אז מה אם הוא היה חשוד?

אז מה אם הוא היה חשוד?

אורלי וילנאי וגיא מרוז ממאנים להשלים עם סגירת התיק נגד בני פרץ, שנחקר באזהרה בפרשת אייל גולן, והם מתאמצים להציגו כאנס ולשפוט אותו בעצמם בטלוויזיה. לשם כך אינם בוחלים באמצעים: גיא מתחקה אחריו ומטיח בו מול המצלמה את הטענה, ששכב עם מעריצות של גולן, ואורלי מנחה את המרואיינת, שנאנסה לטענתה, ואף שמה מלים בפיה (“מה, בלהוריד לך את הבגדים?”).
אותי הסרטון שהציגו בחדשות ערוץ 13 רחוק מלשכנע, ולדעתי, העבירות לכאורה שהוא חושף נעברו דווקא על-ידי צמד ה"עיתונאים" הנ”ל: פגיעה במזיד בפרטיותו של פרץ ופרסום לשון הרע עליו בכוונה לפגוע (סעיף 2(1), (4) ו- (11) יחד עם סעיף 5 לחוק הגנת הפרטיות וסעיף 6 לחוק איסור לשון הרע). הכול במסווה של רדיפת צדק והגנה על המוסר, אך למעשה מתוך תאוות בצע (רייטינג) וּבוּרוּת, שכן קיום יחסי מין בהסכמה (לא הוכח אחרת) עם קטינה שמלאו לה שש-עשרה אינו עבירה, אלא אם כן נעשה תוך ניצול יחסי תלות, מרות, חינוך או השגחה, או הבטחת שווא לנישואין (סעיף 346(א)(1) לחוק העונשין).
כדי להאדיר את הרושם מבליטים בכתבה את העובדה, שנדחה ערעורו של פרץ על ההחלטה לפרסם את שמו (בש"פ 6988/19, בני פרץ נגד הוצאת עיתון הארץ ואח'). כאילו בית המשפט העליון, שדחה את הערעור, אימת את האמור בכתבה והתיר לפרסמה. אבל בית המשפט העליון לא הכשיר את הכתבה. בית המשפט העליון התיר לפרסם את שמו של פרץ בשל העניין הציבורי בפרשה, אך גם הבהיר, כי “ככל שיידרש החשוד לשעבר להתמודד עם פרסומים חלקיים או מטעים, הוא רשאי לפעול לקבלת סעד לפי דיני לשון הרע", וכי "המערער יוכל לזקוף לזכותו בכל הקשר את העובדה שתיק החקירה נגדו נסגר” (סעיף 37 ו- 43 לפסק הדין).
 

קלייטון.ש

Well-known member
הפרשה הותרה לפרסום אז מפרסמים

זה בדיוק תפקידה של התקשורת, לפרסם.
פרסמו שהאיש נחקר והתיק נסגר. הביאו את גרסתה של המתלוננת, או העדה, והיא טוענת שהותקפה. אתה לא השתכנעת, אבל יכול שיהיה מי שכן ישתכנע, וטוב שהדברים מובאים לידיעת הציבור.
 

קלייטון.ש

Well-known member
לא ראיתי טענות אלה בכתבה

המרואיינת היא שטענה בראיון עימה שהמעשים שנעשו בה לכאורה הם אונס. זכותה לסווג את המעשים שנעשו בה כרצונה, המילה האחרונה היא של בית המשפט.
גם לא מובן לי איך נפגעה פרטיותו של האיש. הרי הכתבה צולמה במרחב הציבורי, ובכלל עיקר עניינה של הכתבה ועיקר הביקורת המושמעת בה היא על המשטרה ועל בית המשפט, בקשר לצו איסור הפרסום שהוצא במקור.
בכל אופן בית המשפט בבואו לדחות את העתירה נגד ביטול איסור הפרסום ידע בוודאי את תוצאות הפסיקה, שהיא תוביל לפרסום. אז אם בית המשפט ראה לנכון להכשיר פרסום, למה שהתקשורת היא שתימנע מפרסום, כאשר זו מהות קיומה?
 
לא ראית? לא מובן לך?

בסרטון נראה גיא מרוז מתחקה אחרי בני פרץ, וכשהוא מוצא אותו, שואל אותו שאלות מביכות ומטיח בו ששכב עם מעריצות של גולן.
ומה קובע חוק הגנת הפרטיות בסעיפים שהפניתי וקישרתי אליהם? הנה, לנוחותך:
"2. פגיעה בפרטיות היא אחת מאלה:
"(1) בילוש או התחקות אחרי אדם העלולים להטרידו...”
"(4) פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו;”
"(11) פרסומו של עניין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם, לרבות עברו המיני... או להתנהגותו ברשות היחיד".
"5. הפוגע במזיד בפרטיות זולתו, באחת הדרכים האמורות בסעיף 2(1), (3) עד (7) ו-(9) עד (11), דינו - מאסר 5 שנים".
בהמשך הסרטון מספרת אורלי וילנאי, שבמשך שש שנים רץ בני פרץ מאולפן מאולפן, מכפיש את הנערות ומשקר (מנין לה שהוא משקר? אולי הנערות משקרות?), והרושם הכללי שיוצר הסרטון הוא, שבני פרץ שקרן ואנס, אף כי רק נחקר כחשוד בפרשה (ורק את זה התיר בית המשפט העליון לפרסם), ושמורה לו חזקת החפות.
 

קלייטון.ש

Well-known member
בין "משקר" ו"שקרן" המרחק הוא רב

אין אדם שלא משקר פה ושם, הדבר אינו הופך אותו ל"שקרן". אחרת כולנו שקרנים ולביטוי אין משמעות.
בית המשפט פסק שמר בני פרץ הוא אישיות ציבורית, ולא ניתן לראות בו אדם פרטי ואנונימי.
מרוז לא "התחקה" אחרי בני פרץ. הוא עבר את הכביש והאיש יצא מאיפה שיצא, ואף לחץ את ידו של מרוז. מרוז הוא כתב ולכן שאל אותו שאלות, פרץ נמנע מלהשיב ובזה בא סוף לעניין. כאמור בני פרץ - על פי בית המשפט העליון - הוא אישיות ציבורית ולכן עליו לצפות שכתבים יפנו אליו כפי שמקובל. בכל אופן התקשורת לא פעם מתחקה אחרי מושאי מחקר שלה, וזהו חלק בלתי נפרד ממילוי תפקידה.

אם אתה חושב שהעובדה שפלוני שכב עם המעריצות של אייל גולן יש בה כדי לבייש אותו, הרי גישתך עדיפה על גישתם של רבים ממגיני החבורה הזו, שלשיטתם אין בכך כל בושה אלא להפך.
לסיכום נכון ששמורה לו חזקת החפות אולם התקשורת אינה המשטרה ואינה בית המשפט והיא פועלת במישור מקביל להם. תפקידה הוא בדיוק לחשוף עניינים שהמשטרה ובתי המשפט - הפועלים בין השאר בכפוף לחזקת החפות - בוחרים להסתיר. זאת משום שתפקיד התקשורת לבקר מוסדות אלה.
על כן התקשורת מילאה במקרה זה את תפקידה, והעובדה שמילוי תפקידה של התקשורת מוביל לחוסר שביעות רצון מצד אלה ואחרים, שאינה עובדה חדשה בכלל והיא מלווה את התקשורת מאז ומעולם, עובדה זו אל לה לעצור את התקשורת מלהמשיך למלא את תפקידה.
 
למעלה