חוק התיישנות על חוב למשרד התחבורה

8שונית8

New member
חוק התיישנות על חוב למשרד התחבורה

שלום
לאבא שלי יש חוב משנת 2000 למשרד הרישוי על טרקטור שהיה ברשותו בעסק שלו ולא שילם במשך 20 שנה . כרגע אבי חולה ואני מטפלת בכל מה שקשור אליו ואין לי איך לשלם את חוב שהגיע לאלפי שקלים. נכון להיום הטרקטור בהשבתה במשרד התחבורה לאחר שביקשתי לבטל את החוב ולא ידוע מה אבי עשה עם הטרקטור , ולא נשלחים שוברים לתשלום אבל החוב עדיין קיים .
שאלתי היא האם יש חוק התיישנות על תקופה כל כך ארוכה ? עד כמה שידוע לי יש חוק של 7 שנים .
ואם כן כיצד אני מבטלת את החוב - יש שעבוד שעליי לבטל ועד שהחוב לא נסגר אין באפשרותי לבטל אותו ,מה עליי לעשות ולמי עליי לפנות?
תודה
 
לא ברור על מה החוב

הפסיקה קבעה שחובות לרשות מקומית נתונים להתיישנות. לא ברור מה דינם של חובות לרשויות המדינה.
 

8שונית8

New member
החוב הוא על רשיון רכב הנדסי שלא שולם במשך 19 שנים

תודה על תשובתך
 

9x9

New member
חוק ההתיישנות חל גם על המדינה

על פי סעיף 28 לחוק ההתיישנות
חוק ההתיישנות בעניינים אזרחיים חל גם על המדינה - חוב כספי הוא עניין אזרחי
"דין המדינה
28. הוראות חוק זה יחולו גם על המדינה."

אם העיקול הוא במסגרת הליכי גביה מינהליים, הרי שהם לא עוצרים את מרוץ הזמן של תקופת התיישנות שהיא 7 שנים.
אם אין ברירה, צריך להגיש תביעה לבית המשפט למתן פסק דין הצהרתי שלא קיים חוב, או שיש התיישנות עליו, ושיש לכן להסיר את העיקול.
 
אם ננעלו

אם הרשות נוקטת פעולות לגביית החוב בלי שיהוי, החוב אינו מתיישן. והמרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות הוסמך בצו שהוציאה שרת המשפטים, החל מ- 1 ביוני 2019, לגבות חוב בשל אגרת רכב, שחייב התחייב בו מ- 15 באפריל 2015.
ואמנם פסק בית המשפט העליון, כי הליך גבייה מינהלי אינו עוצר את מירוץ ההתיישנות האזרחי, לאמור: לא ניתן להגיש תביעה אזרחית לגביית החוב בחלוף תקופת ההתיישנות (שבע שנים בכפוף לחריגים), אך אין פירוש הדבר, שלא ניתן להמשיך בהליכי הגבייה המינהליים, כפי שאמר השופט ניל הנדל: “גם אם ננעלו דַּלְתֵי הליך אזרחי - דלתי הליך מינהלי לא ננעלו" (רע"א 4302/16, עיריית ירושלים נגד פרידמן צבי) וכפי שכתב המשורר שלום שבזי: “אם ננעלו דלתי נדיבים, דלתי מרום לא ננעלו" (כאן).
 

9x9

New member
מה אמר השופט ניל הנדל - ומה הוא לא אמר

בפסק דין רע"א 4302/16 אומר השופט הנדל שיש התיישנות הן על הליכי גביה משפטיים - והן על הליכי גביה מינהליים - אז איך הדבר מתיישב עם הציטוט של השופט הנכבד:
"גם אם ננעלו דַּלְתֵי הליך אזרחי - דלתי הליך מינהלי לא ננעלו"

התשובה מתמקדת במילה "ננעלו"
השופט נאחז באמירה מתוך פסק דין "סלומון" (עע"מ 8832/12) שביצוע גביה מינהלית יוצר "חזקת איפוס" של מירוץ ההשתיישנות המינהלית. כלומר, מירוץ ההתיישנות, לכאורה, מתאפס (לא ננעל) כל אימת שמתבצעת אכיפה מינהלית.
ברי הוא, כי גם לדעת השופט הנדל, אם לא מתבצעת אכיפה רצופה כזו שבאה לידיעתו של החייב, אז אין "איפוס" - ונוצרת התיישנות גם לגבי האכיפה המינהלית, כי מירוץ ההתיישנות לא מתאפס. והדלת כן נסגרת.
נשאלת השאלה, האם זו אכן המסקנה של פסק דין "סלומון"?
להלן ציטוט ההחלטה המסכמת והמשותפת של הרכב 7 השופטים בפס"ד "סולומון"
"הוחלט ברוב דעות של הנשיא (בדימ') א' גרוניס, הנשיאה מ' נאור, המשנה לנשיאה א' רובינשטיין והשופטת א' חיות לקבוע כי גם בכל הנוגע להליכי גביה פסיביים של חובות לרשויות המקומיות תחול הלכת רע"א 187/05 נסייר נ' נצרת עילית, פ"ד ס"ד(1) 215 (2010). זו תישאר על כנה כמות שהיתה גם בנוגע להליכי גביה אקטיביים, קרי, על פי דיני ההתיישנות"
כלומר, תחול התיישנות הן על הליכי אכיפה מינהליים אקטיביים והן פסיביים.
ולא מוזכרת אף מילה אחת על נושא "איפוס" ההתיישנות של אכיפה מינהלית...
 

8שונית8

New member
תודה לכל העונים ,אבל :

עדיין לא הצלחתי להבין מכל הניסוחים והפתגמים , האם אני יכולה לדרוש לבטל את החוב עקב חוק התיישנות ? ואם כן מה למי עליי ולפנות ומה עליי לעשות , נא להסביר לי בבקשה בעברית פשוטה , קצת קשה לי עם כל הניסוח המשפטי
תודה
&nbsp
 
מציע שעורך דין ישלח מכתב

יש לבדוק נתונים שונים כמו למשל האם משרד התחבורה הפעיל אמצעי גביה כמו מכתבי התראה.
 

8שונית8

New member
תודה לכל העונים ,אבל :

עדיין לא הצלחתי להבין מכל הניסוחים והפתגמים , האם אני יכולה לדרוש לבטל את החוב עקב חוק התיישנות ? ואם כן מה למי עליי ולפנות ומה עליי לעשות , נא להסביר לי בבקשה בעברית פשוטה , קצת קשה לי עם כל הניסוח המשפטי
תודה
 
נראה לי שלא

שימי לב לסעיף 20 לחוק ההתיישנות: “נושה שיש לו על חובו ערבון, משכנתה, משכון או שעבוד כיוצא באלה, אין בהתיישנות כדי לפגוע בזכותו ליפרע מן השעבוד"; ולדברים שאמר בהקשר לכך השופט הנדל בפסק הדין שקישרתי אליו (רע"א 4302/16, עיריית ירושלים נגד פרידמן צבי): “כידוע, ההתיישנות דיונית היא, ואינה מפקיעה זכות מהותית. כמאמר הסיפא של סעיף 2 לחוק ההתיישנות: "אין בהתיישנות בלבד כדי לבטל את הזכות גופה". מכאן כי ייתכנו מצבים, בהם ההתיישנות, כמוסד דיוני במהותו, תסכור את פתח הכניסה לבית המשפט - בעוד מסלולי פעולה אחרים יוותרו פתוחים (לשם המחשה, ראו למשל הדיון בדבר הפער שבין התיישנותם של הליכי הגבייה המינהליים, לבין אפשרות הרשות להוסיף ולנקוט הליכים לאכיפת שעבוד לנוכח סעיף 20 לחוק ההתיישנות, בעניין סלומון, פסקאות 27-26 לפסק דינו של הנשיא גרוניס וההפניות שם).”
 
תיקון

כתבת בשאלתך, שיש "שעבוד" שעלייך לבטל, ואני התייחסתי למונח כלשונו. במחשבה שנייה נראה לי שהתכוונת לעיקול על הרכב בשל אי-תשלום האגרה. אם כך, סעיף 20 לחוק ההתיישנות אינו נוגע לשאלתך.
עם זאת, אני עדיין אני סבור שאין לך עילה לבטל את החוב, ולפחות לא את החלק שנוצר מ- 15 באפריל 2015 (בהתאם לצו, וראי גם טיוטת הצו ודברי ההסבר לו, ומסמך רקע בעניין הצו מאת הייעוץ המשפטי לוועדת החוקה של הכנסת).
וכדי למנוע אי-הבנה נוספת, אני מסייג מראש את תגובתי זו בכך שאיני יכול לחרוץ דעה, כל עוד לא ידועים לי מלוא הפרטים לגבי השאלה.
 
לצ'ופצ'יק של הקומקום !!!!!

לא יכול שלא להזכר בתיסכולו של ההוא שרק רצה לדעת איך קוראים לזה בעיברית.
 

9x9

New member
יש לך אפשרות לפעול משפטית, אבל תצטרכי עורך דין לשם כך

אני אתייחס בקצרה רק לטענה שנטענה, כאילו, סעיף 20 לחוק ההתיישנות קובע שעיקול לא מתיישן לעולם...
הדרך להסביר שהדבר ממש לא כך, היא לצטט מתוך דבריו של השופט גרוניס, בפסק דין "סלומון" עע"מ 8832/12
"אכן, קריאה פשוטה של סעיף 20 לחוק ההתיישנות מלמדת שהזכות להיפרע מן השעבוד אינה מתיישנת לעולם אולם יוער, כי גישה השוללת כל תקופת התיישנות ביחס להליכים למימוש שעבוד מעוררת קשיים עיוניים לא מבוטלים..."
עוד קובע השופט גרוניס, שאף אם נניח שאין התיישנות ניתן לטעון לשיהוי -
"אפילו נסכים כי לא חלה כל תקופת התיישנות על הליכים למימוש שיעבוד, דומה כי דיני השיהוי המינהלי עשויים ליתן מענה למקרים חריגים בהם בוחרת הרשות הציבורית לממש את השעבוד שהוקנה לה מכוח פקודת המסים, רק בחלוף תקופה ארוכה מעת שהשעבוד ניתן למימוש"
מוסיף וקובע השופט גרוניס, שאפשר לפרש את סעיף 20 כך שיחול על שיעבודים הסכמיים בלבד -
"עשויה להיטען הטענה כי יש לפרש באופן מצמצם את סעיף 20 לחוק ההתיישנות כך שזה יחול, לאור תכליתו, רק על שעבודים הסכמיים ולא על שעבודים סטטוטוריים..."
לכן, אין לראות את סעיף 20 כמכשול שאין אפשרות לעבור אותו.
 
למעלה