או סי די מלווה בדכאון בהריון

sls12

New member
מה זה ממנטין? בחיים לא שמעתי על זה
תסביר..
 

Gameboy4

New member
בכל מקום עם טופס 29 ג' תוכל לקבל את זה
אני מניח שבכל בית מרקחת תוכל לקבל את התרופה הזו עבור OCD, במידה שהרופא שלך ימלא עבורך טופס 29 ג'. טופס זה הוא עבור בקשה לטיפול במינון חריג של תרופה, או בקשה עבור טיפול בתרופה מחוץ להתוויה המקורית שלה (שזה מה שאתה מחפש). הרופא צריך למלא את הטופס כאמור ולרשום מדוע הוא חושב שהתרופה עוזרת ועדיף גם שיצרף מחקרים/תוצאות מחקרים לטופס. כאמור תצטרך למצוא רופא שיעשה זאת.
אם אינני טועה, אבל אני לא מעודכן לחלוטין, זה שהאוגמנטציה עם עדות מחקרית הכי חזקה עבור אוסידי היא באנטי פסיכוטים, ואילו עם תרופות המעלות גלוטמט או שאין מספיק מחקרים טובים או שהמחקרים הראו תוצאות סותרות. ממה שידוע לי גם לא כל מחקר שווה למשנהו מבחינת התוקף שלו, למשל: ללא קבוצת ביקורת שמקבלת פלצבו הם מחקרים פחות טובים לעומת מחקרים כפולי סמיות (double blind). בנוסף חשוב שהמחקר יהיה עם מס' משתתפים גדול , ונדמה לי שעדיף מספר משתתפים גדול ככל האפשר וכדומה. חשוב שיהיו במחקר אנשים רק עם אוסידי ולא אנשים עם הפרעות נפשיות נוספות כדי לבודד את ההשפעה על אוסידי ועוד כל מיני דברים. אני לא יודע אם התנאים הללו מתמלאים עבור ממנטין ושאר חברותיה שעובדות על גלוטמט, וממה שידוע לי אנטי פסיכוטים יש להם עדות מחקרית חזקה יותר לבינתיים בתור אוגמנטציה לאוסידי. חוץ מזה, כנראה שפסיכיאטרים מרגישים יותר ביטחון לרשום אנטי פסיכוטים לאוסידי כי אלו תרופות שהם רושמים הרבה עבור סכיזופרניה ומאניה דיפרסיה ואפילו דיכאון עמיד לעומת ממנטין ותרופות גלוטמט שהם עדיין לא מנוסים ברישום שלהם
 

Gameboy4

New member
האם ניסית תוספת של אנטי פסיכוטים?
האם ניסית תרופות SSRI עם אנטי פסיכוטים?
האם ניסית אנפרניל שלעתים עוזר יותר מ-SSRI?
לעתים אפילו שילוב של SSRI במינון גבוה עם אנפרניל במינון נמוך עוזר. יש אפילו שילוב מיוחד של פבוקסיל עם אנפרניל (שדורש בדיקות דם למדדית רמת האנפרניל בדם)
אלו תופעות לוואי של תרופות SSRI "הורגות" אותך?
זה נכון שממנטין ושאר תרופות גלוטמט נחשבות ליותר בטוחות מאשר אנטי פסיכוטים ואולי עם פחות תופעות לוואי ממה שידוע לי. אבל דרך אגב, אם אינני טועה המחקרים שכן ישנם על ממנטין ושאר תרופות הגלוטמט הם עבור אוגמנטציה לתרופות SSRI, ולא כתרופות יחידות.
 
תזכורת
 

Gameboy4

New member
דווקא ציפרלקס נחשב לתרופה עדינה יחסית
דווקא ציפרלקס נחשבת לתרופה עדינה יחסית. התופעות שאתה מתאר כמו בחילות והקאות הן חריגות ולא בטוח נובעות מהתרופה אלא אולי מדברים אחרים כמו מתח, לחץ, המצב הבסיסי שלך או מחלת רקע אחרת. בדרך כלל התופעות הללו לא קשות כמו שאתה מתאר וחולפות אחרי תקופה קצרה. דווקא ערפול/עייפות אני חושב שכן יכולות לנבוע מהתרופה אבל גם מדברים אחרים כמובן.
מבחינת בטיחות אתה צודק לגבי אנטי פסיכוטים אבל אני חושב שיש בעיה גם עם התרופות הללו שעובדות על גלוטמט כי חולים הסובלים מדמנציה בדרך כלל לא מאריכים חיים ולכן אני לא בטוח עד כמה יש איתם ניסיון בטווח הארוך. לגבי זה שמתלהבים מmemantine זה לא הוכחה חד משמעית כי אולי זה פלסבו (נראה לי שבייחוד מבחינת nootropics יש אפקט פלסבו). טופס 29 ג' זה הטופס המתאים בוודאות, זה לא רק לייבוא תרופות, אלא גם למינון חריג של תרופה או לרישום תרופה מחוץ להתוויה המקורית. דרך אגב, נדמה לי שיש עוד תרופות שעובדות על גלוטמט ואולי יותר זולות מהmemantine, כמו למשל אמנטדין (pk merz), למיקטל, רילוזול, טופומקס (אם אינני טועה) ועוד.
בתרופות אנטי פסיכוטיות למשל, תוספת של אריפליי יכולה לגרום למעט תופעות לוואי יחסית ממה שידוע לי ובייחוד במינון נמוך ממה שידוע לי.
 

Gameboy4

New member
הכוונה בהמנעות זה הימנעות מהדבר שמפחיד אותך

הכוונה בהימנעות זה להימנע מהדבר שמפחיד אותך וזה דבר לא טוב כי זה מקבע את הפחד/חרדה/אובססיה לטווח הארוך (יש כל מיני תאוריות שמנסות להסביר את זה). דוגמה להימנעות זה למשל אדם שמפחד לנהוג ימנע מלנהוג. אדם שמפחד ממקומות סגורים לא ישאר במקומות סגורים. וכדומה. אדם שמפחד מחיידקים לא יכנס בכלל לשירותים ציבוריים.
ההבדל בין הימנעות לטקס זה שטקס זו פעולה אקטיבית (למשל לשטוף את הידיים בהגזמה או לבדוק כמה פעמים) לעומת המנעות שהיא פאסיבית. שתי הדרכים כמובן הן לא טובות לטווח הארוך למרות שבטווח הקצר אתה מרגיש יותר טוב (או פחות רע)
 

Gameboy4

New member
אוסידי הפרעה מגוונת

אוסידי הפרעה מגוונת ויכולה לבוא בכמה צורות, אבל באופן כללי את העיקרון של חשיפה ומניעת תגובה אפשר "להלביש" על כל הסוגים. השאלה אם תצליח לעשות זאת באופן קבוע ואם כן אז תהיה לך הקלה גדולה. במצב כמו שאתה מתאר אתה אמור להתאפק ולא להיכנס לדלת ולהמשיך הלאה למרות האי נוחות/חרדה. תאורטית תרופות יכולות לעתים להוריד את חומרת האוסידי ואז יש יותר סיכוי שתצליח להתאפק ולא לבצע טקסים- מה שיגרום לשיפור גם הוא. תנסה שלושה ימים רצופים להתאפק ולא לבצע את הטקסים ותבדוק את התוצאה
 

sls12

New member
ממנטין זה לא תרופה לאצלהיימר?
ממתי זה עוזר לאוסידי? איפה זה כתוב?
 

Gameboy4

New member
סרוקסט והריון
היי
באופן כללי ממה שידוע לי ואולי אני טועה זה שסרוקסט היא לא התרופה הכי מתאימה מבין התרופות לאוסידי בהריון, וזאת מכיוון שהתרופה גורמת לעתים קרובות לתסמונת גמילה וכשאת נוטלת את התרופה גם העובר מקבל אותה, וכשהוא נולד הוא בעצם מפסיק לקבל אותה ויכול לחוות תסמיני גמילה. מצד שני אולי צריך לשקול עד כמה הסרוקסט עזר לך לעומת תרופות אחרות שנטלת (אם נטלת).
התרופה פרוזק למשל מתפנה מהגוף מאוד מאוד לאט ולכן לא גורמת לתסמיני גמילה, אז אולי היא עדיפה. אולי תרופות אחרות מהקבוצה גם מתאימות כמו לוסטרל אבל הכי טוב לברר את כל השאלות הללו במרכז לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות:

יעוץ טלפוני - ניתן בימים ראשון - חמישי, בשעות 9:00 - 14:00

פגישת יעוץ - ניתן לתאם בשעות קבלת קהל, בימים ראשון - חמישי, בשעות 9:00 - 14:00


כתובת: המרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות, רחוב ירמיהו 39, ירושלים.

  • טלפון המרכז: 02-5082825
  • פקס: 02-6474822.
 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
היי יקירה
לי יש נכות קבועה. לא הכי מבינה בזה, שווה להתיעץ עם נציג טלפוני של ביטוח לאומי לגבי זה, וגם לשאול למה שינו לך מקום וועדה.
אל תפחדי מהם, כל עוד את מאמינה בצידקתך אפילו אם תרעדי שם, העובדות מדברות למען עצמן, ונגד טפסים ומרשמים של כדורים וחוות דעת מהרופאים הם לא יכולים לעשות הרבה גם אם רצו:)
 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
היי אליס
אל תשכחי שהכל תלוי במטפל ובתרופה עצמה.
זה שטיפול לא עזר לפני 6 שנים לא אומר שעם מטפל אחר בתקופה הזאת הוא לא יעזור.
שמעתי גם יש טיפולי DBT דרך הביטוח לאומי או השיקום של משרד הבריאות. שווה לברר. הכי חשוב , כן להשקיע בעצמך, ולא לדחות את זה. את האדם הכי חשוב כרגע. אל תשכחי את זה.:)
 

Gameboy4

New member
קשה לתת טיפ
היי
לא בטוח שטיפ זה מה שיעזור לך. כנראה הכי טוב זה שתהיה בטיפול מסודר ומקיף אם אתה עוד לא בטיפול כזה, ולנסות שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול התנהגותי. בגדול אולי הטיפ הכי טוב יהיה שתנסה לדחות את הטקס, למשל לעוד 15 דקות לפחות. אתה יכול לנסות לשים שעון יד עם טיימר ולכוון מראש ל15 דקות וכל פעם שיש לך את הדחף לעשות את הטקס אז ללחוץ על הכפתור ולהחליט שאתה לא מבצע את הטקס עד שעוברים 15 דקות לפחות וכשיעברו 15 דקות והשעון יצפצף אז ללחוץ שוב על הכפתור לעוד 15 דקות וכן הלאה
 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
היי אלקטרו
קל לנו לעשות טקסים קלים או מהירים יותר, ולכן קל להכנס למעגל שלילי של הביצוע שלהם. במיוחד כשזה נושא שחשוב לנו כמו הילדים שלנו.
לי יש שתי עצות שונות שעוזרות לי.
1. אם הטקס לא מכביד, ואינו פוגע בשגרה שלך או במישהו, או לא מעיק עליך וכן נותן תחושת הקלה, אל תהסס לבצע אותו. לפעמים אנחנו כן צריכים לצ'פר את עצמנו בטקסים, כי הם מורידים את החרדה מהמוח. שוב כמובן אם זה לא משגע אותך או מעיק עליך.
2.במקרה וזה כן משגע ומעיק עליך, כן נסה להתנגד לו כמה פעמים. מנסיון שום דבר לא יקרה (גם לי יש טקסים שקשורים לבני משפחה ואף איומים, ובכל זאת גם כשאיני מבצעת אותם, שום דבר לא קורה או מתגשם).

בחר לך את האופציה הטובה והנוחה לך ביותר או שלב בין השניים.:)
 

boxer70

New member
תגידי דוקטור...
ואם בן אדם עם אוסידי שמקבל על כך קצבת נכות לא רוצה לקחת כדורים? בגלל זה יבטלו לו את הקצבה? ממש לא נראה לי שזה נכון אם לזה התכוונת.
 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
היי אלקטרו
השאלה אם החשיפה תקטין לך את הבעיה ותוכל להמשיך הלאה אחרי זה ולשכוח מהפחד כמו היה עוד טקס שביצעת.
אם כן שווה לעשות זאת. אם לא, צריך לחשוב על תוכנית פעולה אחרת.
לא יכולה כל כך לתת עצות מכוונות יותר כי אינני יודעת מה הפחד. האם תוכל לשתף, או בפרטי? (כמובן אם זה לא אישי) שנוכל לעזור?:)
 

Gameboy4

New member
יש כמה אפשרויות לדעתי
קודם כל אם אפשר אז לנסות להימנע ממצב של סטרס/לחץ מוגזם בחיים, למשל אם אתה עובד בעבודה שגורמת לך לסטרס עקב עומס מטלות אז לנסות להפחית את הדרישות בעבודה (למשל על ידי שיחה עם הבוס על כך שהעומס גדול מדי עבורך) או בלימודים לנסות למשל לא לדחות את הלמידה וללמוד במהלך כל הסמסטר ולא ללמוד בדקה ה-90 לפני מבחן מה שמכניס ללחץ מיותר.
פעילות גופנית קבועה, שינה מספקת ותזונה נכונה יכולים להפחית את הסטרס.
לנסות לעשות חשיפה ומניעת תגובה כמה שאתה יכול ואם לא עברת טיפול כזה אז לנסות אצל מטפל. אם היית בעבר בטיפול אז אפשר לקבוע פגישה לחיזוק (boost session).
האם אתה נוטל טיפול תרופתי? אם אתה לא נוטל טיפול תרופתי אז אפשר להתחיל עם טיפול תרופתי. אם אתה כבר נוטל טיפול תרופתי אז הרופא יכול להחליט אם יש מקום לשינוי- למשל לעלות במינונים, לשלב עם תרופה נוספת או בכלל להחליף התרופות.
 
למעלה