2 שאלות שלא קשורות אחת לשניה :

aiki-freak

New member
המממ

ןאם אני מזרים "קי" לכף היד ואחרי זמן מה היד מתחממת ומאדימה ויש בה תחושה מעקצצת וקשה הרבה יותר לכופף אותה איך זה קשור בדיוק לשיווי משקל???
 

קוזושי

New member
קי ושיווי משקל

אמנם ההגדרה המדויקת לקי איננה שיווי משקל, אך שיווי משקל הוא חלק מהקי. הקי הוא אנרגיה שנוצרת משימוש נכון במרכז הכובד. בן אדם לא מאומן יודע לעשות זאת רק כדי לשמור על שיווי משקל אך בן אדם מאומן יודע גם לשלוח יד קדימה ובעצם להוציא כל תנועה בגוף מהמקור של מרכז הכובד, וכך התנועה היא בעלת עוצמה רבה יותר, בן אדם הוא מכונה משוכללת של מנועים? אולי כן אך המכונה הזאת קיימת משום מה רק אצל בעלי חיים, כיון שיש להם קי, ולכן הם לא צריכים להיות מחוברים לאדמה כדי לעמוד ברוחות כמו הטורן של הדגל או כמו השיח שלא עף ברוח. ובקשר לקי שאתה מזרים לכף היד, מי אמר שאתה מזרים קי לכף היד? אולי זה שקשה לכופף אותה זה בגלל השליטה שלך בקי אך זה שהיא מאדימה ומעקצצת זה יכול להיות סתם בשל צומת הלב הרבה שאתה משקיע בנקודה המסויימת של כף ידך.
 

aiki-freak

New member
הרבה דברים הם חלק מה"קי"

הרי אותו "כוח" שמאפשר לי להזרים את תשומת הלב שלי ליד הוא אותו כוח שמאפשר לי לשמור על שיווי משקל! "כוח החיים". לצמצם את ה"כוח" הזה לשיווי משקל או תשומת לב או אנרגייה עיצבית או הגדרה "מדעית" אחרת זה פספוס של המשמעות ה"הוליסטית" של הכוח הזה. לדעתי המונח "צ´י" או "אנרגיית החיים" הוא מונח הוליסטי. הוא מאגד בתוכו חוקי פיזיקה וחוקים "הכרתיים" שונים. התפיסה המזרחית איינה חקר המנגנונים הספציפיים אלא הקשר שלהם זה עם זה. לדעתי "צ´י" איננו שיווי משקל או אנרגייה עיצבית או "רצון מנטלי" אלא הקשר!!! בין הרצון, שיווי המשקל הולכה עיצבית תנועה פיסית ועוד אלפי מנגנונים שונים. ראייה הוליסטית לא מנסה להבין כל מנגנון כזה בנפרד, ואני חושב שזה בערך מה שניסיתם לעשות פה ולכן לכל אחד יש הגדרה אחרת, משום שכל אחד רואה מנגנון אחר! התפיסה ה"הוליסטית" מנסה להבין את הקשר בין המנגנונים השונים ! לכן לדעתי "צי" איננו אנרגיה פיסיקאלית נטו. תפיסת הצ´י דומה מאוד לתפיסה של מוזיקה. כשאנו תופסים מוזיקה אנו לא תופסים כל צליל לחוד, כל תדירות לחוד או את היחסים המתמטיים בין הצלילים אלא תופסים את כל המכלול!! תדירויות גלי קול יחד עם רגשות יחד עם הבנה מתמטית יחד עם הבנה אינטלקטואלית! לכן לא ניתן להגדיר מוזיקה בדיוק כפי שלא ניתן להגדיר "צ´י"... כשאני "מזרים את הצ´י " אני מבצע למעשה אלפי פעולות בו זמנית, ומסנכרן ביניהן. זו המשמעות לדעתי של "דרך ההרמוניה"... שילוב כל הגורמים הנ"ל למצב שיעבדו זה עם זה ביעילות מירבית. הרבה יותר קל לומר, תזרים את "הצ´י" שלך ליד מאשר לומר, שמור על שיווי המשקל שלך ויחד עם זאת רכז את תשומת הלב שלך ויחד עם זאת הרפה את שריריך ויחד עם זאת תרגיש את פעילות מערכת העצבים ויחד עם זאת שמור על נשימה רגועה ויחד עם זאת נקה את המחשבה ועוד כהנה וכהנה... אבל....מה אני יודע בעצם...
 
תוספת קטנה

אתה מגביל את עצמך למשמעויות של צ´י בתוך אומנויות הלחימה. ההגדרה שלך מפספסת לחלוטין את השימוש במילה הזאת במסגרת הרפואה המזרחית. למשל ברייקי, כל מה שצריך בשביל להזרים צ´י למטופל זה ליצור מגע. איזה אלפי תנועות בהרמוניה? איזה הקשר? איזה מכלול?
 

aiki-freak

New member
ההיפך

אני חושב שאני לא מגביל את המונח אלא מרחיב אותו... כדי להזרים צ´י ברייקי צריך לשלב....כוונה, רצון, תנועה, מגע, תחושה כשאני מעביר "צ´י" למטופל אני מערב את המערכת המטאבולית שלי (עליית טמפרטורת הגוף) את מערכת העצבים הפארא סימפטתית של המטופל (אפקט הרגיעה) את מערכת העצבים שלי (תחושה, מגע) את הפעלת השרירים שלי בכוון נתון (אנרגיה מכאנית וקינטית) את קליפת המוח את המערכת הלימבית במוח, את מוח הזוחלים (קואורדינציה, ריח, שמיעה, החלטה, רצון, מוסר ידע, למידה) ועוד דברים שאולי אנחנו אפילו לא מכירים... זה עדיין לא מצכים הסבר מטה-פיסי אלא פשוט הסבר הוליסטי שמבין את הקשר בין כל המערכות הללו (היינו..."צ´י")
 
מסכים כמעט עם הכל

אבל גם רובוטים,מכוניות ואופנועים לא עפים ברוח, בלי שהם מחוברים לקרקע... השליטה בקי - היכולת לנצל את שיווי המשקל, ובעצם את כל הגוף בתנועה. (הגוף שלך, או של היריב, או של שניכם). והעקצוץ ביד לא קשור לקי קסום ומופלא, אלא לרגישות יתר של העצבים כשאתה מפנה אליהם את מלוא "תשומת הלב" החשמלית של מערכת העצבים הראשית. ייתכן ויש להפניה הזו חשיבות במובן של רגישות לתחושת הכוח של היריב, אבל זה לא קסם. מישהו פה ראה במו עיניו "קסם של צ´י\קי\אנרגיה פנימית" מסגנון השטויות של "נזירי השאולין"? "Unbendable arm" - כי אתה לא מכווץ את השריר הדו ראשי, והיד מונחת כאשר המרפק בזוית להפעלת הכוח. אין בזה קסם. זה בסה"כ שימוש נכון בגוף. אריאל... מתעקש לא להפוך אומנויות לחימה לקסמים וכשפים...
 
ידעתי שלא הייתי צריך להתערב...

מה זה צ´י? טוב – ראשית, כל מה שאכתוב כאן מבטא אך-ורק את דעתי והבנתי עכשיו, כרגע, 28.08.01, וכנראה בעוד שבוע-שנתים לא אהיה מוכן "לחתום על זה"… שנית, קחו הכל "בעדינות", כלומר, בקשו הסברים אם משהו נראה לכם לא הגיוני, אבל לא לקטול – זה גם לא מנומס וגם לא עוזר (הרי הסבר הוא רק הסבר, לא יותר מזה…) ושלישית – סביר מאוד שחלק גדול מהכתוב כאן פשוט לא נכון, אז אל תתייחסו יותר מדי ברצינות
אנרגיה = יכולת לבצע עבודה. צ´י = יכולת לבצע עבודה, כאשר "יכולת" ו"עבודה" מתייחסות למגוון רחב מאוד של אפשרויות. מובן? טוב, אנסה להסביר… כאשר מאסטר מעיף אדם בקלות, הוא מבצע טכניקה "באופן מושלם". "מושלם", כאן, פירושו "ללא כל תנועה מיותרת, ללא כל השקעת אנרגיה מיותרת, וללא השקעת מחשבה מיותרת". כלומר, המאסטר מבצע את התנועה ללא "הפרעות". מה זה "הפרעות"? לדוגמא, אם אתה נותן מכה וחושב על הבנק – שלא קשור לענין – זו הפרעה. אם אתה נותן מכה כשהרגליים שלך לא "נטועות" באדמה, זו הפרעה. אם אתה נותן מכה ופוחד שיכאב לך (או למטרה) – זו הפרעה. אם אתה נותן מכה לכיוון אחד אבל מפנה את הגוף לכיוון אחר – זו הפרעה. ועוד… התהליך של לימוד אמנות לחימה, הוא במידה רבה תהליך של "סילוק הפרעות" – פסיכולוגיות וגופניות כאחד. ברפואה הסינית (ולא רק) קוראים לזה "חסימות"; בפסיכולוגיה המערבית קוראים לזה "עכבות". הרפואה המערבית, עד כמה שידוע לי, לא ממש מתייחסת לנושא – אבל שיטות כמו אלכסנדר ופלדנקרייז בהחלט כן, ואולי גם שיטות אחרות שאינני מכיר. "חסימה" זה כל דבר שמפריע לך להגיב נכון למצב (="לזרום"). המצב יכול להיות פסיכולוגי (אתה פוגש באשה שממש מתאימה לך, אבל פוחד לגשת לדבר איתה כי אתה מתבייש), רפואי (וירוס מתקיף ומערכת החיסון שלך עסוקה בתגובה לוירוס הקודם, שכבר חוסל, ומתעכבת בתגובתה), או צבאי (אתה יכול לתת מכה שתסיים את הקרב אבל אתה חושש שתיפגע במהלך ההתקפה)… או כל דבר אחר. ככל שאתה משתחרר מהחסימות שלך, היכולת שלך גדלה – לא רק בתחום X עליו אתה מתאמן, אלא בכל תחום (וככל שהאימון שלך יותר "הוליסטי", כך ההשפעה שלו תהיה יותר "הוליסטית"!). כך, שיפור הריכוז במצב לחימה יכול לעזור לך לעבור בהצלחה טסט לנהיגה, או בחינה פסיכומטרית, או ראיון-קבלה לעבודה. ולהיפך: פגיעה ביכולת שלך בכל תחום נתון, תתבטא גם בכל תחום אחר – אם נפגעה לך רגל, זה ישפיע לא רק על בריאות הרגל אלא על כל הגוף, כולל מערכת החיסון (בזמן החלמה אדם פגיע יותר למחלות), וכן על מצב-הרוח (פציעה מובילה הרבה פעמים לדיכאון, והחלמה – לשיפור מצב-הרוח), על יכולת הריכוז, ועל היכולת לבצע עבודה (=צ´י) בכלל. לסיכום: "צ´י" הוא היכולת לבצע כל סוג של עבודה, כולל המאמץ המנטלי הכרוך בה (לצורך הענין, חשיבה היא עבודה); "חיזוק הצ´י" הוא התהליך של "הסרת חסימות", או "שיפור הזרימה", והוא מנטלי (=פסיכולוגי) בדיוק באותה המידה שהוא פיזי; מכיוון ש"צ´י" הוא כל הנ"ל, הוא אינו מאפשר שום דבר שמעבר לטבע (אולי מעבר לידיעותינו כרגע – אבל לא "על טבעי" בשום צורה). כאן הערה: מכיוון שיש שיטות שונות לחיזוק הצ´י, הדרך "הטובה ביותר" לכך, לפי הגדרה זו, הוא הדרך שבה, ע"י תרגול תחום אחד, ניתן לשפר את היכולת במגוון הרחב ביותר של תחומים אחרים, נפרדים. לדוגמא, מדיטציה בישיבה יכולה שלפר את היכולת בתחומי הריכוז, הרגיעה, החשיבה הממוקדת והנשימה – אבל היא לא תשפר את היכולת להזיז דברים כבדים ממקומם, או לרוץ, או להתגונן. ריצה תשפר את היכולת הפיזית, אבל לא בהכרח את מיקוד החשיבה. לא כל צורת אימון משפרת את היכולת לבצע עבודה (=צ´י) בכל תחום אחר. הסיבה לכך שדוקא אמנות הלחימה היא (לדעתי, ורק לדעתי) האימון הטוב ביותר לחיזוק ה"צ´י", היא העובדה שאמנות-הלחימה היא הדבר הכי "הוליסטי" שקיים, כי היא מקיפה מגוון של כישורים שאין לו אך ורע בשום תחום אחר, אותם צריך ללמוד, לתרגל, לבדוק ולנסות בתנאים קרובים ככל האפשר למצבי אמת. והסיבה לכך שהטאי-צ´י (לדעתי, ורק לדעתי) היא אמנות הלחימה העדיפה ביותר, היא הדגש הרב ששיטה זו נותנת לענין ה"צ´י", גם אם זה בא (זמנית!) על-חשבון יכולת הלחימה. אבל זו רק דעתי, כמובן. ולשם הבהרה – אני לא מאמין שאדם יכול לפצח אבטיח בלי לגעת בו (בגופו או עם סכין) ובלי להפיל אותו, ובלי לומר למישהו אחר לפצח אותו; מי שטוען שהוא יכול – מוזמן לאימון הפורום, להוכיח את יכולתו לעיני. הוא עשוי להרויח תלמיד.
 

קוזושי

New member
ג´ודו וזן

עקרונית אין כל קשר בין ג´ודו וזן. את הג´ודו ייסד ג´יגורו קאנו שהיה אדם מודרני ולא דתי, אך עם הרבה קשר למסורת היפאנית, הוא השתמש בג´וג´יטסו וייסד על פיה אמנות חדשה, עם זאת הג´ודו לא נגמר בג´יגורו קאנו והיום הג´ודו הוא כל כך נפוץ ביפאן שקיימות גם קבוצות שמקשרות אותו לזן ומשתמשות בו למטרות דתייות בודהיסטייות ומדיטטיבייות, (אינני מבין כלל בזן בודהיזם כך שאינני יכול להסביר כיצד) על פי הבנתי בעצם כל פעילות פיזית שמבינה את התנועה בצורה עמוקה ומשתמשת בקי כמקור האנרגיה של הגוף יכולה לשמש למטרות מדיטטיביות.
 

Zeev Foux

New member
בהמשך לדיון - הגדרת הצ´י

האמת היא שהמונח צ´י אינו בשימוש כל כך בבית ספרנו, על כל פנים, ההגדרה הטובה ביותר שאיתה הצלחתי להבין את כל משמעויות הצ´י בהקשרי התרבות הסינית (ולא רק בהקשר של אומנויות הלחימה אלא גם פנג שוואי, ציור, ארכיטקטורה, כתיבה תמה ועוד) הוא: מידע. הצ´י הינו מידע המועבר ללא צינור מוגדר אחד תחשבו על זה קצת.. עוד לא הצלחתי למצא היבט אחד של צ´י שלא ניתן להסבר באמצעות מילה זו... אבל, (האבל הגדול) לשם מה להגדיר בכלל? האם הבנה = ביצוע? האם זה עוזר לי בכלל להבין משהו שהוא כה שרשי ומצוי בכל חלק מהמרקם הקיומי? לדעתי (האישית בלבד) לא.
 
סופסוף!!! שיחקת אותה, זאב!!!!!!

הידד! מישהו אמר זאת!!! צ´י = מידע!!! וכשאני אומר "אנרגיה" בפורום הזה, אני לא מתכוון ללחש-נחש עידן-חדשי כזה או אחר, אלא בדיוק לזה!!! מסכים ומאושר, בן
 

Zeev Foux

New member
לא אני

היי בן, לא אני הוא ז\ה שהעלה את הרעיון הזה (אני בעצם מתבייש שלא הזכרתי זאת בתחילה) אלא דוקטור (לביולוגיה מולקולרית) דינה ראלט, שעסקה בנושא התקשורת הבין תאית בגוף האדם, ולאחר מכן נחשפה לטאי צ´י, ומשם לרפואה סינית, ומשם לפנג שוואי וכן הלאה. היא מצידה (הביישנית) טוענת כי משה אטס, המוכר לחלק מחברי הפורום כמנהל קהילת מדיטציה בIOL (זצ"ל), ולאחרים כמחבר הספר "תבונת כפיים" (על הקשרים שביו שיאטסו ויהדות/חסידות) עם רעיונותיו על המידע המועבר למתאמן דרך (!) הטאי צ´י הוא שהעלה את הרעיון. על כל פנים, בפגישה מרתקת שהייתה לי איתה היא פשוט שבתה אותי עם הרעיון הזה - וזה היה כאילו החתיכה החסרה השלימה את הפאזל. תחשבו על צ´י (בהגדרה רחבה או צרה (צ´י הכבד או צ´י האדמה) ותבינו שהסינים מתייחסים למידע עדין ביותר, אך בעל השפע ממעמיקה ביותר שמצוי בכל גוף והמופץ. הבנה זו גם מסבירה תופעות כגון מורים שדוחפים תלמידים מבלי לגעת בהם ("דחיפה ריקה"). לעתים רק קולט מידע רגיש ומאופנן (תלמיד) יוכל לקלוט את דחיפת הצ´י. אבל, כמו שאמרתי, הבנה זו לא ממש עזרה לי באימוני.
 
מידע

איך בדיוק "מידע" מסביר יכולת של זקן בן 86 גמד ושברירי להעיף למרחקים אנשים צעירים, חזקים וגדולים ממנו פי 2 לכל כיוון? (שזה סה"כ פי 8) אבל הבעיה האמיתית עם ההסבר הזה היא שהוא מסביר יותר מידי. תאמין לי, גם עם "צ´י זה אלוהים" או "צ´י זה אהבה" אני יכולה להסביר את כל תופעות הצ´י, אבל הבעיה היא שזה לא מסביר כלום.
 
וואי, זאב, איזה קטע!!!

קראת את ההודעה שמתחת להודעה שלך?! כתבתי אותה לפני שכתבת את ההודעה שלך (או ליתר דיוק - לפני שראיתי אותה)... נחמד, הא? שלך בן
 
המידע שצפון בהסבר הזה אודות

מידע, איננו צפון בטקסט לבדו ("צ´י זה מידע"), אלא במה שהשומע עושה עם הטקסט. כפי שזאב אמר בעצמו: ההסבר הזה היווה עבורו חתיכה משלימה בפאזל שכבר היה קיים וכמעט מושלם. עבור מי שחסרה לו חתיכה כזאת, זהו מידע בעל ערך. אבל מי שעדיין איננו מבין מהו צ´י בצורה כמעט-שלמה, כנראה שברוב המקרים המידע הזה יהיה חסר ערך עבורו... עד שיגיעו חתיכות הפאזל שחסרות לו וישלימו אותן. גם זאב טען שזה לא עוזר לו באימונים. אני לא בטוח שהוא לא הגזים. קשה לי להאמין שזה לא עוזר לו. אבל אולי עם עוד חתיכת פאזל בהמשך, זה יעזור לו יותר. אני לא יודע איך לענות על השאלה שלך (או שאני סתם מתעצל, יא חתיכת ^&*^@%*^&#* שכמוני!!!), אבל אני אתן לך רעיון קטן, כיוון מחשבה אחד מיני רבים... ובכן, הגוף של הזקן מקבל את המידע הדרוש לו לצורך הדחיפה... הרי כל מיומנות שהיא היא מידע (מוחי), נכון? אני אחדד: כל מיומנות שהיא, הינה שילוב של מידע חיצוני ומידע פנימי... נכון? אני אסביר: אנחנו נתונים כולנו בתוך כאוס חסר-פשר החובט ללא הרף ב"חושינו" (זה לא מדוייק, אבל נניח לצורך העניין שזה כך). לאט לאט "אנחנו" יוצרים בתוכנו, מיום ליום ומשנה לשנה, מערכת שמשליטה סדר בתוהו ובוהו והופכת אותו לדבר שאנחנו מכנים בשם "עולם הגיוני". זה כמובן לא נעשה בעזרת השכל. ובלי זה, כמובן, לא היינו יכולים לקרוא ולכתוב עכשיו זה לזה כלום - ואפילו לא להגיד "אבא". ובטח שלא לעשות תנועה יעילה כלשהי. זה מאפשר לנו לזוז, ללכת, לאכול, לקרוא, לדבר, לחוש, לגעת, להפריד בין "אני" ל"אחרים", להשתפר, לחשוב וכולי. וכאשר אני גומא בקפיצה אחת 5 מדרגות, לא השרירים שלי עומדים מאחורי זה, אלא רצועת המידע שאני מצליח לבנות מהכאוס סביבי... וזה מה שמבדיל בין יכולת הקפיצה של 5 מדרגות ליכולת הקפיצה של 2 מדרגות... השרירים שם ויש להם את תפקידם בפעולה הזאת - אבל כל זמן שהם במצב בריא, מה שטעון שיפור הוא המידע שבו אני לומד לעשות שימוש. זה קצת דומה לתוכנת מחשב. עם הזמן והאימונים, אנחנו לומדים "להעלות" ו"ליצור" תוכנות מחשב חדשות. אולי מה שמבלבל מהבנת העניין היא האמונה שכל זה קשור בעיקר או במידה רבה לגוף. אני אומר שצריך גוף בריא - והשאר כמעט אך ורק עניין של מידע, כולל זרימת המידע דרך הגוף. חשבי במקום על אמנות לחימה על נגינה, או על לימוד שפה, או כל דבר אחר שמערב קצת פחות את "השרירים" - ואולי זה ישפר קצת את ההסבר הרעוע והמרושל שלי. שלך בן
 
כשתגדלי תביני

(אפס, אני כבר גדולה...) ברור שמאסטר שעושה שימוש בצ´י מפעיל גם מידע, אבל הטענה שלי היא שזה הסבר לא מספיק. למשל, אם אני באה אליך ונותנת לך סטירה, ברור שעובר פה מידע. גם מידע פיזי (עוצמת המכה, מקום הפגיעה), גם מידע רגשי וגם מידע אינטלקטואלי. אבל זה לא מספיק. עשיתי משהו חוץ מאשר להעביר מידע. השקעתי אנרגיה, הפעלתי כוח, אולי גרמתי גם נזק לרקמות. אתה יכול לטעון שזה הכל מידע, אבל אז נכנסת הטענה השניה שלי. אם הכל מידע, אז להגיד ש(גם) צ´י זה מידע זה לא מסביר כלום. הרי אם הפעלתי צ´י ואם לא הפעלתי, העברתי מידע, אז מה זה צ´י?
 
למעלה