נשיאת סכין והחוק - לתשומת

אוסטרליה וניו-זילנד

הרבה פחות צפופות מאנגליה. לונה, לפי התיאור של היינליין, צפופה הרבה יותר. כפי שציינת בצדק, חיכוך עולה ביחס ישר לצפיפות, ואיתו - החום. ולהיפך. שוב, לדעתי, היינליין טעה - אבל כתב ספר מרתק ומומלץ ביותר למי שטרם קרא.
 
ובאמת, כשלונה החלה להצטופף ברצינות

קרתה המהפיכה. זו בדיוק הנק' בה פותח הספר - הזמן בו לונה עוברת את קו הצפיפות... החוקים שהתקיימו קודם היו חוקים שרירים וקיימים כל עוד לונה לא הייתה צפופה במיוחד. לאחר המהפיכה, החלו לכונן שם חוקים ומוסדות והתברר לפתע שהלונאים טפשים כשאר האוכלוסיה...
 
נו, אני צריך לקרוא אותו שוב

הפעם האחרונה היתה לפני כעשרים שנה
, וזכרוני כנראה בוגד בי... אבל, עם כל הכבוד, מושבות בחלל תמיד יהיו צפופות, לפחות עד שחזון מאדים אדום/כחול/ירוק יקרום עור וגידים והרי געש.
 
כמה שטח אדמה ניתן לכסות עם כיפה

גיאודזית מתנפחת? כמה כיפות כאלה ניתן להקים בשבוע? דווקא צפיפות לא צריכה להיות הבעיה העיקרית. אנרגיה זמינה, מים ומזון - אלא יהיו משאבים יקרים יותר לדעתי. אם פתרת אנרגיה מזון ומים, כבר יש לך חמצן כלול במחיר. מקום, לפחות במושבה על פני עצם מוצק, אינו בהכרח בעיה.
 
שכחת מחסור בחומרי גלם, וצורך להסתתר

מקרינה => חיים מתחת לאדמה. נכון שהשני לא תופס כשמתרחקים יותר מהשמש, והראשון כנראה ייפתר ע"י כרייה באסטרואידים, אבל כל עוד אנחנו מדברים על הירח ומאדים - הם עדין בתוקף. יותר רחוק מהשמש, יותר רחוק בעתיד - אתה אולי צודק.
 
קרינה תהווה בעיה אקוטית רק במקרה של

סערת שמש, ולצורך כך יספיקו מקלטים צפופים, גם אם ישהו בהם מספר שעות. היופי בכיפה סרוגה, שכמעט ואינה דורשת חומרי גלם יחסית לשטח אותו היא מכסה. בהחלט ניתן לבנות את רובה מחומרי גלם על הירח עצמו, ורק המיעוט שלא ניתן לייצר במקום ייאלצו לייבא מכדור הארץ. לפחות כפתרון ראשוני עד חפירת המנהרות. בכבידה הנמוכנה של הירח, וללא רוחות, ניתן לבנות לגובה רב ביציבות יחסית (יש רעידות ירח? אתה יודע אולי מה העוצמה השכיחה?) במצב כזה לא מן הנמנע שמעל לכיפות יבנו מאגרים שישמשו בתפקיד כפול - הן חסימת קרינה, והן ייצור וקיבול אנרגיה למושבה.
 

fa jing

New member
ההיפך הוא הנכון

המשפט הזה מאוד נכון גם לימינו, בתנאי שמתייחסים להמשך הציטטה. An armed society is a polite society. Manners are good when one may have to back up his acts with his life המשפט הזכיר לי סוגיה נוספת לגבי שרלטנות באמנויות לחימה, בה כיום כל "פישר" שלמד שנתיים אצל מורה כמה קאטות מתחיל לפתוח כיתה משלו ורואה עצמו כמורה "סיפו" או מאסטר. בזמנו כאשר בחברה הסינית היית מוכר כלוחם דבר זה היה מושג בהוכחות ומעשים, אחרים היו קוראים אותך לתיגר והיה עליך לעמוד מולם שכן לולא כן היו יודעים כי אתה שרלטן. לא ניתן היה להגיע לכפר/ עיר ולפתוח בי"ס לאמנויות לחימה מכיוון המתחרים היו באים לבדוק אותך ואת זכותך לפתוח בי"ס ב"שטחם". מספרי סיפורים למינהם ישר היו נחשפים במעשים בזירות השונות. אולי זו הסיבה כי באותם זמנים היה "תור הזהב" באמנויות לחימה ולא כמו היום בו כל אחד יכול לפתוח בי"ס משלו וללמד ככל העולה על רוחו (כן הביקורת גם כלפי עצמי). חנן
 
אתה מתייחס לאמני לחימה, אני לקהל

הרחב. רוב שולפי הסכין עליהם קראנו בחדשות לאחרונה לא היו אמני לחימה, אבל (לדעתי) בהחלט ציפו לקרב - אדם לא שולף סכין לדקור אם אינו מצפה לקרב.
 
בוודאי שלא ציפו לקרב

האם התלמיד שהביא סכין לאיים על המורה שהרחיקהנ אותו משיעור ציפה לקרב? לתלמידים בבתי ספר אין כל צפי להתגוששות פיזית עם צוות החינוך. הסכין באה כדי לאיים על המורה ולהשפילה, לא מתוך צפיה אמיתית לקרב. אני לא בטוח מה המגמה הכללית, אבל יש לי חשד שרוב שולפי הסכין עושים זאת כדי לנצח בקרב בטרם החל,בטרם הצד שכנגד הפנים שהמצב עשוי להגיע לקרב, לא מתוך צפייה אמיתית שאכן יהיה קרב. דילוג על מספר שלבים בריקוד, השליפה.
 
לא לגמרי מסכים

אותו מוח שממנו יוצא הקוף, מצפה לקרב. החלק הזה אולי לא מודע, אבל הוא חזק מאוד - אתה לא לוקח מכפיל-כוח אם אין לך כוונה להשתמש בו, מודעת או לא. אני מסכים שהאבולוציה ומפגש התרבויות מקצרתים את ריקוד הקוף. זה ילך ויחמיר ככל שיהיה בציבור הרחב יותר ידע על עבודה עם סכין.
 
?flight or fright

מנסיוני, אנשים רבים בהנתן הסטירה הראשונה פשוט יעמדו המומים ולא יגיבו כלל. לא יברחו ולא יתקפו, פשוט יהיה באלם. התרבות כבר מזמן הוסיפה כ"כ הרבה שכבות לאפיון התגובה שתגובה מהמוח הקדמון אינה חזקה מאוד, או אפילו נראית לעין. ואנשים לוקחים מכפילי כח כל יום בלי כוונה להשתמש בהם כנשק. מספיק לראות את חניון אליון דרום בסביבות 17:00 כל יום חול.
 
הילחם או ברח הוא עדין הבסיס לתגובה

לפחות ברמה הפיזיולוגית (אדרנלין וכו'). נכון שאנשים שלא רגילים לאלימות פיזית יהיו המומים מסטירה פתאומית (מילר מזכיר את זה, בחלק אחר של המאמר, בדברו על bitch slap), אבל מי שנוטה לשלוף סכינים או לתת סטירה, לא סביר שאלימות היא דבר בלתי-מוכר עבורו. אדם כזה לא יקפא, אלא יגיב בלחימה או בריחה (סביר לחימה), וסביר לא פחות שייזום בעצמו. מכונית אכן מכפילת כוח, אבל בד"כ אינה נתפסת כנשק. סכין כן. ולגבי חניון איילון דרום, אעשה כמיטב יכולתי לשמור מרחק ממנו...
 

fa jing

New member
פיהוק הבבון

אחת הסיבות לפיהוקים המרשימים של קופי הבבון (גם קופים אחרים ואף כלביים וחתוליים שונים) ובעיקר בבון מנדרין הינה חשיפת הניבים המרשימים שלהם. שם בכל להקה ישנו זכר אלפא השולט על הלהקה. הפיהוקים הללו באים להרתיע מתחרים פוטנציאלים בכך שהוא מראה את ניביו ואורכיהם כפוטנציאל לנזק אותו הם יכולים לגרום בעימות. רוב העימותים שם מסתיימים ללא קרב מהסיבה הזו של חשיפת ניבים ואומדן כוחו של זה שעומד מולך ע"י ניביו. אולי יש משהו במה שדלית אומר כי ייתכן ורוב הפעמים הינה במטרת הפחדה והשפלה. לעיתים הצד השני מגיב ישירות לפני שהראשון נסוג.....כאן כבר נכנסים לפעולה גם אינסטינקטים המותנים בתרבות וחינוך ולא רק מנגנוני התנהגות אבולציונים כדוגמת בבון המנדרין. חנן
 

amir_aikido

New member
אכיפת חוק חכמה בארצנו ../images/Emo12.gif

יובל לא ברור לי כיצד הצלחת להמציא אוקסימורון שכזה: "אכיפת חוק חכמה בארצנו". התוכל לתת דוגמא לתחום כלשהו שבו הנ"ל מתקיים
מערכת החוק בארץ מקפידה לחפש את הפתרון לכל הבעיות רק מתחת לפנס, מתאונות הדרכים, דרך עבירות הרכוש ועד לאלימות. מדוע שתנהג אחרת במקרה של הסכינאות. אמנם, סביר שלא יחפשו בכיליו של מדביק שטיחים או אדם אחר שברור שהוא איש שירות, ויחפשו יותר בחורים צעירים מהסוג שדקר. אבל, אדם שיתפס נושא סכין שלא ברור שמטרתה היא שימושית יום-יומית, בהחלט צפוי להעצר גם אם הוא אזרח נחמד, שומר-חוק ובעל תיק צח משלג עד היום. אמיר אמיר
 

nitzano

New member
הפיתרון פשוט !

ע"מ למנוע הישנות מקרי דקירה כל שיש לעשות הוא לצמצם את מגוון הסכ"ום הנמכר בחנויות לסוג אחד בלבד (כמו זה שלא חותך כלום בטיסות של אל-על) או לחילופין לסכ"ום פלסטיק . כמובן ששינוי דרסטי כזה יביא לאהדה רבה למקלות האכילה הסינים ,ואף חמור עוד יותר למקלות היפנים (אלה עם השפיץ בקצה) .מקלות אלה עשויים לשמש ככלי נשק, ללא קשר לחומר מהם קורצו . במקלות אכילה לא ניתן להשתמש בתנועות שיסוף אלא רק בתנועות דקירה מלמעלה למטה .מכיוון שרק איקידוקות יודעים להתגונן מפני דקירות כאלה ,קרנה של האייקידו תעלה (כן כן ,זו הסיבה שאייקידו פופולארי ביפן). ו.........אוף........שכחתי מה היתה הפואנטה :-\
 
למעלה