שאלה לגבי זכויות יוצרים על שאלות במתמטיקה פיזיקה ועוד

aaa123

Member
שאלה לגבי זכויות יוצרים על שאלות במתמטיקה פיזיקה ועוד

יש באתר של גול ספרי לימוד שאותם יכול כל אחד להוריד בחינם לקראת מבחני הבגרות במתמטיקה פיזיקה ונושאים אחרים. הם מוכרים לא את השאלות אלא רק את התשובות,וכתוב במפורש שכל קורס באתר מלווה בספר קורס הניתן להורדה ללא עלות גם ללא מנוי לאתר. אני לא צריך להתחייב על משהו כשאני מוריד את ספר הקורס,ואני צריך לשלם ולהתחייב לתקנון האתר רק אם אני רוצה לראות תשובות לשאלות. השאלה היא אם מותר לאדם לפרסם ספר או סרטונים של פתרונות לשאלות של ספר הקורס בלי להעתיק או להסתכל בכלל בפתרונות שלהם או שמדובר בהפרת זכויות יוצרים,ואם רוצים לפרסם תוכנית לימוד לבגרות שכוללת שאלות ופתרונות שלהן אז צריך להמציא שאלות חדשות. האם זכויות יוצרים יש על כל השאלות או רק על חלק מהשאלות,כשחלק הם בבחינת רכוש הציבור (לא נראה לי שיש זכויות יוצרים של מישהו על שאלות של מבחני בגרות שכל אחד יכול להוריד אבל יכול להיות שאני טועה).
 
זכויות יוצרים בפתרונות לבעיות מתמטיות

1. לא העתקת, לא הפרת. 2. מי שיטען, כי הפרת את זכויותיו בפתרונות, עליו הראיה: (א) שהפתרונות הם יצירות, משמע: יש בדרך ביטוים מידה של יצירתיות ומקוריות (ראה סעיף 5 לחוק זכות יוצרים); (ב) שהוא בעל הזכויות באותן יצירות (משום שהוא היוצר או המעביד של היוצר או שרכש את הזכויות, קיבל אותן במתנה או ירש אותן); (ג) שאתה העתקת ופרסמת את אותן יצירות בלי רשותו. 3. לדעתי, כל השאלות הן יצירות ספרותיות מוגנות.
 
ראה גם

שאלה זו והתגובות שאחריה (שנכתבו כשהיה בתוקף חוק זכות יוצרים ישן, שהוחלף בינתיים, אך העקרונות נותרו כשהיו). ודוּק: אם תתקבל הטענה, כי הפתרון הוא יצירה נגזרת מהשאלה, אז ככלל, העתקתו ופרסומו אכן מצריכים את רשות בעל זכות היוצרים בשאלה (ראה סעיף 11(6) ו- 16 לחוק זכות יוצרים הנוכחי). פסקי דין הדנים בסוגיה לא מצאתי.
 

9x9

New member
השאלה אם יש זכויות יוצרים גם על שאלה רטורית ?

 
כדי להסיר ספק

כשכתבתי, שלדעתי כל השאלות הן יצירות ספרותיות מוגנות, התכוונת לשאלות מהספרים, שהשואל שאל עליהן, ולא לכל שאלה שעולה על דעתו של אדם, כגון: “מה השעה?”, “איזה יום היום?”, “כמה זה אחד ועוד אחד" וכדומה, שאלות שאין בהן שום מקוריות ויצירתיות, והן אינן מגלות לא כישרון, לא מיומנות ולא עמל כלשהו מצד השואל.
 

aaa123

Member
השאלה אם יש הבדל בין ספרים שצריך לשלם עליהם וספרים שמורידים

בחינם ביוזמת מי שכתב אותם בלי שצריך להתחייב לכלום כשמורידים אותם(המטרה שלו היא כמובן שיקנו סרטונים עם תשובות לשאלות אבל מי שהוריד את השאלות בלי לקנות כלום לא התחייב לא לפרסם תשובות משלו). השאלה אם זה שפרסם את השאלות לא ויתר בעצם על זכויות היוצרים שלו לשאלות ברגע שהסכים לתת לאחרים את האפשרות להוריד את השאלות בחינם בלי שום התחייבות(תיאורטית יכל לדרוש ממני לפני שאני מוריד שאלות בחינם להתחייב לא לעשות שימוש מסחרי באוסף השאלות שקיבלתי אבל הוא לא עשה את זה). ברור אגב שיש לו זכויות יוצרים לפתרונות שכתב אותם אפשר לקנות כי אפשר לפתור חלק גדול מהשאלות ביותר מדרך אחת כך שאפשר להבדיל בין מי שמעתיק פתרונות למי שפותר בעצמו ולא מסתמך על הפתרונות שהכותב מוכר בתשלום.
 
אני חושב שאתה שואל את השאלה הלא נכונה

קצת ערבבת בין זכויות יוצרים לגבי השאלות ולגבי התשובות. אבל לתחושתי, הכוונה שלך (או לפחות שלי) היא כזו: אם אני מוכר רק פתרונות (משלי) לשאלות שלהם (שמפורסמות באופן חופשי). האם יש בכך הפרת זכויות כלשהי? &nbsp אגב - זה מזכיר מקרה מלפני כמה שנים, שחברת אזעקות יצאה בקמפיין פירסום עם טיזר מסויים. אחרי כמה ימים, חברה מתחרה יצאה בפירסום ש-"השלים" את הטיזר עבור עצמה. כלומר "גנבה" את הטיזר. החברה הראשונה תבעה את השניה. אני לא זוכר איך זה נגמר.
 
השבתי על השאלה הזאת

אם אתה מפרסם פתרונות שלך לשאלות של אחר (בלי השאלות), אינך מפר בכך זכות יוצרים, גם אם הפתרון שלך זהה לפתרון של אותו אחר. אך הוספתי סייג לתשובתי, שנכונותה מותנית בכך שלא תתקבל טענה (שעליה אני חולק), שהפתרון הוא יצירה נגזרת מהשאלה. ואני מוסיף כעת, שלדעתי פרסום הפתרונות גם לא יהווה עשיית עושר ולא במשפט, הוא הנושא שנדון בתביעה שאותה הזכרת.
 
למעלה