והתנהגו לעיתים כאילו הם חיים בתוך האגדות.
מהצד השני, סיפורי הילדות מלמדים מספר לקחים חשובים ללא ספק כגון לא לסמוך על זרים, להיות מאושר עם מי ומה שאתה ובמיוחד לא לשפוט ספר על פי הכריכה שלו. יחד עם זאת, אגדות הילדות מגיעות אף עם מספר היבטים שליליים.
למרות שהן נראות תמימות וקסומות, הן מלמדות את הילדים רעיונות שווא לגבי אהבה, תפקידי מגדר ומושגי טוב מול רע, מה שעלול להוביל לבעיות בשלב מאוחר יותר בחיים, עם ציפיות גבוהות מאוד, בעיות בדימוי גוף וחוסר יכולת להכיר במציאות החיים.
כל אגדה שמכבדת את עצמה מספרת סיפור נפלא על אהבה. הסיפורים מורכבים בדרך כלל מאהבה ממבט ראשון, בו שתי הדמויות "נופלות על הראש" מרוב אהבה. הגבר בדרך כל מבצע איזה מעשה גבורה להצלת נסיכתו, הם חולקים את הנשיקה הראשונה שלהם ובקרוב יחגגו חתונה ראוותנית וירכבו באושר ועושר אל השקיעה. אלא שזה אפילו לא מתקרב לדרך בה עובדת אהבה בעולם האמיתי.

לעיתים קרובות אנשים מוצאים מישהו שהם אוהבים, מתחתנים, מביאים ילדים, ואז מקווים שהנישואין יימשכו לנצח באושר ועושר. אלא שמערכות יחסים אינן מאופיינות באבירים בשריון נוצץ, נשמות תאומות, תכשיטים בוהקים, טירות או אפילו עושר, שלא לדבר על אושר במקרים רבים.
אך סיפורי דיסני חקוקים בתודעה וגורמים לאנשים לחוש שהיבטים אלו אכן אמיתיים, אפשריים וזמינים. אגדות מותירות אחריהן בלבול רב וקשיים המגיעים יחד עם האהבה. הנסיך הוא לא בדיוק נסיך, הוא נוחר ולא שוטף כלים, והנסיכה מתווכחת על כל דבר ובהחלט לא קוטפת פרחים כל היום בגינה ומסתובבת עם חיוך מאושר קבוע. כי התנהגויות אלו אינן מתקרבות לייצוג יחסים אמיתיים.
אגדות מפוצצות את הציפיות לגבי אהבה כשהן מתנגשות עם המציאות. מותר ואפשר להאמין באהבה ממבט ראשון, מותר להימשך ולרצות להכיר את האדם, אך מומלץ שלא ליפול בסוג הלא נכון של אהבה, רק על סמך התרשמות שטחית שבמבט ראשון נראית כאילו האדם הגיע היישר מתוך דפי האגדות בספר הסגול הגדול של האחים גרים.
 

אמרלדה

Active member
ברור

אגדות הילדים הן מכה, מבחינה מגדרית. רובן.
&nbsp
ביום שישי האחרון קראתי לנכדה את הנסיכה על העדשה, כי זה מה שאמה שלחה אתה
לבייביסיטר שלנו. נקרעתי. התשובה: "זה מה שהיא אוהבת, וכולן אוהבות בגיל הזה (7)".
מזעזע, ומעביר מסרים נוראיים. ובכלל, מה אכפת לך מה כולן עושות? זה תפקידך כהורה, לשלוט בזה.
&nbsp
אני לא אומרת לוותר על קלאסיקונים של פעם ברמה של אריך קסטנר, של הנס כריסטיאן אנדרסן, של ימימה אבידר-צ'רנוביץ'. חלילה. זו תרבות. אבל זו, כמו כל קריאה, צריכה להיות קריאה מאוד מבוקרת על ידי ההורים. קרי: להסביר כל מושג, כל הגדרה, להציב סימני שאלה ברמה שהילד יכול להבין, וכולי.
&nbsp
אגב, יש לי חברה בחו"ל שהתחילה פרויקט של סימון ספרי ילדים לפי קריטריונים בעניין הזה.
יום אחד הוא יתפרסם... וכמו שהיא אומרת: אני לא רוצה להגיד להורים לא להקריא את זה לילדים, אני רוצה שהם יהיו מודעים למה שהם מקריאים, ושאם כן - יקריאו קריאה מבוקרת.
 
תחזיקי בבית סטוק של ספרים אלטרנטיביים

אני ממליצה בחום על בילבי (המהדורה החדשה פשוט נפלאה).
הנאה צרופה לסבתא ולנכדה...
 

אמרלדה

Active member
תודה. כבר בימים הקרובים מיישמת...אבל - לאיזה גיל זה?

בילבי הוותיקה זכורה לי לגיל יותר בוגר קצת. או שהנכדה קצת ילדותית (שמלות, פיות, נצנצים). עזבי את הספר. לסופשבוע אתנו הגיעה עם שמלת כסף מנצנצת, נעלי זהב וכתר קטן בתיק, ששמה אותו על עצמה חלק מהיום כי זה "מרגיש לי שאני יותר יפה ככה".
וכמובן, את הדקלומים כולם יודעים: "אני יודעת שהיופי האמיתי בתוך הלב". יופי. ממש עוזר...
 
אל תדאגי

בתי עברה תקופת נצנצים וורודים בסביבות גיל 4-6 והיתה מכורה לפיה לילי. היום הבחורה מנגנת גיטרה חשמלית בהרכב רוק, קוראת עכשיו את מדריך הטרמפיסט לגליקסיה (באנגלית), לומדת במגמה ראלית ולובשת רק ג'ינס, טי-שרטס בכיתוב קולי כלשהו ונעלי דר' מרטינס... אני מתחננת שלפחות לאירועים משפחתיים תלבש שמלה או תעשה תסרוקת...
את בילבי אני מקריאה עכשיו לאחיינית בת ה-5, לא הכל היא מבינה אבל אנחנו נהנות מאוד. סתם בשביל הכייף, מאוד ממליצה על ספרי דר' סוס.
 

חנבר 1234

New member
אופציה נוספת לחיים

אהלן חברים, חברה אמריקאית שמשיקה פרויקט גדול בישראל מחפשת אנשים שמעוניינים לייצר הכנסה נוספת בזמנם הפנוי דרך האינטרנט: משרה חלקית / מלאה עבודה מהבית/משרדי החברה - מרכז הארץ גילאי 18+, ללא צורך בניסיון קודם. תנאים מצוינים אווירה מדהימה
https://docs.google.com/forms/d/1g4asY4GvecJckYJaxGDwpxblzgd78WzkcZ7xwoO4t1M/viewform
 
ממש בדיוק כך! ניסחת ניפלא


צילומי חוף צ'ארלס קלור כן מעודדים את האגדות
גם שמלת הכלה החלומית.
אבל אחר כך באים החיים עצמם,הם רצופים התמודדויות,ושם הזוג נבחן באמת.

אני לפעמים כועסת על האגדות.
מאב שאינן מכשירות אותנו,מוורידות את התפיסות שלנו
ובכך 'מבשלות' תמיד אכזבות....

אחת ממשימות החיים היא לייצר סיפור זוגי ומשפחתי שעובד היטב למרות כל אלה.
 
למעלה