אירוח של יעל לב, פסיכולוגית בגישת CBT ב22.11 יום רביעי

DOCTOR W H O

Member
מנהל
אירוח של יעל לב, פסיכולוגית בגישת CBT ב22.11 יום רביעי

ב-22.11 יום רביעי, תתארח בפורום יעל לב, מטפלת בגישת סיביטי, ותענה על שאלות הגולשים.
הינה קישור לדף על יעל:
http://cbtlev.co.il/about/

שאלות נא לשרשר לכאן.
 

amior321

New member
CBT נכון/לא נכון

קראתי את המאמר שכתבת שצירפת בפוסט אחר.
להבנתי, טיפול CBT, אמור מלכתחילה לתת את מה שאת מציעה, היינו טיפול קוגניטיבי, (C בתחילה) הוא אמור לתת טיפול התנהגותי (שזה ה-B, היינו החשיפה ומניעת תגובה) ושני הטיפולים האלה משלימים זה את זה לטיפול שנקרא "טיפול CBT".
מטפלים רבים שמכריזים על עצמם כמטפלי CBT, מטפלים רק באמצעות החשיפה ומניעת תגובה, ומתעלמים כמעט לגמרי מה-C, שזה הצד הקוניטיבי.
האם לטיפול כזה נכון לקרוא "טיפול CBT"?
 

יעל לב K

New member
על טיפול CBT

היי אמיר,
כמעט כל טיפול מתחיל בחלק קוגניטיבי של הקניית מידע על ה-OCD והטיפול בה (למשל מידע על המוח, למה דחיקת מחשבות מגבירה את תדירותן, כיצד טקסים מחזקים את ה-OCD, מהי התרגלות וכיצד היא עובדת ועוד). לאחר מכן מרבית הטיפולים באמת מתמקדים בחלק ההתנהגותי ובחלקים סביבתיים, בניגוד להפרעות אחרות בהן יש יותר מקום לחלקים קוגניטיביים. יש לכך כמה סיבות. ראשית, פרוטוקול חשיפה ומניעת תגובה הוא הטיפול היעיל ביותר לרוב הפונים לטיפול. שנית, אצל רבים מהסובלים מ-OCD תוכן המחשבות או האמונות אינו העיקר, בין אם כי הם יודעים שהמחשבות אינן הגיוניות, או כי הם מופעלים מהדחף לבצע טקס, ויש מעט מחשבות טורדניות. ולבסוף, כפי שכתבתי במאמר, תמיד יש סכנה שעבודה קוגניטיבית תהפוך לטקס, ולכן צריך להיזהר ולעקוב אחר הנושא.
מנסיוני, לעיתים נדירות מרבית הטיפול מתבסס על ה-C, ולרוב משתמשים בהתערבויות ספציפיות כשיש תפיסות שכדאי לעבוד עליהן (למשל תפיסות של אחריות יתר, תפיסות לגבי אהבה ב-ROCD, תפיסות לגבי מיניות ב-HOCD ועוד). התמהיל של ה-C וה-B תלוי מאוד במצב ואיזה התערבויות יעזרו למטופל.
נשמע שעברת חוויות טיפוליות שלא היו לרוחך, במקרה כזה אני מציעה לשתף את המטפל בהסתייגויות שלך, לשמוע מדוע בחר בדרך זו, ולראות אם אפשר לשנות את התמהיל. בנוסף, לכל מטפל יש אוריינטציה מעט שונה, ויש מטפלים שנוטים יותר לחלק הקוגניטיבי, כך שאתה יכול לבדוק גם זאת כשאתה מחפש טיפול. אני אומרת את זה בזהירות, כי שוב, צריך להביא בחשבון שאולי החלקים הקוגניטיביים פחות רלוונטים.
 

amior321

New member
יעל
על תשובתך!

 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
שאלה מנתנאל- שקפצה עמוד

שלום, שמי נתנאל, סובל מאוסידי מספר שנים ורציתי לשאול שאלה,
אני סובל מאוסידי חמור, כרגע מטופל תרופתית, ניסיתי לשנות דפוסי חשיבה
בעייתים אצלי מהאוסידי, אבל זה הופך לי תמיד לקומפולסיה, איך לשנות דפוסי
חשיבה בצורה יעילה ומוצלחת? אני לא יכול לגשת לטיפול CBT כי הוא יקר,
ואין לי כסף לשלם, אשמח שתסבירי לי כאן איך לעשות זאת. (אולי זה יעזור
לשאר החברים באתר) תודה רבה.
 

יעל לב K

New member
שינוי דפוסי חשיבה, ומה לעשות כשאין משאבים לטיפול

שלום נתנאל,
אני לא יכולה לענות לגבי דפוסי החשיבה, כי זו שאלה מאוד כללית. גם אם הייתי יודעת בדיוק מה אתה חושב, צריכה להכיר אותך כדי לתת תשובה רצינית. לפעמים שינוי דפוסי חשיבה אינו הסיפור המרכזי אלא שינוי ההתנהגות, וכל ניסיון לשנות אכן הופך לטקס.
במצב שאתה מתאר כדאי מאוד לקבל עזרה, נשמע לי קשה מדי להתמודד לבד. מבינה את הקושי הכלכלי, יש מספר אופציות לטיפול מוזל אם הדבר מעניין אותך. ראשית, אם אתה גר בקרבה סבירה לאחת האוניברסיטאות או למכללה שיש בה לימודי תואר שני לפסיכולוגיה, כדאי לברר לגבי טיפול על ידי סטודנטים. הטיפול הוא בעלות סמלית, ונעשה בהדרכה צמודה של מטפלים בכירים. אם האופציה רלוונטית, כדאי לעשות זאת עכשיו, פעמים רבות יש רשימת המתנה, והטיפול הוא לפי הלו"ז של שנת הלימודים. יש גם מרכזים לבריאות הנפש בקהילה וטיפולים בחינם או בעלות מוזלת דרך הקופות. החיסרון הוא שלא תמיד יש מטפלי CBT הבקיאים בטיפול ב-OCD, תצטרך לבדוק אם מציעים טיפול כזה.
יש גם לא מעט ספרי עזרה עצמית ל-OCD, גם בעברית וגם באנגלית. לא חושבת שיסייעו יותר מדי ב-OCD חריף, אך תוכל לנסות גם כיוון זה.
 

DOCTOR W H O

Member
מנהל
שאלה

האם סיביטי יכול לעזור גם לדיכאון ולא דווקא לאוסידי?
ואם כן לאיזה סוגי דיכאון ?
האם גם במשהו שקשור בחסימה של זוגיות?
ולאיזה הפרעות סיביטי יכול לעזור?
(כמו מאניה דיפרסיה,סכיזופרניה,אישיות דו-קוטבית)
 

יעל לב K

New member
למה CBT יכול לעזור

בהחלט. הטיפול הקוגניטיבי התחיל כטיפול בדיכאון, ויש גם התערבויות התנהגותיות מצוינות. לא יכולה לסווג באופן מוחלט לסוגים. כשעוצמת הדיכאון חריפה יתכן והאדם לא יהיה פנוי לטיפול CBT, והתערבויות פסיכיאטריות וטיפול תמיכתי יהיו נכונות יותר. כשהדיכאון הוא לא נקודתי אלא חלק ממכלול רחב יותר לא תמיד יהיה די בסיביטי וטיפולים כוללנים יותר, שכוללים גם התערבויות ספציפיות, יתאימו יותר (למשל סכמה תרפיה, שצמחה מתוך טיפולי CBT שלא הועילו די הצורך). דכאון עם בסיס ביולוגי (דיכאון אנדוגני, דיכאון עונתי) ידרוש התערבויות פסיכאטריות, ויתכן שטיפול המתבסס בעיקר על חלקים התנהגותיים יתאים יותר.
לגבי השאר, יכולה לפתוח מגילה על כל אחד :) יש טיפולי CBT במאניה-דפרסיה ובסכיזופרניה. המטרה שלהם אינה החלמה, אלא ניהול ההפרעה והחיים איתה. למשל, במאניה דפרסיה הטיפול יכול לעזור לזהות סימנים מקדימים, כך שיהיה אפשר לקבל טיפול תרופתי שיעצור את המאניה בזמן. מעבר לסימפטומים הספציפיים, טיפול CBT וטיפולים רבים אחרים יכולים לעזור בקבלת המחלה, והבנה איך אני יכול לחיות את החיים איתה.
CBT מתאים למגוון גדול מאוד של קשיים. בהכללה גסה הייתי אומרת שכשיש קושי ספציפי CBT יכול להתאים, וכשמדובר בדפוס כוללני ונרחב כנראה שלא יהיה די ב-CBT בלבד (אני אומרת את כל זה בזהירות, כי יש אנשים שטופלו בהצלחה בהפרעות חרדה בטיפולים אחרים, ויש אנשים שהקשיים שלהם נראו מאוד נרחבים ומתאימים לטיפול ממושך, אבל בטיפול זה הם רק התבוססו בקושי, וטיפול CBT קצר סייע מאוד. בסופו של דבר, כל מקרה לגופו).
זוגיות היא עולם ומלואו. CBT מתאים לחלק מהקשיים, טיפולים אחרים מתאימים יותר לקשיים אחרים, ולעיתים הדבר הנכון ביותר הוא ליצור תמהיל טיפולים שיענה על צרכי המטופל. זאת שאלה רחבה שהתשובה אליה משתנה בהתאם למקרה.
 

jacolevi

New member
אני סובל ממחשבות אובססיביות כבר הרבה שנים(ללא טכסים)

אני נמצא כבר כמה חודשים בטיפול CBT בשיטת act . בקיצור הומלץ לי לתרגל מיינדפולנס כחלק מהטיפול , קרה לי פעם אחת לפני חודש בערך ,ממש כשרק התחלתי לתרגל שהדבר הזה הפחיד אותי . ואתמול זה חזר שוב , שהתחלתי בתרגול ובאמצע התחילו לי מחשבות לא טובות , כאילו שזה עושה לי נזק במקום תועלת , זה קרה ממש באמצע התרגול .
האם זו תופעה מוכרת ? ואם כן האם עלי להפסיק עם התרגול הזה, הייתי משוכנע שזה דווקא עוזר לי להבין יותר טוב את המחשבות , ופתאום
.
מה דעתך ?
 

יעל לב K

New member
מחשבה טורדנית לפיה התרגול יגרום נזק?

לא בטוחה אם הבנתי נכון. האם המחשבה המאיימת היא האובססיה ה"רגילה" שלך, או שהייתה כאן מחשבה שבוחנת את התהליך מלמעלה (מטא-אובססיה) ולפיה התרגול מזיק?
קודם כל, מציעה להעלות את זה בטיפול. דבר שני, מטא-אובססיה היא גם מחשבה טורדנית לכל דבר, ובתרגול ACT המטרה היא לראות ולקבל אותה בלי להתמזג איתה, כפי שאתה לומד לעשות עם כל מחשבה אחרת. המטרה אינה להבין את המחשבות טוב יותר, אלא להתבונן ולא להיות מופעל על ידן.

יעל לב, פסיכולוגית CBT
www.cbtlev.co.il
 

jacolevi

New member
לא יודע מה זה בדיוק מטא אובססיה

המחשבה שגורמת לי לחרדה קשורה לשינה , פחד מלא להרדם .
אתמול אחרי , או יותר נכון באמצע תרגול הקשיבות ,
ממש ככה out of the blue צצה מחשבה שאולי המיינדפולנס גורם לי נזק , כנראה שקראתי שיש כאלה שזה אינו מתאים להם ועלול להזיק , ומשם הכל התחיל .
והיום זה בא לידי ביטוי , פשוט איום ונורא. וככה כבר מ2003 , עם עליות וירידות .
ברור ששוחחתי עך כך עם הפסיכולוג , הוא מכיר אותי כבר מספר חודשים והוא שולל בעיה של נזק , כנראה לאור הכרותו אותי .
 

יעל לב K

New member
הסבר

מטא-אובססיה זאת מחשבה שכאילו מסתכלת מלמעלה על התהליך הטיפולי או על ה-OCD. עכשיו אחרי שהסברת, זה מה שאתה מתאר.
מטפלים במחשבה זו כמו שמטפלים בכל מחשבה טורדנית אחרת, בין אם ע"י חשיפה ומניעת תגובה או תרגול ACT. טוב ששיתפת את הפסיכולוג וקיבלת הסבר, אך צריך לשים לב שההסבר לא יהפוך לטקס (כלומר, שלא תחזור לשאול אותו שוב ושוב, או תעלה את התשובה שלו כמענה בכל פעם שהמחשבה עולה)
 
סובל ממחשבה על הנשימה באופן יומיומי ובאופן רוב שעות היום

אשמח לשמוע ממך על המלצה על סוג טיפול, האם בנוסף לטיפול יש כדורים שיכולים לעזור?

העניין מתסכל אותי.
תודה.
 

יעל לב K

New member
מאמר בנושא

היי,
מצרפת מאמר שעוסק בנושא, הנקרא אובססיות סנסומוטוריות. הטיפול הוא טיפול CBT הכולל בתוכו חלקים נרחבים של מיינדפולנס, להיות בהווה ועם תחושות הגוף. טיפול תרופתי ב-OCD, המבוסס על תרופות ממשפחת SSRI לרוב בהחלט יכול לסייע.
בהצלחה

יעל לב cbtlev.co.il
 
למעלה