כפל מס:

tomtom56

New member
כפל מס:

יש בעיה בתשלום מס על הרווחים בבורסה.
רוב החברות משלמות מס על ריווחיהן. אבל בפועל מי שמשלם את המס הזה הם בעלי המניות (החברה היא גוף דומם שלא מרגיש דבר ולא איכפת לו משום דבר). תשלום מס החברות גורם לכך שערכה של החברה לא עולה בבורסה כפי שהיה צריך לעלות.
כלומר המס מוטל בפועל על בעלי המניות.
אבל כאשר בעל המניות רוצה למכור את מניותיו הוא ישלם 25% מס על הרווח הראלי.
כלומר יש פה כפל מס.
דוגמא:
אדם השקיע מיליון ש"ח במניות של חברה מסויימת.
בשנה מסויימת החברה הרויחה 10% מהון המניות שלה.
כלומר מחיר המניה אמור היה לעלות ב-10%.
ואותו אדם היה אמור להרוויח 100 אלף ש"ח לפני מס.
אבל בגלל שהחברה משלמת 30% מס על הרווח מחיר המניה יעלה רק ב-7%.
כלומר אותו אדם ירויח רק 70 אלף ש"ח.
אבל על הרווח הזה האדם יצטרך לשלם 25% מס על הרווח. אז הוא ירוויח רק 52.5 אלף ש"ח.
כלומר יש פה כפל מס שפוגע ברוב שכבות האוכלוסיה כי כולם מושקעים בבורסה.
 

אמירמל

New member
אין פה כפל מס

ראשית, ההנחה שכל העליה בשווי המניות נובעת מרווחים שגויה. אתה מתעלם מעליית שווי הנכסים של החברה ומכך שמחיר המניות בשוק מבטא בעיקר ציפיה לרווחים עתידיים ולא את רווחי העבר. מאותה סיבה, גם אם שילמת מס הכנסה על דמי השכירות מדירה שהשכרת עדיין תהיה מחוייב במס שבח אם מכרת אותה ברווח.
אבל גם אם נשתמש בהנחה הזאת, אין מדובר בכפל מס, אלא בתשלום בשלבים. לו היינו מייחסים את כל הרווח לבעלי המניות ולא לחברה, האיש בדוגמא שלך היה צריך לשלם מס הכנסה על הסכום של 100,000. כיוון שהמדובר בהכנסה שלא מיגיעה אישית, מדרגות המס גבוהות (מתחילות מ-31% ומסתיימות ב-50%). בסופו של דבר הוא כנראה היה מכניס לכיסו לאחר תשלום המס סכום דומה לזה שהוא יקבל בדוגמה שלך. המבנה של המיסוי בשני שלבים בא לנסות להתקרב למצב שאדם לא ישלם יותר או פחות בגלל הדרך שבה הוא פועל (בחברה או לא), ומצד שני לאפשר לחברות פעולה עצמאית ללא תלות בזהות של בעלי המניות שלהן. אגב ישנו עדיין יתרון מיסויי לפעולה בחברה - אתה קובע מתי תשלם חלק מהמס (על ידי קביעת מועד מכירת המניות).
אגב, מאותן סיבות, גם דיבידנדים ממוסים בצורה דומה.
&nbsp
 
למעלה