חוק ההחזרים

yuda06

New member
חוק ההחזרים

ידוע שלצרכן אסור להחזיר לחנות מוצר שיוצר במיוחד עבורו. השאלה האם זה סביר והגיוני להקיש שתקנה זו תחול גם בין חנות ליצרן? ז'א חנות שהזמינה פריטים שיוצרו במיוחד עבורה, לא תוכל (החנות) להחזירם ליצרן. אשמח ללינק לפס'ד רלוונטי. תודה מראש
 

dani666

New member
אתה ער לעובדה שהחנות אינה "צרכן" ולכן מה שרלוונטי לאחד ...

... לא רלוונטי לשני
 

yuda06

New member
מדובר במקרה של "טובין שיוצרו במיוחד לפי הזמנה"

ולא נראה לי שקיים הבדל. לדוגמא הזמנת כרטיסי ביקור, מה ההבדל אם זה צרכן או חנות?
 

dani666

New member
המלצה - אם אתה כבר קורא חוק, קרא מההתחלה

במיוחד את קטע ההגדרות. אתה עוד עשוי למצוא שם תשובה לשאלתך.
 

dani666

New member
"צרכן" – מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך ...

... "צרכן" – מי שקונה נכס או מקבל שירות מעוסק במהלך עיסוקו לשימוש שעיקרו אישי, ביתי או משפחתי
 
זכות לבטל עיסקה בשל חרטה

הזכות לבטל הסכם רכישת מוצר מתוך חרטה בלבד (להבדיל מביטול עקב פגם במוצר, הטעיה וכדומה) נוגדת את העיקרון, שהסכמים צריך לכבד. על כן זכות כזו קיימת רק אם נקבעה בחיקוק. ומשלא נקבעה זכות כזו לעוסק, אין צורך להקיש מחוק הגנת הצרכן, שאין לו זכות כזו (זה מובן מאליו שאין לו).
 

yuda06

New member
למען הסר ספק...

אז מותר או אסור לחנות (מתוך חרטה בלבד) להחזיר ליצרן?
 
מה לא ברור?

נחתם הסכם לאספקת/יצור המוצר. לא משנה אם בכתב או בעל פה. לא משנה אם מוצר יחודי או לא. יש הסכם. והסכם (חוזה) חובה לכבד, עפ"י חוק החוזים. &nbsp רק אם יש חוק ספציפי שמחריג מהחובה לכבד את ההסכם, ניתן לא לכבד. ובמקרה המדובר, אין. (לפחות למי שענה לא ידוע על כזה).
 
אתה הופך את היוצרות

אין צורך באסמכתא לחובה לקיים הסכם. היא מובנת מאליה. מי שטוען, כי יש לו זכות לבטל את ההסכם, הוא שצריך להביא אסמכתא לכך.
 

9x9

New member
אפשרות נוספת שאולי תתאים עבורך

יש מקרים מיוחדים שניתן להשתמש בסעיף 18 לחוק החוזים (תרופות) - ציטוט: "18. (א) היתה הפרת החוזה תוצאה מנסיבות שהמפר, בעת כריתת החוזה, לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן או שלא ראה ושלא היה עליו לראותן מראש, ולא יכול היה למנען, וקיום החוזה באותן נסיבות הוא בלתי אפשרי או שונה באופן יסודי ממה שהוסכם עליו בין הצדדים, לא תהיה ההפרה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים. (ב) במקרים האמורים בסעיף קטן (א) רשאי בית המשפט, בין אם בוטל החוזה ובין אם לאו, לחייב כל צד להשיב לצד השני מה שקיבל על פי החוזה או, על פי בחירה כאמור בסעיף 9, לשלם לו את שוויו, ולחייב את המפר בשיפוי הנפגע על ההוצאות הסבירות שהוציא ועל ההתחייבויות שהתחייב בהן באופן סביר לשם קיום החוזה, והכל אם נראה לבית המשפט צודק לעשות כן בנסיבות הענין ובמידה שנראה לו."
 

yuda06

New member
תודה. הנסיבות שעליהן מדובר הן שבהסכם...

(שהחנות תוכל להחזיר ליצרן) לא צוין כלום לגבי החזרת מוצרים שיוצרו במיוחד לפי הזמנת החנות.(אז מובן שאלו "מוצרי מדף").האם גם אז 18א מגן על היצרן?
 

9x9

New member
אם מדובר על מוצר מדף ...

בין אם מוצר המדף יוצר במיוחד עבורך, ובין אם יובא ארצה מחו"ל במיוחד עבורך, ובין אם לאו, לגבי כל אלה אתה רשאי להחזיר אותו לחנות על פי תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010 אין אפשרות להחזיר על פי התקנות הללו אם המפרט הטכני של המוצר נקבע במיוחד על ידך. לעמת זאת - אם מדובר על הקשר המסחרי שבין החנות לייצרן, יש לבדוק ראשית את החוזה שביניהם, ובנוסף, את הנוהג המסחרי שהשתרש ביניהם במקרים קודמים ולאורך זמן. ולעיתים, יש גם השפעה לנוהג שקיים בין אותו ייצרן לכלל החנויות לגבי החזרת מוצרים, כדי לדעת אם יש דווקא לסעיף 18 הנ"ל קשר אליך, צריך לרדת לפרטי פרטים של המקרה שלך. אתה לא ממש נתת הסבר מעמיק ומפורט על החוזה וכל הסובב את נושא ההחזרה. פורום משפטי באינטרנט לא יוכל ולא צריך לתת לך תשובה משפטית ממצה.
 

9x9

New member
גם אם ברור ומובן שלא מדובר ב-"צרכן" עדיין ...

החנות שמקבלת חזרה מוצר, צריכה לעיתים קרובות להחזירו לייצרן לכן, מרגע שהתקבלו התקנות המאפשרות לצרכן להחזיר מוצרים לחנות, צריכה היתה החנות לדאוג לכך שהייצרן יקבל ממנה את המוצר שהוחזר. החנות היא כאן, לכל היותר, "מתווך" בין הייצרן לצרכן - ולא תחנה סופית.
 

9x9

New member
ואם החנות היתה מוכרת ומקבלת חזרה אז זה כבר בסדר?

מבחינת הייצרן זה לא משנה. החנות בשום מקרה היא לא "הקונה" הסופי היא המתווך בעסקה, ויתכן מצב שלא נמצא קונה, אז הסחורה חוזרת לייצרן. לפעמים, ההתקשרות בין החנות לייצרן היא באמצעות מכר מותנה ועד שלא נמכרת לצרכן היא בבעלות הייצרן אף שפיזית היא בחנות כלשהי.
 
למעלה