סיור בזכרון למשפחה בחופשת הפסח

פייטוש

New member
סיור בזכרון למשפחה בחופשת הפסח

אחוזת לנגה הרומנטיקה במיטבה כיום הבניין סגור, לא משוחזר ומדהים בשנת 2012 הוא יהיה בן מאה שנה . איך מגיעים עולים לזיכרון בשדרות נילי מכיוון מערב, פונים שמאלה לרחוב האורנים, וחונים בפינת רחוב הנשיא. משם אפשר להמשיך ברגל. אפשרות שנייה: עולים לזיכרון במעלה מנחם, ממשיכים ישר כל הזמן ,הופך לדרך פינלס ולמייסדים . ימינה להרצל ושמאלה לשדרת הברושים. חונים במגרש החנייה של שדרת הברושים, מימין לאחוזה בית דניאל, מהמגרש עולים בשורת מדרגות עוברים על פני ספסל אבן המשמש כפינת זיכרון קטנה והטירה מימין לחניון.
 

פייטוש

New member
ספסל הזכרון והשלווה

לאחר העלייה במדרגות לספסל הזכרון, שבמרכזו טבלת זיכרון שעליו נחרט : לזכר הנאהבים והנעימים מיכאל לנגה ורעייתו ניטה לבית בנטויטש, שנטעו את הגן ואת היער הזה מסביב לביתם בשנים 1912-1914 , כדאי לשבת על הספסל לצפות בנוף וליהנות מאויר נקי . בהמשך ממשיכים בהליכה בשביל שמצדדיו שדרת עצי דקל ושיטנגטניה אשר פיארו את שביל הכניסה והוליכו לפתח האחוזה יחד עם הגינות והשיחים ,כיום העזובה מובילה חסרים עצים רבים בשדרה ,מעט שרידים משיחי הגינות ,חזית המבנה ועמודי הסף חסומים בגדר ועצי בניין , אין אפשרות להיכנס למבנה או לחצר על מנת להתרשם מיופי האחוזה כפי שהשרידים שנותרו בה מראים .
 

פייטוש

New member
מעט על ההקמה

האחוזה המשפחתית הוקמה בשנים 1912-1914 בידי משפחת מיכאל וניטה לנגה, זוג אנגלי אשר בביקורו בארץ החליט לנטוע את מושבו במקום, בית המשפחה נקרא בשמה השני חצר הכרמל על שם אחוזת הקיץ שלהם באנגליה , להורי אמם של בת הזוג היו 11 ילדים שחונכו לאווירה מוזיקלית וציונית טהורה. במקום נבנה בית גדול בן שתי קומות,על שטח של 80 דונם ,חמישים עובדים עסקו בבניית המבנים והכשרת שטח האחוזה, בשנת 1914 חזרו בני הזוג לארצם עקב מלחמת העולם הראשונה וכאשר חזרו גילו כי המקום נבזז בידי התורכים ,הם שיקמו את הגינות והמבנים,. לצערם הזוג היה חשוך ילדים , ובגיל 38 נפטרה ניטה לנגה, יש אומרים מצער יש אומרים התאבדות, בעלה שלא השלים אם האובדן שם קץ לחיו לאחר שנתיים בחורשה שהקיפה וקיימת עד היום מסביב למתחם אחוזת הקבר שלהם ושל חלק מהמשפחה ממוקמת בכניסה לאוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים.
 

פייטוש

New member
מעט על קורות המשפחה

מבנה האחוזה הראשי נבנה בשלוב סגנון אירופאי ומזרחי,כל משקופי החלונות ודלתות הכניסה ,נבנו עם קשתות, מאחורי המבנה הוקמה חצר גדולה ובה אורווה, מגורי העובדים וחדר מכבסה, מתחת למבנה נבנו מרתפים לאכסון יינות וגבינות. לאחר מותה של אם המשפחה ניטה בשנת 1922 ,הועברה האחוזה לאחותה ליליאן פרידלנדר האלמנה מאמריקה ולששת ילדיה היא עלתה לארץ והתיישבה באחוזת כרמל כפי שנקראה אז , חלק מהילדים חזרו לאמריקה ושתי בנות נשארו בארץ. בנה של לילאן שהיה מוסיקאי מחונן, שנשלח ללמוד מוזיקה באמריקה והתאבד שם, ולזכרו הוקם בית דניאל ,אשר שימש כמקום מרגוע ועבודה למוזיקאים בסמוך לאחוזה, בהמשך עבר גלגולים שונים ואף שימש כבית הבראה צמחוני של דורה שוורץ ,כיום האוניברסיטה הפתוחה קיבלה את הירושה ובכוונתה לשפץ ולשמר את שני המבנים ושטח הגן מסביב.
 

פייטוש

New member
ביתו של הבן דניאל

כיום משמש בית דניאל מרכז כנסים, ימי עיון, סדנאות וקורסים במוסיקה ובתחומים אחרים. האוניברסיטה הפתוחה שיפצה חלק מן המבנים ופועלת לגיוס כספים לצורך שחזור ושימור מקום שובה לב זה, ושילובו במערך הפעילויות של האוניברסיטה הפתוחה.
 

פייטוש

New member
מעט על השיפוץ

במציאות לאחר שביקרתי במקום סוף דצמבר 2009 , נותר השלט בשיממונו המודיע על השיקום ,אך מלבד מעט חומרי בנין בחצר המקום נשאר כמות שהוא מלבד שיפוץ חלקי של החלק המערבי החיצוני של המבנה.
 

פייטוש

New member
היער מסביב ונקודות הפיקניק כולל מנגל

אבל מדוע כדאי להגיע ,בגלל שהאחוזה היא אחת האחוזות הבודדות שהוקמו בארץ ואף נותרה בשלמותה , את האחוזה מקיף כיום שביל עביר לרכב . מצידו הימני של המתחם פינת מנוחה ופיקניק בחלקו המערבי של המבנהגן שאינו מטופל אך יפה כמות שהו ,ההמלצה להשאיר את הרכב בחניון ולהתקדם רגלית לאזור החניון הכולל מספר שולחנות , במרחבי היער והחורשה המקיפה את המבנה נעים לטייל בינות הצמחייה והפריחה של פרחי הבר ביער.
 

פייטוש

New member
לסיום מתוך הגעגועים

ממרומי השטח נשקף נוף חוף הים ובתים במורד הגבעה ,הרבה אוויר צלול ובעיקר שקט אלוהי שניתן לשמוע באוושת העלים כאשר הרוח חולפת .
 

פייטוש

New member
עוד טיפ קטן לפיקניק

סלט מלפפונים וגזר בצלחת עם ניילון נצמד מעל
 

נתי

New member
לכשיהיה טיול פורום,פייטוש ימונה אחראי המתוקים

והשרשור הזה טוגלן בשמן עמוק
 
למעלה