לשון הרע על מת - הבנת הנקרא

לשון הרע על מת - הבנת הנקרא

סעיף 5 לחוק איסור לשון הרע קובע מפורשות, שלשון הרע על אדם, שפורסמה לאחר מותו, אין בה עילה לתובענה אזרחית או לקובלנה, אך זה אינו מונע מעו"ד אורי שורר להסביר, מיד לאחר שציטט את הסעיף, שאפשר להגיש תביעה אזרחית על לשון הרע כזו, אך רק על-ידי בני המשפחה הנקובים באותו סעיף...
הנכון הוא כמובן, שאותם בני משפחה אינם רשאים להגיש תביעה אזרחית וגם לא קובלנה פלילית לפי הסעיף הנדון, אלא אך לבקש, שהמדינה תגיש כתב אישום נגד המפרסם, אם אותו פרסום מהווה גם עבירה פלילית לפי סעיף 6 לחוק, קרי: אם נעשה בכוונה לפגוע, לשני אנשים או יותר מלבד הנפגע.
רק אם האדם שנפטר היה חי בעת שפורסמה עליו לשון הרע, יכולים בני משפחה קרובים להגיש תביעה אזרחית או קובלנה בשל כך (ולחלופין, אם הגיש תביעה או קובלנה, אך נפטר לפני תום ההליכים, להמשיך בהם במקומו) בתנאים המפורטים בסעיף 25 (ולא 5) לחוק.

 

9x9

New member
הרחבת ההגנה על שמו הטוב של אדם (חי או מת)

בית המשפט העליון קבע שההגנה על שמו הטוב של אדם אינה נובעת אך מכוח חוק איסור לשון הרע
ההגנה היא הגנה חוקתית גם מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו -
"הנה כי כן, נוסף על עיגונה של הזכות לשם טוב במסגרת חוק איסור לשון הרע, דומה כי אין חולק שההגנה על זכות זו נובעת ומתחייבת אף מן ההגנה על כבוד האדם על-פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו (ראו: אהרן ברק כבוד האדם – הזכות החוקתית ובנותיה 621-616 (2014) והאסמכתאות שם)."
[רעא 1239/19 יואל שאול ואח' נ' חברת ניידלי תקשורת בע"מ ואח']

השאלה שנותרה היא, האם כבוד האדם בחוק היסוד כולל אף את כבוד המת?
על כך השיב בית המשפט העליון -
"אכן, במשפטנו החוקתי מוכרת ההגנה החוקתית על כבוד המת כחלק מההגנה על הזכות החוקתית לכבוד האדם המעוגנת בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו..."
[ע"פ 7128/16 פלוני נ' מדינת ישראל]
 
כיוונתי לדעת גדולים

ב- 24 בנובמבר 2016 הבעתי את דעתי בפורום זה, ששגה שופט השלום עודד מאור כשפסק, שמי שמשתף לשון הרע בפייסבוק, לא יישא באחריות לפרסום הנוסף (כאן).
בדיעבד מתברר, מפסק הדין הראשון שהפנית אליו (רע"א 1239/19), שקלעתי, פחות או יותר, לדעת היועץ המשפטי לממשלה, שלושת שופטי בית המשפט המחוזי ושלושת שופטי בית המשפט העליון.
ובאשר להגנה החוקתית על כבוד המת, זו אינה סותרת במאום את טענתי, שנוכח ההוראה המפורשת שבסעיף 5 לחוק איסור לשון הרע לא ניתן להגיש תביעה אזרחית או קובלנה פלילית פרטית בגין לשון הרע על אדם שפורסמה לאחר מותו, אבל בן משפחה קרוב מהמפורטים בסעיף רשאי לבקש, שהמדינה תגיש כתב אישום נגד המפרסם, אם אותו פרסום מהווה גם עבירה פלילית.
 
למעלה