שאלה בנושא קוטביות מולקולות

Ravid88

New member
שאלה בנושא קוטביות מולקולות

שלום רב!
אני לומדת כימיה בעצמי, מתחילה ממש מ-0 ואשמח לעזרתכם.
הדרך לקבוע אם מולקולה קוטבית או לא היא למעשה לקבוע האם היא סימטרית או לא. בשלב זה מוצגים מודלים של מולקולות- טטראהדר, פירמידה משולשת, מבנה קווי וכו'.
רציתי לשאול מה קורה כאשר מדובר ביותר מ-4 אטומים מחוברים. אתן דוגמא, כיצד ניתן לדעת לאיזה מבנה משתייכת מולקולת גלוקוז C6H12O6 וכיצד ניתן לדעת אם היא סימטרית?
אותה שאלה בנוגע לC5H12 בתצורה הבאה: CH3--CH2--CH2--CH2--CH3
תודה רבה :)
 

spdf

New member
שאלה קצת טריקית

המודלים שאת מדברת עליהם הם מודלים של היערכות אטומים סביב אטום מרכזי (טטרהדר, פירמידה וכו'), כשמולקולות מורכבות יותר כמו אלה שפירטת כאן למעשה מורכבות מכמה מוקדים שכאלה (למשל ב-C5H12 יש 5 מוקדים טטרהדרליים שמחוברים בשרשרת). יש קורס/ים שלמים בכימיה אורגנית שחלק גדול מהם עוסק בקביעת סימטריה של מולקולות ותורות שלמות על זה - ככה שזה קצת מורכב להסביר על רגל אחת (אם תרצי לחפש בגוגל, מילים כמו "כיראליות" ו"ציס-טראנס" יהיו אינדיקטיביות), אבל כלל האצבע הוא שכל מולקולה שניתן לחצות במישור שיחלק אותה ל-2 תמונות ראי היא סימטרית - הטריק הוא לדעת איך לצייר נכון את המולקולה, וכאמור, זה תלוי בהרבה דברים (מודל VSEPR כמו שציינת, מודל VB, שיקולי יציבות וכו').

תשובות תכלס (בערך) לשאלה שלך - C5H12 סימטרית (כדי שהיא תהיה א-סימטרית לפחות אחד הפחמנים צריך להיות מחובר ל-4 אטומים / קבוצות שונות), וגלוקוז לא סימטרית (יש שם כמה פחמנים שמחוברים ל-4 קבוצות שונות).
 
התנאי הנ"ל אינו מספיק

ישנן מולקולות שניתן לחצות במישור , המחלק לשתי תמונות ראי, ואף על פיכן תהיינה קוטביות. למשל ציס - 2 -בוטן, 1 , 3 דיברומו - ציקלוהכסאן, והן בכל זאת קוטביות
 

spdf

New member
נכון!


(בכלל לא שמתי לב שהשאלה עוסקת בסימטריה לצורך קוטביות - דיברתי בכללי על סימטריה, לפי מה שאני יודע)
 

Ravid88

New member
תודה רבה!

חשבתי שמדובר בשיטה פשוטה לזיהוי, כנראה שבשלב ההתחלתי מצפים שאתייחס לזה כנתון בלבד.
תודה רבה לשניכם :)
 
למעלה