ילדים שאינם אוהבים להתלכלך

ילדים שאינם אוהבים להתלכלך


אני יודעת שזה נשמע כמו חלום של כל הורה,אבל יש ילדים שלרוב יהיו בעלי ויסות חושי ייחודי ועל כן לא יהיו מסוגלים לגעת בדברים שעושים בלאגן ו/או לכלוך.

מהו ויסות חושי

ויסות חושי הוא הדרך של האדם לקלוט גירויים, לעבד אותם ולהגיב להם.
ילד עם בעיות בויסות החושי מתקשה להתמודד עם גירויים שונים והקושי לרוב מתבטא בתסכול, דחייה, כעס,צרחות ואי שקט.

אז מה עושים עם ילד שאינו אוהב להתלכלך ולהתנסות בחומרים שונים

דבר ראשון
אסור להכריח! כן להציע שוב ושוב אבל עם רווח סביר בין ההצעות, לא להציק לילד ולא לייחס לזה חשיבות מיוחדת כי זה ילחיץ את הילד.

דבר שני
לשמש דוגמא לילד, להראות לו שגם אתם נוגעים וכמה זה כיף ונעים.

דבר שלישי
להציע חומרים אלטרנטיבים- כל פעם להתקדם לאט לאט עם הילד. אם התחלתם במגע עם צבעי מים, בהמשך מומלץ לעבור לנסות עם צבעי ידיים/גואש. להתחיל עם ממש קצת-בהתחלה עם מכחול, אח"כ עם אצבע ובסוף עם כל הילד.

והכי חשוב- להקשיב לילד, לא ללחוץ עליו- כל אחד בזמנו.

אני בתור גננת למשל, אף פעם לא לוחצת על ילד.מציעה כמה פעמים במספר הזדמנויות ואם הילד לא רוצה- שמה את זה בצד. לפעמים כשיודעת עד כמה חשוב לילד כן לצאת עם עבודה- אני שואלת אותו אם ירצה שחבר יכין לו ומציינת בפני האמא שחבר של הילד הכין ואיזה כיף שיש לו חברים כאלה טובים. לפעמים זה גם גורם לילד להצטרף לחבר בתהליך היצירה.

אילו עוד דרכים מאפשרים עידוד של ילד שלא אוהב להתלכלך כן להתנסות בחומרים שונים

האם יצא לכם להכיר ילדים שאינם אוהבים להתלכלך
איך ההורים או אתם התמודדתם עם מצבים כאלה
 

ga26

Member
נתחיל עם זה

שאחי הקטן ז"ל כשהיה קטנטן היה כזה כשזה הגיע לרמות סטריליות של לא לדבר מטל האוכל שלו ולא לשבת איתנו והוא טופל בקופת חולים ויצא מזה.
הבן שלי בן השלוש הוא אוהב יחסית סדר ונקיון ולא אוהב להתלכלך בטבע הבסיסי שלו. אנחנו עושים איתו בצק וצבעי ידיים ומורחים קרמים ולמעשה קוטעים את זה כשזה ממש בקטנה ולא בעייתי כלל. אנחנו לא נותנים לזה להתפתח לבעיה.
&nbsp
 
אני אשמח, רק אם מתאים לך, להרחיב בנושא


גם עם הבן שלך וגם עם אח שלך ז"ל (ומצטערת לשמוע שאיבדתך את אחיך
).
 

ga26

Member
OK

אמא שלי חולת נקיון. הבית תמיד נקי, שטוף והכל מסודר. כשאחי היה קטן הוא לאט לאט החל לפתח סטריליות יתר. זה הגיע ממש למצבים אבסורדיים שהוא אוכל לבד כדי שאנשים לא ידברו לידו רתיעה מכל מיני דברים וכו'. לקחו אותו לטיפול בקופה ששם ככל הנראה חשפו אותו ללכלוך ולמרקמים שונים לאט ובעדינות. זה עבר לחלוטין אחרי תקופה.
&nbsp
לגבי בני - אין לו לאן לברוח.... אני ואשתי ממש לא מסודרים והבית לא תמיד נקי (לא נעים להגיד שרוב הזמן הוא לא שטוף ולא נקי....) אבל באופן טבעי יש לו נטיה לסדר, לנקות וכו'. מגיל קטן הוא חשוף למשחקים שונים ולמרקמים ולצבעי ידיים ולהכל אבל בשנה האחרונה הוא התחיל לשחק יותר משחקי תפקידים, דמיון, לגו קטן, פאזלים וכו'. ובמקביל החל לא לרצות להרטב בחולצה, לא להתלכלך וכו'. זה ממש בקטנה אבל ישר אני ואשתי התחלנו לשחק עם שני הילדים עם צבעי ידיים. הוא בהתחלה נרתע מעט אבל כבר באותו יום שיחק עם זה ומרח לי על הפנים שלי ושיחקנו והתלכלכנו.
במקרים מסויימים אם שמים לב שמשהו מתחיל אולי להתפתח - קל מאוד לפתור את זה מהר יחסית.
אגב הוא גם מאוד דעתן ולכן קשה מאוד "להכריח" וגם לא נכון. אנחנו פשוט משחקים איתם. למשל שבוע שעבר הוא צבע בגואש אז תוך כדי הוא החל לצבוע עם האצבע.
&nbsp
הבעיה שבגן שלו יש להם נטיה לדאוג שהילדים ישארו נקיים כך שאת היכולת הנפשית להתלכלך הוא מקבל מהבית.
 
עצוב שדווקא בגן גורמים להם לפחד להתלכלך


אני מודיעה כבר באסיפת ההורים הראשונה לשלוח את הילדים בבגדים נוחים ולאו דווקא יפים-את אלה להשאיר לימים של חגיגות ולהבין שיש מצב שהילדים יחזרו מלוכלכים אם בגלל שנהנו מארוחה טעימה ואם בגלל שצבענו,קשקשנו, ציירנו,הדבקנו ולבסוף....התלכלכנו

&nbsp
יש הורים שפחות אוהבים את זה ויש הורים שמאוד אוהבים שהילד מלוכלך טיפה כי אז זה סימן שעבדו איתו

&nbsp
והכוונה בילד מלוכלך לא שהפנים מלוכלכות, אלא שיש שאריות צבע בידיים שיורדות רק בניקוי טיפה יותר רציני באמבטיה, או שהבגד טיפה התלכלך (למרות שמשתמשים בסינרים).
&nbsp
 

ga26

Member
הגן שלו נהדר אבל בקטע הזה הם קצת פחות מוצלחים.

מזכיר לי שכשהוא נכנס לגן אחת התלונות המרכזיות שלנו הייתה שהוא חוזר כמו שהגיע בלי כתמים, חול, לכלוך...
לקח להם קצת זמן להבין את הראש שלנו.
אגב זה נכון, יש לא מעט הורים שדווקא אם הילד יחזור מלוכלך - יתלוננו.
 
כן יצא לי להכיר אחד...

הילד שבו טיפלתי.
&nbsp
זה התחיל אולי, מכך שסירב לינוק. (האמא עברה לשאיבה,והוא קיבל שאוב בבקבוק. מעולם לא ינק).
המשיך בכך שהוא נרתע ממגע בחומרים שהזכרת.
הוא פדנט באופן כללי, מפריע לו מראה של פירורים על הרצפה, או אפילו כמו שאמר לאביו לפני כמה ימים 'שים את בקבוק היין במקום'. האבא אמר שזה שמן זית, והבן חזר על ההנחיה :)
הוא לא מוכן לנעול סנדלים ללא גרביים.
&nbsp
אני הבנתי שהיו איתו בייעוץ, כי סירב לאכול מגוון מאכלים ( אכל או דברים ממש 'חלקים' בטקסטורה, או מחוספסים לגמרי).
הוא לא מטורף על הגן, יש שם משהו שהוא לא אוהב- כל בוקר לא רוצה ללכת. אבל כשבאים לאסוף אותו- רוצה להשאר. מכאן אני מסיקה, שמשהו בשיגרת היום שם,לא נעים לו.
חוץ מזה,אני הייתי משוגעת עליו. הוא ילד יפהיפה,ויש לו כמובן את הפלוסים שלו :)
 
למעלה