2 שאלות שלא קשורות אחת לשניה :

כמובן ש...

אם רוצים להתקדם כאמן לחימה אז הכי חשוב להתאמן. אבל אם רוצים להבין באופן אינטלקטואלי (ויש כאלה שאכן רוצים בכך), אז להתאמן זה לא מספיק. ולקושיות: 1. הנקודה שלי היתה שהפיזיקה עדיין לא מספיקה כדי להגדיר צ´י במדויק. אבל, כאמור, עד לפני 50 שנה זה היה המצב עם אנרגיה אטומית, אז זה לא מוכיח כלום. השימוש שלי במונח "אנרגיה פוטנציאלית" היה שגוי. לא היתה הכוונה לומר שיש צ´י פוטנציאלי וצ´י קינטי. אני מדמה את זה יותר לאנרגיה אלקטרומגנטית. אנחנו מוקפים בשדה מגנטי, אבל זה לא מפריע לנו במיוחד. לעומת זה שדה מגנטי ממוקד מספיק יעצור אותנו פיזית. צ´י נמצא סביבנו במצב מפוזר, ולכן אנו יכולים להתעלם ממנו. כאשר מרכזים אותו, יש לו השפעה פיזית שאי אפשר להתעלם ממנה. 2. לא אמרתי כמות קבועה. גם אם נכנסת כמות קבועה של צ´י, עדיין יש עניין של נצילות. הנה, גם דם יש לנו בגוף בכמות קבועה, ובכל זאת בשעת מאמץ הדם מזרים יותר חמצן ומזון לגוף. (קסם צ´י הכי טוב בעולם!!!) הטענה שלך שערבוב מושגים בין מזרח למערב מוביל לטעות אינה מקובלת עלי, אבל כאן אנחנו באמת גולשים לתחום האמונה. אני מאמינה שיש רק מציאות אוביקטיבית אחת, והשוני בתפיסות המציאות נובע ממיגבלותינו האנושיות. אני מאמינה שהשיטה הטובה ביותר לחקור את המציאות היא השיטה המדעית. מבחינתי, החוויות שיש לי באימון הן חלק מן המציאות, ואני "חוקרת" אותן בשיטה הכי טובה שיש לי. אומנם אני שואלת מינוח מן המזרח, אבל הגישה שלי היא לחלוטין מערבית. נכון שיש במערב נטייה ל"בומבסטיזציה" של מונחים מזרחיים (כמו "סנסיי" למשל, שביפנית זה פשוט "מורה"), אבל אני בכלל לא התעסקתי עם מטאפיסיקה. הטענה שלי היא בדיוק שההסבר הוא לגמרי פיזיקלי, רק שאנחנו עדיין לא מבינים את הפיזיקה. מצד שני, להגיד שהמיסטיפיקציה של הצ´י היא עיוות מערבי, זה פשוט לא נכון עובדתית. יש המון אנשים במזרח שמתיחסים לצ´י כתופעה מיסטית-דתית. ראה למשל מייסד האייקידו, או סנסיי (ולא נפרט, מחמת הפדיחה). עוד נקודה: גם אני לא ראיתי אף פעם קסם צ´י ראוי לשמו. אבל אני חווה צ´י באימונים ובטיפולי רייקי, וההסברים הפיזיולוגיים שקיבלתי אינם מספקים. יום טוב, אני.
 

aiki-freak

New member
רק הערה קטנה...

מוריהיי אואשיבה או סנסאיי חוזר ואומר שוב ושוב שהאייקידו אינו מיסטי אלא רק נראה ככזה!!! האם קראת את כתביו ואת הראיון עימו?
 
או סנסיי

לא זכור לי שקראתי "את כתביו" ככאלה. קראתי הרבה קטעים שהוא כתב. האם יש רק ראיון אחד איתו, שהוא "הראיון"? אני חושבת שראיתי כמה קטעי סרטים אבל אולי אני מבלבלת. יכול להיות שהאייקידו אינו מיסטי, אבל בן אדם שיוצא ליער להתאמן בלחימה עם שדים ורוחות הוא לטעמי עמוק-עמוק לתוך המיסטיקה.
 

aiki-freak

New member
לחימה עם שדים ורוחות????

את בטוחה??? אני חושב שזו פרשנות מוטעית למה שעשה או סנסאיי... לא שהוא היה בנאדם לגמרי שפוי, אני מסכים. הוא היה מציב עצמו כנגד סופות טייפון כדי לחוש את "כוחות הטבע"...אבל שדים ורוחות??? איפה שמעת את זה? בכל אופן אני מצרף את הראיון עם או סנסאיי (שתרגם עבדך הנאמן...
)
 

aiki-freak

New member
הקובץ לא עלה ../images/Emo46.gif

אבל אל ייאוש... אייקי נופל וקם... נסי את הכתובת המצורפת... בברכה.
 
תודה רבה

תודה על הלינק. הראיון היה מאד מעניין (כצפוי). וגם התרגום מצוין. שים לב שאומנם הוא אומר שאייקידו הוא לא מיסטי, אבל באותה נשימה הוא אומר ש"איקידו זה אהבה", ו"איקידו זה התגלות של בורא היקום". זה די מיסטי, לא? בקשר לרוחות ושדים, זה תרגום שלי. נדמה לי שהמונח המקורי היה קאמי, אבל אני לא מוצאת את הקטע באינטרנט (במקור קראתי את זה באיזה ספר), אז אולי אני עושה סומטוכה. בכל אופן, הסיפור הוא שאו סנסיי היה יוצא ליער ונלחם ברוחות היער, וזה היה האימון הכי טוב, כי תוקפים אנושיים כבר לא עשו עליו רושם. (ואין ספק שהוא לא היה לגמרי שפוי).
 

חובבן

New member
פיזיקה בשרות האדם ...

הנסיון לקשור תחושות פנימיות סוביקטביות לחלוטין (כמו "צ´י") לפיזיקה הוא מיותר. רב בני האדם חשו עצב או אהבה בחייהם, אך רובם לא מנסה להציג אהבה כאנרגיה מכנית. ניתן להתייחס לתחושה פנימית כאנרגיה, חשוב לזכור שזהו דימוי. הדימוי יכול לשרת אותנו עד גבול מסוים. אני מתנגד לשימוש במונח ,אמפירי´ לתאור תחושות שאינן מדידות בעליל. האם יתכן שלמהנדסים אין צ´י?
 
זכות ההגדרה העצמית

נראה שיש לך הגדרה שונה לצ´י מההגדרה שלי. אולי תחלוק עמנו את ההגדרה הזאת? בכל מקרה, אני די אוהבת את ההגדרה שלי. -בעיני- צ´י הוא אנרגיה ולא תחושה סובייקטיבית. כאשר מאסטר מפצח אבטיח לשניים בלי לגעת בו, האם זו תחושה סובייקטיבית? לצ´י יש תוצאות מדידות ואובייקטיביות בהחלט, רק שאין לנו הסבר לתוצאות האלה. שני דברים אני לא מקבלת בהערה שלך. הטענה שלך שהשוואת צ´י לאנרגיה היא רק דימוי. מה שדימוי פה זה השוואת האהבה והעצב לתחושה. הרי אינך יכול למשש אהבה, אינך יכול להריח עצב. אינך קולט רגשות בחושיך. דווקא את הצ´י אנחנו באמת חשים באמצעות חוש המגע. דבר שני, התנגדותך לשימוש במונח אמפירי לתאור תחושות שאינן ניתנות למדידה. ראשית, כל התחושות הן בלתי מדידות בהגדרה. תחושה היא הניתוח הסובייקטיבי של גירוי חיצוני. וכבר ידוע ששני אנשים יכולים להגיב בצורה שונה לאותו גירוי ממש, ואותו אדם, תגובתו משתנה ע"פ הנסיבות. שנית "אמפירי" (היינו, מתבסס על נסיון העבר) ו"מדיד" זה שני דברים שונים לגמרי.
 
מאסטר מפצח אבטיח בלי לגעת בו ../images/Emo4.gif

אני רוצה לראות את זה לפני שאני מקבל משפט כזה... מכירה מישהו שעושה טריקים כאלה באזור?
 
אתה, אל תתערב ../images/Emo6.gif

חוששתני שלא. אני רק מכירה מאסטרים של אייקידו, ואנחנו לא נוהגים להילחם בדומם וצומח. תצטרך לשאול מישהו מקונג פו או קראטה.
 
לא.

אלוהים אדירים, יש שם סמיילי בגודל של... תפוז. אתה יודע מה המשמעות של סמיילי?
 

dtk

New member
סמיילי או לא סמיילי,

דבר כזה לא אומרים בצחוק! מעט נימוסים היו עוזרים לך... אפשר לבקש מאריאל בנימוס שיתחפף, למרות שזה בטוח לא יעזור.
 

aiki-freak

New member
מיתר נדיר...

איפה את לומדת אייקידו (או מלמדת?) ? אחרי שתסיימו עם האבטיח הזה אפשר לקבל חתיכה??.... אגב...האם ל"קי" אין קשר לאנרגייה העיצבית החשמלית? האם המרידיאנים הם לא נסיון קדמוני לתאר את מערכת העצבים? (האם לא מרמזת על כך העובדה שהמרידיאנים העיקריים בגוף נמצאים בסמיכות מפתיעה לעצבים ראשיים?) האם "הטלה" היא לא התמרה של אנרגייה עיצבית לאנרגייה קינטית? לא יודע סתם רעיונות. רק שתדעי...אין לי מושג על מה אני מדבר
אה...וברוכה הבאה לפורום שלנו...נכון שזה נחמד? (אבל זהירות
זה ממכר
)
 
מי אני, מה אני....

אני לומדת בירושלים, אצל שוקי כהן, שהוא תלמיד של דניאל. אבל זה חדש. למדתי כמה שנים אצל יוסי מגל, שמלמד עכשיו במודיעין. לגבי האבטיח... תמיד תהיתי איך יוצא אבטיח שחתכו אותו עם צ´י. לדעתי הכל נהיה קוועץ´. אני חושבת שהצ´י איננו אנרגיה עצבית. ראשית האנרגיה החשמלית העצבית היא -נורא- נמוכה. מה שנשמע לי ניחוש טוב זה שאנחנו שולטים בצ´י באמצעות אנרגיה עצבית, כמו שכולאים ומנתבים פלסמה באמצעות שדות מגנטיים. לגבי המרידיאנים, מקריאה שלי בשיאצו ורפואה סינית, הם כולם מכחישים נמרצות שהמרידיאנים קשורים למערכת העצבים, למרות שיתכן שמבחינה היסטורית אתה צודק. אשר להתמכרות, אני לא מודאגת. אתם תבעטו אותי מפה די מהר :)
 

lyigal

New member
ההגדרה הפשוטה ל"קי"

מה יקרה אם תכין פסל שמבחינה של חומר ומשקל יהיה זהה לאדם, האם הוא יעמוד על בסיס של כפות רגליים קטנות כפי שיש לבן אדם? התשובה היא חד משמעית שלא, כל רוח מצויה תפיל אותו. מהו הדבר שגורם לרוכב אופניים או אופנוע להשאר יציב על שני גלגלים? האם יש לזה הסבר הנדסי? האם אפשר ליצור אופנוע שיסע בצורה יציבה ללא רוכב? מדוע אדם יכול לעמוד בפני כל רוח מצויה למרות שגופו מהוה מפרש בגודל שיפיל כל חפץ אחר? לאדם יש שיווי משקל ששומר על יציבות ללא כל היגיון הנדסי, במערב לא חקרו את זה כלל, אך במזרח לא רק שחקרו את זה, פיתחו גם שיטות ששולטות בזה והצליחו להגביר ולהחליש את זה, היפאנים קוראים לזה קי והסינים צ´י. יוצא אם כךשלכל יצור חי יש שליטה מסויימת בקי אחרת לא היית יכול לקום מהכסא, באומנויות הלחימה אתה לומד לשלוט בתנועה וכמה שאתה שולט יותר בתנועה ועושה אותה בצורה נכונה, אתה שולט יותר בקי שלך, הבעיה של כל המערביים שמתאמנים היא שהם חושבים שהקי זה כל מיני אנרגיות מסיטיות שאיןלהם שום מושג מה הם עד שיום יבוא והם יקבלו שליטה בקי, והם לא מבינים שכמה שהם יפתחו שליטה בתנועה כך הם ישלטו יותר בקי שלהם, ואדם שהגיע לרמה גבוהה באומנות לחימה, אם הוא עובד נכון הוא גם שולט בקי שלו ללא ידיעתו. זאת לדעתי ההגדרה של קי\צ´י בצורה הפשוטה ביותר ללא תאוריות מיסטיות
 
ההגדרה אולי פשוטה, אך כל הדוגמאות

לצערי, מוטעות מן היסוד. רוכב אופנוע או אפניים יציב בזמן תנועה, והרבה יותר יציב ככל שהמהירות גדולה. יש לזה הסבר פיזיקלי מהמדרגה הראשונה, ואפילו משתמשים בתוצא הזה ביום יום (על גירוסקופ, או לחילופין קנה מחורץ, שמעת?) אדם מול רוח? עשה ניסוי פשוט. קח חבל, קשור קצה אחד לכננת. קשור את הקצה השני לגופך. אמור לחבר שיפעיל את הכננת, ונסה להישאר במקומך. כעת, בלי שתדע, חברך חותך את החבל. מה יקרה? אתה תיפול (או תמעד, אבל מעבר למתח מסוים של החבל תיפול) לכיוון הנגדי. מה זה אומר? שהפעלת כוח בכיוון הנגדי. בן אדם זו מכונה מורכבת להפליא שמשתמשת בהמון מנועים קטנים (קוראים להם שרירים, או לפחות ככה קראו להם פעם, אני חושב) ומערכות בקרה לשליטה במנועים האלה, כדי לייצב אותך. לשיטתך, אם אני לוקח מטבע, ומייצב על הצד, אז הענקתי למטבע צ´י?
 

aiki-freak

New member
???

ממתי שיווי משקל זה "קי"? אם ניקח כל רובוט ממוצע או מכשיר מכני אחר שיכול לשמור על יציבותו אז זה אומר שיש לו "קי"? כוח החיים האוניברסלי? במכונת כביסה? לדגל שמחובר למוט שתקוע באדמה יש "קי"? אגב...גם אדם יעוף מרוח אם זו האחרונה תהיה חזקה מספיק...אז מה זה אומר? האם לעץ או לשיח שעומד מול סופה שתעיף אדם בקלות יש "קי"? מדובר פה הרי במכניקה די פשוטה... תראה לי מישהו ששומר על שיווי משקל כששתי רגליו באוויר ואז אסכים שזה "קי". ומה בקשר לג´ירוסקופ? אגב בכל מה שקשור לתנועה של גופים והכוחות הפועלים עליהם אתה בטוח שלא חקרו את זה במערב? האם לא כל (או רוב) מדע הפיסיקה חוקר בדיוק תופעות אלו?
 
אוף איתכם ! ../images/Emo6.gif

אני רציתי "להכנס בו" עם עקרונות הפעולה של תנע זויתי...
אבל אני מסכים (טוב, מה אני מבין?) שקי זה בסה"כ שם אחר לשיווי משקל.
 
למעלה