נשיאת סכין והחוק - לתשומת

ובכל זאת...

אני לא אומר שסלבו לא צודק. הוא צודייק, הוא צודייק. אני רק אומר שלהפעיל קצת שיקול דעת, גם אם הוא עלול להיות מנוגד לחוק, זה לפעמים לא כל כך נורא. לא חושב שצריך להתעלם מהחוק באופן שיטטי, אבל כמו באמנויות לחימה - אסור להיות חסיד שוטה. כשהכביש פנוי, חוצים. זה לא אומר שצריך ליסוע באדום כדרך קבע, אבל כשאתה ברגל, ואתה ממהר, והכביש פנוי, ואתה מכיר את המקום כי אתה עובר שם יום יום, אין סיבה אמיתית לחכות רק בגלל שהאור אדום. מה ההגיון, מעבר לציות עיוור לחוק? החוקים נוצרו למען האנשים. לא להפך...
 

ELI74XF

New member
שוטרים במדינת ישראל

לא מזמן שמעתי סיפור ממכר שבעת שהוא שוטט בלילה עצר אותו שוטר ובדק את ת.ז שלו , הנ"ל לא הסתפק רק בכך אלא בדק בכיסי חולצתו שאין לו סמים וכדומה ותוך כדי בדיקה החליק קופסת סיגריות שהייתה בכיס חברי לכיסו , לאחר שחברי הבחין בכך הוא רדף אחרי השוטר שכנראה הספיק להתרחק ודרש את הקופסה , השוטר מצידו התנצל על "אי ההבנה" והחזיר לו את שלו. דוגמא קלאסית לאיש חוק שמתנהג כמו עבריין זוטר. יש להתחיל לברור טוב את חומר המגוייסים למשטרה ולבחור אנשים מהוגנים שבאמת ראויים לענוד את התג ,ולא כאלה שמבזים אותו .
 
כמו בחינוך, זה מתחיל בכיס

אתה רוצה איכות במשטרה? שלם משכורות בהתאם. עד אז, קבל מה שאתה משלם עבורו. גם אני לא נתקלתי בשוטרים יעילים יתר על המידה, אבל יש סדרי עדיפויות. בין המגזרים נותני השירות (כלומר שאינם מייצרים הון במישרין) אני מעדיף כאסטרטגיה להשקיע בחינוך לעומת אכיפת חוק. גם את הכסף המועט שמשקיעים באכיפת חוק ניתן לבזבז בצורה יעילה יותר, ברור. אך זה נכון לכל מגזר.
 
מי משלם?

ואם אני רוצה איכות במשטרה? אז מה? אני זה שאחראי על תקציב המשק? אני משלם לשוטרים משכורות? הבעיה הרבה יותר עמוקה מזה. למה אתה חושב שחינוך חשוב יותר מאכיפת חוק? לפי איזה קריטריון? ומי אמר לך שבאמת משקיעים יותר בחינוך? וגם אם כן, זה ממש לא נראה ככה.
 
כל מי שמשלם מיסים

אם אתה רוצה שישנו א העוגה התקציבית, תכתוב לח"כים, למשרד האוצר, נסה להתקבל לראיון בחדשות, היכן שרבים ישמעו את דעותיך, או נסה לרוץ בעצמך לכנסת... הבעיה אינה יותר עמוקה מהכיס. שוטרים גרועים/מורים גרועים/מטאטאי רחובות גרועים נובעים מחוסר ביקוש למקצוע, שנובע ממשכורות נמוכות. לא משקיעים יותר בחינוך, ולדעתי זו טעות. למה אני חושב שחינוך חשוב מאכיפת חוק? כי חינוך בונה את הבסיס. אם הבסיס טוב, המבנה יהיה יציב. אם החינוך מראש טוב, הדור הבא יזדקק לפחות אכיפת חוק. אכיפת חוק גבוהה בהווה על חשבון חינוך, רק מכניסה אותנו כחברה למעגל קסמים. פחות כסף לחינוך == עליה בצורך באכיפה בעתיד. עליה בצורך באכיפה = יותר כסף לאכיפה על חשבון החינוך וכו' וכו'. זה פשטני מאוד, ואלימות ועבריינות קיימות בכל החברה, לא רק במגזרים מסוימים, אבל סטאטסיטית מגזרים מסוימים מועדים יותר לפשיעה מאחרים, ובד"כ אלו אותם מגזרים בהם הסביבה המיידית לא מעודדת או תומכת באזרחות טובה וחברה בריאה, כלומר מגזרים בהם צריך לפי השכל הישר להשקיע מעל ומעבר בחינוך.
 

אי.טי

New member
לא בדיוק...

דלית, לפחות בנושא החינוך העובדות לא לגמרי איתך. ההוצאה על חינוך בארץ (כלומר כמה "משקיעים") היא מהגבוהות בעולם. הסיבה שמשכורת המורים נמוכה, היא אותה סיבה שהתוצאות בחינוך כ"כ עלובות - חלוקה לא הוגנת ולא הגיונית של התקציב, מנגנונים מנופחים במשרות "ניהול" ו"פיקוח", ועדות "מומחים" שמתניעים פרויקטים יקרים שרגע אחד הם "סלע קיומנו" וברגע הבא נזנחים לטובת הפרויקט הבא, וכו'. אני מסכים לחלוטין שלמשכורת (ומעמד), בחינוך ובכל תחום, יש את מירב ההשפעה, אך במקרה הזה (ולא רק) זה לא נובע מהשקעות נמוכות.
 
אז לא משקיעים יותר בחינוך

משרד החינוך מקבל תקציבים, אבל מה ההשקעה בילדים עצמם? בכל מקרה, אנו מסכימים שהמצב יכול להיות טוב יותר...
 
אני רק אזרח פשוט.

לא רוצה לארגן הפגנות ולהתעסק עם תקציבים, או עם חכ"ים למניהם, לא מעוניין להופיע בחדשות, ובטח לא רוצה לרוץ לכנסת השם ירחם! לא מתיימר לדעת מה הסיבה למצב. רק רוצה לחיות בשקט ובשלווה, בלי שכלבי הציד של הממשלה יציקו לי ללא כל סיבה. בחינוך אני ממש לא מבין, ולא יכול לומר מה חשוב יותר ממה ומדוע. לי, בכל אופן, נראה שהחינוך בארץ לא משהו. כמו הרבה דברים אחרים, כולל נושא הדיון הנוכחי. ולכן, אינטואיטיבית, נראה לי ששורש הבעיה נעוץ עמוק יותר.
 
זו נקודת פתיחה לדיון

היכן טמונה הבעיה? לדעתי הבעיה מתחילה בחינוך, ולכן גם צריכה להגמר שם. אם כל העם מחונכים מגיל צעיר להגבלים מוסריים שונים (החל מ"כבד את אביך ואת אמך" וכלה ב"לא תרצח") ובדרך לשים לב שמושאי הכבוד (ההורים או הקרבן שלא יהיה) אכן ראויים לו - אזי הגענו לאוטופיה. זה יקרה? לא, אם רמת הצפיפות תשאר או תעלה. חיכוך יתר גורם להתחממות, ואין אפשרות להמנע מחיכוך יתר כשחיים בצפיפות גבוהה, כמו בכל עיר גדולה בעולם. אבל חינוך לנימוסים יכול לעזור לסכך את החיכוך.
 
לא יודע.

כמו שאמרתי, אני לא יודע מה הגורמים לבעיות, והיכן המקור. אתה אומר שחינוך חשוב יותר, אבל מהיכן תתחיל? בתיכון שבו אני (לא למדתי) היו לפחות שני מקרים בהם נעצרו מורים שפיתו תלמידות ואנסו אותן. אתה חושב שאין שוטרים שמכים את הנשים שלהם? - יש. יש הכל. מאיפה זה מתחיל? אני לא יודע. אתה אומר חינוך... אבל מי יחנך???
 
בין השאר בזה מדובר

השקעה במערכת החינוך פירושה גם סינון גורמים לא רצויים מהמערכת. זה דורש שלמערכת הבקרה יהיו המשאבים והסמכויות לעבוד ביעילות על כלל המערכת, אבל חשוב יותר זה אומר סינון קפדני מראש של החומר האנושי שאמור לבוא במגע עם הנוער. אבל ממה תסנן, אם מראש אין אנשים ראויים הפונים למקצוע? בגלל זה שכר מורים שיתחרה בשוק האזרחי, זה אחד מאבני היסוד. אם אין תחרות כבדה על כל תקן של מורה, אין אפשרות לבצע סינון, או לבחור את הטוב ביותר. הדרך לגרום לכך שתהיה תחרות היא תנאי עבודה הולמים.
 
דלית.

לא הייתי הרבה בתיכון, אבל עד כמה שאני יכולתי לראות, לא היה הבדל גדול בין 'המורה האונס' לבין האחרים. מבחינה מקצועית יתכן אפילו והיה יותר טוב מהשאר. לא נראה היה, כלפי חוץ, שיש לאיש הפרעות, הוא היה מנומס, נחמד וחייכני בדרך כלל, מה שאי אפשר היה להגיד על הרבה מורים אחרים במקום. איך אפשר לבצע סינון, כפי שאתה מתאר? הרי בסינון כזה יבחרו אותם אלה שהם מקצועיים יותר. בסינון כזה גם אותו מורה היה עומד... לא, אני לא חושב שזה הפיתרון. אני כן חושב שזה חלק מהפתרון. אני חוזר ואומר שלדעתי הבעיה עמוקה ומורכבת יותר. לפשט אותה ולהגיד שזה הכל תלוי במערכת החינוך, הוא דבר לא נכון. אבל כמובן שיתכן ואני טועה... בכל מקרה, אין שום דרך לבדוק את זה. אלו רק הדעות שלנו. ויכול להיות ששנינו בכלל טועים...
 
למשרות בכירות נהוג לעשות מלבד

מבדקים מקצועיים גם מבדקים פסיכולוגיים ומבדקי אישיות. האם לדעתך יש מקום לנהוג פחות מכך במשרה הממונה על שלום וחינוך ילדים? האם היום בודקים אם למורים יש התאמה לילדים, או רק שהם בעלי תואר ראשון בחינוך? פסיכולוגים לא יכולים להתחיל לטפל לפני שעברו סטאז' וקיבלו חוות דעת מפסיכולוג בכיר יותר על כשירותם לעבודה מול אנשים. למה זה לא קורה בחינוך? למה אין חובת סטאז' של שנתיים לפני שמאפשרים למורה ללמד עצמאית בלי פיקוח? כי ילדים לא מספיק חשובים, כנראה. הם רק ילדים, מה זה משנה לעזאזל מי מלמד אותם ומה הכשרים שלו? אבל אתה צודק בדבר אחד - הבעיה בהחלט עמוקה יותר מהמורים בשטח. אלא שהמורים בשטח גם הם תוצר של מערכת החינוך, וכנ"ל השוטרים, וכנ"ל שרת החינוך שלנו. צ'חנובר עשה חסד עימנו בבקורתו.
 
אתה...

אתה צודייק... אתה צודייק בכל דבריך, דלית. אני פשוט לא חושב שאפשר לבודד את הפיתרון רק למערכת החינוך. הרי אתה בעצמך הזכרת כמה גופים שונים, פסיכולוגים למשל, או עורכי ומתקני המבדקים האלה, שאתה מדבר עליהם (שאמורים לסנן את הלא מתאימים מהמערכת). כדי לתקן משהו שגוי בתוך מערכת מסויימת, חייבים לדעתי, לתקן מבחוץ. מערכת החינוך לא מסוגלת לתקן את עצמה, ולכן הפיתרון חייב לבוא מבחוץ. למערכת החינוך אין מספיק כוח כדי לעצב אנשים. את רוב העיצוב האדם מקבל בבית, או בסביבה הקרובה בה הוא מסתובב. הבעיה האמיתית לא נמצאת במערכת החינוך. מערכת החינוך נראית כפי שהיא נראית כתוצאה ממקור אחר. עמוק ומורכב יותר. גם מערכת החינוך היא סימפטום של מקור פחות נראה לעין, וכך גם הצורה שיש למשטרה, וכנ"ל לגבי השרים וחברי הכנסת. ומי זה בכלל צ'חנובר לעזאזל?
 
צ'חנובר - אחד משני הישראלים שזכו

בפרס נובל לכימיה, השנה. השני היה הרשקו. בארכיון הארץ מדובר על כתבה 1131400 מאוקטובר 2004. כיוון שאין לי גישה לארכיון הארץ, איני יכול להביא את הכתבה במלואה. צ'חנובר והרשקו: "החינוך הגבוה בישראל במצב קשה" 08/10/2004
 

WaveGal

New member
צ'חנובר-זהו בדיוק!

כמה זוכי פרס נובל למדע יש בארץ? שניים! (עוד ישראלי אחד גר בסן פרנסיסקו אאז"נ וכלכלה זה לא ממש מדע. נה?) למה לא חגגו את זה (מי קפץ לבריכה בכיכר מלכי ישראל? אפילו לא צפרדע
)? למה זו לא הייתה כותרת ראשית בכל העיתונים? למה לא ייחדו לזה יום לימודים שלם כך שכל ילד ידע להגיד "צ'חנובר והרשקו זכו בפרס נובל בכימיה" ואולי אפילו לדעת למה? נכון, זו אחריותם של עורכי העיתונים, שרת החינוך,התרבות,הספורט,המדע והחיבוקים למול המצלמות. בסופו של דבר, במקום אנשי חזון יושבים בתפקידים הללו תגרנים וככה זה נראה. מהו הגורם העמוק עליו אתה מדבר? איך משנים אותו?
 

WaveGal

New member
../images/Emo163.gif פרינסטון

דניאל כהנמן גר בפרינסטון ורק כדי להשלים את הרשימה (פרסי נובל לא למדעים): אחד ש"י עגנון ב 66' - ספרות מנחם בגין ב78' - שלום שמעון פרס ויצחק רבין ב 94' (נגמרו לי הקישורים אז זה למטה) - שלום (כנראה שהישראלים טובים בספרות, כלכלה וכימיה אבל מצטיינים בשלום) ו....אני חושב שזהו בינתיים
 
למעלה