פרסום שאלות מבחינות בגרות

toasted

New member
פרסום שאלות מבחינות בגרות

שלום לכולם, אני מעונין לפרסם פתרונות שלי לתרגילים בפיזיקה של בחינות הבגרות בספר שיופץ ברוב חנויות הספרים. האם פרסום השאלות מבחינות הבגרות מהוות הפרה של זכויות יוצרים? האם אני צריך אישור של משרד החינוך כדי לפרסם את השאלות שלהם? אודה אפילו על קצה חוט.. תודה.
 
זכויות יוצרים בפרסומים ממשלתיים

שייכות, קרוב לוודאי, למדינה (אם אין הסכם בינה לבין המחברים הקובע אחרת). כך משתמע מסעיף 18 לחוק (שנכתב בשנת 1911 ולא עודכן). סביר להניח, שלמדינה לא תהיה סיבה להתנגד להוצאת ספר כאמור. ברר עם הנוגעים בדבר במשרד החינוך.
 
זה לא יצירה "נגזרת"? ../images/Emo141.gif

אם לכל שאלה מוצמד הפתרון המוצע ע"י המחברת - האם לא חל על זה כל מה שהבאת לנו כאן לפני כמה ימים?
 
יצירה נגזרת

היא יצירה המבוססת במידה מהותית על יצירה אחרת, כגון תרגום, עריכה או תמצות, תסריט על-פי ספר, עיבוד או תיווי (רישום בתווים) של מנגינה וכדומה. היצירה המקורית צריכה להשתקף ביצירה הנגזרת ולהיות עיקר בה (שהרי כל יצירה כמעט מבוססת במידה זו או זו על יצירה או על יצירות שקדמו לה). האם פתרון למבחן הוא יצירה נגזרת של המבחן? ייתכן. אבל נראה לי יותר, שהמבחן והפתרון הם, בדרך כלל, שתי יצירות נפרדות, הנמצאות זו בצד זו, ולא זו בתוך זו, גם אם טכנית הן מצויות באותו ספר (האם תשובתי זו היא יצירה נגזרת של השאלה שלך? לא סביר בעיניי). על כל פנים, הסיווג אינו משנה במקרה הנדון, שהרי ממילא יוצר יצירה נגזרת נזקק לרשות היוצר המקורי כדי לפרסם את יצירתו (וצד ג' נזקק לרשות משניהם).
 
דוקודרמה ../images/Emo141.gif

כנראה טעיתי בעניין היצירה הנגזרת. אני התכוונתי לשילוב קטעים שמישהו אחר חיברם ביצירה חדשה, כאשר השילוב עצמו, יחד עם היצירה החדשה, יש לו ערך יצירתי בפני עצמו. נניח שאני, במחזה-דוקודרמה, מכניס דמויות מוכרות, ושם בפיהם דברים שהם אמרו במציאות, כחלק מהמבנה העלילתי של המחזה, אשר מעצם טבעו כ"דוקודרמה" המציאות והדמיון משמשים בו בערבוביה. טול, למשל, את המחזה מי שיחד את אהרן ברק: הכרעת-הדין שבו היא העתק מדוייק (עם התאמות מינוריות לקונטקסט) של הכרעת-דין שניתנה במקום אחר. מתוך הנחה - הצריכה ליבון נפרד - שעל פסק-דין יש זכויות יוצרים, האם יש כאן הפרה?
 
לכאורה, זו אכן הפרת זכות יוצרים

אך כפי שציינתי, זכויות היוצרים בפסקי הדין (ובפרסומים ממשלתיים בכלל) שייכות להלכה למדינה, אך למעשה (לדעתי) הן נחלת הכלל. איני מעלה בדעתי, שהמדינה תתבע מחבר ספר כלשהו, על ששילב בספר קטעים מפרסומים רשמיים.
 
וגם

המפר לכאורה יכול להישען על סעיף 2 (1) (i) לחוק, המתיר "כל טיפול הוגן ביצירה לשם לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה או תמצית עיתונאית".
 
כן, זה היה ברור לי מלכתחילה../images/Emo141.gif

ולכן לא ממש חששתי. בכלל לא חששתי.
 
ואם זה פס"ד של הלשכה?../images/Emo141.gif

ואם הדיינים עושים מלאכתם בהתנדבות, ובכל מקרה אין בינם לבין הלשכה יחסי עובד-מעביד, האם יכולים מחברי פסה"ד לטעון כי זכויות היוצרים הן שלהם? ואגב, אני לא חושש שהלשכה תבוא ותטען כי יש דמיון בין פסה"ד האמיתי לבין פסה"ד שבמחזה, כי לא רק עצםהתביעה, אלא הדמיון, הם בעוכריה.
 

toasted

New member
כן, האם.. ו...

מי הנוגעים בדבר במשרד החינוך? ניסיתי לדבר איתם כבר כמה וכמה פעמים ולא מצאתי אף אחד שיוכל לעזור לי (וזאת גם לאחר שכן הצלחתי לדבר שם עם מישהו פעם אחת, משהו שלא היה פשוט). תודה.
 

English1

New member
עלייך לפנות לאגף הבחינות

של משרד החינוך. בחינותץ ההבגרות הן בבחינת זכויות יוצרים, והפצת ספרי פתרונות שלהן דורש אישור אגף הבחינות של המשרד.
 

duvdevanim

New member
לפי הידוע לי..

משרד החינוך גובהה תשלום תמורת אישור לשימוש בבחינות הבגרות בספרים.
 
למעלה