תשובה ל'מה נשמע מה' לגבי הניסיון שלי

Niv s

New member


לדעתי צריך לתת מינימום של רבע שעה.
 

Niv s

New member
תשובה ל'מה נשמע מה' לגבי הניסיון שלי

עם שיטת המיינדפולנס - לגמרי
עוזר בהחלט. קצת רקע והסבר מפורט על דעתי - אני ב-CBT כבר בערך 3 שנים. המטפלת מקצועית ויודעת איפה נמצאת בעיית החשיבה ומה צריך לשנות. אך עם זאת מצבי לא השתפר ב-3 השנים האלה עד לרגע שבו הפסיכיאטרית ביקשה ממני להתחיל לתרגל מיינדפולנס.

עכשיו המטפלת היא גם מאוד מקצועית וגם אישיות נהדרת, אבל הבעיה היא שכל התיאוריה לא עוזרת עד שלא ממירים אותה לעשייה אמיתית דרך הרגליים. העניין הוא שכשהOCD הוא מחשבתי בעיקר (ולדעתי זה רלוונטי לכל סוגי הOCD! כי המנגנון במוח הוא אותו מנגנון אצל כולם) חשיפות 'קלאסיות' לא מספיקות, כי א. לא תמיד ברור למה צריך להיחשף ו-ב. האובססיה להיחשף מתוך ציפיה שכך תבריא ו"תיפטר" מהענן השחור הופכת לחרדה קשה בפני עצמה ויכולה להפוך את זה לריטואל טקסי כך שרק החלפת דחף בדחף.

ויותר מכל אלה - ג. נגיד נחשפת וזה עזר. עכשיו אתה בבית ויש מחשבות מבלבלות - אז מה תעשה תתקשר למטפל ותשאל אותו "איך אני נחשף למה שיש עכשיו?" סביר שלא תהיה לו תשובה ברורה ואתה תישאר בלי אישור ובלי לדעת מה לעשות. מטפל קצת יותר מנוסה יגיד לך: "אוקיי אז מה. יש מחשבות מבלבלות. תכיל אותם ותהיה איתם". אוקיי אז אתה מכיל אותם ומכיל אותם ומתאמץ עוד יותר חזק להכיל אותם! וזה לא מצליח המצב לא משתפר. אין הקליק במוח שהמעגל נסגר ואתה מרגיש חסר אונים.

מטפל אפילו עוד יותר מנוסה יגיד לך "לא אמור להיות קליק. אתה אמור לחיות עם זה שאין אישור במוח. ופשוט תעבור להתעסק בפעילות אחרת."
אז אתה אומר "יופי. בכל פעם שיש מחשבה אעבור לעשות פעילות אחרת". זה מצליח ביום הראשון, ואז ביום השני אתה מרגיש שאתה רק מתעסק בלחשוב כל הזמן על להעביר להתנהגות אחרת ו... אתה לא אותנטי בשום דבר שאתה עושה. שוב הצפה. שוב אובדן כיוון. הראש טוחן. זה בור ללא תחתית!!

לOCD שיכול לשנות את צורתו ולפלוש לכל מחשבה ולהסתובב במהירות של 700 קמ"ש בתוך הראש יש רק מענה אחד והוא תרגול יומי ומעשי דרך הרגליים של נוכחות בהווה למשך 15/30 דקות - מחשבות רגשות ושאר החושים... אם תנסה לחשוב שאתה נוכח בהווה שוב יווצר לופ מחשבתי על "האם אני נוכח. ורגע איך בדיוק..." אי אפשר לתפוס את זה זה כמו לנסות לקרוא פתרונות במתימטיקה ולהבין בדיוק מה הם עשו. אבל אם לא תסתיר את הפתרון ותנסה להגיע לזה לבד (בדמיון או דרך נייר ועפרון) לעולם לא תדע לשחות וזו הסיבה שלדעתי התרגול הוא הפתרון היחיד-יחיד (חוץ מתרופות וגרייה מגנטית שלא ברור עדיין כמה זה היא וכמה זה פלסבו) אני מתרגל כבר כמה חודשים את המיינדפולנס וכל חודש טוב יותר מהקודם, והשיפור שאני מרגיש הוא ללא שום תקדים בעבר.

עם הזמן והניסיון, התרגול יחלחל ל"אוויר החופשי" ואפשר יהיה יותר ויותר פעמים להצליח לשחות גם כשאין ברקע שעון שתוחם לך את זמן התרגול. אבל העוגן יהיה תמיד הפינה הזאת של אותה רבע שעה בסוף היום שבה תזכיר לעצמך איך לעשות את זה, וברור שככל שיחלוף הזמן זה יושרש ויהיה קל יותר לביצוע.
 
למעלה