חינוך ילדים להגנה עצמית

"חנוך לנער על פי דרכו"

יש כאלה שצריכים גבולות ברורים מהסוג הזה כדי להכניס אותם לסדר, ויש כאלה שתרגילים כאלה רק יטריפו אותם. על עצמי כתלמיד אני יכול לומר שרק בשנה השלישית בתואר הראשון (הנדסת חשמל ואלקטרוניקה) למדתי איך (אני) צריך ללמוד. זה משהו שלא באתי איתו מהיסודי ומהתיכון, או לפחות מה שכן באתי איתו כבר לא התאים לאוניברסיטה.. כיום כמורה אני נותן שיעורי בית, אבל אני נותן אותם בתחילת השיעור או לכל היותר 10 דקות מתחילתו לאחר שאני עושה חזרה קצרה או מלמד חומר חדש. בחלק מהפעמים אני נותן כמות של תרגילים שמחולקת לפי רמות (קל, רגיל ואתגר), ומבקש מהם לפתור חצי מהתרגילים ושיהיו תרגילים לפחות משתי רמות. השאיפה שהתרגילים יהיו מגוונים ומעוררי מחשבה ולא שבלוניים וטכניים. הדרישה שלי היא שהם יתחילו לפתור את התרגילים כבר בכיתה כך שנוכל לעבור עליהם. יש תלמידים זריזים שמסיימים בכיתה את שיעורי הבית והם חופשיים בבית. הפחות זריזים מספיקים הרבה פחות בכיתה, אבל עדיין יש להם למי לפנות. לגבי הבדיקה של השיעורים: אני לא מתקרצץ בנושא... אני כן שואל אם היו שאלות משיעורי הבית. הטובים שעשו נותנים תרגילים שלא הצליחו ואנו חוזרים עליהם ורואים מה הרעיון, אבל אני לא עובר אחד אחד ובודק מחברות. אני כן מצפה שיעבדו בכיתה (לא כולם עושים את זה...). בבית אני יודע שמעטים עובדים וחבל. בסוף הם צריכים לדעת לפתור תרגילים במבחן, ואם הם לא יעבדו יהיה לרובם קשה להצליח. לאלה שאני רואה שמסתדרים יפה גם בלי זה אני עוד יותר לא מציק... כיום מבחנים היא הדרך להערכת התלמידים. מבחן שכבתי, מבחני מפמ"ר, מבחני פיזה בנילאומיים, מבחני בגרות, מבחנים באוניברסיטה, מבחנים בתום קורסים שונים (התלמידים מתנדבים בגופים שונים שגם בהם הם צריכים ללמוד ולהיבחן כמו מד"א, מכבי אש, קורסי הדרכה שונים וכדומה). זו לא הדרך הבלעדית להערכה או הטובה ביותר, אבל זו הדרך המקובלת והשכיחה בארץ ובעולם והתלמידים נדרשים לעמוד בכך. עבודה בבית תעזור להם להשיג את היעד הזה (אני אישית זמין לתלמידים גם בשעות אישיות בביה"ס, ובבית גם בטלפון ובדוא"ל. לא כולם עושים עם זה שימוש, אבל מי שכן חשוב לו יקבל ממני את מלוא העזרה גם מעבר לשעות השיעור במערכת). רן.
 

amir_aikido

New member
מה עם ללמוד ללמוד ?

רן כמוני כמוך, גם אני נתקלתי בקושי ללמוד רק במהלך האוניברסיטה, כי בשנות הבי"ס הלך לי קל מדי
 

Yin

New member
לצערי, לא בבית הספר

מחוויות שלי, של ילדי, משיחות מעמיקות עם מורים ובעיקר מורות. אין שם את ידע או היכולת ללמד איך ללמוד, אלא עבודה לפי מספר שבלונות. אלו שכן יכולים ורוצים ללמד ללמוד, נורא נדירים ובד"כ הגיעו למקצוע ההוראה ממקומות שונים.
 
גם על זה אני מדבר איתם

לפני הכל אני מעודד אותם ללמוד ביחד, לא לבד:
בזמן השיעור כשתלמיד שואל שאלה אני מעביר את השאלה לכיתה ושואל מי רוצה לענות, ומתייחס לכל תשובה, ובפרט אלה הלא נכונות. כל תשובה נבדקת ובודקים אם היא נכונה או לא (תשובות לא נכונות מחביאות מאחוריהן תפיסות שגויות נפוצות).
בזמן העבודה העצמית אני מעודד אותם לעבוד בזוגות (הם יושבים זוג על שולחן) וגם ברביעיות (עם הזוג שיושב לפניהם או מאחוריהם).
אני מעודד אותם להכין שיעורים בזוג או בקבוצה. לא לבוא הביתה, לפתוח את המחברת, לנסות לפתור, ואם לא מצליחים אז לעזוב.
להתכונן למבחנים בזוג או בקבוצה. העבודה ביחד מאפשרת לתלמידים לדון ביחד על שאלות. פעם אחת אחד לא מבין והשני מסביר ופעם שניה הראשון מסביר לשני. ואם שניהם לא מבינים אז דנים ביחד על דרכים לפיתרון ומשם יש סיכוי יותר טוב שיימצא הפיתרון (יותר טוב מאשר התמודדות לבד). כשלמדתי באוניברסיטה זה מה שתרם לי הכי הרבה ללמידה. כשישבתי בבית ללמוד לבד מצאתי הרבה דברים אחרים "יותר חשובים" לעשות. כשקבעתי בספריה עם חברים, לא היתה שם ברירה אלא ללמוד... וכמובן שבקבוצה יכולנו ללמד אחד את השני. חוץ מזה שעזרה הדדית מבחינתי היא ערך מעבר להצלחה בפתרון תרגילים. כשמישהו נדרש ללמד מישהו אחר, הוא נאלץ לתמלל את הידע שלו, ולהסביר במס' אופנים וממס' כיוונים כדי שהשני יבין. כשאתה מסביר למישהו, ההסבר עוזר למסביר להפנים יותר את החומר. היכולת להסביר למישהו איך לחשוב ומה כדאי לחפש כדי לפתור זו רמת חשיבה גבוהה יותר מרק לדעת איך פותרים. יש לי תלמידה שבמבחן היא באה אלי ואמרה שהיא יודעת לתת פיתרון אבל לא יודעת להסביר למה הוא נכון (היא נדרשה לתת תשובה ולנמק). אמרתי לה שתכתוב מה שהיא יודעת כולל חישובי העזר בדרך. היא פתרה נכון וקיבלה כמעט את כל הנקודות (בכל זאת הנימוק היה לא משהו..). כשאדם חושב על איך הוא חושב ומסביר את דרך החשיבה שלו זה דורש ממנו חשיבה ברמה גבוהה יותר ולכן תורם לעצמו בהפנמת הידע שלו. ספציפית בתרגילים אני מלמד אותם לצבוע בטוש זוהר את הנתונים כדי לברור את המוץ מהתבן (בשאלות רבות מלל צריכים למצוא את הנתונים שמהם צריך לייצר משוואה ואז לפתור). בגיאומטריה אני מלמד אותם לסמן בשרטוט בצבעים שונים את הקטעים השווים והזויות השוות. השימוש בצבעים עוזר "להקפיץ" את התשובה לעין. עוד אני מלמד אותם לכתוב במילים את הדרך לפיתרון, ורק אח"כ ליישם את מה שכתבו. חלוקת הבעיה לתת בעיות קטנות גם עושה סדר בראש, גם יוצרת בעיה פחות מפחידה ולכן יותר פתירה, וגם אם אח"כ טועים ביישום של התכנית, הבוחן שבודק את המבחן יודע למה התכוון המשורר באומרו ולכן יכול לתת ניקוד גם אם יש שגיאה בדרך. היום עם כל רפורמת "עוז לתמורה" ו"אופק חדש" יש למורים שעות פרטניות שהם יכולים לשבת עם תלמידים ולתת להם שיעור כמעט פרטי (מורה על קבוצה של כארבעה תלמידים). חוץ מזה אני מבקש מהם לשלוח לי בדוא"ל תרגילים שהם לא הצליחו, ואז אני עונה להם בדוא"ל עם רמזים לפיתרון. נתתי להם גם את הנייד שלי למקרים דחופים. רן.
 
תוספת, בקשר לאמנויות לחימה

גם באמנויות לחימה כשמגיע תלמיד חדש, אנו מבקשים מתלמיד ותיק שיעבוד איתו ויעזור לו. זה עוזר לשני הצדדים: גם החדש שעובד עם מישהו ותיק שמסביר לו ושומר עליו, וגם הותיק שנדרש להיות אוקה שמקבל את הטכניקה ומכוון מה טוב ומה לא ולמה (וגם עושה את הטכניקה עליו תוך שהוא שומר על בן הזוג). ההדרכה תורמת למדריך לא פחות מלמודרך בכך שהוא נדרש לפרק אותה לשלבים פשוטים יותר אם צריך, להסביר את העיקרון שמאחורי התרגיל ולתרגל אותו במגוון דרכים או להדגים אותו על מס' טכניקות שונות ועוד. ללמד משהו דורש רמה גבוהה יותר מרק לעשות טוב.
 
ועוד דבר שאני מדגיש להם

זה לבדוק את התוצאה שהם קיבלו. גם זה עיקרון שנכון לא רק לשיעורי מתמטיקה.
 

amir_aikido

New member
נושא לשיחה נפרדת

להבנתי, בתחומים הללו, לפעמים המורה צריך לחפש דרכים אחרות כדי להגיע אל התלמיד וללמד אותו באמת, הלמידה לא עובדת רק מהראש. לימוד בקבוצות הוא דרך פתרון מאוד נחמדה, שמאוד עזרה לי בתואר הראשון, ואז בתואר השני, פתאום נתקלתי במספר קורסים שעשיתי לבד, בלי חברים מוכרים, ושוב קיללתי את הקלות שבה למדתי ביסודי ובתיכון - שאפשרה לי לסיים אותם בלי שום הרגלי למידה. אמיר נ.ב. ניתן גם לאמר שזו הסיבה להשתתפותי בפורום כיום - דרך לעזור לי למקד מחשבות בהיסח דעת כדי להתקדם בעבודה שאני צריך לעשות. אבל בחלק מהזמנים זה היה יעיל יותר אילו הייתי מתעסק רק בעבודה...
 
גם

לימוד ממס' כיוונים, חקירה ומציאת העיקרון, בדיקת תשובות שגויות ומציאת השגיאה, פתרון דוגמאות דומות, התלמיד מביא דוגמה דומה... לגבי התגובות המהללות: קודם כל תודה. מורים רבים שאני מכיר פועלים ככה. רוב מוחלט של המורים שאני מכיר מחדר המורים נמצאים במערכת כי הילדים חשובים להם. לעומר: מחפש לעשות רפורמות? הייתי מתחיל בהורדת מס' התלמידים בכיתה ומתן יותר שעות פרטניות תוך העלאת שכר המורים. כשהקבוצה קטנה יותר, קל יותר ללמד וללמוד. שעות עזר פרטניות מאפשרות להגיע ליותר תלמידים באופן אישי, ושכר גבוה ימשוך אנשים איכותיים למערכת.
 

Tonjin

New member
יתכן וזה רעיון לא רע...

ואכן ישנם בתי-ספר (בעיקר בתנועה הקיבוצית, שנחשבה לפחות פעם כמובילה בתחום החינוך, ונעזוב בצד לרגע את הדיון האם בצדק או לאו), בהן נדרשות מהתלמידים מטלות דומות, מצד שני, אני מקווה שתסכים שהכנת שיעורי בית (גם אם אכן רובם משעמים וחסרי תוחלת, ולא - זה לא אמור להיות ככה), היא לא כזו דרישה הזויה וחסרת תוחלת מתלמיד...
 

Tonjin

New member
הגדרות גמישות...

בהחלט אפשר לומר שחינוך הוא אילוף של בני-אדם... וכל מאלף טוב יאמר לך שהשימוש בתגמול על התנהגות חיובית יעיל לפחות כמו ענישה על התנהגות שלילית. אתה אומר "הקניית יכולת ואפשרות בחירה בצמתי החלטה שונים, בהקשרים שונים" ואני לא מצליח לראות את ההבדל המהותי כאן בין "אם לא תעשה את שיעורי הבית לא תקבל ארוחת ערב, אם לא תעשה את שיעורי הבית יורידו לך ציון או אם לא תעשה את שיעורי הבית אבא יהיה מאוכזב", זה הכל התניה של תגובות מסויימות לדרישות מסויימות - יכול להיות שהסיטואציות יותר מורכבות ומעורבות בהן פחות מכות-חשמל
אבל זה עדיין סוג של אילוף... מה גם שלהסביר ולהציב "אפשרויות בחירה" זה טוב ויפה על הנייר, אבל מה לעשות ועם חיות וילדים קטנים לא ניתן תמיד לנהל דיאלוגים מורכבים.. ובנוסף, מה גורם לך לחשוב שהשיטה שלך היא היחידה שעובדת? - גם אני כילד הייתי מתרעם על הצורך או הדרישה להכין שיעורי בית בעוד שאני מקבל 100 במבחנים או מכיר את החומר הכי טוב בכיתה... כשבגרתי קצת גיליתי שהיכולת לעבוד קשה בצורה סדירה ומובנית, לרכוש הרגלי למידה יומיומיים, ולארגן את סדר היום בצורה יעילה (קרי דברים ששיעורי בית סדירים כן מלמדים באיזשהו מקום) חשובים לא פחות (אולי יותר?) מלקבל 100 במבחן שקרוב לוודאי שתשכח את תוכנו תוך יומיים...
 

Yin

New member
ברור

אני לא יודע לגבי חיות, אני יודע שיש טענות שרוב האנשים לא יודעים לבחור. אילוף לא מלמד לבחור, חינוך כן. הסיפא שלך מיותרת, נושא הדיון הוא בחירה ולא חשיבות ש"ב.
 
למעלה