מסיסות

pc girl

New member
מסיסות

אהלן

כמה דברים שלא ככ מובנים לי בנושא מסיסות, לאחר קריאה של מנזורולה, מקווה שלא מדובר בשאלות טיפשיות מידי ושהן יהיו מובנות.
-איך אני יודעת שחומר מסויים הוא מסיס, כשאין לי עליו נתונים נוספים? הדרך היחידה לדעת האם משהו הוא מסיס או לא זה רק ע"י הנתונים ולזהות שמדובר בשאלת מסיסות? או שכל חומר הוא מסיס במידה מסויימת, ואנחנו רק צריכים לבדוק באיזו מידה? (מנזורולה נותן לדוגמה את AgNO3 ומציין שהוא מסיס, ולא מסביר מדוע)
-בחישוב ksp, אני לא מצליחה להבין את העניין של החזקות בתוך הסוגריים. לדוגמה-
[A^y+]^x​
יש חישוב שמשתמשים בY+? או שאני משתמשת רק בX, ויודעת את היחסים הסטוכיומטרים לפי השמ?
-כשמערבבים שתי תמיסות שכל תמיסה מכילה מלחים- איך יודעים אילו שני יונים יגיבו ביחד וישקעו? וחוץ מזה, איך מחשבים את הksp שלהם?
דוגמה ממנזורולה שלא הצלחתי להבין- מערבבים 100 מל NaSO4, בריכוז 0.00075 עם 50 מל תמיסת BaCl2 בריכוז 0.015 M. האם יווצר משקע?
אז הוא מחשב שם את הריכוזים של התמיסות לאחר הערבוב ומגיע ל-
[Na+]- 0.001M, [SO4^2-]=0.0005M, [Ba^2+]=0.005M, [Cl-]=0.01M​
עד כאן ברור לי, ואז הוא טוען שה KSP של BaSO4 הוא 1.3*10^10, ולא הצלחתי להבין איך הוא הגיע לKSP הזה. (את הQ הצלחתי לחשב, רק לא הבנתי איך הוא הגיע לKSP הזה)

-----------------------------------
ושאלה בכימיה כללית- כשמבקשים ממני להסביר קשר כימי מסויים באמצעות תאורית הVB, מבקשים ממני לציין את סוגי הקשרים (סיגמה,פאי,סיגמה פאי) ומאיזה סדר הקשר? (sp)...

סורי על כל השאלות, קצת הלכתי לאיבוד
 

Mניב

New member
אנסה לענות

איך יודעים אם חומר מסיס?
ראשית נחדד שאנו מדברים על מסיסות של מלחים (חומרים יונים) במים. בד"כ צריך לספק לך איזה נתון לגבי מסיסות החומר כי ללא נסיון בכימיה מאוד קשה לדעת, ולכן אם נותנים לך בשאלה נתון ksp עבור חומר מסוים הרי ניתן להסיק מכך שמסיסותו היא מוגבלת.
אבל ע"מ בכל זאת לעזור בו ננסה למיין את היונים השונים לפי מסיסותם במים
מסיסות מעולה יונים כלי תמס (תמיד מתמוססים) Na, K, NH4, NO3
מסיסות טובה לרוב מתמוססים- Cl-, Br-, שוקעים רק עם Ag I pB
קשי תמס לרוב שוקעים: Ag, Pb
לגבי כל היתר צריך לקבל נתונים, או להסתכל בטבלאות.

תגובת שיקוע הינה תגובת ש"מ לכל דבר ועניין וכל הכללים של ש"מ מוכלים על תגובת שיקוע ולכן במידה וישל לנו את תגבות השיקוע הבאה:
Pb2+ + 2Cl->>>PbCl2
ksp= [Pb]*[Cl]^2
לגבי הדוגמא:
ערבבו את שני התמיסות, היות ושתי התמיסות הינם קלות תמס אחת מכילה Naׂ שתמיד מתמוסס, והשניה מכילה Cl ששוקע בנוכחות Ag, Pb אז כרגע יש לנו בכלי מרק של כל ארבעת היונים בריכוזים חדשים ( כאשר ערבבנו אז הריכוז השתנה, נמהל)
היות והמלח BaSO4 הינו קשה תמס אז יש לצפות למשקע שלו איך נדע אם ישקע ואם כן כמה? בשביל זה חייבים לתת לנו את ה ksp של תגובת השיקוע, במידה והדבר לא ניתן בשאלה או לא היתה הפניה לטבלאות שיקוע אז לא ניתן לפתור את התרגיל מהנתונים.
ksp הינו נתון נסיוני צריך א) הוא לתת לך אותו, ב) להפנות אותך לטבלאה או מקור בו תוכלי לחלץ \ למצוא אותו ג) נתונים לחשב אותו למשל ריכוזי יונים ברוויה.
 

pc girl

New member
תודה רבה רבה!

עוד שאלה קטנה-
איך מחשבים כמה גרם של NIS מתמוססים בחצי ליטר תמיסה רוויה ב25 מעלות?
 
למעלה