לא הצלחתי להבין מדוע טובות ההנאה

לא הצלחתי להבין מדוע טובות ההנאה

שהבטיחה עירית תל אביב למי שיצביע הן שוחד בחירות. היא לא הבטיחה טובות הנאה למי שיצביע למפלגה מסויימת אלא למי שיצביע באופן כללי. היא רצתה לעודד אזרחות טובה. למה זה פסול? מצד שני המניע של שס להתנגד למהלך והגשת העתירה על ידה ברורים לגמרי. תושבי ת"א אינם מצביעים לשס ולכן הצבעה מוגברת מצידם תחליש את המפלגה.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
כעורך דין מצפים ממך להכיר את החוק

ואם אינך מכיר הרי ציטוט ממנו
חוק הבחירות לכנסת) – (להלן 1969- לחוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט 122 . סעיף 3 , קובעים כי העושה אחת מאלה, 1965- לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה 88וסעיף דינו מאסר חמש שנים או קנס:

שחיתות
ואיום

) הנותן או המציע שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע או להימנע מהצביע 1(" בכלל או בעד רשימת מועמדים מסוימת; ) המקבל או המסכים לקבל שוחד, לעצמו או לאדם אחר, כדי 2( שיצביע או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסוימת; ) המאיים על בוחר בגרימת נזק, לו או לאדם אחר, אם הבוחר יצביע 3( או יימנע מהצביע, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסוימת; ) המבטיח לבוחר עבודה אם יצביע או יימנע מהצביע בעד רשימת 4( מועמדים מסוימת; ) המפטר או מאיים לפטר אדם מעבודה או מונע או מאיים למנוע 5( ממנו קבלת עבודה כדי שיצביע או לא יצביע או משום שהצביע או לא הצביע בעד רשימת מועמדים מסוימת או משום שנמנע או לא נמנע מהצבעה, או כדי שיימנע או לא יימנע או משום שנמנע או לא נמנע מתעמולת בחירות, בכלל או בעד רשימת מועמדים מסוימת. ) המשדל אדם להצביע או להימנע מלהצביע, בכלל או בעד רשימת 6( מועמדים מסוימת, בדרך של השבעה, קללה, נידוי, חרם, נדר, התרת נדר, הבטחה להעניק ברכה, או מתן קמיע; לעניין זה, "קמיע" - לרבות כל חפץ שבעיני חלק מהציבור יש ביכולתו להיטיב או להרע עמו."


)לעיל מתקיימת בעצם ההצעה לשוחד 1(122 ראוי להדגיש ,כי העבירה המוגמרת שלפי ס' הבחירות, זאת אף ללא מתן שוחד בפועל. יובהר, כי האיסור על מתן שוחד על מנת להשפיע על בוחר להצביע, חל גם אם השוחד הוא לעודד או לרפות ידיו של בוחר להצביע באופן כללי ולא למועמד או לרשימה ספציפיים ( לחוק הבחירות לכנסת. יצוין כי דברים אלו 6(122בהקשר של תעמולת בחירות על פי סעיף לחוק 88 לחוק הבחירות לכנסת אך הם יפים גם לעניין ס' 122נקבעו כאמור בהתייחס לסעיף הבחירות לרשויות המקומיות.
לחוק הרשויות 89 לחוק הבחירות לכנסת ובסעיף 123 . המחוקק מצא לנכון להבהיר בסעיף 4 המקומיות (בחירות), כי: דרכי שוחד
"אין נפקא מינה בשוחד - ) אם היה כסף, שווה-כסף, שירות או טובת-הנאה אחרת, למעט הובלת הבוחר 1( בכלי-רכב אל מקום הקלפי וממנו לצורך הצבעתו;
 

אספרסו2

New member


 

קלייטון.ש

Well-known member
יש לדייק ולציין שההטבות יינתנו למי שיצלם עצמו בקלפי

בלא תלות אם בפועל הצביע או לא הצביע.
אם במקרה הוא בחר גם לנצל את ההזדמנות שהוא כבר בקלפי (בשביל לצלם את עצמו) וטרח והצביע, זה ענין שלו.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
כלומר ההטבה שהיא בניגוד לחוק

תינתן רק למי שיצלם בקלפי, שזה בניגוד לחוק האוסר צילום בקלפי (למעט למפקחים ולמזכיר הוועדה)
 

קלייטון.ש

Well-known member
לא בטוח שההטבה היא בניגוד לחוק

ולא בטוח שצילום עצמי של בוחר על רקע הקלפי הוא בניגוד לאיסור הצילום בקלפי, בהנחה שלא צילם אף אחד אחר (ובין כה וכה אין שם אף אחד מלבדו).
שני אלה, גם ההטבה וגם הצילום העצמי, אינם נראים כמו מה שאפשר לפרש שהמחוקק רצה להשיג באיסורים.
אבל כמובן שכל אחד והפרשנות שלו.
 
התשובה בגוף השאלה

קודם כל, אני תומך נילהב בעידוד ההצבעה. לא רק בדרך של "טובת הנאה", אלא גם בדרך של ענישה.
אבל אם לדקדק לעניין שאלתך - הסברת מדוע להתנגדות של שס יש רציונל, ושקיימת "הטיה" ידועה בהצבעת תושבי תל אביב. אם כך, הרי שלהגברת ההצבעה של תושבי תל אביב יש בדיוק את האפקט ההפוך. כך שלכאורה עידוד ממוקד שכזה, מביא להטיה פוליטית. על משקל "הערבים נוהרים".
אני מניח שזה הרציונל באיסור החוקי על הטבה להצבעה בכלל, גם אם אינה מוכוונת למפלגה ספציפית.
אגב, אני בטוח שהכוונה של העירייה היתה כנה לחלוטין, וטוב להרחיב את היוזמה לכל הארץ, כך שלא יהיה חשש להטיה.
 
למעלה