פיצוי בגין תאונת דרכים - מי בדיוק אמור לשלם?

פיצוי בגין תאונת דרכים - מי בדיוק אמור לשלם?

לפי ידיעה ב-YNET, נהג תבע נהג אחר בגין נזקי גוף בתאונת דרכים.
עד כה חשבתי שפיצוי על נזקים כאלה זה מתקבל מחברות הביטוח/קרנית (לא תמיד בקלות, ולעיתים נזקקים לבית המשפט).

האם מישהו יכול לעשות לי סדר מה-מגיע-ממי?

הידיעה - https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5472588,00.html
 

אמירמל

New member
נזק גוף בתאונת דרכים

במצב הרגיל, נוסע ברכב יכול לתבוע את הנהג ברכב שנסע בו (והולך רגל את כל הנהגים שהיו מעורבים) ואת חברת הביטוח שביטחה את הנהג על נזקי הגוף שנגרמו לו והוא אינו יכול לתבוע אחרים. האחריות של הנהגים במצב זה היא מוחלטת (לא תלויה בשאלה אם היו אשמים בתאונה ובאיזו מידה). אם הנהג לא היה מבוטח זכאי הנוסע לתבוע גם את קרנית במקום חברת הביטו. זה המצב לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (פלת"ד).
&nbsp
יש מצבים מסויימים שבהם נשללת הזכות לתבוע לפי הפלת"ד. החשוב ביניהם הוא נהג שנהג ברכב ללא רישיון או ללא ביטוח. כשלאדם אין זכות תביעה לפי הפלת"ד, הוא יכול לתבוע לפי פקודת הנזיקין, ולהוכיח שרשלנותו של אדם אחר גרמה לתאונה ולכן הוא חייב לפצותו. כיוון שזאת תביעה על רשלנות, יש חשיבות לשאלת האשמה גם של הנתבע וגם של התובע ("אשם תורם").
&nbsp
זה מה שקרה בידיעה שהבאת: התובע נהג על אופנוע, עקף את רכבו של הנתבע, וזה פנה שמאלה בלי לשים לב אליו ופגע בו. לו התובע היה מבוטח, הוא יכול היה לתבוע רק את חברת הביטוח שלו והיה מקבל פיצוי מלא על כל נזקיו. כיוון שלא היה מבוטח הוא תבע את הנהג שפגע בו, וכאן היה צריך לברר את האשמה היחסית שלהם. כיוון שהוא גם היה אשם בתאונה (השופטת קבעה שנסע במהירות מופרזת ובאופן פראי כולל הרמת גלגל קדמי) הוא קיבל פיצוי רק על 60% מהנזק.
מי שחוייב לשלם הוא הנתבע, הנהג השני, אבל, בהנחה שהיה לו ביטוח, חברת הביטוח אמורה לכסות את התשלומים.
 
רגע, משהו לא הגיוני

בדוגמא המדוברת, אני מסתכל מנקודת המבט של נהג המכונית (הנתבע).
נהג המכונית נדרש לשלם פיצויים רק בגלל שהאופנוען נהג ללא ביטוח בניגוד לחוק?
איך זה הגיוני? איך יתכן שנהג המכונית חייב או לא חייב בנזקים, לפי פעולה מקדימה שעשה האופנוען? הייתי מצפה שזה יהיה תלוי אך ורק בהתנהלות נהג המכונית.
וגרוע יותר - נהג המכונית ניזוק אם הצד השני עובר על החוק. אם כבר, היה צריך להיות הפוך. לא ככה?
&nbsp
זה שאולי חברת ביטוח תסייע לנהג המכונית בתשלום הפיצוים, זה לא רלוונטי. אולי יקרה, אולי חלקית ואולי לא. זה לא העניין.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
לא ניתן להבין את פסק הדין בלי לקרוא אותו

כי לפי הפלת"ד, למשל, במידה והתאונה מתרחשת בין רכב לאופנוע חייב נהג הרכב ב 75% מנזקי נוסעי האופנוע בלי קשר לאשמה.
בנוסף - חוק הפלת,ד חל גם על מי שלא ביטח את רכבו.
ומעבר לכך - כשקוראים ידיעה כזאת יש לקחת בחשבון שבכלל לא בטוח שהעיתונאי קרא את התיק הנדון, שאולי היו פסיקות נוספות בעניין זה, שאולי לא מדובר רק בנזקי גוף ושבכלל יתכן שלעיתונאי אין שום הבנה בנושא שכתב עליו
 
זה לא העניין

השאלה שלי לא מתייחסת דווקא למקרה שבאותה כתבה, אלא לשאלה העקרונית - מי מפצה? מתי ומדוע הנהג נתבע אישית?
לפי תשובת אמירמל, מצטייר (אצלי) כאילו יש מצב אבסורדי.
&nbsp
להלן לינק לפסק הדין. נראה לי שהכתבה די נאמנה לו, אבל עדין אני מתקשה להבין את הרציונל או הרקע המשפטי. וכאמור, השאלה היא עקרונית, כאשר מקרה זה הוא דוגמה בלבד.
https://www.psakdin.co.il/Court/1867471#.XH-mactf3RY
&nbsp
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
אכן, מוזר שלא נדון לפי חוק הפלת"ד

שקובע שבתאונת אופנוע-רכב נהג הרכב (ובעקבות זה הביטוח שלו) אחראי ל 75% מהנזק בלי קשר למי שאחראי לתאונה, וגם שכ"ט עו"ד מוגבל ל 13% (וכאן השופט פסק 20). וגם יתכן שעורך הדין היה לא ממש מקצועי
 

אמירמל

New member
חוק הפלת"ד לא קובע את זה

האחריות המוטלת על נהג רכב שמעורב בתאונה עם אופנוע זהה לזאת של נהג רכב שמעורב בתאונה עם רכב אחר - הוא אינו אחראי לפיצוי של נוסעי הרכב האחר או האופנוע.
המבטח של נהג הרכב חייב לשפות את המבטח של האופנוע ב-75% מהפיצויים שזה ישלם לנוסעי האופנוע. (כלומר כשנהג הרכב אינו מבוטח - הוא לא יצטרך לשלם לנוסעי האופנוע או למבטח של נהג האופנוע מכוח הפלת"ד).
בכל מקרה, הפלת"ד לא חל במקרה של פסק הדין כיוון שהתובע לא היה מבוטח, ולכן לא יכול לתבוע לפי הפלת"ד בהתאם לסעיף 7 לחוק:
&nbsp
7. נפגעים אלה אינם זכאים לפי חוק זה:
....
(5) מי שנהג ברכב ללא ביטוח לפי פקודת הביטוח, או כשהביטוח שהיה לו לא כיסה את שימושו ברכב;
....
 

אמירמל

New member
זה לא "אולי"

בדרך כלל אדם אחראי לנזקו של אדם אחר רק אם גרם לו ברשלנות. למשל אם נסתכל על נזקי רכוש בתאונות דרכים, ברור שאם אדם לא היה אחראי לתאונה הוא לא יחוייב לשלם פיצוי לבעל רכב אחר. גם אם הוא היה אחראי לתאונה, אם לנפגע הייתה גם אשמה, הפיצוי שישלם יופחת.
העיקרון הזה מצוי בכל מקום, הן לגבי נזקים כספיים והן לגבי נזקים גופניים: נגרם לך נזק כתוצאה מטיפול רפואי - אתה צריך להוכיח שהרופא היה רשלן כדי לקבל פיצוי. נפלת ברחוב - תהיה זכאי לפיצוי מהעיריה רק אם תוכיח שזה נגרם כתוצאה מרשלנות בהחזקת המדרכה.
זה היה מצב הדברים גם לגבי נזקי גוף בתאונות דרכים עד לחקיקת הפלת"ד. אדם שנפגע בתאונת דרכים היה צריך לתבוע את הנהג שפגע בו, להוכיח שהתרשל ואם הייתה לו אחריות חלקית לתאונה היה מקבל פיצוי רק על חלק מהנזק. תוסיף לזה גם את העובדה שהחוק לא חייב ביטוח של הנזק שנגרם לנהג (אלא רק של הנזק של אחרים שיחוייב לשלם.
הפלת"ד עשה שינויים דרמטיים. ראשית, הוא הטיל אחריות מוחלטת על הנהג. הייתה תאונת דרכים, נפגע אדם ברכב שבו נהגת או אדם מחוץ לרכב - אתה אחראי לפצותו, בין אם התרשלת ובין אם לאו. שנית, נשללה האפשרות לתבוע נהג אחר בשל רשלנותו. לשינויים אלה יש יתרונות בכך שהם יוצרים וודאות וחוסכים התדיינות בבתי המשפט. מהצד השני ברור שהם יוצרים עיוות חמור שכן הם מטילים אחריות על אדם ללא קשר לאשמתו ופוטרים אדם שעשוי להיות אשם. הסיבה לכך שהמערכת הזאת מתקבלת על הדעת נובעת מהשינוי השלישי שעשה הפלת"ד והוא יצירת מערך ביטוחי מקיף על ידי חיוב כל נהג להיות מבוטח בביטוח שמכסה גם את הנזקים שייגרמו לו וגם את אלה שיחוייב לשלם. התוצאה של כך היא שבעצם כל נזקי הגוף מבוטחים והסיכון שלהם מתפזר על כל הנהגים.
אבל מה קורה אם למרות החובה להיות מבוטח, יש לנו נהג שלא ביטח עצמו? אפשרות אחת הייתה להחיל עליו את המשטר כמו שהוא, כך שהוא יצטרך לשאת בכל הנזקים שייגרמו לו ולנוסעים ברכבו. יש עם זה שתי בעיות: אחת, שהוא לא יוכל לשלם לנוסעים, שלא בהכרח ידעו שהוא אינו מבוטח. בעיה זאת נפתרה חלקית על ידי הקמת קרנית שמתנהגת באופן חלקי כמו חברת ביטוח בין היתר במצבים כאלה לגבי מי שלא ידעו ולא היו צריכים לדעת על בעיית הביטוח. הבעייה השניה, היא שיצרנו מצב שלא הוגן בעליל.
תאר לעצמך אדם שפוליסת הביטוח שלו פגה והוא מגלה זאת למחרת היום ונוסע בזהירות לחברת הביטוח כדי לחדשה. בדרך נכנס בו נהג שנוסע באור אדום ופוצע אותו קשה. זהו נזק שעשוי להימדד במיליוני שקלים. האם זה באמת מוצדק שבגלל איחור קצר בחידוש הביטוח הוא לא יוכל לקבל שום פיצוי, לא מחברת ביטוח ולא מהנהג העבריין שגרם לו לנזק זה? ואם היה נוסע נוסף ברכב, ייתכן שהוא גם יצטרך לשלם לו פיצוי נוסף, כשהוא אינו אשם בתאונה?
הפתרון של הפלת"ד למצב זה הוא לחזור למצב הקודם, שכאמור הוא גם המקובל לגבי תחומי חיים אחרים - אחריות לפי רשלנות. באופן מעשי, לנהג המבוטח זה אינו משנה, בדיוק כפי שהוטלה עליו אחריות (מוחלטת) לנוסעים ברכבו, שהוא מעבירה למבטח, עתה מוטלת עליו אחריות (מכח רשלנות) לנוסעי רכב אחר, והוא מעבירה לביטוח. בשני המקרים הנהג המבוטח אינו אמור לשלם דבר מכיסו. לעומת זאת, לנהג שאינו מבוטח יש עתה אפשרות לקבל פיצוי, למרות שהיא מצומצמת לעומת משטר הפלת"ד. אגב, זה עובד לשני הכיוונים - מי שנהג ברכב ללא ביטוח עשוי להיות נתבע על ידי הנהגים האחרים, מבטחיהם וקרנית ששילמו לפי הפלת"ד כשאחריותו היא לפי משטר של רשלנות.
&nbsp
 
למעלה