לא שאני מבין גדול, אבל
אני מדי פעם עובד עם ילדים בבי"ס שלי עם מקלות \ חרבות מצופות. אולי "כללי העבודה" הכלליים שלי יעזרו לך. א. כללי משחק: כדי שהעבודה תהיה אפקטיבית ומקדמת, הדבר החשוב ביותר הוא כללי משחק ברורים. אם אתה עובד עם אחיך אתה חייב להגדיר מהן המטרות הלגיטימיות ומהו האימפקט של הפגיעה בהן. ב. עבודה בשלבים: השלב הראשון הוא עבודה על החזקת החרב ועמידות (אני מניח שאת זה אתה כבר מכיר). בשלב הזה אפשר לעבוד גם על טכניקות. אני לא מרחיב כאן כי אני מניח שיש לך ידע בנושא (זוכר את הסמינר של נח גרוס?). בשלב השני אפשר לעבור למשחק יותר חופשי. יש לי כמה משחקים ברפרטואר. חשוב להתקדם לאט ולעבוד הרבה על היסודות, לפני שקופצים ממשחק פשוט יותר למשחק מתקדם יותר. להלן כמה מהמשחקים: 1. שתי מטרות: קראתי למשחק "שתי מטרות", מכיוון שיש בו... שתי מטרות: יד ימין ויד שמאל. במונח "יד" אני מתכוון לחלק שבין הכתף ועד למרפק. אחד (בדרך כלל אני) מתקיף והשני אמור לחסום את המכות מבלי לזוז מהמקום- הגנה נטו. 2. ארבע מטרות: בטח כבר ניחשת: שתי המטרות הקודמות + רגליים (מהאגן למטה). 3. חמש מטרות: ארבע מטרות + דקירה לבטן. על המשחקים האלה אפשר להלביש הרבה ואריאציות ותרגילים שונים. למשל: 1. אחד מתקיף והשני מגן בלבד. 2. כמו 1 אבל עם תזוזה (של תוקף בלבד \ של שני בני הזוג). 3. אחד יוזם שתי התקפות רצופות, ואחרי בלימת המכה השנייה המגן צריך ליזום התקפת נגד. ואריאציה אחרת- שתי התקפות של אחד, ואז שתי התקפות נגד וחוזר חלילה. 4. שניים מתקיפים ומגינים בו זמנית (שתי מטרות, ארבע מטרות או חמש). כמו כן אפשר להוסיף אימונים עם דגש. כמה דגשים נפוצים הם: טווח: אחד מתקיף, והשני מגן תוך כדי כניסה פנימה (קיצור טווח) או יציאה החוצה (פתיחת מרחק). את דגש הטווח אפשר כמובן לתת גם למתקיף. מהירות: עבודה על מהירות הולכת וגדלה. תיזמון: עבודה מול "הפתעות בזמן"- מעבר בין עבודה מהירה ואיטית, התקפות בלתי צפויות וכו'. יציבות: אחד מנסה לשבור את היציבות ו"הצורה" של האחר, והשני צריך לשמור עליה. אחרי הרבה הרבה עבודה אפשר להוסיף... קרב: קרב סימונים, המבוסס על חמש מטרות + ידיים (מהמרפק עד לכף היד. אין מכות לראש). מכה לשתי המטרות הראשונות \ דקירה לבטן- 3 נקודות. מכה למטרות משניות (כל היתר) - 1 נקודה. מנצח מי שהשיג 4 נקודות או יותר. הניקוד במשחק שרירותי למדי, ואפשר כמובן לשנות אותו, ולהוסיף או להוריד נקודות לפי העוצמה והדיוק של הפגיעה. כמו כן אפשר להוסיף הכרזה על המטרה כדרישה לפגיעה שמביאה עימה ניקוד (בדומה לקנדו). דיסקליימר: 1. אני ממש לא מבין גדול בחרבות. המטרה שלי בעבודה הזאת עם הילדים היא לקדם כל מיני דברים אחרים, ופחות חשובה לי יכולת הלחימה שלהם. אנסח זאת בצורה קיצונית: מבחינה זאת לא אכפת לי להקנות להם הרגלים שגויים של עבודה עם חרב (אני משתדל שלא, כמובן, אבל ברור לי שיש דברים שאני מלמד שאין לי מושג אם הם נכונים או לא). 2. זהירות ובטיחות מעל לכל. נו, טוף... מקווה שנתתי כמה רעיונות. בהצלחה!