תגובת פסיכולוג הפורום

תגובת פסיכולוג הפורום

שלכם
שלום לכל חברי הפורום
לפני שאני מגיב לשאלותיכם רציתי האיר את עיניכם בקשר לכמה נושאים חשובים:
1) האבחון הפסיכיאטרי מאז פרסום מהדורת ה-DSM-lll של איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי ב-1980מבוסס על ניסיון לקבוע הפרעות נפשיות לפי תסמינים התנהגותיים, קוגניטיביים, ורגשיים. אולם עם הזמן התברר שיש חפיפה רבה בין ההפרעות (לדוגמא אוסידי והפרעת חרדה מוכללת), ושלעתים קרובות אדם סובל ממספר הפרעות בו זמנית (לדוגמא אוסידי, הפרעת חרדה מוכללת , חרדה חברתית, אנורקסיה, ודכאון). לכן, בשנים האחרונות החוקרים התחילו להתעניין בתהליכים טרנס-דיאגנוסטיים, כלומר בתהליכים בסיסיים שמשותפים למספר הפרעות ותהליכים ספציפיים שמאפיינים הפרעה בודדת. לדוגמא גורם טרנסדיאגנוסטי שאפשר למצוא במספר הפרעות כולל אוסידי הוא נטייה לפרפקציוניזם, ואלו גורם הסציפי לאוסידי זה האמונה שמחשבות או דחפים יכולות לגרום לי לבצע פעולה גם אם זה נגד רצוני. הגישה הזו של הבנת בכיות נפשיות לפי גורמים טרנסדיאגנוסטיים וספציפיים צוברת תאוצה גם אצל פסיכיאטרים ופסיכולוגים. לדוגמא, מכון הלאומי לבריאות הנפש האמריקאי פרסם לאחרונה הצעה לאבחון מחדש של בעיות נפשיות המבוסס על תהליכים אנטומיים ופיזיולוגיים בסיסיים במוח, מה שנקרא Research Domain Criteria (RDoC)
כנראה הגרסא האחרונה של הDSM שיצא ב-2013 תהיה באמת האחרונה באופן הסיווג שקיים ב40השנים האחרונות, והמהדורה הבאה של DSM או אולי שם חר תהיה מאוד שונה.
למה המידע הזה חשוב לקוראי הפורום?
כמו הפרעות אחרות התיאוריה והטיפול התמקדו בתהליכים ספציפיים של אוסידי ולא בתהליכים משותפים. יתר על כן, בגלל שאוסידי כפי שמאובחנת היום מורכבת ממספר מימדים שונים, אף התפתחו תיאוריות וטיפולים למימדים הספציפיים של אוסידי. 4 המימדים כוללים אובססיות וקומפולסיות סביב זיהום, אובססיות וקומפולסיות סביב אחריות לאסונות, אובססיות וקומפולסיות סביב תוקפנות נגד עצמי או אחרים, ואובססיות וקומפולסיות סביב סדר ודיוק.
אז לא רק שחוקים התמקדו בתהליכים ספציפיים של אוסידי אלא שהתמקדו במימדים ספציים בתוך האוסידי. להתמקדות הזו יש יתרונות בכך שעזר להבין ולטפל בתהליכים ספציפיים, אולם זה בא על חשבון הבנה וטיםול בתהליכים טרנס דיאגנוסטיים, כי לעתים קרובות לא רק האדם עם אוסידי סובל מיותר ממימד אחד של אוסידי, אלא גם סובל ממספר הפרעות נפשיות. לדוגמא, נניח שיש גם אובססיות וטכסים סביב אחריות, גם סביב סדר וודיוק וגם יש לי אנורקסיה. כדאי שננסה להבין אם יש מאפיין טרנס דיאגנוסטי שמשותף לכל התסמינים בנוסף למאפיינים ספציפיים. במקרה זה אולי זה פקפקציוניזם, ואז כדאי לטפל כמובן בבעיה זו על מנת שיה טיפול אפקטיבי, בנוסף למאפיינים ספציפיים.
דוגמא נוספת לבעייתיות של מיקוד בתסמין ספציפי הוא ROCD.. שזה אובססיות וקומפולסיות בתחום של יחסים בינאישיים. האבחנה הזאת היחסית חדשה מאוד תורמת להבנה ולטיפול. אולם כפי שציינתי קודם יש גם חסרון משמעותי שמתמקדים בתופעה ספציפית. כי לא מעט אנשים עם ROCD סובלים גם מתסמינים ממימדים נוספים של אוסידי וגם מהפרעות נפשיות נוספות. לדוגמא גם פה פרפקציוניזם יכול להיות המאפיין הטרנס דיאגנוסטי, ואז אם נתמקד במימד ספציפי אנחנו עלולים לפספס את המאפיין הטרנס דיאגנוסטי ואז הטיפול יהיה פחות יעיל.
מסקנה:מומלץ להתמקד בגורמים ספציפיים וטרנס דיאגנוסטיים להבנה וטיפול של אוסידי, ושל פסיכופתלוגיה באופן כללי.

מתנצל אבל אצטרך להמשיך ולהגיב לשאלות עוד יומיים ביום חמישי.
שלכם
ד"ר ריצ'רד אורינג
 

רועי10

New member
שלום לך ד״ר אורינג ושלום לכולם!

הדברים שהבאת מעניינים אך לא מפתיעים (אותי).
מזמן הגעתי להבנה שהבנה נכונה של הפרעות נפשיות בכלל, ואוסידיסטיים הפרט, אינה כמו שאומרים לנו ואינה כמו שכתוב הספרי הלימוד, אלא שכדי להגיע אליה צריך ״להפעיל את הראש״ באופן המשוחרר מכל קיבעון קודם בין אם זה אקדמי או אחר.
הפעלת ״ההגיון״ והשכל הישר בלי להיות נתון תחת המסקנות המקובלות אצל העוסקים בתחומים אלה.
כתוצאה מהפעלת ״השכל הישר״ בצורה משוחררת מקיבעונות חשיבתיים הבאים מכל מקור שהוא, הגעתי למסקנות מעניינות, שלו היה מי שיקשיב להם היתה מופקת מהם תועלת רבה (ואני אומר את זה בלי כל שמץ של יוהרה!)

והנה אני מגלה בדבריך שאני האקדמיה עצמם מגיעים למסקנה שיש להפעיל את השכל הישר בצורה משוחררת מקיבעונות וכך הגיעו למסקנה הנכונה כפי שסיפרת עליה.

זו רק מסקנה אחת מני רבות שאפשר להגיע אליהם אם מפעילים את השכן הישר בלי תלות בקיבעונות חשיבתיים.

לו היו אנשי האוסידי מאמצים קו חשיבה זה היו משתחררים מזמן מזמן מהרבה סבל הקשור לנהיה אחרי ״מה שלימדו אותם״ בנוגע ל-׳מה זה בכלל אוסידי׳.

תודה לך ד״״ר אורינג על המידע
 

רועי10

New member
ההודעה הנ״ל מוגהת ומתוקנת

הדברים שהבאת מעניינים אך לא מפתיעים (לפחות לא אותי).
מזמן הגעתי להבנה שהבנה נכונה של ההפרעות הנפשיות בכלל, ושל האוסידי בפרט, אינה כמו שאומרים לנו ואינה כמו שכתוב בספרי הלימוד, וכדי להגיע אליה צריך ״להפעיל את הראש״ באופן משוחרר מכל קיבעון חשיבתי ותפיסתיים קודם בין אם זה אקדמי או אחר.
הפעלת ״ההגיון״ והשכל הישר בלי להיות נתון תחת המסקנות המקובלות אצל ״הוגי הדעות״ בתחומים אלה.
כתוצאה מהפעלת ״השכל הישר״ בצורה משוחררת מקיבעונות חשיבתיים מכל מקור שהוא, הגעתי למסקנות מעניינות, שלו היה מי שיקשיב להם היתה מופקת מהם תועלת רבה (ואני אומר את זה בלי שמץ של יוהרה!)

והנה אני רואה מדבריך שאנשי האקדמיה עצמם מגיעים למסקנות בניגוד למסקנות שלהם מן העבר ושראו בהם מסתמא ׳תורה מסיני׳.

הבנה זו עליה סיפרת הינה מסקנה אחת מני רבות שאפשר להגיע אליהם אם מפעילים את השכל הישר תוך שיחרור מקיבעונות חשיבתיים.

לו היו אנשי האוסידי מאמצים קו חשיבה זה, מפעילים צוותי סיעור מוחות המטרה לפצח את ״קוד״ האוסידי, היו משתחררים מזמן מזמן מהרבה סבל שהינו קשור לא מעט לנהיה אחרי ״מה שלימדו אותם״ בנוגע ל-׳מה זה בכלל אוסידי׳ וההסתמכות רק על ״אנשי המקצוע״ בלי לחשוב שאת האוסידי לא המציאו אנשי המקצוע בתחום, והם עצמם מגששים באפלה לא הרבה פחות מסובלי האוסידי עצמם.
(אני בטוח שאינך נעלב מדברי, שכן במעט שהכרתיך נוכחתי בפתיחות שלך, לכן אני מרשה לעצמי לכתוב בחופשיות כזו)

תודה לך ד״״ר אורינג על המידע
 

רועי10

New member
ההודעה הנ״ל רק מוגהת ומתוקנת

הדברים שהבאת מעניינים אך לא מפתיעים (לפחות לא אותי).
מזמן הגעתי להבנה שהבנה נכונה של ההפרעות הנפשיות בכלל, ושל האוסידי בפרט, אינה כמו שאומרים לנו ואינה כמו שכתוב בספרי הלימוד, וכדי להגיע אליה צריך ״להפעיל את הראש״ באופן משוחרר מכל קיבעון חשיבתי ותפיסתיים קודם בין אם זה אקדמי או אחר.
הפעלת ״ההגיון״ והשכל הישר בלי להיות נתון תחת המסקנות המקובלות אצל ״הוגי הדעות״ בתחומים אלה.
כתוצאה מהפעלת ״השכל הישר״ בצורה משוחררת מקיבעונות חשיבתיים מכל מקור שהוא, הגעתי למסקנות מעניינות, שלו היה מי שיקשיב להם היתה מופקת מהם תועלת רבה (ואני אומר את זה בלי שמץ של יוהרה!)

והנה אני רואה מדבריך שאנשי האקדמיה עצמם מגיעים למסקנות בניגוד למסקנות שלהם מן העבר ושראו בהם מסתמא ׳תורה מסיני׳.

הבנה זו עליה סיפרת הינה מסקנה אחת מני רבות שאפשר להגיע אליהם אם מפעילים את השכל הישר תוך שיחרור מקיבעונות חשיבתיים.

לו היו אנשי האוסידי מאמצים קו חשיבה זה, מפעילים צוותי סיעור מוחות המטרה לפצח את ״קוד״ האוסידי, היו משתחררים מזמן מזמן מהרבה סבל שהינו קשור לא מעט לנהיה אחרי ״מה שלימדו אותם״ בנוגע ל-׳מה זה בכלל אוסידי׳ וההסתמכות רק על ״אנשי המקצוע״ בלי לחשוב שאת האוסידי לא המציאו אנשי המקצוע בתחום, והם עצמם מגששים באפלה לא הרבה פחות מסובלי האוסידי עצמם.

(אני בטוח שאינך נעלב מדברי, שכן במעט שהכרתיך נוכחתי בפתיחות שלך, לכן אני מרשה לעצמי לכתוב לך בחופשיות כזו)

תודה לך ד״״ר אורינג על המידע
 
למעלה