עזרה בנושא הלנת שכר

omarman

New member
עזרה בנושא הלנת שכר

צריך עזרה בנושא הלנת שכר!!! לפני כשנתיים עבדתי בהדרכה כעצמאי ("עוסק פטור"), מידי חודש הגשתי קבלות וקיבלתי צ'ק בעבור הפעילות מעיריית באר- שבע. רצה הגורל, ובעקבות התכניות הכלכליות של ביבי הפסיקו את עבודתי (יחד עם עוד מספר מדריכים)- מאחר והתכנית שהדרכתי הייתה לרווחה ולא מספיק "כדאית"... בכל- אופן; בחודש האחרון לעבודתי (דצמבר 2002!!!) הגשתי כהרגלי את הקבלה והדו"ח החודשי. להפתעתי הצ'ק בושש להגיע. לאחר בירור הסתבר שהניירת מתעכבת, חלק הלך לעיבוד ... ועוד ועוד... בסוף, אחרי הרבה דיבורים, ניירות חדשים, טלפונים ומספר חודשים- האחראית על העיניין בעיריית באר- שבע הודיעה לי כי כל הניירות של מסודרים אצלה, והכל בסדר. רק... כרגע יש להם בעיות תקציביות ולכן עיריית באר- שבע לא מוציאה כרגע צ'קים! ומאז- כבר יותר משנה- אני מקבל כל הזמן את אותה התשובה (כשאני משיג אותה, כי לרוב לא עונים לטלפון, ואף- פעם לא חוזרים אלי טלפונית, כשאני משאיר הודעה). הסכום שחייבים לי הוא בסך הכל 1200 ש"ח! נשאלת השאלה- האם אני יכול לתבוע אותם? ואם כן אז כיצד? כלומר הסכום מאוד קטן, כך שרק לקחת עו"ד יעלה לי יותר מהסכום הזה, לא?! ובנוסף- אין לי שום חוזה איתם, שום דבר כתוב, וקבלה אני נותן רק אחרי שאני מקבל את הכסף, כך שהדו"ח החודשי של דצמבר 2002 נמצא אצלם, ולא ברור לי האם הם יתנו לי העתק שלו אם אבקש, הרי זה נגד האינטרס שלהם, מן הסתם. ובכלל- היכן אני מוצא עו"ד לדיני עבודה? (יש דבר כזה?), האם אני יכול לתבוע ב"תביעות קטנות"? ואם כן- אז כמה זה יעלה לי? ושאלה אחרונה- האם בכלל אני אמור לקבל יותר כסף (כלומר יותר מ- 1200 ש"ח), או מאחר ואני עצמאי ולא שכיר שלהם, אז אולי אני כלל לא יכול לקבל יותר? בעיקר מאחר והכל נעשה בע"פ (עבדתי שם כשנה, החלפתי מישהו שנסע לחו"ל, שעבד שם מספר שנים, וכרגע אני לא בקשר איתו, וגם לו אין חוזה כלשהו, גם הוא עבד כפרילנסר לצורך העיניין). וכמה כסף ניתן בכלל לקבל מהעיניין? האם אין חוק התיישנות? אשמח לכל סוג של תשובה ועזרה! אמנם זה רק 1200 ש"ח, אך גם זה כסף, והתיסכול גדול!
 
זכותך לתבוע את שכרך שהולן

1. מעמד כעובד שכיר או כעוסק עצמאי אינו נקבע על-פי ההסכם בין העוסק למעסיק (למעט במקרים גבוליים), אלא על-פי המבחנים שבפסיקה. לכן, גם אם עיריית באר שבע סיווגה אותך, מטעמי נוחות, כעצמאי, ייתכן שמבחינת הדין היית שכיר, ולדעתי, זה אכן המצב (דעתי עשויה להשתנות אם תמציא לי יותר פרטים על אופי עבודתך: אם, למשל, עבדת כמדריך לריקודי עם באמצעות רשמקולים וציוד הגברה משלך, אתה לבדך קבעת את תכנית ההדרכה ללא פיקוח, ואתה גם זה שזימן מדריך מחליף כשנאלצת להיעדר מהעבודה - אפשר שמעמדך כעצמאי היה תקין; בייחוד אם סיפקת שירותי הרקדה כאמור גם לגופים אחרים). 2. ההבחנה האמורה בין שכיר לעצמאי חשובה לצורך קביעת בית הדין, שאליו יש להגיש את התביעה: כשכיר עליך להגיש את התביעה לבית הדין האזורי לעבודה, ואלמלא איחרת, היית זכאי לתבוע גם פיצויי הלנת שכר (ראה סעיף 24 (א) (1) לחוק בית הדין לעבודה וסעיפים 17 ו- 17א לחוק הגנת השכר). כעצמאי אתה יכול להגיש את התביעה לבית המשפט לתביעות קטנות או לבית משפט השלום, לפי בחירתך, וממילא אינך זכאי לפיצויי הלנה (אלא לשכר עצמו בתוספת הפרשי הצמדה וריבית רגילה). 3. בבית הדין לעבודה אתה רשאי (אך אינך חייב) להיות מיוצג בידי עורך דין. בבית המשפט לתביעות קטנות אין ייצוג משפטי, למעט במקרים חריגים, ברשות בית המשפט. סכומי האגרות נמוכים בשני בתי הדין, ואם תזכה, סביר שתפוצה גם על הוצאות המשפט. 4. אני מקווה ומאמין, שעיריית באר שבע, כרשות ציבורית, תהיה הוגנת ולא תערים קשיים לעניין הודאה בעובדות וגילוי מסמכים. יָתֵר על כן: נראה לי שמכתב התראה בדואר רשום למי שהיה ממונה עליך בעירייה (עם עותקים למנהל האגף ולראש העירייה) - מכתב שתדרוש בו את המגיע לך לאלתר, ואשר תציין בו, כי תפנה לערכאות אם לא תמולָא הדרישה - עשוי להספיק ולפטור אותך מהליכים משפטיים. 5. מידע נוסף תמצא באתר הרשות השופטת.
 

omarman

New member
עופר, תודה רבה, עדיין משהו לא לגמרי

עופר, תודה רבה, עדיין לא לגמרי ברור לי- כלומר הגשתי כל פעם קבלות, ובהתחלת עבודתי גם הגשתי אישור ניהול ספרים, ואשור על כי אני "עצמאי פטור". כלומר סביר שבהחלט אני נחשב לגביהם כעצמאי, לא!?? ובאותו הקשר- לימדתי שם שיאצו. לא הבאתי עימי אף-פעם שום ציוד, כל הציוד היה שלהם (טייפ למוסיקה ומזרנים), זה משנה לצורך העיניין?!
 
שכיר או עצמאי

השאלה אינה פשוטה. המעמד נקבע על-פי מכלול של מבחנים, והנתונים שפירטת אינם מספיקים לתשובה חד-משמעית. קבלת שכר כנגד חשבוניות (או קבלות) היא אמנם מאפיין של עוסק עצמאי. שימוש בכלים של המעביד הוא מאפיין של עובד שכיר. אך שני אלה, כאמור, אינם המאפיינים היחידים ולא החשובים. המבחן העיקרי הוא מבחן ההשתלבות, לאמור: האם עבודתו של העובד היא חלק בלתי נפרד מהעבודה השוטפת והשגרתית של המפעל או המוסד המעסיק, או שהיא שירות חיצוני, שמעניק העוסק באמצעות עסק משלו? ראה, למשל, פה, כאן (תמצית פסק דין כהן נגד דן ועוד), שם ולמטה. לדעתי, ככלל, מדריך במועדון של רשות מקומית צריך להיחשב עובד שכיר, משום ששירותי תרבות (הדרכה, הרצאות וכדומה) הם חלק מהעבודה הרגילה והשוטפת של הרשות. על כל פנים, במקרה שלך, לשאלה הנדונה חשיבות משנית, משום שהתיישנה זכותך לפיצויי הלנת שכר.
 
למעלה