שנה טובה ומתוקה לכולם

isaacl

New member
תודה

ובעניין הרביה, התפוצצות אוכלוסין וכו'. הנושא באמת ראוי לעיון מעמיק. ההקשר הזואולוגי הרבה פחות רלבנטי. לתופעה הזו מספר סיבות ואמנה אותן בקצרה: א. הבעיה היא המצווה על אלטרואיזם - מצוות פרו ורבו. החברה הדתית מחנכת לנדיבות ולאלטרואיזם. מן המודרנה, הנטיה היא לחנך לקידום אישי, אושר או כל וריאציה אחרת של התקדמות אגואיסטית. ב. החברה הדתית בכלל והחרדית בפרט, מסתבכת עם היכולת לשלוט בתהליך הרביה במדע המודרני, תופעה שלא הייתה בעבר. הדעת בהלכה הייתה נתונה לילודה, משום שחלק גדול מן התינוקות מתו ממחלות זיהומיות ואחרות. למשפחה יהודית בימי הביניים נותרו 4 ילדים (כנראה מתוך 6, ובמשפחות נוכריות 2-3 מתוך 12). המציאות המודרנית בה ילדים, לשמחתינו, שורדים, לא הייתה קיימת. לא כל פוסקי ההלכה עשו את האדפטציה הנדרשת. זוהי בעיה של ממש למי שרואה עצמו נאמן להלכה. ג. לדעתי, אכן קיימת תפיסה מסוימת של צבירת עצמה, או בסובלימציה, העתקת כל מיקוד תשומת הלב הדתית אל המשפחה.
 

orii

New member
חינוך לנדיבות ולאלטרואיזם - כיתתית

הי יצחק, אני בהחלט חושב שיש ביהדות הרבה ערכים חברתיים של תמיכה מה שאתה קראת נדיבות ואלטרואיזם, אני חושב שכדאי לסייג שהכל במסגרת הכיתה. כלפי אנשים חיצוניים לכיתה היחס שונה בתחליט. מחוץ לכיתה זה לאו דווקא גויים יהודים חילוניים זוכים ליחס שבינו לבין נדיבות אין שום קשר. סיפור אישי שלדעתי מדגים את הנקודה. את התרגול היומי שלי בטאי צ'י אני עושה בגינה ציבורית קטנה ליד בית כנסת. כיום אני כבר חלק מהנוף אבל בחודשים הראשונים הרבה פעמים הילדים הדתיים בקבוצות ניסו לפגוע בי. החל מקללות וכלה באבנים. ילדים נוטים מטבעם להיטפל לזר ולמוזר ואימון של אדם בודד באטי צ' בהחלט עונה על ההגדרה. מה שאותי זיעזע זה שהאימאות של הילדים האלו היו כמה מטרים מהם ולא הגיבו להתנהגות ילדיהם.
 
כשהתאמנתי בבקרים ליד בי"ס יסודי

בת"א (תקופה קצרה, רק כמה חודשים) מן היום הראשון הילדים הסתכלו בעניין, חלקם גיכחו או העירו הערות "עידוד" שונות ומשונות, אבל מעולם לא קיללו ובוודאי שלא ניסו לזרוק אבנים. מה בדיוק מלמדים את הילדים שם בבית הכנסת ההוא? האם מדובר בנורמה שאינני מכיר?
 

Sensei

New member
Children are one thing but

how about teenagers? I was on the 30 bus going to Tel Aviv several years ago when three teenagers got on the bus, looked at me started laughing at me and then even approached me and knocked my yamulkah(kipah) off my head on purpose.The other people in the bus who saw this incident didnt do anything at all not even one word to the kids.I was calm cause I didnt feel threatend by them.IF I would have felt "that threat I would have been all over them by the time they cried out MAMA... I am used to anti semitic actions, so what these Chiluni kids did was not new to me.However it was troubleing knowing these kids were jewish.They must have been real bored....fine ,but why take it out on me...I forgave them a long time ago. Shana tovah Shimon​
 
so - החינוך במדינה פשט את הרגל

זה לא חדש למי שחי כאן. המעצבן הוא ש ו-י-ר-ו-ש-ל-א-א-א-י-י-י-ם! מכהנת כשרת חינוך. הם רוצים לקבור את המדינה ככה שלא תהיה לה תקומה? בבקשה. אבל למה להכריז על זה בריש גלי?
 

Sensei

New member
The fact that

the mothers stood by and didnt do nothing shouldnt startle you.That is an everyday occurance with mothers in general.Mothers just cant wait to get their kids to the park so that they can escape from the everyday torture of bringing the kids up. Another thing is the fact your were doing Tai Chi.Now if you would have been jumping in the air kicking and breaking boards or swinging a sharp sword ,well then the mothers themselves might have been WATCHING YOU. Shanah Tovah Wishing you health ,happiness ,Parnasah Tovah and especially for Tai Chi practitioners -True Relaxation ,tranquility and peace.Also Love of course ,lots of Love....... Shimon​
 

orii

New member
תודה רבה שמעון על צרור הברכות

אני מאחל לך שנה טובה, הרבה אושר ונחת, שתתקדם ושתצלך דרכך. לגבי עניין הילדים ואימאות, אני חושב שיש הרבה על מה להתפלא. אני חושב שאם הייתי דתי זה לא היה קורה. הילדים לא היו מעיזים ואם כן אז האימאות היו מפסיקות את זה מיד. לדעתי זו שינאת-פחד הזר, טבעי אצל ילדים מפחיד אצל הורים.
 

Sensei

New member
Keeping doing the Tai Chi and

think positively,eventually the Love you develop from within yourself will influence your surroundings and all those around you.The answer is CONNECTION, personal connection and tolerance....See you at the park the up coming year G-d willing.......​
 

orii

New member
אכן

הרבה תבניות זרמו מאז בגינה. כיום יש לי יחסים נחמדים עם חלק מהילדים וחלק מההורים. אשמח להפגש בפארק שנה טובה
 

Zeev Foux

New member
קפץ לעין - חינוך

אמרת: "בחברה החרדית, לימוד הוא הדבר החשוב ביותר ... בחברה החילונית, שמעתי הרבה שמנסים לעזור לילדיהם לעבור את 12 שנות הלימוד בכמה שפחות נזק " טעות - במקום "בחברה החילונית" היית צריך לכתוב "במערכת החינוך הממלכתית-חילונית (ויש המון הבדל). בחברה החילונית להפליא שבה אני חי, לימוד הוא בין הדברים החשובים ביותר, לא יודע איזה חילונים אתה מכיר שאומרים שלימוד לא חשוב. אמרת: "בחינוך החרדי, ילד בן 6 כבר יודע לקרוא ולכתוב. ב"חינוך" החילוני, שלא נדע..." ביתי בת השש קראה מההגדה של פסח, בקושי אך ברציפות. בקייטנת ההורים שארגנו, התברר כי שתים מכל הכיתה לא ידעו לקרא רצוף בסוף שנת הלימודים.... דוד, תנסה לדייק זאב
 

WaveGal

New member
../images/Emo45.gif

רוב ילדיהם של ידידי, חברי, בני משפחתי ומכרי מגיעים לכיתה א' כשהם יודעים קרוא (וקצת כתוב). אני מסכים שהדגימה שלי לא אקראית אבל ככה אני אוהב את זה. שים לב שבמקרה (?) יצא לך לכתוב חינוך חרדי ו"חינוך" חילוני.
 
זאב, מקבל את התיקון לגבי מערכת

החינוך החילונית. רק נקודה אחת, הילדים של אחותי התחילו ללמוד לקרוא בגיל ארבע; ב"חדר", כלומר במערכת החינוך החרדית, לא בבית בהשפעת ההורים; הם לא היו מקרה יוצא-דופן אלא הכלל; ובגיל שש (אותו ציינתי) הם ידעו לקרוא שוטף לגמרי. ושוב, זה הסטנדרט ולא היוצא-מן הכלל. עבדתי בתוך מערכת החינוך החילוני וגם בממלכתי-דתי, אמנם עם הצד הבעייתי ולא עם המחוננים. את דעתי על המערכת הזו אתה מכיר ואין טעם לחזור עליה. נכון שגם בחברה החילונית יש הורים שמעודדים ילדים ללמוד. האם הם הרוב? לפחות החצי? אחותי הלא-חרדית גרה בישוב הנחשב עשיר מאוד, במרכז הארץ. היא מאוד מודאגת מרמת החינוך שמקבלות בנותיה, ועושה כל מאמץ להשלים אותו מחוץ למערכת. וזה באחד הישובים ה"יוקרתיים" בארץ. היא אומרת שניסתה לדבר עם הורים אחרים, ושרובם פשוט עסוקים מדי בעבודה מכדי לדאוג לחינוך הילדים, אז הם משלמים על שיעורים פרטיים במקום לדאוג לפיטורי מנהלת בית הספר, שכולם מסכימים שהיא איומה, ולפיטורי מחנכת הכיתה, שכנ"ל. עצוב.
 
הבהרה (סליחה, אני עייף)

כוונתי שאני מקבל את התיקון ומבדיל בין החברה החילונית לבין מערכת החינוך החילונית.
 

Zeev Foux

New member
שוב טעית

אתה מתייחס ל"מערכת חינוך חילונית" ואין דבר כזה, יש "מערכת חינוך ממלכתית" שאולי אליה התכוות (או אולי לרשת בתי הספר הדמוקרטים? או לבתי הספר לאחווה יהודית ערבית? או לבתי הספר האנתרופוסופים?) ביתי, אגב, הולכת לבית ספר אזורי שבמערכת החינוך הממלכתית. זאב
 
צודק. הייתי עייף...../images/Emo4.gif

אבל דוקא העובדה שיש ביקוש רב לבתי-הספר הדמוקרטים, הניסויים, האנתרופוסופים והאחרים, מעידה על הבעיה בה נתונה מערכת ה"חינוך" הממלכתי. וה"חינוך" במרכאות כי הדבר האחרון שקורה שם, זה חינוך.
 

Zeev Foux

New member
אכן כן,

נכון כתבת - "דוקא העובדה שיש ביקוש רב לבתי-הספר הדמוקרטים, הניסויים, האנתרופוסופים והאחרים, מעידה על הבעיה בה נתונה מערכת ה"חינוך" הממלכתי" מצד שני, עובדה זו מעידה על גמישות חילונית, על אידאולוגיה חילונית ועל (לטעמי) שגשוג לטווח הארוך שנובע מרבגוניות. זאב
 

shirygo

New member
לדעתי האישית, וזו סטייה מהדיון על

חינוך חרדי או חילוני, העובדה שילד בן 4 כבר קורא שוטף זה גם קצת מוגזם. בגיל הזה הוא צריך להיות יותר ילד, כן, יש יגידו (ואני בטוחה שלא יחמיצו כאן הזדמנות להתפלסף) שאין הבדל בין גיל 4 לבין גיל 6 ומה אני יודעת, אבל לדעתי צריך שהילד יתפתח יותר לכיוונים נוספים (קצת קשה לי להסביר את עצמי) אני אנסה לתת דוגמאות: יותר משחקים לשם הנאה, לא רק משחקים חינוכיים, משחקים שנהנים מהם פרופר, נהנים מהתנועה, מאינטראקציה עם עןד אנשים ולא מרכישת ידע "השכלתי" כלשהו. ציינת שבחדר הם יודעים לקרוא בגיל 4, אז זה מהצד החרדי ומצד החילוני יש גם כמה הורים לחוצים, לא כולם תודה לאל, אבל היום בעקבות המרדף המזעזע אחרי קריירה ושעות עבודה חולניות שהם כבר גם לחוצים שהילד יקרא וישיג "יתרון" על פני חבריו, ויקח קורסים באוניסברסיטה שהוא ביסודי. אז זה נראה לי קצת חולני (גם הסיבה החרדית וגם הסיבה הלחוצה), ילדים הם ילדים, אין צורך להטריף אותם בגיל 4! ומי שישיאל אם יש לי ילדים, אז אין לי, אבל הרבה פעמים הכי קל לראות דברים מהצד. זהו המונולוג נגמר.
 

Tonjin

New member
אכן מונולוג ארוך...

אני קורא מגיל 4 וכל מי שמכיר אותי יודע שגם עכשיו כמה וכמה שנים אחרי אני עדיין 'ילד'... ואגב ההורים שלי לא עשו את זה מלחץ - הם אפילו לא היו מודאגים מזה שנכנסתי לביה"ס רק בסביבות כיתה ד'... ואגב, קריאה היא תחביב מהנה ודרך מצוינת לכלות זמן לריק, מגיל 4 ועד 104, אני אישית (ואני משוכנע שאיני היחיד) דווקא כן משייך אסוציאטיבית קריאה עם הנאה ומותרות של זמן פנוי - לאו דווקא עם 'רכישת ידע השכלתי' (מה שאף פעם לא מזיק).. אף אחד לא 'הטריף' אותי ולדעתי זה אחד מהדברים הטובים שקרו לי, אמנם לפעמים קל לראות דברים מהצד אבל גם מדיעה מ'בפנים' לא כדאי להתעלם..
 

shirygo

New member
לטונג'ין וליצחק: אין לי שום דבר נגד

קריאה, נהפוך הוא, אני ממש נהנית לקרוא דברים ואני בעד שילדים יעשו זאת, אך יש לי הסתייגות מהגיל שבו מתחילים.
 
למעלה